Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Rautatieliikenne Suomen ja NL:n välillä juuri ennen Jatkosotaa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 199


« : Lokakuu 22, 2018, 17:51:51 »

Käsittelemättä täällä Jatkosodan kiistakysymyksia, olen kiinnostunut rautatieliikenteestä Suomen ja NL:n välillä Saksan Barbarossa -hyökkäyksen alun (22.6.41 aamuyö) ja Jatkosodan alun (25.6.41 aamu) välisenä aikana.
Taustaksi sopii oheinen USA:n Suomen lähettiläs Schoenfeldin sähke USA:n ulkoministerille 24.6.41:

Foreign Relations of the United States Diplomatic Papers, 1941, General, The Soviet Union, Volume I
740.0011 European War 1939/12386: Telegram

" The Minister in Finland (Schoenfeld) to the Secretary of State
   Helsinki, June 24, 1941—11 a.m.

220. British Minister states that in response to his inquiry of Minister for Foreign Affairs whether latter could “guarantee” neutrality of Finland in Soviet-German war, Witting told him yesterday that no such guarantee was possible but that it was firm purpose of Finnish Government to keep out of the conflict and every effort would be made to do so. Soviet Minister yesterday told Vereker that regular railroad traffic with Leningrad as well as the Russian transit traffic with Hango continue.
Schoenfeld. "

Sähkeen mukaan Britannian lähettiläs Suomessa Gordon Vereker oli saanut Suomen ulkoministeri Rolf Wittingiltä 23.6.41 vastauksena kysymykseen voiko Suomi "taata" puolueettomuutensa Neuvostoliiton ja Saksan sodassa, että sellainen takaus ei ollut mahdollinen, mutta Suomen hallituksen tiukka pyrkimys on pysytellä tämän vastaanasettelun ulkopuolella.
Neuvostoliiton lähettiläs Suomessa Pavel Orlov oli kertonut 23.6.41 Verekerille, että liikenne Helsingin ja Leningradin välillä jatkuu säännöllisesti, kuten myös Hangon tukikohtaa palveleva NL:n liikenne.
Vereker oli kertonut nämä tiedot Schoenfeldille 23.6 tai aamulla 24.6 .

Olen nähnyt valokuvia (en muista missä), joissa kotiutuvan NL:n lähetystön henkilökuntaa olisi odottanut Helsingin asemalla Leningradin junan lähtöä 24.6.41 . Lähetstön kotiutumispäätös oli NL:n oma ja liittyi epäilemättä NL:n hallituksen päätökseen 24.6.41 aloittaa sota massiivisilla ilmaiskuilla Suomeen aamulla 25.6.41 .  Henkilöstöä ehkä poistui myös Hangon tukikohdan kautta.

Kysymykseni ovat:

1/ Oliko säännöllinen rautatieliikenne vain makuuvaunullinen postijuna 7 (Helsinki 21.40, Rajajoki 10.17 seur.pv. , Leningrad 14.05) ja vastaava 8 (Leningrad 18.36, Rajajoki 20.25, Helsinki 8.35 seur.pv.) ?

2/ Lähtikö viimeinen 7 Helsingistä jo 23.6. saapuen Leningradiin 24.6. ?
Vai lähetettiinkö vielä seuraava 7 Helsingistä 24.6. ?
Jos lähetetiin, se olisi ehkä päässyt Rajajoelle 25.6. klo 10.17, eli pommitusvaurioita väistellen ja ennen sotatilan virallista toteamista.

3/ Lähtikö viimeinen 8 Leningradista 22.6. , 23.6 vai 24.6 klo 8.36 ?
Jos lähti 23.6. , olisi paluumatka Helsingistä 24.6. klo 21.40 ollut mahdollinen , vaikkakin perillepääsy olisi ollut epävarmaa.  Jos lähti vielä 24.6., junan venäläisvaunut olisivat olisivat päätyneet tänne.

3/ Millä aikataululla, kuinka usein NL:n junat kulkivat Hangon ja Rajajoen väliä?
Milloin viimeiset näistä kulkivat ja pysäytettiinkö niitä sotatilan virallisen toteamisen jälkeen tai pommitusten seurauksena jo aamulla 25.6.

Ammattimaiset historioitsijat eivät tietääkseni ole pureutuneet tällaisiin erikoiskysymyksiin.


 


  

  
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 199


« Vastaus #1 : Lokakuu 23, 2018, 06:05:32 »

Anteeksi töppäykseni. Katselin junia 7 ja 8 vuoden 1938 aikataulun mukaan, mutta Välirauhan aikana oli Kannas menetetty ja raja-asema lieni Simola. 
Vuonna 1938 Simolaan tuli juna 7 klo 5.07 ja juna 8  klo 0.40 .
Jos ajat olivat liki samat 6.1941, olisi 24.6. illalla Helsingistä lähtenyt juna 7 ehtinyt rajalle 25.6. ennen NL:n ilmahyökkäyksiä.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 199


« Vastaus #2 : Marraskuu 05, 2018, 20:12:26 »

En vieläkään löytänyt mainitsemiani kuvia, mutta oheinen laadukkaasti kuvattu uutiskatsaus näyttää muuten mm. neuvostolähetystön tyhjentymisen 24.6.41
https://www.elavamuisti.fi/aikajana/sireenien-kukkiessa .
Lähetystön johto ilmeisesti siirtyi maanteitse CD-autoillaan ja muut junalla. Ehkä 6 min kohdalla on tätä junalla lähtöä.
Joka tapauksessa on nyt selvää että lähtöpäivä oli 24.6.41 ja että juna ohitti raja-asema Simolan ennen 25.6.41 aamulla alkaneita massiivisia Suomen alueen pommituksia.
Epäselvää on lähtikö lähetystäläisten juna 24.6.41 vasta illalla, vai jo varhemmin, joko iltapäivällä tai alkuillasta.
Sireenit kukkivat 24.6.41 ja sireenit soivat 25.6.41 . Vakavahkoja ja hoikkia ihmisiä kuvissa.
Ja telivaunujen kulkusillatkin täynnä näitä - silloinkin kun kulkusilta oli takimmaisin junan osa.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1835


« Vastaus #3 : Marraskuu 05, 2018, 21:15:53 »

Kesäkuussa 1941 voimassa olleessa aikataulussa oli kolme junaa Vainikkalaan:
3:  Hki 07:25 - Simola 14:51 - yhteysjunalla Vainikkala 16:05
11: Hki 17:10 - Simola 21:37 - yhteysjunalla Vainikkalaan 22:10
7:  Hki 21:35 - Simola 05:08 - yhteysjunalla Vainikkalaan 06:53

Näistä vain 11 oli pikajuna Hki-Kv, muut koko matkan henkilöjunia.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Rautatieliikenne Suomen ja NL:n välillä juuri ennen Jatkosotaa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina