Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Veturimiesten liitto pysäyttää tavaraliikenteen vuorokaudeksi  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« : Lokakuu 24, 2018, 21:36:29 »

https://yle.fi/uutiset/3-10473306

"Veturimiesten liitto pysäyttää tavaraliikenteen vuorokaudeksi, mikäli Juha Sipilän (kesk.) hallitus ei vedä pois lakiesitystä, joka heikentää pienissä yrityksissä työskentelevien ihmisten työsuhdeturvaa, liitto kertoo tiedotteessaan.

Poliittinen työtaistelu toteutetaan erikseen ilmoitettavana ajankohtana viikolla 45 eli 5.11. alkavalla viikolla.

Toimenpiteet kohdistuvat ainoastaan tavaraliikenteeseen. Henkilöliikenne on vielä tässä vaiheessa rajattu ulkopuolelle.

– Jos tilanne vaatii, kovennamme toimia marraskuun loppupuolella, linjaa puheenjohtaja Tero Palomäki Veturimiesten liitosta.

Liiton mukaan Sipilän hallitus on valitettavasti koko hallituskautensa ajan kuunnellut työelämän kysymyksissä pelkästään yrityksiä. Työtaistelu on työntekijöiden ainoa tapa saada äänensä kuuluviin, liitto sanoo. " Yle.fi

Kovaa peliä, kun eihän tämä asia taida kyseistä ammattikuntaa edes koskea. No EK(Elinkeinoelämän Keskusliitto) on myös ihmetellyt Zipilän toimintaa, mutta Suomen Yrittäjät vaan komppaa Zipii. Nyt taitaa Zipilä saada takkiinsa. EK on kuitenkin aivan erilainen toimija kuin Zipiä ohjaava SY. Eiköhän Zipilä kohta ala olemaan taipuvainen jonkinlaiseen kompromissiin.

Tätä poliittista uutista on aivan mahdotonta käsitellä ilman vihaamaani poliittista pölinää.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Lokakuu 26, 2018, 11:40:59 »

Jos tavarajunat seisoo päivän nii mitää vaikutusta, johan se PUNAKONEEN aikaan aina ku punikkeja VR:llä vitutti niin oltiin ties missä lakossa ja rahdit valu maanteille.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 679


« Vastaus #2 : Lokakuu 26, 2018, 12:10:39 »

Mitä liitoilla (SAK ja häiriköintiin osalliset sen jäsenliitoista), joiden johto on Suomen kovapalkkaisimpia (ja apuna on valtakunnansovittelija ja lukemattomia lobbareita), tekee jos eivät yli sadassa vuodessa opi neuvottelemaan. Ei pyssyllä eikä puukolla neuvotella.

"Tukilakko" tarkoittaa osallistujalle päivää kohti noin 0.4% alennusta vuosipalkkaan.
Mutta mielihyvä omaehtoisesta palkanalennuksesta on, että vahinko työnantajalle ja yhteiskunnalle on vielä suurempi.


tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #3 : Lokakuu 26, 2018, 20:27:20 »

Jos tavarajunat seisoo päivän nii mitää vaikutusta, johan se PUNAKONEEN aikaan aina ku punikkeja VR:llä vitutti niin oltiin ties missä lakossa ja rahdit valu maanteille.

Tavaroiden kuljettaminenhan on vaan menoerä, voi se kuitenkin aiheuttaa haittaa joillekin muillekin kuin punikeille. Punavirheet taas kärsisivät henkilöliikenteen pysäyttämisestä, joka varmaan olisi ollut seuraava askel. Silleen viekas toimi, ettei se haittaa suoraan suurinta osaa kansasta, mutta osuu pieneen osaan jolla on suuri valta. Jonkun tommosen suurehkon teollisuuslaitoksen alasajo yhden pässin(Zipi) takia aiheuttaa kohtuullisen suuria tappioita. Nämä isot tehtaat ei taida kuulua Suomen Yrittäjiin, kun eivät ole yrittäjävetoisia. Näiden tuotantolaitosten omistajia ja johtajia ei kiinnosta Zipilän ja kaltaistensa bisnekset Kempeleellä tai josaain muualla huitsin nevadassa.

Kumipyörille ei tälläisessä hetkellisessä häiriössä siirry juuri mitään, ei siellä ole ylimääräistä kapasiteettia kovinkaan paljoa. Kumipyöräliikenne pyörii hyvin ohuilla katteilla, eli siellä kuljetusliikkeissä ei ole ylimääräistä kalustoa ja kuljettajia odottelemassa jotain mahdollista keikkaa. Paraisilta pohjoiseen kulkeva laiva kun kohtaa jonkin odottamattoman vaurion ja joutuu telakalle, niin kuorkkibongarit saattaa saada bongattavaksi aivan ihmeellistä kalustoa. Semmosia 80-luvun vanhoja ryskyjäkin kaivetaan jostai romikselta ajoon ja silti ei kapasiteetti riitä.

Kyllähän työsopimuksissa olis paljonkin parannettavaa, mutta onko hallitus oikeutettu puuttumaan sopimuksen osapuolten välisiin asioihin kuinka paljon. Jos asioista sovitaan järjestötasolla ja näin on sovittu toimittavan, niin miksi hallituksella olisi oikeus näihin sopimuksiin puuttua? Miten se neuvottelu sit oikein menee, siis joku sanoo että näin on ja näillä mennään. Se on sanelua, ei neuvottelua.

Ite kun olen ollut pääasiassa pienyrityksissä töissä, niin voin kokemuksesta sanoa ettei kenenkään irtisanominen ole koskaan ollut ongelma kun määrittelee työsopimukseen työnkuvat jokaiselle työntekijälle oikealla tavalla. Käytännössä ainakin kaksi tehtävää työntekijää kohden ja siten etteivät ne ole kenenkään kohdalla samoja, niin voidaan käyttää tuotannolliset ja taloudelliset syyt perusteina irtisanomiseen. Mutta jos ei osaa niin ei osaa. Näitä on sitten ammattiliitonkin toimesta selvitetty, ja todettu ettei ole tarvetta jatkotoimenpiteisiin. Mutta jos ei osaa tehdä työsopimuksia, niin ehkei niitä sitten kannata tehdä.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #4 : Lokakuu 26, 2018, 21:52:07 »

Jos alkaa asiaa miettimään oman kotipaikkakunnan kohdalta, niin suurin osa pienyrityksistä ovat tehneet enemmän tai vähemmän alihankintaa näille isoille yrityksille. Mekaaninen metsäteollisuus on tarjonnut alihankintatöitä aika monelle pienyritykselle, ei pidä unohtaa paikkakunnalle jo teollisen aikakauden alussa toimineeseen kemialliseen metsäteollisuuteen. Täällä kulki paikalliset junatkin sähköllä kun Helsingissä hjepat kiskoivat katujunia pitkin poikin kaupunkia paskoen mennessään niin paljon, että piti olla hevonpaskan kerääjiä ja muita tuiki tarpeellisia keskiaikaisia ammatteja. Koko Helsinki on suuniteltu siten että mereltä tulevat tuulet kuskaavat paskan hajun pois. Sen kyllä huomaa nykyäänkin, kantakaupungissa puhaltaa aina kylmä viima mereltäpäin ja jäädyttää järjenjuoksun.

Tehtiin täällä joskus ratioitakin ja kai telkkareita, no toimiva johto osti toiminnan ja ihan hyvin menestyivät ja loivat melkoista nostetta elektroniikka-alan alihankinnalle ja näiden laitteiden mekaanisien osien valmistukselle. Se oli hienoa aikaa, töitä riitti. Alihankkijatkin Piipon firmasta siivunsa saivat, eli pk-yritykset. Koko homman perustuksena oli yksi Salosta lähtöisin oleva yritys, jota tuskin kukaan pienyritykseksi voi sanoa. Nokia oli se pääasiakas ja niin kauan kun sillä oli hyvä olla, oli alihankkijoillakin. Usein vaan kuten tässäkin tarinassa alihankkijat ottaa ensimmäiseksi kärsäänsä. Osa jatkaa, osa kuoli. Ei nää pikkufirmat olisi koskaan ilman Nokiaa tai Piipon puljua tehneet yhtään mitään, jos edes olisivat olleetkaan koskaan.

Onnellinen puoli tässä on se, että osa näistä Nokian ja Legotechin aikaisista firmoista jatkaa edelleen, ei niin suurina mutta kuitenkin toiminta jatkuu.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Veturimiesten liitto pysäyttää tavaraliikenteen vuorokaudeksi  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina