Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Museojuna tasoristeysonnettomuudessa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #25 : Kesäkuu 15, 2017, 12:30:37 »

Ruotsissa (näin muistelen kuulleeni) vetureissa on vaihtokytkin (tavara/pika), jolla voi ohjailla tasoristeyksen hälytyksen toiminta-aikaa.

Tästä ajatuksestahan voisi jalostaa käänteisenkin sovelluksen. Eli että vetureissa olisi »kertaajat», jotka juoruilevat edessä olevan ylikäytävän turvallisuuslaitoksen toimivuudesta. Kuinkahan suuren työn takana sellaisen ymppääminen olisi osaksi jo olemassa olevaa JKV-laitteistoa?
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #26 : Marraskuu 01, 2017, 19:57:33 »

Ruotsissa (näin muistelen kuulleeni) vetureissa on vaihtokytkin (tavara/pika), jolla voi ohjailla tasoristeyksen hälytyksen toiminta-aikaa.

Tästä ajatuksestahan voisi jalostaa käänteisenkin sovelluksen. Eli että vetureissa olisi »kertaajat», jotka juoruilevat edessä olevan ylikäytävän turvallisuuslaitoksen toimivuudesta. Kuinkahan suuren työn takana sellaisen ymppääminen olisi osaksi jo olemassa olevaa JKV-laitteistoa?

Ruotsissa tämä toiminto on sikäläisessä JKV:ssa olemassa kuten edellisessä viestissä kerroinkin.
Työ olisi Suomessa suuri. Ja kuten aiemminkin jo laitoin, niin täällä kulttuuri ei tue kyseistä ajattelutapaa:

Lainaus
https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/lo_2014-07_rato6_web.pdf

Varoituslaitosta ei saa varustaa tasoristeysopastimella, jos
– varoituslaitos hälyttää kohdassa 6.5.3.2.2 esitettyjen vaatimusten mukaisen ajan ennen raiteen suurimman nopeuden mukaista nopeutta käyttävän yksikön saapumista tasoristeykseen,
– raidetta käytetään junaliikenteessä, 
– raiteen suurin nopeus hälytysosuudella on yli 35 km/h tai
– raiteen kautta voidaan varmistaa kulkutie.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #27 : Marraskuu 09, 2018, 22:21:03 »

Sälyttäisin toimimattoman varoituslaitoksen tilanteessa vastuuta myös veturinkuljettajalle.

Jooei. Jos liikenteenohjaus saa tasoristeykseltä vikatiedon, määrätään kuljettajaa ajamaan max 30km/h ja antamaan Juna tulee -vihellinopasteen. Tuon enempää on hankala vaatia vaikkapa 140km/h kulkevalta junalta.
Totta kai noita tulee katseltua ajellessa, mutta vastuuta ei mielestäni pitäisi siirtää millään tavalla kuljettajalle, koska tieliikennelaki on jo varsin yksiselitteinen tässä asiassa.

//edit: ohjeistetaan --> määrätään

Näköjään tästä olikin jo ohje Jt-2017:ssä (s. 20):

Lainaus
Kuljettajan on varoituslaitoksen toimintahäiriön havaitessaan annettava Juna
tulee -vihellinopasteita tasoristeyksen tieosuudelle saakka ja pyrittävä mahdollisuuksien
mukaan noudattamaan 30 km/h nopeusrajoitusta sekä ilmoitettava havaitsemansa
tasoristeyksen varoituslaitoksen toimintahäiriö liikenteenohjaukselle.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #28 : Marraskuu 10, 2018, 12:39:48 »

Näköjään tästä olikin jo ohje Jt-2017:ssä (s. 20):

On se toki tuollakin, mutta voimassaoleva ohje olisi ollut ehkä parempi lähdeviittaus. Tai 1.1.2019 voimaan tuleva.
https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/lo_2018-10_jt_web.pdf (voimassa nyt)
https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/lo_2018-35_junaliikenteen_vaihtotyon_web.pdf (voimaan 1.1.2019)

Ajantasaiset rautatieohjeet löytyvät listasta: https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf7/rautatieohjeet_web.pdf

10.06.2017 21:01:54
Jokioinen
raideliikenneonnettomuus: keskisuuri
Museojuna ja henkilöauto kolaroivat Kiipuntiellä. Henkilövahinkoja ei tullut.

Tilannehuone.fi

Sitä en tiedä, miten tämä valtion rataverkon nykypäivän ohjeistus ohjeistus suhteutuu Jokioisten Museorautatiellä tällä hetkellä käytössä olevaan OLM (Opasteet ja liikennemääräykset).
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #29 : Marraskuu 10, 2018, 16:41:01 »

Hyperlinkitin tohon ihan tarkoituksella nimenomaan vänkäysajankohtana voimassa olleen Jt:n. Toki paras olisi ollut linkittää se siihen jo heti silloin tuoreeltaan, vaan eipä tullut silloin pläräiltyä moista prujua. Tietty jos tuo ohje olisi lisätty Jt:öön vasta mun ja Lintu-Nikolaksen vänkäämisen jälkeen, olisin voinut tässä todeta vaunusomen taaskin toimineen.

B.t.w: Komean kuvan on Voutilainen saanut Jt-2018:n kanteen.  Iskee silmää
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Museojuna tasoristeysonnettomuudessa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina