Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kolmen tunnin Kuopio–Helsinki-junayhteys onkin liian kova tavoite – Liikennevira  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Reijo Kankkunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2926


« : Lokakuu 02, 2018, 10:24:42 »

Kuopiosta Helsinkiin ei näillä näkymin ehditä junalla kolmessa tunnissa lähivuosikymmeninä.

Liikenneviraston hankesuunnitteluosaston johtaja Päivi Nuutinen arvioi, että radan oikaisulla sekä muilla hankkeilla junamatka Kuopiosta Helsinkiin voitaisiin lyhentää 3,5 tuntiin nykyisen noin neljän tunnin sijaan.

Savon radan parantamiseksi tarvitaan 63 miljoonan euron investoinnit Kuopion ja Kouvolan välille. Itäinen 112 kilometrin oikorata maksaisi noin kaksi miljardia euroa. Vähintään saman verran maksaisi kaukojunille Lentorata, joka kulkisi pääosin tunnelissa Pasilasta Keravan pohjoispuolelle, missä se yhdistyisi muun muassa itärataan.

Noin 3,5 tunnin junamatkan ehtona on Nuutisen mukaan, että myös itäinen oikorata ja Lentorata rakennetaan.

Kouvolan ja Kuopion välillä nopeudet ovat nykyään 140–170 kilometriä tunnissa.

– Nopeuden nosto edellyttää sähkörata- ja turvalaitemuutoksia, tasoristeysten poistoja sekä melusuojauksia. Näillä saavutettaisiin tavanomaisella kalustolla noin kahdeksan minuutin aikasäästö.

Yhteyksien lyhentämisellä syntyy isompia säästöjä.

– Esimerkiksi itäradalla Kerava–Porvoo–Kouvola matka-aikasäästö nykyiseen verrattuna olisi noin 25 minuuttia.

Nuutisen mukaan Kouvolan ja Kuopion välin hankkeiden rakentamisvalmius voisi suunnitelmien puolesta olla 2020-luvun alkupuoliskolla.

– Lentoradan ja itäradan suunnittelu on vielä alkumetreillä. Ne vaativat ympäristövaikutusten arviointimenettelyt sekä yleissuunnitelmat ennen ratasuunnitelmia. Näiden rakentamisvalmius voisi olla lähempänä vuotta 2030. Hankkeiden rakentamisesta ja jatkosuunnittelusta ei ole vielä tehty päätöksiä.

Pohjois-Savon liiton suunnittelujohtajan Paula Qvickin mukaan 3,5 tuntiin ei aiota tyytyä.

– Edellytämme toimenpiteitä, joilla päästään kolmeen tuntiin.

Ensin pitäisi parantaa Savon ja Karjalan radat.

– Runsaan 60 miljoonan euron panostuksella Kouvola–Kuopion rataan ja kallistuvakorisella junalla on mahdollista saada noin 20 minuutin aikasäästö. Kun tähän lisätään lento- ja itärata, puhutaan kolmen tunnin aikaetäisyydestä.

Valtion budjettirahat eivät riitä kaikkiin ratahankkeisiin.

– Rahoituskeskustelussa on hankeyhtiömalli.

Qvick muistuttaa, että nopea itärata on yli kymmenen vuoden takana oleva hanke.

– Sen kanssa pitää olla nyt hereillä kaavallisista syistä. Lännessä on vireillä suuria kaupunkiseutuja kytkeviä nopeita raideyhteyksiä. Ilman tätä aloitettamme olisimme ulkona näistä keskusteluista, joissa linjataan tulevaisuuden Suomen aluerakennetta ja menestyjiä.

Kuopion alueen kauppakamarin mukaan saavutettavuus on yksi Pohjois-Savon kehityksen pahimmista pullonkauloista.

– Nopea itärata on merkittävä pitkän tähtäimen avaus. Lähivuosina tulee saada liikkeelle toimenpiteitä, jotka mahdollistavat hankkeen etenemisen, toimitusjohtaja Silja Huhtiniemi toteaa.

Liikenne- ja viestintäministeriö selvittää itärataa yhteistyössä Liikenneviraston sekä itäradan puolesta vedonneiden maakuntien ja kuntien kanssa.

Selvitys valmistuu vuoden loppuun mennessä.

– En ole vielä tarkemmin perehtynyt aiheeseen. Aiemmin tätä on selvitetty lähinnä Liikenneviraston toimesta, ministeriön verkko-osaston johtaja Sabina Lindström kertoo.

Kuopion ja Kouvolan välisen radan parannukset
Kallistuvakoriselle Pendolino-junalle halutaan lisää vauhtia
Itä-Suomen maakunnat, kaupungit, yrittäjäjärjestöt ja kauppakamarit haluavat nykyistä nopeamman junayhteyden pääkaupunkiseudulle. Vetoomus ministeriölle toimitettiin toukokuussa.
Nykyään esimerkiksi IC 62:n matka-aika Kuopiosta Helsinkiin on 4:04. Ratakilometrejä on 439, välipysähdyksiä kahdeksan ja junan keskinopeus 117 kilometriä tunnissa.
Pieksämäki–Kuopio-väli olisi nopeimmin korjattavissa yli 200:n vauhtiin.
Liikennevirasto on päivittänyt Savon radan toimenpiteitä. Ensimmäinen hankekori koskee Otava–Kuopio-väliä, jossa tulisi investoida sähkörataan, turvalaitteisiin, tasoristeysten poistamiseen, melusuojauksiin ja siltaparannuksiin. Paras hyöty saadaan Pendolinoilla.
Toiseen koriin sisältyvät Kouvolan ja Kuopion välin kaikki tasoristeysten poistot, melusuojaukset, siltaparannukset ja Haukivuoren ratapiha. Korjausten, radan oikaisun ja lentoradan jälkeen toivotaan päästävän kolmen tunnin junamatkaan Kuopiosta Helsinkiin.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 957


« Vastaus #1 : Lokakuu 02, 2018, 13:37:31 »

Eikö junayhteyksien edullisempi nopeuttamistapa olisi karsia ylimääräisä pysähdyksiä?

Jos esimerkiksi Mikkelin pysähdys jätettäisiin pois, junayhteys Kuopioon voisi nopeutua jopa tunnilla, mikäli pysähdys hidastaisi matka-aikaa yhtä paljon kuin Haukivuoren pysähdys:
Muutaman minuutin pysähdys Haukivuorella hidastaisi Kuopion ja Helsingin välistä junaa 15-40 minuutilla, jotakin jopa tunnilla.

Edellä oleva VR:n strategisen suunnittelun päällikkö Roman Lubitchin kertomana tässä Ylen uutisessa 20.6.2018.

Jos myös Pasilan, Tikkurilan, Lahden, Pieksämäen ja Suonenjoen pysähdykset jätettäisiin pois, Kuopiossa oltaisiin ennen kuin matka ehtisi Helsingistä edes alkaa. Huomionarvoista on se, että kaikkeen tähän päästäisiin ilman kolkkapoikamaista yksityistämistä ja investointeja miljardien rinnakkaisratoihin.
tallennettu
Jorma Kattelus
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #2 : Lokakuu 02, 2018, 16:54:16 »

Minkähän takia tuo Kouvola tuossa roikkuu. Suoraan rata Lahdesta (Heinola) - Mäntyharjulle tai lähemmäksi Mikkeliä. Toinen rata Kotkaan ja jatkoa Luumäelle asti.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kolmen tunnin Kuopio–Helsinki-junayhteys onkin liian kova tavoite – Liikennevira  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina