Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tampere-Kouvola junat  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« : Lokakuu 09, 2018, 06:35:49 »


Tampereen ja Kouvolan välille suora junayhteys, ilman Riihimäen pysähdystä:

https://www.aamulehti.fi/uutiset/uusia-vuoroja-tampereen-kaukojunaliikenteeseen-joulukuussa-201240586/
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #1 : Lokakuu 09, 2018, 16:43:22 »

Jos minä olisin joutunut junailemaan tämän oikojunakokeilun, olisin pyrkinyt asettamaan kokeilujunan kulkemaan halpalinja-autoista tuttuun kermankuorintatyyliin perjantai- ja sunnuntai-iltaisin. Näin oltaisiin käsittääkseni voitu koeponnistaa tämä junayhteys täydellä paineella. Selitys siihen, miksi asiassa ei kuitenkaan edetä tässä järjestyksessä, saattaa piillä resurssivajauksessa, kuten miehistö-, vaunu- ja veturipulassa. Näin nousukauden aikaan kaikista rautatieliikelaitoksen tuotannontekijöistä tahtoo olla paikoin huutavaakin vajausta; erityisesti toki juuri perjantai-iltapäivisin.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Paavo Wiikki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10


« Vastaus #2 : Lokakuu 19, 2018, 09:22:15 »

Kouvolasta Tampereelle? Ehkä liian lyhyt reitti, riittääkö matkustajia? Olisi ollut tilaisuus luoda kaukojunayhteys vaikkapa Kotkasta / Kotkaan. Ei tietenkään kannata matkustaa Kotkasta Helsinkiin Kouvolan kautta, joten kaukojunat eivät Kotkassa käy, mutta kaukojuna Tampereelle päin saattaisi onnistua.
tallennettu
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 259


« Vastaus #3 : Lokakuu 19, 2018, 12:05:51 »

Vuosi sitten Aamulehti otsikoi seuraavasti:

"Kansanedustajat haluavat idän pikajunan Tampereelta Venäjälle – VR hahmotellut kolmea erilaista mallia
Joukko kansanedustajia ajaa tarmolla nopeaa junayhteyttä Tampereelta Venäjälle. Suoran yhteyden mahdollistaa Riihimäelle valmistunut kolmioraide.
19.10.2017

... Kolmantena vaihtoehtona VR tarjoilee parempia liitäntäyhteyksiä. Allegrot kulkisivat normaalisti Helsingistä, mutta Tampereelta saapuville olisi nykyistä sujuvampi liityntä.... "

Uskoisin että tämän pohjalta tehty havainto että Kouvolassa lojuu lauantaisin tyhjänpanttina IC 701/700:n runko, joten kokeillaanpa nyt sitten.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 19, 2018, 12:19:57 kirjoittanut Jonne Seppänen » tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1612


« Vastaus #4 : Lokakuu 19, 2018, 13:19:01 »

Vuosi sitten Aamulehti otsikoi seuraavasti:

"Kansanedustajat haluavat idän pikajunan Tampereelta Venäjälle – VR hahmotellut kolmea erilaista mallia
Joukko kansanedustajia ajaa tarmolla nopeaa junayhteyttä Tampereelta Venäjälle. Suoran yhteyden mahdollistaa Riihimäelle valmistunut kolmioraide.
19.10.2017

... Kolmantena vaihtoehtona VR tarjoilee parempia liitäntäyhteyksiä. Allegrot kulkisivat normaalisti Helsingistä, mutta Tampereelta saapuville olisi nykyistä sujuvampi liityntä.... "

Uskoisin että tämän pohjalta tehty havainto että Kouvolassa lojuu lauantaisin tyhjänpanttina IC 701/700:n runko, joten kokeillaanpa nyt sitten.

IC 700/701 runko on Sr1 + Edo + Ed + Edfs. Eli Tampere-Kouvola mentäisiin ilman ravintolapalveluita, ei ekstraluokkaa, Sn 140 ja veturin ympäriajo mennen tullen?  Hymyilee
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1612


« Vastaus #5 : Lokakuu 19, 2018, 13:54:39 »

Näköjään muita junia hitaammasta keskinopeudesta voi jo päätellä, että aikataulu on suunniteltu Sr1:lle. Käppyrä liitteenä.


* Clipboard01.png (42.53 kilotavua, 1180x724 - tarkasteltu 165 kertaa.)
tallennettu
Jari Isolauri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #6 : Lokakuu 19, 2018, 18:11:13 »

kyllä siinä varmaan kärrymyynti on
tallennettu
Joonas Jokinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 97


« Vastaus #7 : Lokakuu 19, 2018, 21:01:02 »

Näin Riihimäkeläisen näkökulmasta todella suuri miinus, että Riihimäen kolmioraiteelle ei rakennettu matkustajapysäkkiä. Ainakin hetkellisesti Riihimäen ohittaa taas yksi uusi matkustajajuna ilman pysähdystä.
tallennettu
Jere Vainionpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10


« Vastaus #8 : Lokakuu 20, 2018, 12:41:37 »

Näin Riihimäkeläisen näkökulmasta todella suuri miinus, että Riihimäen kolmioraiteelle ei rakennettu matkustajapysäkkiä. Ainakin hetkellisesti Riihimäen ohittaa taas yksi uusi matkustajajuna ilman pysähdystä.

Toisaalta päivässä Rihiimäellä pysähtyy aika moni muu juna, joka on menossa Tampereelle tai tulossa sieltä. Lahdesta/Kouvolasta suoria yhteyksiä Tampereelle ei ole lainkaan. En sitten tiedä, onko kolmioraiteelle sunnitelmissa mitään muutoksia, nämähän taitavat olla ensimmäiset matkustajajunat, jotka sitä alkavat käyttää säännöllisesti. Epäilen kuitenkin. Ja jos kalustona käytetään Edo-yhteensopimattomia Sr1-vetureita, kääntyminen Riihimäellä ei todennaköisesti olisi ollenkaan kannattavaa.
tallennettu
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 216


« Vastaus #9 : Lokakuu 20, 2018, 16:23:06 »

Ja jos kalustona käytetään Edo-yhteensopimattomia Sr1-vetureita, kääntyminen Riihimäellä ei todennaköisesti olisi ollenkaan kannattavaa.

Ja tämä olisikin jo vähän ristiriidassa sen kanssa, että näille suorille Tampere-Kouvola-junille se uusi kolmioraide taisi nimenomaan olla pontimena Hymyilee
tallennettu
Joonas Jokinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 97


« Vastaus #10 : Lokakuu 21, 2018, 19:05:45 »

Näin Riihimäkeläisen näkökulmasta todella suuri miinus, että Riihimäen kolmioraiteelle ei rakennettu matkustajapysäkkiä. Ainakin hetkellisesti Riihimäen ohittaa taas yksi uusi matkustajajuna ilman pysähdystä.

Toisaalta päivässä Rihiimäellä pysähtyy aika moni muu juna, joka on menossa Tampereelle tai tulossa sieltä. Lahdesta/Kouvolasta suoria yhteyksiä Tampereelle ei ole lainkaan. En sitten tiedä, onko kolmioraiteelle sunnitelmissa mitään muutoksia, nämähän taitavat olla ensimmäiset matkustajajunat, jotka sitä alkavat käyttää säännöllisesti. Epäilen kuitenkin. Ja jos kalustona käytetään Edo-yhteensopimattomia Sr1-vetureita, kääntyminen Riihimäellä ei todennaköisesti olisi ollenkaan kannattavaa.

Niin, kyllä Riihimäellä vielä juniakin pysähtyy, mutta tässä ainaisessa nykymuodinmukaisessa nopettaumisessa ja supistamisessa ei voi olla koskaan Varma, että kuinka kauan. Tästä voisi jatkaa lisääkin, mutta menee enemmän politiikaksi joten lopetan tältä osin tähän  Hymyilee.

Mutta mitä tulee tuohen varsinaiseen pysäkin puuttumiseen, niin olisihan se ihan järkevää, että voisi olla mahdollista tarjota suora taajamajunayhteys välillä Tampere - Lahti / Kouvola, jossa siis pysähdyttäisiin myös mm. Turengissa ja Oitissa, Riihimäki mukaanlukien. Ja miksei tietysti pikajunavuoro, joka pysähtyisi Riihimäellä.

Eli pysäkki kolmioraiteella mahdollistaisi paremman palvelun haluttaessa. Nythän sitä mahdollisuutta ei edes ole.
tallennettu
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 141


« Vastaus #11 : Lokakuu 22, 2018, 03:30:46 »

[Eli pysäkki kolmioraiteella mahdollistaisi paremman palvelun haluttaessa. Nythän sitä mahdollisuutta ei edes ole.


Mihin sijoittaisit kolmioraiteen seisakkeen ja millä sinne kuljettaisiin Riihimäen asemalta?
tallennettu
Joonas Jokinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 97


« Vastaus #12 : Lokakuu 22, 2018, 12:13:45 »

[Eli pysäkki kolmioraiteella mahdollistaisi paremman palvelun haluttaessa. Nythän sitä mahdollisuutta ei edes ole.


Mihin sijoittaisit kolmioraiteen seisakkeen ja millä sinne kuljettaisiin Riihimäen asemalta?

Tälle voisi tehdä kohta oman keskustelunkin, mutta mennään nyt tällä.

Riihimäellä on tilaa monessa kohtaa ennen ja jälkeen kolmioraiteen tunnelia, riippuen tullaanko Tampereelta vai Lahdesta päin. Asemalta sinne voitaisiin kulkea samaan tapaan kuin asemallekin, kävellen, pyörällä, autolla. Jos tarkoitat suoraa yhteyttä Riihimäen rautatieaseman ja seisakkeen välille, niin sitä ei välttämättä helposti saa aikaiseksi. Nämä ovat kuitenkin vain suunnittelukysymyksiä (ja tietysti kustannuskysymyksiä) mitkä oltaisiin voitu ratkaista ehkä helposti ja järkevästi, jos heti alusta olisi ajateltu, että tehdään seisake jota kolmioraide käyttää.
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 305


« Vastaus #13 : Lokakuu 22, 2018, 21:48:30 »

[Eli pysäkki kolmioraiteella mahdollistaisi paremman palvelun haluttaessa. Nythän sitä mahdollisuutta ei edes ole.


Mihin sijoittaisit kolmioraiteen seisakkeen ja millä sinne kuljettaisiin Riihimäen asemalta?

Minä puolestani sijoittaisin junapysäkin kolmion ja ylikäytävän itäpuolelle, siellähän on joutilasta maa-aluetta myös liityntäpysäköintiin. Miksi asemalta pitäisi päästä kulkemaan tälle mielikuvitusseisakkeelle, mutta jos pitäisi, niin alikulun kautta Peltosaaren puolelle, sieltä radanvartta suunnilleen yhtä pitkälle kuin nykyäänkin epävirallisesti(?) pääsee ja sieltä uusi enemmän tai vähemmän kevyt alikulkuyhteys niin uudelle junapysäkille kuin myös Huhtimon Tiilikadulle.  Pyörittää silmiään
tallennettu

Joonas Jokinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 97


« Vastaus #14 : Lokakuu 23, 2018, 14:15:43 »

[Eli pysäkki kolmioraiteella mahdollistaisi paremman palvelun haluttaessa. Nythän sitä mahdollisuutta ei edes ole.


Mihin sijoittaisit kolmioraiteen seisakkeen ja millä sinne kuljettaisiin Riihimäen asemalta?

Minä puolestani sijoittaisin junapysäkin kolmion ja ylikäytävän itäpuolelle, siellähän on joutilasta maa-aluetta myös liityntäpysäköintiin. Miksi asemalta pitäisi päästä kulkemaan tälle mielikuvitusseisakkeelle, mutta jos pitäisi, niin alikulun kautta Peltosaaren puolelle, sieltä radanvartta suunnilleen yhtä pitkälle kuin nykyäänkin epävirallisesti(?) pääsee ja sieltä uusi enemmän tai vähemmän kevyt alikulkuyhteys niin uudelle junapysäkille kuin myös Huhtimon Tiilikadulle.  Pyörittää silmiään

Tuo suora ja mahdollisimman lyhyt jalankulkuyhteys asemalta kolmioraiteelle tukisi kyllä sitä parempaa palvelua. Eli mahdollisia vaihtoyhteyksiä käyttävät matkustajat voisivat olla mielissään.

tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1612


« Vastaus #15 : Lokakuu 23, 2018, 14:43:31 »

Eli pysäkki kolmioraiteella mahdollistaisi paremman palvelun haluttaessa. Nythän sitä mahdollisuutta ei edes ole.

Mielestäni kolmioraidetta ohittavien junien ei tarvitse edes pysähtyä Riihimäellä. Toki kaikki haluaa kaikkien junien pysähtyvän, mutta sellainen tilanne ei ole mitenkään järkevää junien käyttöön nähden. Paikallisten palvelua varten on sitten ne Riihimäellä pysähtyvät junat, ja vaihtoyhteydet niiden kesken.
tallennettu
Joonas Jokinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 97


« Vastaus #16 : Lokakuu 23, 2018, 18:01:15 »

Eli pysäkki kolmioraiteella mahdollistaisi paremman palvelun haluttaessa. Nythän sitä mahdollisuutta ei edes ole.

Mielestäni kolmioraidetta ohittavien junien ei tarvitse edes pysähtyä Riihimäellä. Toki kaikki haluaa kaikkien junien pysähtyvän, mutta sellainen tilanne ei ole mitenkään järkevää junien käyttöön nähden. Paikallisten palvelua varten on sitten ne Riihimäellä pysähtyvät junat, ja vaihtoyhteydet niiden kesken.

Kuten mainitsin, näkemykseni ovatkin ainoastaan paikallisten (tai paikallisen) silmin nähtynä. Ikävä kyllä nykymeno vain vaikuttaa siltä, että niitä paikallisia ketä palvelut koskettavat on koko ajan vähemmän ja vähemmän.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tampere-Kouvola junat  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina