Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Aikataulut 9.12.2018 alkaen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jere Vainionpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 15


« : Lokakuu 23, 2018, 15:25:46 »

Aika aikaisin tullut VR:n sivulle (sivun https://www.vr.fi/cs/vr/fi/juna-aikataulut alareunassa) "Kaukoliikenteen aikataulut 9.12.2018–16.6.2019"-niminen tiedosto, joka sisältää myös D-, G-, R-, U- ja Z-lähijunat. Myös Kouvolan ja Tampereen välinen IC-junapari on merkitty.

Riihimäki-Lahti-välillä asuvana selasin heti osioita 12 ja 12A - monet ratatöiden aiheuttamat aikataulut palaavat "normaaleiksi". Toki myös Helsinki-Tampere-välillä.

Yksi omituisuus on kuitenkin suoraan kopioitunut edellisen aikataulujakson vihosta tähän: sivulla 20 (Helsinki–Kouvola–Kotkan satama) mainittu juna R/G 9621/1609, joka lähtee Helsingistä arkiaamuisin kello 5:10. Sivun alalaidassa on kryptinen merkintä "Riihimäen kautta, junan vaihto Riihimäellä". Minä ymmärtäisin tämän siten, että R-junasta esim. etummainen yksikkö jatkaa Lahteen, mutta tätähän ei tälläkään hetkellä tapahdu, sillä R-juna saapuu raiteelle 1 ja G-juna lähtee raiteelta 8.

Miksi juuri nuo kaksi junanumeroa on merkittyinä, käytännössä sama asiahan tapahtuu jokaisessa R- ja G-junaparissa? Olisihan se tietysti kiva, jos Sm4-yksiköitä olisi loputtomasti käytettävissä, niin saataisiin kaikki Sm2-vuorot matalalattiaistettua... Hymyilee Junaa 1609 ei edes ole olemassa Liikenneviraston aikataulukauden 2019 säännöllisen liikenteen listassa, vaan G-junien junanumerotkin vaihtuvat takaisin 9-alkuisiksi kuten ennen elokuussa tapahtunutta muutosta; kyseessä siis todennäköisesti juna 9901. Samoin kaikki muutkin G-junat on merkitty väärällä numerolla, joten pdf ei taida olla ihan tarkistettu.

Huh, siinäpä pitkähkö analyysi niinkin pienestä asiasta kuin kahden junan merkintätavasta. Virnistää

Muok. 4.11.: Nyt G-junat on avoimessa datassa taas merkitty 16-alkuisina, ja vastaavat 99-alkuiset on suurimmaksi osaksi peruttu.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 04, 2018, 12:33:29 kirjoittanut Jere Vainionpää » tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #1 : Lokakuu 24, 2018, 09:03:46 »

Tarkkailin matkahausta myytäviä vaunuja ja ihmettelin sellaista, että 7-vaunuiset IC.rungot häviävät kokonaan kahta Roi-Hki-paria lukuunottamatta. Muista tulee 6-, joistain 8-vaunuisia. Mistähän tämä johtuu?
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 252


« Vastaus #2 : Lokakuu 25, 2018, 20:28:44 »

Aika aikaisin tullut VR:n sivulle (sivun https://www.vr.fi/cs/vr/fi/juna-aikataulut alareunassa) "Kaukoliikenteen aikataulut 9.12.2018–16.6.2019"-niminen tiedosto,
.......

Jep, olivat siellä tosi aikaisin, noteerasin sen tuolla Kuopion liikennelisäyksiä koskevassa ketjussa jo parisen viikkoa sitten.
tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #3 : Joulukuu 08, 2018, 20:05:29 »

Mistä johtunee, että Lahti-Riihimäki-välillä palataan jälleen käyttämään pelkkiä Sm2:ia lukuunottamatta sitä yhtä itään päin menevää vuoroa ma-pe? Halutaanko niille lisää käyttöä vai onko Sm 4:issä jotain ongelmia? Nähdäkseni ei R-junia pidennetä nykyisestä joten  luulisi niiden riittävän.
tallennettu
Jere Vainionpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 15


« Vastaus #4 : Joulukuu 08, 2018, 22:25:13 »

Mistä johtunee, että Lahti-Riihimäki-välillä palataan jälleen käyttämään pelkkiä Sm2:ia lukuunottamatta sitä yhtä itään päin menevää vuoroa ma-pe? Halutaanko niille lisää käyttöä vai onko Sm 4:issä jotain ongelmia? Nähdäkseni ei R-junia pidennetä nykyisestä joten  luulisi niiden riittävän.

Samaa katselin minäkin. Julia näyttää ainakin minulle ristiriitaista tietoa avoimen datan APIin verrattuna: esimerkiksi arkipäivien kahdesta pupusta koostunut Riihimäki-Lahti-juna on merkitty joidenkin muiden matalalattiaisten Z-junien tavoin kolmiyksikköiseksi mutta 108-metriseksi (3*Sm4 = 163 m). Yhtäkään kolmiyksikköistä matalalattiaista Z-junaa ei todellisuudessa kai kuitenkaan ajeta. (?)

Jotenkin Sm4:sten määrä on tuntunut ajan mittaan kutistuvan... ennen maaliskuuta 2016 lähes jokainen RI-LH-välin vuoro ajettiin pupulla, ja niitä riitti Kouvolaan ja joskus niitä on kai Kotkassakin käynyt, jos Sm1/2 on hajonnut.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 08, 2018, 22:46:17 kirjoittanut Jere Vainionpää » tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #5 : Joulukuu 08, 2018, 23:48:03 »

Samaa katselin minäkin. Julia näyttää ainakin minulle ristiriitaista tietoa avoimen datan APIin verrattuna: esimerkiksi arkipäivien kahdesta pupusta koostunut Riihimäki-Lahti-juna on merkitty joidenkin muiden matalalattiaisten Z-junien tavoin kolmiyksikköiseksi mutta 108-metriseksi (3*Sm4 = 163 m). Yhtäkään kolmiyksikköistä matalalattiaista Z-junaa ei todellisuudessa kai kuitenkaan ajeta. (?)

Matkustin elokuussa kolmen Sm2:n Z-junalla. Sekin tapahtui pääosin oman erehdyksen takia, koska se juna vaan sattui tulemaan laituriin Pasilassa samalle lähtöajalle kuin Riihimäen junan olisi pitänyt tulla. Ja kun kyljissä ei ole kilpiä, niin matka kulki Lahden kautta...  Virnistää
tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #6 : Tammikuu 25, 2019, 08:50:01 »

Olen juliasta havainnut, että monesti aamuisin kulkee MV-junapari Ilm - Tkl -Ilm pendolinon kalustolla. Mikä tämä tällainen juna on?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #7 : Tammikuu 25, 2019, 09:58:01 »

Olen juliasta havainnut, että monesti aamuisin kulkee MV-junapari Ilm - Tkl -Ilm pendolinon kalustolla. Mikä tämä tällainen juna on?

Kunnossapidon koeajo varmaankin.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Aikataulut 9.12.2018 alkaen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina