Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: ICE paloi Saksassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 229


« : Lokakuu 12, 2018, 14:47:26 »



ICE-junan toiseksi viimeisessä vaunussa syttyi aamulla tulipalo Kleinmaischeidin kylän lähistöllä Kölnin ja Frankfurtin välisellä suurnopeusradalla. Matkustajat saatiin turvaan suuremmitta vammoitta.
Palon syttymissyystä ei ole vielä tietoa, poliisi tutkii. Rata pysynee suljettuna ainakin pari päivää, minkä ajan junat kulkevat vanhaa Reinin rataa pitkin, mikä johtaa noin 80 minuutin myöhästymisiin. Myös onnettomuuspaikan vieressä kulkeva moottoritie oli välillä suljettuna.

Tiettävästi kyseessä oli ICE 3 -perheeseen kuuluva sarjan 403 runko nro 326 vuodelta 2001.

Lähteitä: T-Online, SWR, WAZ, Facebook.
tallennettu
Olli Saari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #1 : Lokakuu 12, 2018, 15:50:50 »

Palo on mitä ilmeisimmin ollut todella raju, runko vääntynyt ja kori palanut olemattomiin, mikäköhän mahtaa olla materiaali noissa vaunuissa.
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 229


« Vastaus #2 : Lokakuu 12, 2018, 15:55:38 »

Palo on mitä ilmeisimmin ollut todella raju, runko vääntynyt ja kori palanut olemattomiin, mikäköhän mahtaa olla materiaali noissa vaunuissa.
Alumiinia.
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 209


« Vastaus #3 : Lokakuu 12, 2018, 17:01:11 »

Palaneessa vaunussa on lattian alla muuntaja. Vaunun alumiininen kori on palanut kokonaan poikki, joten hyvin palavaa materiaalia (öljyä) on ollut runsaasti saatavilla.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5


« Vastaus #4 : Lokakuu 12, 2018, 18:42:15 »

Alumiini alkaa pehmetä huomattavissa määrin jo 600 asteessa, puolitoistasataa astetta lisää, niin se on ihan velliä...
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 883


« Vastaus #5 : Lokakuu 13, 2018, 01:05:08 »

Näin arkipäiväinen ajatus pälkähti päähääni: "Kuinka onnistui matkustajien evakointi junasta linjalla?". Jossain olen nähnyt/kuullut, että esim. Japanissa vaunuissa olisi alumiiniset lisäportaat mahdollstamaan turvallisen poistumisen matkustajille (jopa "sillan rakentaminen" viereselle raiteelle pysäköityneen junan vierelle). MUTTA eihän meillä moisia ennakoimattomia häiriöitä VOI tapahtua ja kalliiksihan moisten tikkaiden lisäily kävisi - annetaan lupa matkustajien hyppäilylle karkealle sepelille . (Kuinkahan poistui aikoinaan pres. Halonen oikoradalle jumiutuneesta junasta).
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 229


« Vastaus #6 : Lokakuu 13, 2018, 18:41:08 »

Näin arkipäiväinen ajatus pälkähti päähääni: "Kuinka onnistui matkustajien evakointi junasta linjalla?". Jossain olen nähnyt/kuullut, että esim. Japanissa vaunuissa olisi alumiiniset lisäportaat mahdollstamaan turvallisen poistumisen matkustajille (jopa "sillan rakentaminen" viereselle raiteelle pysäköityneen junan vierelle).

Tuommoisia portaita taitaa olla kaikissa ICE:issä mukana muutamat, ja niitä käytettiin tässäkin tapauksessa.

Tämän jutun alussa olevassa videossa portaat vilahtavat noin kohdassa 00:28 (eli 28 sekuntia ennen loppua).

Tekstissä junan evakuoinnista kerrotaan mm. seuraavaa: Palavan vaunun lähistöllä olleita matkustajia oli pyydetty siirtymään edemmäs jo ennen kuin juna oli pysähtynyt kokonaan. Muutaman minuutin odotuksen jälkeen junan ulkoa kuului ”klak-klak-klak”, kun portaita pystytettiin ovien alle, minkä jälkeen matkustajat saivat poistua junasta. Junahenkilökunnan kerrotaan antaneen selkeitä ohjeita megafonien välityksellä – tiedotuksen ainoana puutteena mainitaan, että tupla-ICE:n etummaisessa yksikössä ei heti kerrottu syytä pysähdykselle. Yli kahden metrin korkeudesta laskeutuminen sujui enimmäkseen ongelmitta lukuunottamatta yhtä murtunutta nilkkaa sekä paria nyrjähdystä ja verenkiertohäiriötä.

Matkustajat ohjattiin läheisen moottorien varrella olevalle kokoontumispaikalle; kävelyreitin varrella olevaan rinteeseen palokunta oli asettanut tikkaita kaatumisten ehkäisemiseksi. Omin päin taksilla tms. matkaansa jatkavien oli ilmoittauduttava palokunnalle ennen poistumistaan; muut matkustajat vietiin palolaitoksen pikkubusseilla läheiselle kylälle halliin, missä heille oli jo keitetty kahvit ja teet.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: ICE paloi Saksassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina