Resiina  |  Resiinan nettisivusto  |  Aihe: Liikennepaikat väärillä rataosuuksilla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1838


« : Lokakuu 11, 2018, 22:31:27 »

Kun käyttää liikennepaikkahakua ja linkkiä "Kuvia", niin osa kuvista sijoittuu aivan hullusti. Otetaan esimerkki heti listauksen alusta eli Aapajoki. Kun käyttää linkkiä "Kuvia", niin ainoa kuva on otettu paikassa Kallinkangas, Keminmaa, välillä Aapajoki-Laurila. Kuva on kuitenkin aivan muualta kuin Aapajoen ja Laurilan väliltä. Voiko asialle tehdä muuta kuin alkaa listata mokia ja lähettää ylläpidolle korjausehdotuksia yksi tai useampi kerrallaan? Tämän voisi korjata esim. Laurila-Rovaniemi tai Laurila-Tervola (kuten kaksi muuta Kallinkankaalla otettua kuvaa).
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 211


« Vastaus #1 : Lokakuu 12, 2018, 16:07:37 »

Ylläpito ottaa mielellään vastaan korjausehdotuksia, vaikkapa suoraan tänne keskusteluun listana tai kommenteina itse kuviin.

Tarkoittanet tätä listausta, ja oikean reunan Kuvia-linkkejä: http://vaunut.org/haku/liikennepaikat

Aalto-yliopiston ja Aapajoen nimelle väärin tägätyt kuvat selittyvät pitkälti sillä että kyseiset liikennepaikat ovat aakkosissa ensimmäisinä. Listasta on voitu valita vain ensimmäinen vaihtoehto, tai sitten päivitettyä liikennepaikkalistaa vorgiin tuotaessa on käynyt bugi, ja nimeään muuttanut liikennepaikka on kirjautunut kuvaan väärin.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1838


« Vastaus #2 : Lokakuu 16, 2018, 15:54:44 »

Tässä muutama korjaus ja täsmennys:
Aatami, sijainti oli 222+003 (ei 222+000)

Aavasaksa avattu 1.11.1927
Aavasaksa, infoon voisi lisätä Satamaraide, 1,9 km; nimi muutettu Aavasaksa, Rantaraiteet 11.12.1961 lukien
Aavasaksa, kolmioraide, lähtöpiste muutettu etelämmäksi silloin kun Mt 930 ylikulkusilta rakennettiin (samalla muuttui tietysti myös Aavasaksa, Rantaraiteet lähtöpiste). Kolmioraide poistettu 1.3.1975 Jtt:stä.

Otava avattiin vasta 1.10.1889 (ei niin aikaisin kuin 1800)

Viipuri-Valkjärvi kaikki km:t ovat väärin, tässä oikeat:
Liimatta 317+954
Karhusuo 321+774
Pero 325+735
Rainio 328+868
Pilppula 332+636
Heinjoki 338+816
Koisilta 343+346
Ristseppälä 346+824
Kaukila 352+610
Kyläpaakkola 356+167
Äyräpää 361+816
Lammasniemi 362+892
Pölläkkälä 365+286
Salo-Mälkölä 369+725
Punnus 373+236
Korpioja 376+654
Valkjärvi 386+677

jatkan joku toinen päivä ...
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1838


« Vastaus #3 : Lokakuu 16, 2018, 23:55:06 »

Liikennepaikkojen Harjavalta ja Kumpu tiedot ovat menneet ristiin. Kumpua ei avattu 1.9.1952, vaan se lakkautettiin silloin. Harjavaltaa ei lakkautettu 1.9.1952, vaan se avattiin silloin.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1838


« Vastaus #4 : Lokakuu 17, 2018, 21:41:08 »

Kerava-Sköldvik-rataosalla Koivula ja Martti eivät olleet tasakilometreillä vaan vanhan mittauksen mukaan 30+145 ja 43+055. Kakki muutkin poikkeavat annetuista mitoista tuon n. 50m vanhassa mittauksessa. Sen voisi antaa esim. infossa, koska se oli voimassa suurimman osan aikaa seisakkeiden toiminnan aikana. Ne olivat siis:
Koivula 30+045
Jukola/Ahjo 31+180
Vanikko, Kallkärr 32+405
Talma, Tallmo 33+960
Uusmäki, Nybacka 34+860
Isoniitty, Storäng 35+725
Martinkylä, Mårtensby 37+104
Nikkilä, Nickby 39+175
Virtala 40+345
Herralanmäki, Hertsby 41+605, siirretty km:lle 42+250
Martti, Martis 43+055
Linnanpelto, Borgby 43+740
Olli 46+390 (seisakkeena ollessaan)

Olli-Porvoo-välillä jatkuvat erot vaikka pienempinä, tässä vanhat:
Anttila, Andersböle 47+305
Pyymaa, Byman 48+820
Alivekkoski, Söderveckoski 49+205
Ylivekkoski, Norrveckoski 50+075
Kinnari, Skinnars 51+165
Hinthaara, Hindhår 52+370 (huom. eroa yli 200m; onko rakennusta siirretty vai mittausvirhe?)
Haksi, Hax 55+820, siirretty km:lle 56+753
Saksala, Saxby 58+447
Kiiala 60+020 (ruotsinkielinen Kiala lisättiin myöhemmin)
Porvoo, Borgå 62+275
Porvoon keskusta ei ole vanhassa mittauksessa.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1838


« Vastaus #5 : Lokakuu 18, 2018, 19:52:47 »

Kemi-Laurila-Tornio-väliltä seuraavat huomautkset:

Jos Kemin mittaus olisi samalta ajalta kuin sitä seuraavat seisakkeet, niin sijainti olisi 858+297

Helistö ei ollut tasakilometrillä vaan 863+630. Se oli siis 74-75 metrin päässä Lautiosaaresta, joka ei kai ollut samaan aikaan henkilöliikenteen pysäkki (ei tainnut päästä läpi Laurilaan).
Oliko Lautiosaari asema? Minulla on laiturivaihde (1927) ja sodan jälkeen seisakevaihde.

Kyläjoki (vanha mittaus) 878+729 (tämä vastaa muita seisakkeita)

Keropudas on ollut tasakilometrillä 882+000. Onko paikkaa muutettu vai mitattu tarkemmin myöhemmin kun merkittiin 882+070?

Listauksessa ei ole yleensä linjavaihteita, mutta jos jotakuta kiinnostaa, niin
Kemin lentokenttäraiteet olivat 862+986 ja 863+356.
Laivajärvi, vaihde sorakuopalle 875+476
tallennettu
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 139


« Vastaus #6 : Lokakuu 18, 2018, 21:56:14 »

Lautiosaari oli V luokan asema, avattiin ensin pysäkkinä ja 1907 korotettu asemaksi, mutta jo 1.6.1912 muutettu laiturivaihteeksi, 1.11.1954 seisakevaihteeksi ja 15.11.1963 seisakkeeksi.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1838


« Vastaus #7 : Lokakuu 19, 2018, 13:51:26 »

Välillä Ylivieska-Tuomioja oleva Hietala puuttuu kokonaan ja Ahmanevan sijainti ja avaamisaika ovat väärin:

Listalla on kaksi Hietalaa, mutta tämä puuttuu:
Hietala 636+095, avattu 6.9.1948, lakkautettu 1.1.1954, seisake

Ahmaneva, km 690+858, avattu 10.6.1944 (voi olla myös 20.6; epäselvä numero), laatu avattaessa oli kuormausvaihde.

Vanhat kilometriluvut (seisakkeille yleensä merkitty juuri nämä):
Ylivieska 631+076
Hietala 636+095
Harva 639+204
Kangas 643+160
Hanhela 645+965
Hanhiperä 647+996
Törmänperä 653+268
Räsy 653+667
Oulainen 658+590
Piipsjärvi 664+306
Kilpua 669+649
Kontio ja pojat 669+887
Kotasaari 676+272
Kytölä 678+500
Vihanti 685+315
Ahonpää 688+696
Ahonpää (uusi 2016) 690+468
Ahmaneva 690+858
Ojalatva 694+350
Lappi ->1.9.1953 Tuomioja 698+504

tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1838


« Vastaus #8 : Lokakuu 22, 2018, 00:54:00 »

Rantaharju on rataosalla Kemijärvi-Kelloselkä eikä Laurila-Kemijärvi.

tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1838


« Vastaus #9 : Lokakuu 22, 2018, 21:08:22 »

Palokangas oli rataosalla Jyväskylä-Pieksämäellä 1954-1976. Sen huomautuksissa lukee "Avattu uudelleen 20.4.1954 km 420+125", mikä on aika käsittämätön huomautus. Mistään ei näe mihin se viittaa.

Sen sijaan Palokangas rataosalla Lappi (Tuomioja)-Raahe, km 710+416, 15.5.1934-16.5.1943 puuttuu kokonaan. Se perustettiin 15.5.1930 nimellä Aho ja nimi muutettiin neljä vuotta myöhemmin. Aho avattiin uudelleen 1.3.1960, km 710+417.

Palokangas (1.) pitäisi olla ainakin huomautus liikennepaikan Aho kohdalla, ellei sitä merkitä omaksi liikennepaikakseen. Sen sijaan Palokangas (2.) kohdalta pitäisi huomautus poistaa tai selittää miksi se on siellä.
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 306


« Vastaus #10 : Lokakuu 22, 2018, 21:38:32 »

, mutta jos jotakuta kiinnostaa, niin
Laivajärvi, vaihde sorakuopalle 875+476
Kiitos, tätäkuta on kiinnostanut ja kiinnostaa!

Vaihteen paikka on yhä hyvin hahmotettavissa, myös viimeisiään vetelevän "kopin" ansiosta. Ratalinja vaihteelta moottoritielle on patikoitavissa ja siitä eteenpäin autoiltavissa sorakuopalle saakka. Moottoritie katkaisee nykyään ikävästi yhteyden... Muistaakseni joitakin satunnaisia lahopöllin jäämiä kuopalta yhä on löydettävissä.

Mutta jos jotakuta kiinnostaa, niin
http://junalauta.net/ratapiha/thumbnails.php?album=453
tallennettu

Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 77


« Vastaus #11 : Lokakuu 23, 2018, 21:14:56 »

Kiitos erityisesti Eljakselle tähänastisista lisätiedoista ja kommenteista! Päivitetty luettelo ilmestynee sivustolle lähipäivinä. Kaikenlaiset lisäkommentit ja korjaukset ovat lämpimästi tervetulleita – päivitetään sivuston tietoja aina uusien tietojen myötä.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1838


« Vastaus #12 : Lokakuu 26, 2018, 22:16:28 »

Viipuri-Koivisto-Terijoki liikennepaikkoja ei ole näköjään tarkastettu mistään vanhasta rataosaselostuksesta, joten ohessa oikeat kilometrit metreineen. Tyrisevän ja Terijoen kohdalle voisi laittaa myös kilometrit Koiviston kautta (nekin on alla):

Viipuri 313+350
Liimatta 317+988
Tirhiä 321+938
Nuoraa 323+311
Roisko 326+590
Sommee 328+890
Kaislahti 331+688
Rokkalankoski 335+780
Johannes 338+258
Kirjola 341+121
Uutela 343+075
Lietteenmäki 344+558
Makslahti 347+046
Kuusaoja 349+744
Lähteenmäki 353+016
Linnankivi 355+470
Porosilta 358+700
Koivisto 360+116
Penttilä 363+460
Humaljoki 369+689
Kuolemajärvi 381+932
Naurisjärvi 394+919
Jäppilä 400+036
Mesterjärvi 405+352
Taikina 413+413
Ino 415+261
Vammeljoki 421+015
Tyrisevä 428+074
Terijoki 432+797
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1838


« Vastaus #13 : Lokakuu 27, 2018, 11:49:19 »

Otavan korjaus epäonnistui 10 vuodella. Se avattiin 1.10.1889.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1838


« Vastaus #14 : Marraskuu 01, 2018, 01:02:32 »

Väliltä Viipuri-Rajajoki löytyy myös vähän korjattavaa:
1) Kanerva (laituri) on ainoana liikennepaikkana rataosalla Viipuri-Pietari, muut ovat Viipuri-Rajajoki tai Rajajoki-Pietari
2) Kellomäki näyttää puuttuvan kokonaan (lv -> as -> lv). Vain Kv-Pm välin Kellomäki löytyy.
3) Kasvitarha ja Rauhala itäinen sijoittuvat väärään järjestykseen, mutta metrien lisääminen korjannee virheen.
4) Osalla liikennepaikoista en eri metriluvut kuin minulla. Kun en tiedä mistä ne on otettu, niin en osaa pohtia erojen syytä. Listaan kaikki (Sykjärven metrejä minulla ei ole) ja otan pari linjavaihdetta mukaan.

Viipuri 313+350
Liimatta 317+988
Tynninen 320+826
Miettinen 322+023
Säiniö 322+772
Puolakka 323+760
Luurinmäki 324+608
Rauhala 325+165
Rauhala itäinen 326+275
Kasvitarha 327+087
Honkaniemi 328+215
Huumola 331+671
Kämärä 334+438
- Metsähallituksen vaihde 335+306
- Soraraide 337+466
Leipäsuo 341+726
Perkjärvi 353+732
Sykjärvi (n. 356)
Lounatjoki 361+210
Kanneljärvi 367+480 (1923 asti Uusikirkko)
Mustamäki 376+726
Merisuo 379+982
Raivola 383+337
Tyrisevä 387+405 (Koiviston kautta 428+074)
Terijoki 392+727 (Koiviston kautta 432+797)
(Huomaa, että km Koiviston kautta ero on 4,723 km ja suoraan 5,322 km. Vuoden 1923 raidekaavioiden mukaan ero oli vielä suurempi eli 4,72 km ja 5,98 km. En osaa sanoa miksi näin suuret erot kilometreissä, mutta ehdotuksena Koiviston kautta voisi kilometrit olla Terijoen ratapihan Koiviston radan lähtövaihteeseen eikä asemarakennukseen.)
Kellomäki 398+303
Kanerva 399+976
Kuokkala 402+226
Ollila 406+380
Rajajoki 409+173
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1838


« Vastaus #15 : Marraskuu 02, 2018, 04:12:56 »

Rauman radalta löytyy myös muutamia korjattavia kohteita.
1) Kahala lakkautettiin 1.9.1958 ja sitten avattiin uudelleen 1.8.1968. Alkuperäisen Kahalan sijainti oli 305+852. Nämä voi lisätä infoon tai listata Kahala kahdesti.

2) Hankkari on väärällä puolen Raumaa, ks. lopussa olevat avaamismerkinnät ja etäisyydet. Se oli sataman puolella eikä Peipohjan (Kokemäen) puolella.

3) Koska rataosalle on merkitty useita tasalukuloppuisia liikennepaikkoja, niin listaan kaikki sen mukaisesti kuin 4.rtj:n päällikön kirjelmässä Tampereella, 20.10.1950, N:o 78/720 on ilmoitettu sekä minun näkemääni kopioon 1.10.1958 mennessä tehdyissä kynäkorjauksissa on annettu.

Peipohja 284+438
Santamaa 288+732 (se 1.9.58 lukien)
Voitoinen 292+363
Harala 294+492 (päiväämätön kynällä lisätty seisake)
Kiukainen 297+395
Panelia 303+494
Kahala 305+852 (kynällä lisätty: vh 1.12.55, lakkautettu 1.9.58)
Eurajoki 310+142
Vuojoki 316+878
Karra 320+786
Harakkala 327+297 (kynällä lisätty: 1.12.55 lakkautettu)
Rauma 331+659
Hankkari (päiväämätön kynällä lisätty vh ilman km-merkintää, kuitenkin annettu Ra 2 km)

Kiukainen 297+395
Eura 306+293
Kauttua 310+423 (kynämerkintä: lit. luk. 1/10-58)

(allekirjoitus:) Pekka Turunen

Lähetän Lt:lle, Kut:lle, Rtt:lle ja Rpj:lle tiedoksi.
Helsingissä, rautatiehallituksen ratatoimistossa, lokakuun 23 p:nä 1950
Wald. Jansson
N:o Rt 3107/4838

Hankkarin osalta VR Käskylehdessä 7/1952 sanotaan: Rautatiehallituksen päätöksen mukaisesti poistetaan julkaisusta "Liikennepaikkojen välimatkat" Rauman aseman alaisia Raumayhtiön raiteita koskevat merkinnät helmikuun 1 päivästä 1952 lukien. Niiden tilalle avataan liikenteelle samamasta päivästä lukien Hankkari-niminen vaihde seuraavin sanottuun julkaisuun tehtävin merkinnöin: vh Hankkari / 10 / Rauma 2. Kn 36. Pej 49. Pri 87. Tpe 146. Tl 186. Hpk 260. / Tt / Rauma-Raahe Oy:tä varten. Rahditus toimitetaan TS:n 50 §:n määr. muk. (Rho/Lko n:o 2571/51, 23.1.52). Kl n:o 7/52.3

VR käskylehdessä 46/1959 sanotaan: 1.12.1959 lukien muutetaan Hankkarin ja Rauman sataman liikennepaikat Rauman alaisiksi syrjäraiteiksi. Sitten on lueteltu merkintöineen Rauman kaikki silloista 13 syrjäraidetta ja niiden lisäksi sulkeissa satamalle on annettu neljä erillistä raiteistoa.

Rauman satama (Ras) on VR:n liikennepaikkana avattu 1.7.1950 ja muutettu syrjäraiteeksi 1.12.1959

Santamaan osalta voidaan todeta, että 1.7.50 lukien se oli seisake ja vaihde, 1.9.58 sevh muutettu merkinnäksi se.

Rauman radan väliasemien syrjäraiteet 1.7.50 olivat:
Kiukainen: Osuuskaupan raide
Panelia: Myllyraide (Kavantsaaren Vehnämylly Oy:tä varten); Sahan raide (Kahalan höyrysahaa ja Kiukaisten osuuskauppaa varten)
Vuojoki: Osuuskaupan raide (Eurajoen Osuuskauppaa varten)
Eura: Sahan raide (Euran Höyrysahaa varten)
Kauttua: Euran Paperin raide (Euran Paperi Oy:tä varten); Kauttuan tehtaan raide (A.Ahlström Oy:tä varten)

Rauman aseman syrjäraiteet 1.7.50 olivat:
Alangon raide (A. Alanko Oy:tä varten)
Ammuksen raide (Oy Ammusta varten)
Leikarin raide
Puomkallion raide
SOK:n raide (SOK:ta varten)
Sytyttimen raide (Sytytintä varten)
Toraksen raide (Toras Oy:tä varten)

Rauman sataman syrjäraiteet 1.7.50 olivat:
Hollming Oy:n raide (F.W. Hollming Oy:tä varten)
Martinkarin raide
Nobelin raide (Nobel Standard Oy:tä varten)
Raumayhtiön raiteet (Rauma-Raahe Oy:tä varten)
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1838


« Vastaus #16 : Marraskuu 02, 2018, 21:07:33 »

Rataosat Siilinjärvi-Viinijärvi, Sysmäjärvi-Outokumpu ja Sysmäjärvi-Vuonos vaatisivat info-osaan tekstejä, jotta km-luvuista saisi jotain tolkkua. Esim. seuraavat asiat:

1) Outokumpu on varmaan lakkautettu, koska ratakin on purettu 2005 (Outokumpu-Keretin kaivos jo 1996)
2) Vuonoksen kilometrit laskettiin Siilinjärven suunnasta, joten rataosa Sysmäjärvi-Vuonos näyttää ihan oudolta kilometrien valossa.
3) Muutamia sijainteja on taas turhaan pyöristetty tasalukuihin.

4) Kävin läpi vain osuuden Viinijärvi-Outokumpu/Vuonos ja se on seuraava korjattuna aikakauden 1939-1983 tietoihin:

Viinijärvi-Outokumpu:
Viinijärvi 656+569
Ristonkangas 658+220
- erkanemisvaihde 659+084 (suora yhteys Outokummusta Varkauden suuntaan)
(- erkanemisvaihde Hko-Jns osuudelta oli 523+131, koska km:t mitattu toista kautta)
Viiniranta 660+243
Ahonkylä 661+775
Lappala 667+348
- vaihde 669+2 (tulo Sysmäjärvelle Oku-suuntaa varten)
Sysmäjärvi 669+613 (Sij kautta 588+343)
-erkanemisvaihde 671+0 (kolmioraide Luikonlahden suuntaan)
Outokumpu 672+437

Sysmäjärveltä Sij suuntaan:
Sysmäjärvi 669+613 (Sij kautta 588+343)
- erkanemisvaihde Outokumpuun Sij suunnasta (kolmioraide) 587+0
Outokumpu kaupunki 586+100
- erkanemisvaihde Vuonokseen 585+5 (Sysmäjärven suunnasta)
- erkanemisvaihde Vuonokseen 584+706 (Siilinjärven suunnasta)
Luikonlahti 557+061
....

Vuonoksen raide Siilinjärven suunnasta: (katso myös HUOM.1)
...
- erkanemisvaihde Vuonokseen 584+706 (Siilinjärven suunnasta)
- erkanemisvaihde Sysmäjärven suuntaan 585+578 (kolmion kärki)
- Oy Lohja raiteisto 588+1
Outokumpu Oy:n alue
- päätepuskuri 589+094

Välimatka Lui-suunnan vaihteelta kolmion kärkeen 0,872 km ja päätepuskuriin 4,392 km
Välimatka Smj-suunnan vaihteelta kolmion kärkeen 0,720 km ja päätepuskuriin 4,300 km

HUOM.1) Yo kilometrit on rakennuspiirustuksesta. Vaunut org antaa:
Vuonoksen Lohja 588+427 (onko km päätepuskuriin?)
Vuonos 588+808 (onko kaivosalueen rajalle? koska rataosaselostus 1983 antoi 588,8 ja raidepituudet kohdassa 300 (pistor.) ja tämä olisi yhteensä 589,1 eli antamani päätepuskuri.

Sopimuksia:
1426/2841, 17.5.1939: Outokumpu, Keretin raide: Outokumpu Oy (raidesopimus)
318/1265, 5.2.1948: Viinijärvi: Imatran Voima Oy (raidesopimus)
1554/38/70, 29.7.1970: Outokumpu Oy: Vuonoksen kaivosradan rakentaminen. Raide n. 5,54 km, josta VR:n osuus n. 4,5 km.
Rt 588/38/1687, 20.4.1972*: Sysmäjärvi: Outokummun kaupunki teollisuusraide (raidesopimus)
*viimeinen numero voi olla 1 tai 2 (epäonnistunut valokopio)
Rt 1591/38/73, 29.10.1973: Sysmäjärvi: Outokummun kaupunki (Oy Bobinex Ab:n raide) (raidesopimus)
Rt 348/38/77, 11.5.1977: Vuonos: Oy Lohja Ab (raidesopimus)

KYSYMYS:
Saako näitä linjavaihde, syrjäraide tai raidesopimustietoja Info-osaan? Jos ei onnistu, niin en sitten turhaan niitä kerää.





tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1838


« Vastaus #17 : Marraskuu 03, 2018, 01:06:47 »

Unohtui mainita, että Vnj-Oku välillä n. km 668+700 (Lappalan ja Sysmäjärven välillä) on ollut vaihde soraraiteelle (pääsy Sysmäjärven suunnasta). Niitä ei tosin mainita liikennepaikkaluettelossa, mutta minusta ne voisi ottaa mukaan.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1838


« Vastaus #18 : Marraskuu 08, 2018, 01:36:18 »

Rataosa Kv-Jns on aika hulppea, kun se sisältää VR:n rakennuskertomusten mukaan osia 7 rataosalta ja risteysasemien mukaan 6 rataosalta. Vanhimman ja uusimman osan valmisen eroa oli 96 vuotta. No, rataosien määrittely on mielipidekysymys. Liikennepaikoille sen sijaan on annettu tarkka sijainti, joten tässä rataosa Lappeenranta (uusi)-Imatra (T).

1) Lappeenrannasta eteenpäin kilometrit ovat 1947 mittauksen mukaan. Tapavainola-Lappeenranta on 7,4 km, minkä voisi mainita infossa. Luumäki-Lr suoraan siis lyhensi matkaa n. 10 km Raipon kautta kiertoon verrattuna.

2) Muukko (vanha) nimilyhenne on Mko (se oli lv, joten sillä oli lyhenne)

3) Vuoteen 1946 asti km:t annettiin Simolan kautta kiertäen, 1947 alkaen kolmion suoraa sivua Etusimola/Raippo-oikorata-Jukka.... Laitan kilometrit vanhaa ja uutta 1947 mittausta käyttäen:

Jos liikennepaikkojen keskinäinen etäisyys muuttuu, niin varmaan uudempi on tarkempi mittaus (veikkaus, ei fakta) tai seisaketolppaa on siirretty.

Lappeenranta 291+478 -> 287+721 (287+726 on kynäkorjattu 721:ksi)
Kaukas 294+390 -> 290+610
Lauritsala 295+998 -> 292+180
- Kääntösilta Huh+??? -> 294+143
Pontus (ei ollut ennen 1947) 294+533
Kiiskinmäki 300+000 -> 296+238
Muukko (uusi) tämä on 2003 tieto 297+112
Muukko 302+285 -> 298+522 (tämä on "vanha" Muukko)
Ahvenlampi 307+270 -> 303+494
Joutseno 309+602 -> 305+829
Tapiola 313+000 -> 308+941
Jänhiälä 317+815 -> 314+052
Rauha 322+260 -> 318+490 (vanhaan merkintään on kynällä lisätty 322+247?)
- Rauhan sorakuoppa (vain uusi km) 320+523
Korvenkanta 324+900 -> 321+113
Asemäki -> Tainionkoski 326+862 -> 323+090 (vanhaa kilometriä on kynällä korjattu 326+847?)
Imatra asema (vain vielä uudempi tieto) 323+977
Virasoja -> Imatra -> Imatra tavara 330+447 -> 326+679 (vanhaa kilometriä on kynällä korjattu 330+424)

HUOM. Kiiskinmäen ja Tapiolan kohdalla myös etäisyys naapuriliikennepaikkaan on sen mukaan, että seisake olisi ollut km-tolpan kohdalla. En tiedä oliko oikeasti näin.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1838


« Vastaus #19 : Marraskuu 09, 2018, 20:28:10 »

Ahmavaaran kohdalla voisi olla infossa huomautus tavaraliikenteestä: (huom. km-luku)

KL 1948 41.4 = Misin pysäkin ja Kemijärven aseman välillä km:llä 1033+825 avataan Misin alaisena H-liikenteelle 6.9.48 lukien ”Ahmavaara” -niminen seisake tariffivälimatkana Misiin 12 ja Kemijärvelle 23 km (Kls 101, Lla 166 ja ol 280 km). Seisakkeella pysähtyvät matkustajien jättämistä ja ottamista varten tarpeen vaatiessa (S) toistaiseksi junat n:o 61, 62, 63 ja 64. Seisake avataan samalla lisäksi kappaletavaraliikenteelle Metsähallinnon Pohjois-Kemijärven hoitoalueen tarvetta varten sillä rajoituksella, että samassa junassa saadaan lähettää tavaraa seisakkeelle tai seisakkeelta enintään 1000 kg sekä että rautatie ei vastaa tavaroista seisakkeella ennen kuormaamista eikä purkamisen jälkeen. Tätä kappaletavaraliikennettä varten pysähtyy seisakkeella tarpeen vaatiessa toistaiseksi junat n:o 6211 ja 6212 (Rh/lko n:o 2377, 27.8,48).

Aatolan kohdalla infossa voisi olla huomautus, että:
Seisake laukkautettiin 1.8.1948  ja avattiin uudestaan 1.10.1948. Viitteet KL 1948 (Rh/Lko n:o 1460, 12.7.1948) ja KL 1948 45.6 (Rh/lko n:o 1460, 21.9.1948)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Resiina  |  Resiinan nettisivusto  |  Aihe: Liikennepaikat väärillä rataosuuksilla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina