Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: YLE: Pohjolan Liikenne lopettamassa kaukoliikenteen vuoronsa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« : Lokakuu 26, 2018, 12:30:09 »

Lisätietoa YLEn uutisessa: https://yle.fi/uutiset/3-10477094
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #1 : Lokakuu 26, 2018, 16:33:44 »

Erikoiselta näyttää tämä joidenkin hehkuttama kaukolinjaliikenteen renessanssi. Ans kattoo, koittaako KiVi kieltää tämän Pölhölän Liikenteen markkinaehtoisten kulkuvuorojen lakkauttamisen siitä seuraavaan kilpailun vähenemiseen vedoten.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #2 : Lokakuu 26, 2018, 22:10:22 »

Ei se niin mene. Pölhölän liikenne velvoitetaan ajamaan vaikka tappiolla vuoroja. Raaka markkinataloushan toimisi siten, että se ajaa joka katsoo sen kannattavaksi ja markkinat määrää hinnat. Muut saa ajaa vaikka tappiolla kunhan markkinajohtaja ei laske hintoja alle tuotantokustannusten, muut voivat toki näin tehdä.

Näin meillä Virastoliitossa.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #3 : Lokakuu 27, 2018, 00:17:01 »

Jos oikein olen ymmärtänyt, viimeaikaisten lakimuutosten myötä käytäntö on tältä osin muuttunut huomattavasti entistä liberaalimmaksi. Liikennöitsijät voivat aloittaa ja lakkauttaa reittiliikennevuorojaan oman mielensä ja markkinoiden mukaan ilmoitusmenettelyllä.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #4 : Lokakuu 27, 2018, 01:08:46 »

Mikä hemmetin ilmoitusmenettely? Eikö se riitä että jättää ajamatta ne vuorot jotka eivät kannata. Siihen saakkahan ne on ajettava kun on ilmoitettu ajettavan, sen jälkeen voi vaan antaa olla koko homman.

Vai onko tämä ilmoitusmenettely sen kaltainen asia, että liikennöitsijä ilmoittaa jossain? Missä? Että ei kulje autot huomenna.

Jos on julkaissut jonkinlaisen aikataulun joka on voimassa tiettyyn päivämäärään, niin  mun oikeustajun mukaan ne on ajettava siihen päivämäärään asti. Tai järjestettävä muu ilmoitetun aikataulun mukainen yhteys, oli se sitten vaikka taksi.

Onhan tää maailma mennyt muutenkin aika järjettömäksi. Nykyään saattaa koulukyytejä olla suorittamassa täyspitkä dösä vaikka kyyditettäviä olis viisi. Kotipysäkin ohi voidaan ihan hyvin ajaa kun lapset eivät voi ylittää mitätöntä kylätietä kun voi tulla jokin ajoneuvo ja ajaa päälle kun ei ole suojatietä. Takaspäin tullessa voidaan sitten jättää kersa tienvarteen kun on auton ovi kotiin päin. Tämmöset kai on pölhölän kannalta kannattavaa.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #5 : Lokakuu 27, 2018, 01:22:57 »

Joskus 80-luvulla kun olin kyyditettävä kersa, niin mannelavetin takapenkille mahtui aivan helposti ainakin yheksän lasta, jos ei riviin niin pistettiin pinoon.. Ja kun mä olin reitin alkupisteessä, niin jäin sinne pohjalle. Aina toivoin ettei joku läski pikkuskidi tuu mun syliin. Joskus kun joku kuski oli toimintakyvyttömässä tilassa käytiin hakee myös senkin poka ja sit oli mannelavetti täynnä lapsia. Yhdellä autoilijalla oli jatkettu mannelavetti, siellä oli jalkatilaa johon saattoi luikerrella läskin alta pois, se oli luxusta. No meni aivan offtopic-juttuihin, mutta näin oli siloin Virnistää
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #6 : Lokakuu 27, 2018, 01:46:43 »

Turun ja Helsingin välille jäisi siis Vainion Liikenne ja Koiviston Auton juuri ostama Onnibus. Mielenkiintoinen tilanne. Toivottavasti nyt eivät ainakaan kilpaile toisiaan hengiltä.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #7 : Lokakuu 27, 2018, 08:16:45 »

Turun ja Helsingin välille jäisi siis Vainion Liikenne ja Koiviston Auton juuri ostama Onnibus. Mielenkiintoinen tilanne. Toivottavasti nyt eivät ainakaan kilpaile toisiaan hengiltä.

Kaukolinjaliikenteen talouslukuja kun katselee, näkee näin likipitäen jo tapahtuneen. Kilpakumppanit ovat henkitoreissaan. Tästähän onniveljien myymisessä ja Pölhölän Liikenteen pitkän linjan vuorojen lakkauttamisessakin on nimenomaan kyse.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #8 : Lokakuu 27, 2018, 12:02:15 »

Möttö.
Tämän se aiheutti.
Minä sanoin jo heti kun halppikset saapuivat, että piloille menee koko bussiliikenne. Kun hinnat vedetään liian alas, niin ei ole enää varaa liikennöidä hiljaisempia reittejä ollenkaan millään kalustolla. Kaupunkialueiden ulkopuolinen joukkoliikenne muuttuu julkisen vallan kustantamaksi sosiaaliseksi avuksi.

Ei onnikkabussin tapainen toiminta ole mitään oikeata kilpailua, vaan sitä että itsekkäät ahneet varastavat rahaa muilta perinteisiltä liikennöitsijöiltä, jotka toimivat kustannuspohjaisesti. Nykyinen meininki on enemmän uusien asiakkaiden perään nuoleskelua kuin rehellistä ja tasapuolista matkustajien palvelua. Raha haisee.

Esimerkiksi Lahti - Kouvola linja-autoliikenne on jo käytännössä kuihtunut pois.
tallennettu
Pentti Köylijärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 49


« Vastaus #9 : Lokakuu 27, 2018, 16:15:42 »

Kyllä Möttö ennemmänkin osoitti, että linja-autoliikenteen toimintamalli, joka oli kehitetty 1950 -luvulla, ei ollut enää tätä päivää. Kustannusperusteisesti se ei palvellut käyttäjiä, paitsi joitakin harvoja. Jos bussit kulkee tyhjinä juhlapyhiä lukuunottamatta, niin ei sellaisella liikenteellä ole merkitystä.

Ongelmahan oli, että ala ei ollut itse ymmärtänyt, että koko ansaintalogiikka pitää muuttaa, jos aikoo olla markkinaehtoisesti kilpailukykyinen ja menestyä.

Jos Onnibussi pystyi muutamassa kuukaudessa imemään hurjan määrän matkustajia niin henkilöautoista kuin junistakin niin se on osoitus, jos mikä, että sellaista palvelua ihmiset haluavat käyttää ja hyväksyvät tarjotun hintatason.

On hyvä ymmärtää, että matkustajien kuljetus, niin lentämällä, junalla kuin linja-autollakin on äärrimmäisen hintajoustavaa. Pienikin nousu tai lasku vaikuttaa matkustajamääriin rajusti. Ja kun liikennöitsijät ovat vain nostaneet hintoja, niin matkustajat ovat vain kaikonneet, voittajana oli henkilöauto.

Lentoliikenteessä sama tapahtui reilu kymmenen vuotta sitten, siellä voittajina halpalentoyhtiöt ja häviäjinä perinteiset kansalliset yhtiöt, joista osa vieläkin kipuilee sen asian kanssa.

Kuten muutama isompi laboratoriokokeilu on osoittanut, taloudellista toimintaa ei voi määrätä, sen kehittämisen hoitaa paljon paremmin markkinat = kuluttajat. Myös linja-autoliikenteessä.





 
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #10 : Lokakuu 28, 2018, 07:00:48 »

Olihan niissä konventionaalisissa linja-autoissa matkustajia ennen alan halpuutusta. Osassa vuoroista vähemmän, joissain SS-vuoroissa sillä viissiin että tarvittiin saattoautoja. Ja mikä parasta, vuorotarjonta oli tiheä, vakaa ja luotettava. Jotka pidemmän ajan kuluessa ovat laajalti kulkeneet pikavuoroissa, muistavat tämän kyllä. Ei se ole ajan oloon matkustajankaan etu, että liikennöitsijät kampittavat toisiaan verissä päin ajamalla tappiolla. Kuten viime vuosina ja nytkin näemme, se ei ole kestävää, vaan johtaa liikenteen harventamiseen, supistamiseen ja lakkauttamiseen kannattamattomana. Lämmittää vain hetken. Millä matkustajat sitten kulkevat? Alle tuotantokustannusten myyminen on asiakkaiden huijaamista. Siihenkään halpaan ei pidä mennä, että kuvittelisi täydeksi imetyn linja-auton olevan automaattisesti kannattava. Kustannuksia ei makseta nuppiluvulla vaan markoilla, punnilla ja oravannahoilla. Konkursseja, prosessipoikkeamia ja ei-toivottavia lieveilmiöitä on nähty myös halpalentokonepuolella.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #11 : Lokakuu 29, 2018, 13:27:59 »

Olihan niissä konventionaalisissa linja-autoissa matkustajia ennen alan halpuutusta. Osassa vuoroista vähemmän, joissain SS-vuoroissa sillä viissiin että tarvittiin saattoautoja. Ja mikä parasta, vuorotarjonta oli tiheä, vakaa ja luotettava.

Jätit kertomatta, että se näennäisesti vakaa liikenne ostettiin verorahoilla ja sallimalla bussiyhtiölle kartellin.

Tuolla sinun reseptillä olisi varmasti käyttöä monella muullakin alalla. Valtio blokkaa "haitallisen kilpailun" pois ja sisäpiiriläisille jaetaan rahaa veronmaksajien kassasta.

Meillä on täysin turhaa kipailua hautaustoimistoissa, sähköurakoitsijoissa, eläinlääkäreissä jne jne.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #12 : Lokakuu 29, 2018, 17:47:39 »

En tiedä, kuinka suurelta osin pikavuoroliikennettä on ostettu. Olen ollut siinä luulossa, että se olisi kantanut pääosin lippu- ja rahtituloilla. Onni Vilkaskin sai kauhean katteen, kun yläkerta oli täynnä matkustajia ja maha pursusi rahdinpuolta. Ei sitä varmasti ainakaan siinä määrin ole subventoitu kuin paikallis- ja seutuliikennettä. Mutta mikä tosiaan tässä kohtaa oleellista: Palveluverkosto oli ajallisesti ja paikallisesti kattava sekä vakaa ja luotettava. Ei sitä varten tarvinnut pitää omaa autoa, jollei sitten muuten vaan halunnut elvistellä.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #13 : Lokakuu 29, 2018, 21:40:40 »

Ei sitä varten tarvinnut pitää omaa autoa, jollei sitten muuten vaan halunnut elvistellä.

Auton omistaminenko on ollut elvistelyä?

Ehkä kyse on kuitenkin ennemmin siitä, että ilman joukkoja ei voi olla joukkoliikennettä. Valtaosasta maatamme ne joukot ovat kadonneet verrattuna vaikkapa 60-luvulle.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #14 : Lokakuu 30, 2018, 07:09:35 »

Pölhölän Liikenteen nyt lakkautettava pikavuoroverkoston jäännös palvelee pääosin eteläisen Suomen isoimpien kaupunkien välisten pääteiden liikennettä. Sinnehän ne joukot ovat syrjäseutujen maa- ja metsätalouden koneellistuttua pakkautuneet. Kertoo minusta paljon alan nykyjamasta, jos edes sellainen liikenne ei enää kannata.

Ja tosiaan, kaupungissa jos missä vasta pärjääkin ilman omaa autoa. Edes trumppi ei kuulemma enää yritä kyseenalaistaa ilmastonlämpöisyyttä. Napajäätiköt sulavat. Saarivaltiot vajoavat mereen. Kohta me kaikki paistumme tänne.

Virtasella sentään riittää tarmoa, kun jaksaa vielä vängätä vaunusomessa aapeen kanssa jostain linja-autoalan halventamisesta, vaikka puolet maapallosta omistava sir Souterkin veti jo pääomansa turvaan myymällä mr Mötön ja hra Helken halpalinja-autokokeilun Tommolan perikunnalle, ja koko toimiala on ennennäkemättömän suurissa vaikeuksissa, niinkuin otsikostakin näemme.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #15 : Lokakuu 30, 2018, 09:25:49 »

Pölhölän Liikenteen nyt lakkautettava pikavuoroverkoston jäännös palvelee pääosin eteläisen Suomen isoimpien kaupunkien välisten pääteiden liikennettä. Sinnehän ne joukot ovat syrjäseutujen maa- ja metsätalouden koneellistuttua pakkautuneet. Kertoo minusta paljon alan nykyjamasta, jos edes sellainen liikenne ei enää kannata.

Ja tosiaan, kaupungissa jos missä vasta pärjääkin ilman omaa autoa. Edes trumppi ei kuulemma enää yritä kyseenalaistaa ilmastonlämpöisyyttä. Napajäätiköt sulavat. Saarivaltiot vajoavat mereen. Kohta me kaikki paistumme tänne.

Virtasella sentään riittää tarmoa, kun jaksaa vielä vängätä vaunusomessa aapeen kanssa jostain linja-autoalan halventamisesta, vaikka puolet maapallosta omistava sir Souterkin veti jo pääomansa turvaan myymällä mr Mötön ja hra Helken halpalinja-autokokeilun Tommolan perikunnalle, ja koko toimiala on ennennäkemättömän suurissa vaikeuksissa, niinkuin otsikostakin näemme.

Polskibusista tuli osa Flixbusia. Alkaa olla selvä, että Souter ei saa aikaan sellaista koillis-Euroopan kattavaa linjaverkkoa jota toivoi. Onnibussista tuli pienen syrjäisen valtion paikallinen yhtiö. Ei sellaisen hallitsemiseen kannata käyttää aikaansa, koska silloin isommille tytäryhtiöille jää vähemmän aikaa.

Kyse siis tuskin on kannattamattomuudesta. Onnibus ajaa isoilla busseilla erinomaisin täyttöastein, muut ovat ajaneet normikokoisilla busseilla n. 15-25% täyttöasteella. Tuosta on helppo laskea, että OB saa hieman enemmän lipputuloja per vuoro kuin muut firmat. Jos se ei ole kannattavaa liikennettä, niin mikä on? Vai onko rahdin puuttuminen tässä noin isossa osassa?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 904


« Vastaus #16 : Lokakuu 30, 2018, 13:35:14 »

Juhlat ja vallankumoukset maantiellä ovat ohi, superlatiivit voi pistää takaisin kaappiin.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #17 : Lokakuu 30, 2018, 16:56:37 »

Onnibus ajaa isoilla busseilla erinomaisin täyttöastein, muut ovat ajaneet normikokoisilla busseilla n. 15-25% täyttöasteella. Tuosta on helppo laskea, että OB saa hieman enemmän lipputuloja per vuoro kuin muut firmat. Jos se ei ole kannattavaa liikennettä, niin mikä on? Vai onko rahdin puuttuminen tässä noin isossa osassa?

Istuin viimeksi toissapäivänä sunnuntaina 28/10-2018 matkustajana sellaisessa ei-onnipussissa, joka veti sisäänsä seisomapokan. Samanlaisia pokia ajettiin jo ennen halpuutusta, tosin silloin lähes poikkeuksetta matkustajaystävällisemmin saattoautojen kera. Toisaalta olen nähnyt lukemattomia kertoja lähes tyhjän onnipussin irtoavan laiturista. Tarkkoja lukuja täyttöasteista minulla ei tietenkään ole, mutta eivät ne ole aina niin fantsuja, kuin jossain on ehkä joskus annettu ymmärtää. Puhumattakaan kaluston käyttöasteesta. Tavallisesti ei-onnipussit eivät huilaa viikonloppuruuhkien välissä, vaan ovat maantienpäällä tienaamassa. Koko pikavuoroalan hintataso on nykyään yksinkertaisesti liian matala. Liikenteen saaminen kannattavaksi on tästä johtuen tullut erittäin vaikeaksi, kuten tämän ketjun aloituskommenttiin nostettua, Pölhölän Liikenteen pikavuorojen lakkauttamiseen liittyvää hyperlinkkiä klikkaamalla selviää.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 252


« Vastaus #18 : Lokakuu 30, 2018, 20:38:27 »

Olisi mukava kuulla liikenneministeri Bernerin kommentteja kaukobussiliikenteen monopolisaation uhasta. Rouva kun vannoo raitella niin voimakkaasti vapaan kilpailun autuaaksi tekevään voimaan.

tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #19 : Lokakuu 30, 2018, 20:49:56 »

Olisi mukava kuulla liikenneministeri Bernerin kommentteja kaukobussiliikenteen monopolisaation uhasta. Rouva kun vannoo raitella niin voimakkaasti vapaan kilpailun autuaaksi tekevään voimaan.

Berner ei kuitenkaan ole saanut aikaan edes suuntausta kohti aitoa vapaata kilpailua. Lopputulema on enemmän jotain Britannian tyylistä franchising-mallia, mikä ei oikeastaan ihan hirveästi vapauta raiteita. Hyvänä puolena mallissa on se, että valta määrittää palvelutarjonta jää tilaajalle.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1109


« Vastaus #20 : Lokakuu 30, 2018, 21:05:27 »

Berner ei kuitenkaan ole saanut aikaan edes suuntausta kohti aitoa vapaata kilpailua.

Tämä ei ole liikenneministeri Bernerin syy.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #21 : Lokakuu 30, 2018, 23:19:32 »

Berner ei kuitenkaan ole saanut aikaan edes suuntausta kohti aitoa vapaata kilpailua. Lopputulema on enemmän jotain Britannian tyylistä franchising-mallia, mikä ei oikeastaan ihan hirveästi vapauta raiteita. Hyvänä puolena mallissa on se, että valta määrittää palvelutarjonta siirtyy tilaajalle.

Korjasin viestistäsi yhden sanan vastaamaan paremmin todellisuutta.
Tämä ehdotettu malli on monilla tavoilla aivan syvältä. Todella monilta. Mutta koska nykymallissa valta määrittää palvelutarjonta on puhtaasti operaattorilla, joka ei edes ole kilpaillussa asemassa, jopa tuo ehdotettu malli on parempi kuin nykytilanne.
Vähän silleen, että jos olet palavan talon yläkerrassa, on toki parempi hypätä alas kuin jäädä tulen syötäväksi, vaikka tikkaitakin voisi käyttää ja ne olisivat kaikin puolin järkevämpi ratkaisu. Ihan riippumatta niiden tikkaiden järkevyydestä on joka tapauksessa järkevämpää hypätä 10 metriä maahan kuin jäädä varmaan kuolemaan palavaan taloon.

Paljon fiksumpiakin tapoja tilanteen muuttamiseen olisi olemassa, ja niitä olisivat edelliset hallitukset saaneet käyttää. Nyt meillä on hallitus, joka ehdottaa melko dorkaa ratkaisua, mutta onpahan silti sentään parannus nykytilanteeseen nähden. Jos tätä muutosta ei nyt tapahdu, ei ole uskottavaa, että seuraava hallitus tekisi mitään muuta kuin jäisi sinne palavaan taloon kökkimään.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #22 : Lokakuu 31, 2018, 22:59:09 »

Berner ei kuitenkaan ole saanut aikaan edes suuntausta kohti aitoa vapaata kilpailua. Lopputulema on enemmän jotain Britannian tyylistä franchising-mallia, mikä ei oikeastaan ihan hirveästi vapauta raiteita. Hyvänä puolena mallissa on se, että valta määrittää palvelutarjonta siirtyy tilaajalle.

Korjasin viestistäsi yhden sanan vastaamaan paremmin todellisuutta.
Tämä ehdotettu malli on monilla tavoilla aivan syvältä. Todella monilta. Mutta koska nykymallissa valta määrittää palvelutarjonta on puhtaasti operaattorilla, joka ei edes ole kilpaillussa asemassa, jopa tuo ehdotettu malli on parempi kuin nykytilanne.
Vähän silleen, että jos olet palavan talon yläkerrassa, on toki parempi hypätä alas kuin jäädä tulen syötäväksi, vaikka tikkaitakin voisi käyttää ja ne olisivat kaikin puolin järkevämpi ratkaisu. Ihan riippumatta niiden tikkaiden järkevyydestä on joka tapauksessa järkevämpää hypätä 10 metriä maahan kuin jäädä varmaan kuolemaan palavaan taloon.

Paljon fiksumpiakin tapoja tilanteen muuttamiseen olisi olemassa, ja niitä olisivat edelliset hallitukset saaneet käyttää. Nyt meillä on hallitus, joka ehdottaa melko dorkaa ratkaisua, mutta onpahan silti sentään parannus nykytilanteeseen nähden. Jos tätä muutosta ei nyt tapahdu, ei ole uskottavaa, että seuraava hallitus tekisi mitään muuta kuin jäisi sinne palavaan taloon kökkimään.

Jää tietenkin mietittäväksi onko tälläistä esimerkin kaltaista palavaa taloa edes olemassa.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #23 : Lokakuu 31, 2018, 23:05:01 »

Berner ei kuitenkaan ole saanut aikaan edes suuntausta kohti aitoa vapaata kilpailua.

Tämä ei ole liikenneministeri Bernerin syy.

No kai Berner on syytön asiaan jota hän ei edes ole ollut ajamassa. Berner on tullut tekemään jotain ja siinä onnistuu tai epäonnistuu. Tehtävä suoritettu tai jäänyt suorittamatta, jatkokautta ei edes ole ollut suunnitelmissa. Hit and run.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #24 : Marraskuu 01, 2018, 00:35:32 »

Berner ei kuitenkaan ole saanut aikaan edes suuntausta kohti aitoa vapaata kilpailua. Lopputulema on enemmän jotain Britannian tyylistä franchising-mallia, mikä ei oikeastaan ihan hirveästi vapauta raiteita. Hyvänä puolena mallissa on se, että valta määrittää palvelutarjonta siirtyy tilaajalle.

Korjasin viestistäsi yhden sanan vastaamaan paremmin todellisuutta.
Tämä ehdotettu malli on monilla tavoilla aivan syvältä. Todella monilta. Mutta koska nykymallissa valta määrittää palvelutarjonta on puhtaasti operaattorilla, joka ei edes ole kilpaillussa asemassa, jopa tuo ehdotettu malli on parempi kuin nykytilanne.
Vähän silleen, että jos olet palavan talon yläkerrassa, on toki parempi hypätä alas kuin jäädä tulen syötäväksi, vaikka tikkaitakin voisi käyttää ja ne olisivat kaikin puolin järkevämpi ratkaisu. Ihan riippumatta niiden tikkaiden järkevyydestä on joka tapauksessa järkevämpää hypätä 10 metriä maahan kuin jäädä varmaan kuolemaan palavaan taloon.

Paljon fiksumpiakin tapoja tilanteen muuttamiseen olisi olemassa, ja niitä olisivat edelliset hallitukset saaneet käyttää. Nyt meillä on hallitus, joka ehdottaa melko dorkaa ratkaisua, mutta onpahan silti sentään parannus nykytilanteeseen nähden. Jos tätä muutosta ei nyt tapahdu, ei ole uskottavaa, että seuraava hallitus tekisi mitään muuta kuin jäisi sinne palavaan taloon kökkimään.

Jää tietenkin mietittäväksi onko tälläistä esimerkin kaltaista palavaa taloa edes olemassa.

Niin jää. Ja onhan se. Vuonna 1995 tapahtunut yhtiöittämispäätös oli virhe, koska se vei VR:n pois valtion hallinnasta.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: YLE: Pohjolan Liikenne lopettamassa kaukoliikenteen vuoronsa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina