Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Austarliassa 268 vaunun juna 50 minuuttia ilman kuljettajaa.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pentti Köylijärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10


« : Marraskuu 07, 2018, 12:34:29 »

Länsi-Australiassa 268 vaunun malmijuna pääsi liikkeelle ilman kuljettajaa ja matkasi 50 minuuttia parhaimmillaan 110 km/h kunnes se suistettiin raiteilta. Onneksi ei henkilövahinkoja, mutta toki rautatie ja kalusto kärsivät.

Suomeksi:
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005891179.html

Ja paikallinen media englanniksi:
https://thewest.com.au/business/mining/bhp-derails-268-car-pilbara-train-which-travelled-92km-without-driver-ng-b881012020z



tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2623


« Vastaus #1 : Marraskuu 07, 2018, 17:11:49 »

Tässä aiheesta aika kertova videonpätkä: https://www.youtube.com/watch?v=vYFiL5uq28c
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 400


« Vastaus #2 : Marraskuu 07, 2018, 17:54:43 »

USA:ssa joskus kauan, kauan sitten ajoivat toisen veturin karkulaisen eteen, josta sitten miehistö siirtyi miehittämättömään veturiin. Oli kai aika lähellä, ettei siinä käynyt huonosti, kun miehistölle ei muistettu kertoa, että miehittämätön veturi kulki pimeässä ilman valoja; kohtaaminen oli sen verran raju, että päädyn suojapeltejä putosi puskimien päälle, mikä tietysti vaikeutti veturista toiseen siirtymistä. Taisi olla Valituissa Paloissa joskus juttu tästä.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 209


« Vastaus #3 : Marraskuu 07, 2018, 18:01:24 »

Erikoinen tapaus, ilmeisesti kaikki turvallisuuslaitteet olivat pois päältä.. Vai onko näissä koneissa "kuolleen miehen poljinta" lainkaan? Miten lienee kulunvalvonta yms. suojalaitteet?
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 339


« Vastaus #4 : Marraskuu 07, 2018, 22:51:21 »

Teknisesti on varmaan melko mahdotonta tehdä noihin jonkin kaltainen ulkopuolelta ohjattu "kill switch" jos se jotain maksaa. Olisko tuosta voinut jonkun osan suistaa pois ja saada jarruputki tyhjäksi ja jarrut kiinni. Suomessa kai viimeinen vaunu pois kiskoilta ja juna pysähtyy. Austlaardiasta ei tietoa miten toimivat junassa jarrut. Pitkiä ainakin ovat.

Jenkit on aina ollu aivan hiton juntteja ja tyhmiä, mutta kun tulee tarve ajatella ja toimia, niin ne ihmiset alkaa toimimaan. Suomessa ei varmaan saisi tiputtaa edes yhtä vaunoa kiskoilta jarrulinjan katkaisun takia. Moinen runaway ryskyisi päin toista junaa kun se nyt vaan tuli varatulle raideosuudelle vaikka opastimet näyttivät punaista.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 209


« Vastaus #5 : Marraskuu 08, 2018, 00:53:03 »

On erikoinen tosiaan, eli kuljettaja oli pysäyttänyt junan ja lähtenyt tarkastamaan jotain vaunuista. Eli veturit ovat ainakin olleet "ajotilassa". Noin iso juna, 3km pitkä on varmasti pitänyt pysäyttää junajarrulla. Kun kuljettaja on lähtenyt tallustelemaan veturista, mihin tilaan se on tuolloin jäänyt.. Erikoiselta vaikuttaisi jos olisi vetotila päällä ja miten olisi jarrut irronneet..
No turha spekuloida ja vastauksia varmaan kuuluu jossain vaiheessa.

Sinällään tuollainen mammuttijuna ei varmaankaan loikkaa kovaan vauhtiin aivan sekunneissa äänettömästi, eli olisiko kuljettaja voinut kiivetä vaunuun ja saada jarrujohdon poikki? Vai olisiko kuljettajaa luonto kutsunut ja on tehnyt kikkareita pusikossa kun juna karkasi...
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 339


« Vastaus #6 : Marraskuu 09, 2018, 20:41:47 »

No tuo taitaa olla sen verran pitkä ettei sinne veturiin juosta aivan äkkiä jos tarkastettava vaunu on keskellä junaa, tai edes ensimmäisen neljänneksen peräosassa.

Ehkä siellä on ollut välissäkin vetureita ja nämä ovat tarvinneet jotain toimenpiteitä ja niissä olisi räpelletty jotain ja etummaiset veturit ovat saanneet käskyn toimia apuvetureina ja irroittaneet jarrut ja lyöneet vedon päälle. Monsterijuna on sitten pikkuhiljaa kerännyt nopeutta kuljettajaa nopeammin ja päässyt karkuun. Kuljettaja on juossut kohti etummaista veturia ja siinä vaiheessa kun välissä olevat apuveturit ovat olleet kohdalla on nopeus ollut jo niin suuri ettei kuljettaja ole päässyt hyppäämään edes apuveturiin.

Mulla ei ole harmainta aavistusta miten nuo välissä olevat veturit saavat ohjauksensa. Itse toteuttaisin perustekniikan siten, että jos väliveturin vetolaitteeseen kohdistuu vetoa niin se lisäisi tehoa ja jos sitä työnnetään niin veto pois. Radio-ohjaus siihen rinnalle jonka käskyt kumoaa tuon vetovoimatiedon tiettyjen rajojen sisällä toimittaessa ja aina vetoteho pois namikkaa painamalla.

Aika paljon tapahtuu monenlaista hölmöä mokaa kun käyttäjä ei ole ymmärtänyt suunnittelijan ajatusmaailmaa, useimmiten ne on aivan pieniä juttuja jotka eivät tule koskaan julkisuuteen. Joskus on näitä vähän suuremman huomioarvon saavia juttujakin.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Austarliassa 268 vaunun juna 50 minuuttia ilman kuljettajaa.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina