Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR Group lopettaa toiminnan Hyvinkään konepajalla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jarkko Voutilainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 809


« : Tammikuu 24, 2017, 12:56:42 »

http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutishuone/uutiset-ja-tiedotteet/vr-group-lopettaa-toiminnan-hyvinkaan-konepajalla-240120171044/

VR Group lopettaa toiminnan Hyvinkään konepajalla
24.01.2017 10:44
Ajankohtaista, Mediatiedotteet
VR Group lopettaa junakaluston kunnossapidon Hyvinkään konepajalla ensi vuoden loppuun mennessä. Tavoitteena on tiivistää kunnossapitoverkostoa ja saada aikaan useiden miljoonien eurojen kustannussäästöt vuosittain.

Hyvinkään konepajan työt ja henkilöstö siirtyvät muihin kunnossapitoyksiköihin, ja osa töistä mahdollisesti ulkoistetaan. Konepaja suljetaan vuoden 2018 lopulla.

Kaikille Hyvinkäällä asentajatehtäväryhmään kuuluville tarjotaan työtä toisesta kunnossapitoyksiköstä, pääosin Helsingin varikolta. Myös valtaosalle Hyvinkään konepajan toimihenkilöistä tarjotaan uutta työtä.

Organisaatiomuutoksia tulee myös muihin kunnossapitoyksiköihin ja konsernipalveluiden hankintayksikköön.

Kaikkien muutosten seurauksena yhteensä 11 toimihenkilöä irtisanotaan työn vähentymisen vuoksi.

Suunnitelmien taustalla on joukkoliikenteen kireä kilpailutilanne, lippujen hintoihin kohdistuva paine ja siitä johtuva tarve karsia erityisesti tilakustannuksia. VR Groupin kunnossapidon käytössä on tällä hetkellä liikaa tiloja verrattuna töiden määrään.

Marraskuussa alkaneiden yhteistoimintaneuvottelun piirissä oli 970 henkilöä eli kaikki kunnossapitodivisioonassa työskentelevät henkilöt ja osa konsernipalveluiden hankintayksikköä.

Liittyy aiheeseen: VR Group
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1555


« Vastaus #1 : Tammikuu 24, 2017, 16:44:55 »

kuulostaa kyllä älyttömältä että hyvistä tiloista luovutaan. Taaskohan vr:llä mennään perse edellä puuhun. Toki siitä vapautuisi Suomen kiskokalustotehtaalle hyvät toimitilat.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 467


« Vastaus #2 : Tammikuu 24, 2017, 17:10:24 »

Toki siitä vapautuisi Suomen kiskokalustotehtaalle hyvät toimitilat.

Tai Suomen junakalustoyhtiölle, jonka hoitoon VR:n "eläkkeellä" seisovan kaluston voisi siirtää.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 221


« Vastaus #3 : Tammikuu 24, 2017, 17:15:53 »

Kunnossapitotoimintaa jää seuraaville varikoille ja konepajoille: Helsinki, Tampere, Kouvola, Joensuu, Oulu ja Pieksämäki. Onko noista varsinaisiksi konepajoiksi luokiteltavissa muita kuin Pieksämäki? (Kysyn kun en ole harrastajaurallani hirveästi tähän puoleen paneutunut.)
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« Vastaus #4 : Tammikuu 24, 2017, 20:00:22 »

On kyllä aikamoinen juttu. Paljon on ulosheitettävää ja romutettavaa. Mahtaako konepajan nurkissa olla vielä tavaraa mitä voisi hyödyntää museokalustossa. Samaten rautatiemuseolle "varattua" kalustoa takapihalla.

Toivottavasti arvotavaraa pelastuu tulevaa käyttöä varten, ettei mene romuksi lähes korvaamatonta materiaalia. Mikä mahtaa olla ajatusmaailma alasajon keskellä.

Konepajalla lienee laitteita ja koneitakin mitä ei voida tai tarvitse siirtää muille varikoille. Joten mahtaako mennä myyntiin ja sitä kautta jatkokäyttöön osa tietysti aika spesifistä rautateihin liittyvää. Toki olisi hienoa nähdä jonkin yrittäjän/yrityksen ottavan tuosta valmiin kokonaisuuden ja jatkavan sen toimintaa. Laskennallinen hinta varmaan toki on kohtuullisen suuri, jos myytäisiin varusteltuna.

Miten mainiot on Teräspyörän toimitilat Voikkaalla, tässähän olisi rautatiekaluston laittamiseen jokseenkin siihen sopiva tila. Olisi isot tilat ja varmaankin olisiko heti täyskäyttöä. Mutta jos vaikka VR alkaisikin tarvitsemaan konepajapalvelua, siinä olisi iso asiakas.

Olisipa joku varakas mesenaatti joka tukisi vaikkapa museoliikennettä. Tästä tukikohta koko suomen museokalustolle, säilytystilaa, korjaustilaa, fasiliteetteja monenlaisia. Miksei samassa toki olisi myös kaupallista toimintaakin.
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 398


« Vastaus #5 : Tammikuu 24, 2017, 20:22:03 »

Jaaha, mielenkiintoista mihin suuntaan asetetaan vaihteet, kun museolle varatut kalustot lähtevät konepajalta  Näyttää kieltä

Olishan siinä mahdolliselle kalustovuokrausyhtiölle hyvät tilat...
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1871


« Vastaus #6 : Tammikuu 24, 2017, 22:28:41 »

Köyhässä Ruotsissa ei ollut varaa lopettaa hienoja konepajoja kun SJ:stä tuli operaattori kuten VR:stä Suomessa. Konepajat erotettiin operaattorista, joka ei niitä tarvinnut, ja ne jatkoivat tarjoamalla palveluita sekä SJ:lle että muille tarvitsijoille. Suomessa tietysti pelätään, että joku muu operaattori kuin VR saisi käyttää konepajan palveluita. Parempi tuhota koko laitos.

Köyhässä Sveanmaassa ei ole varaa samaan resurssien tuhlaamiseen kuin Suomessa.
Jotain tällaista oli pakko kehittää:
http://www.euromaint.se
https://de.wikipedia.org/wiki/EuroMaint
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 832


« Vastaus #7 : Tammikuu 24, 2017, 22:40:43 »

Todella lyhytnäköistä toimintaa VR Groupilta  Vihainen.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 122


« Vastaus #8 : Tammikuu 27, 2017, 19:20:23 »

On vaikea olla ennustamatta että kympin säästö tuo ennen pitkää satasen kustannukset.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 678


« Vastaus #9 : Tammikuu 28, 2017, 00:26:34 »

On vaikea olla ennustamatta että kympin säästö tuo ennen pitkää satasen kustannukset.
Samaa jatkumoa esim. rokotusten poistoon. Muutama sairastanu ja kopterilennot Tukholmaan.
Autonromutuspalkkio sama homma, lisäsi valtion verotuloja vähennyksen jälkeen 24milj.
Tälle vuodelle ei ole osoittaa rahaa kyseiseen vähennykseen. Orpo kertoi että aiempi kokeilu oli valtiotalouden kannalta hyvä. Ei vaan jatkettu, eräät virkamiehet laskeneet että kokeilussa menetettiin veropotenttiaalia .
Ongelma on se että katsotaan vaan kuluja; tuotoilla ei merkitystä.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 971


« Vastaus #10 : Tammikuu 28, 2017, 00:37:42 »

Eiköhän oheisesta kippurasta löydy syy tämänkin toiminnan alasajoon. Mikäli käppyrän syntyseikkoihin haluaa perehtyä tarkemmin, voi halutessaan lukea tämän ja tämän jutun.

--

tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 398


« Vastaus #11 : Tammikuu 28, 2017, 10:00:12 »

ja osa töistä mahdollisesti ulkoistetaan.

Hmmm. Oliskohan niin, että kun Vecturit alkavat työskennellä tosissaan, niiden kunnossapito olisikin Siemens järjestänyt yhteistyökumppaninsa kautta? Samalla alkavat Susien poistuminen ja Deeverit taitavat olla jo Pieksamäkeläistymässä?

Bioseeprat hoitavat sitten vähäiset järjestelytyöt isommilla ratapihoilla ja sähkölankoja venytetään lähemmäs tehtaiden portteja.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #12 : Helmikuu 21, 2017, 16:30:39 »

kuulostaa kyllä älyttömältä että hyvistä tiloista luovutaan. Taaskohan vr:llä mennään perse edellä puuhun. Toki siitä vapautuisi Suomen kiskokalustotehtaalle hyvät toimitilat.
Kaipa ne Vr:n pomojen bonukset painavat enemmän, kuin konepaja kohtuuetäisyydellä Helsingistä.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #13 : Helmikuu 21, 2017, 16:42:16 »

kuulostaa kyllä älyttömältä että hyvistä tiloista luovutaan. Taaskohan vr:llä mennään perse edellä puuhun. Toki siitä vapautuisi Suomen kiskokalustotehtaalle hyvät toimitilat.
Kaipa ne Vr:n pomojen bonukset painavat enemmän, kuin konepaja kohtuuetäisyydellä Helsingistä.

Mitä lisäarvoa konepajan sijainti lähellä Helsinkiä antaa?

Ainakin työvoima on pysyvämpää ja motivoituneempaa kun pysytään poissa Uudeltamaalta. Eikä Helsinki ole enää oikein minkäänlainen keskus tavaraliikenteen kaluston osalle. Varsinkin kun konepajalla ei suoriteta päivittäistä kunnossapitoa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #14 : Helmikuu 21, 2017, 16:47:48 »

kuulostaa kyllä älyttömältä että hyvistä tiloista luovutaan. Taaskohan vr:llä mennään perse edellä puuhun. Toki siitä vapautuisi Suomen kiskokalustotehtaalle hyvät toimitilat.
Kaipa ne Vr:n pomojen bonukset painavat enemmän, kuin konepaja kohtuuetäisyydellä Helsingistä.

Mitä lisäarvoa konepajan sijainti lähellä Helsinkiä antaa?

Ainakin työvoima on pysyvämpää ja motivoituneempaa kun pysytään poissa Uudeltamaalta. Eikä Helsinki ole enää oikein minkäänlainen keskus tavaraliikenteen kaluston osalle. Varsinkin kun konepajalla ei suoriteta päivittäistä kunnossapitoa.
Se katsos tarkoittaisi, että joudutaan roudaamaan kalustoa melko kauas konepajakorjauksia varten. Iskee silmää
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1721


« Vastaus #15 : Helmikuu 21, 2017, 17:10:10 »

kuulostaa kyllä älyttömältä että hyvistä tiloista luovutaan. Taaskohan vr:llä mennään perse edellä puuhun. Toki siitä vapautuisi Suomen kiskokalustotehtaalle hyvät toimitilat.
Kaipa ne Vr:n pomojen bonukset painavat enemmän, kuin konepaja kohtuuetäisyydellä Helsingistä.

Mitä lisäarvoa konepajan sijainti lähellä Helsinkiä antaa?

Ainakin työvoima on pysyvämpää ja motivoituneempaa kun pysytään poissa Uudeltamaalta. Eikä Helsinki ole enää oikein minkäänlainen keskus tavaraliikenteen kaluston osalle. Varsinkin kun konepajalla ei suoriteta päivittäistä kunnossapitoa.

Hyvinkää on vetureiden, matkustajavaunujen ja lähiliikennejunien laajennettuihin huoltoihin keskittynyt paja. Tavaravaunuille on Pieksämäki.

Toisaalta... Olisi tuo Hyvinkää lähempänä tavaraliikenteen runkoreittejä kuin Pieksämäki, johon päästäkseen tavaravaunun täytyy kiertää ensin puolikas tai koko kierros Suomea... Virnistää
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 944


« Vastaus #16 : Helmikuu 22, 2017, 01:13:39 »

En tiedä minkälainen valmius Pieksämäellä on nostaa veturi teleiltään vaihdon ajaksi, tai esim. nosturia sähkövetureiden (Sr1, -2, -3) päämuuntajien vaihtamiseksi? Ainakin nuo nostot onnistuvat Hyvinkäällä mainiosti. Ymmärtääkseni nuo päämuuntajan vaihdot suoritetaan "yläkauta"? Tulevaisuudessa palkataan  "Pekka Niska" Ilmalan räntäsateeseen/pakkaseen suorittamaan esim. Sr3:n päämuuntajan vaihto.
tallennettu
Janne Louhi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 166


« Vastaus #17 : Helmikuu 22, 2017, 12:50:02 »

Dv12 25XX-täyskorjauksethan tehtiin suurimmaksi osaksi Pieksässä kymenisen vuotta sitten.
Eikai ne nostureita tai tunkkeja ole myyny pois.
Kuka se Pekka Niskan niskan nostaa jossei Pekka Niska ite?
Se on dynaamista segmenttitaloutta kun muka tienataan paremmin kun ostetaan kaikki alihankkijoilta vaikka omilla ukoilla ja vehkeillä se tuli halvemmaksi. Kuntapuolella ihan sama juttu muttakun omilta miehiltä ei saa lahjuksia eikä voi vetää välistä..
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #18 : Helmikuu 22, 2017, 18:33:57 »

Dv12 25XX-täyskorjauksethan tehtiin suurimmaksi osaksi Pieksässä kymenisen vuotta sitten.
Eikai ne nostureita tai tunkkeja ole myyny pois.
Kuka se Pekka Niskan niskan nostaa jossei Pekka Niska ite?
Se on dynaamista segmenttitaloutta kun muka tienataan paremmin kun ostetaan kaikki alihankkijoilta vaikka omilla ukoilla ja vehkeillä se tuli halvemmaksi. Kuntapuolella ihan sama juttu muttakun omilta miehiltä ei saa lahjuksia eikä voi vetää välistä..

Jospa johto ei luota firman omistajaan? Silloin on parempi tuhota kaikki vähänkin kelvollinen omaisuus ja osaaminen. Liikkuvan kaluston romutus jo kiellettiin, mutta ei tainnut koskea konepajoja?

Jos nyt yhtään haistelen tuulia oikein, niin kiskokaluston konepajapalveluille voisi tulevaisuudessa olla kysyntää muualtakin kuin VR-konsernin sisältä. Ylipäätään konepajoilla menee lujaa eli muitakin töitä olisi tarjolla. Mutta ei, luiskaan vaan..
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 958


« Vastaus #19 : Helmikuu 22, 2017, 19:23:31 »

Jospa johto ei luota firman omistajaan? Silloin on parempi tuhota kaikki vähänkin kelvollinen omaisuus ja osaaminen. Liikkuvan kaluston romutus jo kiellettiin, mutta ei tainnut koskea konepajoja?

Tämä vaatisi jo aika ison "salaliiton" firman sisälle.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #20 : Helmikuu 23, 2017, 09:47:02 »

Jospa johto ei luota firman omistajaan? Silloin on parempi tuhota kaikki vähänkin kelvollinen omaisuus ja osaaminen. Liikkuvan kaluston romutus jo kiellettiin, mutta ei tainnut koskea konepajoja?

Tämä vaatisi jo aika ison "salaliiton" firman sisälle.

Minkä ison? Jos johto niin päättää, niin on aivan sama mitä johdon kokoushuoneen ulkopuolella ajatellaan. Hallintoneuvosto on täysin kumileimasin.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 416


« Vastaus #21 : Lokakuu 25, 2018, 21:44:48 »

Hyvinkään Konepajan tavaraa myynnissä Huutokaupat.com:ssa

https://huutokaupat.com/haku?sivu=6&term=vr%20konepaja

Arvokkaimmat koneet ja laitteet on taidettu laittaa sivuun jo aikaisemmin; aika lailla tavanomaisia konepajan työstökoneita, työkaluja ja raaka-aineita tuolla näytti nyt olevan tarjolla.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 25, 2018, 22:22:47 kirjoittanut Tauno Hermola » tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR Group lopettaa toiminnan Hyvinkään konepajalla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2019 Resiina