Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Pieniä kysymyksiä, pieniä vastauksia  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 17 | Siirry alas Tulostusversio
Aulis Korva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 27


« Vastaus #175 : Joulukuu 09, 2015, 02:49:37 »

Aloittelevana rautatieharrastajana haluaisin tiedustella, miten olisi selkeiten saatavilla tietoa junaliikenteen logiikasta, tarkoittaen siis suunnitelmaa siitä esim. milloin ja missä tietyt junat on määrätty kohtaavaksi, milä juna odottaa mitäkin jne. Onko siis olemassa jotain, mielellään vieläpä graafista järjestelmää/paikkaa, josta tämän junaliikenteen käytännön logiikan näkisi?
Tähän liittyy myös kalustokierto, josta löysinkin jo keskustelua junapareja-topicissa. Onko siitäkään saatavilla esim. yhtä taulukkoa?

Anteeksi jos kysymykseni jäi epäselväksi, olen tosiaan rautatieharrastuksen saralla vasta aloittelija vaikka junista hyvin kiinnostunut olen ollut koko pienen ikäni Hymyilee

Kalustokierroista en osaa sanoa (itsekin olisin kiinnostunut jos jollain joku dokumentti niistä on), mutta allaolevasta osoitteesta saa kätevästi kullekin päivälle kaikkien liikenteessä olevien junien aikataulut. Voi hakea aseman nimellä tai lyhenteellä aseman aikataulua, tai junan numerolla junan aikataulua. Graafisista aikatauluista näkee rataosa kerrallaan hyvin kätevästi kohtaukset ja sivuutukset, ja niihin päivittyy myös reaaliaikaisesti edellä tai myöhässä kulkevat junat niin että helposti voi arvatakin jo etukäteen että junat kohtaavatkin jossain muualla kuin aikataulussa alunperin on lukenut. Reaaliaikainen tieto (jos sellainen on, yleensä aina on) näkyy siis aikataulutietoa paksummalla viivalla graafisessa aikataulussa.

http://julia.dy.fi/timetables
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #176 : Joulukuu 09, 2015, 08:09:56 »

Tämä julia.dy.fi on ansiokkaan harrastajan Teemu Sirkiän aikaansaama palvelu.

Rautatieliikennettä ohjaavat työntekijät käyttävät Liikenneviraston teettämiä ohjelmia. Niitä kutsutaan LIIKE-järjestelmäksi. Siinä on graafinen aikataulu myös ja näkymä näyttää tuon liitteenä olevan kuvan mukaiselta.

VR:llä on lisäksi vielä omia ohjelmia kalustokierron hallintaan ja kuljettajien työvuorojen suunnitteluun. Sitä tietoa ei ole avoimesti saatavilla.


* liike-reaali.jpg (223.04 kilotavua, 1600x860 - tarkasteltu 429 kertaa.)
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #177 : Joulukuu 09, 2015, 14:40:44 »

Koska kyseessä on /aloittelevaksi/ itsensä ilmoittava harrastaja, lisätään hieman rautalankaa:

Graafisessa aikataulussa yhtä junaa siis kuvaa yksi viiva. Vaaka-akselilla on kellonaika ja pystyakselilla sijainti. Jos kahden junan viivat risteävät, se tarkoittaa että kyseiset junat ovat samaan aikaan samassa paikassa. Eli tarvitsee olla sivuraide tai tulee iso tömps. (Ja mahdollisesti tyrannosauruksen nilkka nyrjähtää)

Graafisten aikataulujen lukeminen on helppoa puuhaa - riippuen taustatiedoistasi 3-20 minuutin pähkäily riittänee. Jos et 20 minuutin pähkäilyn jälkeen saa graafisista selvää, sano. Kerromme sitten lisää ohjeistusta täällä Hymyilee
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #178 : Joulukuu 12, 2015, 15:50:08 »

Yksinkertainen kysymys: Näkyykö oma sähköpostiosoitteeni muille? Profiiliasetuksissa nimittäin on kohta jossa lukee että sp-osoite näkyy vain ylläpidolle, mutta sen alla on heti rastitettava kohta "Piilota sähköpostiosoite muilta". Pitääkö kyseinen kohta siis rastittaa vai onko sp:ni muutenkin piilossa?
tallennettu
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 291


« Vastaus #179 : Joulukuu 12, 2015, 16:13:30 »

Yksinkertainen kysymys: Näkyykö oma sähköpostiosoitteeni muille? Profiiliasetuksissa nimittäin on kohta jossa lukee että sp-osoite näkyy vain ylläpidolle, mutta sen alla on heti rastitettava kohta "Piilota sähköpostiosoite muilta". Pitääkö kyseinen kohta siis rastittaa vai onko sp:ni muutenkin piilossa?

Piilossa näkyy olevan.
tallennettu
Maija Raasakka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #180 : Joulukuu 15, 2015, 17:00:40 »

Kiitos paljon Aulis, Juhani ja Tuukka!

Mahtavia nuo graafiset aikataulut, joita olenkin viime päivät ahminut oikein urakalla. Sain onneksi välittömästi jutun juonesta kiinni, ja nuohan ovat loistavia, näyttävät nimenomaan nuo kohtaukset yms., mistä tosiaan voi vähintään päätellä kohtauspaikkojen sijainnit. Ja tosiaanko on vielä niin että tuon nimenomaisen sivuston aikatauluihin päivittyy reaaliaikainen tieto?

Sitten vaan vielä tarkkailemaan sitä kalustokiertoa, josta olenkin itselleni jo pyrkinyt keräämään (toistaiseksi suppeaa), havaintoihin ja tutkimiseen perustuvaa aineistoa (onneksi esim. vaunut.orgin kulkutiedoissa näkyy yleensä kunkin junan kokoonpano).

Onko muuten jossain lueteltu kivassa luettelossa kaikki säännölliset junalähdöt, edes henkilöliikenteen osalta? Liikenneviraston Junalähdöt on mainio mutta näyttää tietääkseni vain päiväkohtaisesti.

Kiitos teille vielä!
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 675


« Vastaus #181 : Joulukuu 15, 2015, 17:16:41 »

Onko muuten jossain lueteltu kivassa luettelossa kaikki säännölliset junalähdöt, edes henkilöliikenteen osalta? Liikenneviraston Junalähdöt on mainio mutta näyttää tietääkseni vain päiväkohtaisesti.

Täältä löytyy listat säännöllisestä liikenteestä:

http://www.liikennevirasto.fi/ammattiliikenne-raiteilla/liikennesuunnittelu/saannollisen-liikenteen-muutokset
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #182 : Joulukuu 15, 2015, 18:30:32 »

Mahtavia nuo graafiset aikataulut, joita olenkin viime päivät ahminut oikein urakalla. Sain onneksi välittömästi jutun juonesta kiinni, ja nuohan ovat loistavia, näyttävät nimenomaan nuo kohtaukset yms., mistä tosiaan voi vähintään päätellä kohtauspaikkojen sijainnit. Ja tosiaanko on vielä niin että tuon nimenomaisen sivuston aikatauluihin päivittyy reaaliaikainen tieto?

Julian Live-välilehdeltä löytyvät näkymät päivittyvät jatkuvasti reaaliajassa junien liikkuessa.
tallennettu
Maija Raasakka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #183 : Joulukuu 16, 2015, 09:24:07 »

Kiitos paljon jälleen!
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #184 : Joulukuu 27, 2015, 17:29:53 »

Tietääköhän kukaan mistä löytyisi yksityiskohtainen kartta Suomen kaikista asemista ja radoista. Wikipediassa oleva karkea kartta on nimittäin nimensä mukainen. Hymyilee
tallennettu
Tuomas Savela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 28


« Vastaus #185 : Joulukuu 28, 2015, 21:10:29 »

Tietääköhän kukaan mistä löytyisi yksityiskohtainen kartta Suomen kaikista asemista ja radoista. Wikipediassa oleva karkea kartta on nimittäin nimensä mukainen. Hymyilee

http://www.liikennevirasto.fi/documents/20473/23384/Rataverkkokartta+2015/f1800f35-d3f7-4723-bb6e-c0091a75cff3
tallennettu
Milo Hilve
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 76


« Vastaus #186 : Helmikuu 02, 2016, 17:39:02 »

Miksi lähes jokaisella kaukojunavuorolla (pl. yöjunat) ajetaan 160 km/h nopeudella Pasila-Tikkurila välin, vaikka lähtisivät Pasilasta sekunnilleen oikeassa ajassa. Pasila-Tikkurila välillähän on aikataulun mukainen ajoaika 9 minuuttia. Esim. H- ja Z-junilla ajoaika on sama ja yleensä kyseinen väli ajetaankin 120 km/h niillä.

Aina välillä tämän takia Tikkurilassa seistään turhaan 3 tai 4 minuuttia, vaikka matkustajat ovat junassa jo minuutissa. Ja etuajassakaan ei voi lähteä. Eikö se olisi myös taloudellisempaa ajaa kyseinen väli 120 km/h nopeudella myös kaukojunilla?

Tarkoitan nyt pääsääntöisesti vähäruuhkaisia vuoroja.

Miksi näin?
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #187 : Helmikuu 02, 2016, 19:29:19 »

Ehkä siinä vain pelataan varman päälle Tikkurilan lähdön osalta, kaukojunien pysähdykset kun kestävät yleensä huomattavasti pidempään kuin lähijunilla.
tallennettu
Milo Hilve
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 76


« Vastaus #188 : Maaliskuu 03, 2016, 17:01:32 »

Mikä on Tikkurilan aseman vaihteiden poikkeavan raiteen sn? 35, vai 80?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #189 : Maaliskuu 03, 2016, 17:17:47 »

Mikä on Tikkurilan aseman vaihteiden poikkeavan raiteen sn? 35, vai 80?

Siellä useimmissa vaihteissa on Sn80. Muutama yksittäinen raideyhteys on kuitenkin Sn35.
tallennettu
Tanja Stam
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 4


« Vastaus #190 : Maaliskuu 05, 2016, 12:07:09 »

Voipi olla todella hölmö kysymys, mutta älkää kivittäkö.

Onko mahdollista, että olen nähnyt pelkän yksivaunuisen Pendolino-pätkän kulkemassa Vuohijärvellä 24.3.2005? Jopa tarkempi kellonaikakin on tiedossa, vaikkei sillä lienekään merkitystä - kello oli noin 15. Olenko nähnyt harhoja? En ollut koskaan aikaisemmin nähnyt Pendolinoa yhtään missään, joten näkemäni tuntui tuolloin melkoisen eksoottiselta. Mikäli näin tosia, niin kyseessä lienee ollut jokin koeajo?

Löytyykö esimerkiksi tältä sivustolta kuvia tällaisista Pendolino-pätkistä?
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #191 : Maaliskuu 05, 2016, 13:03:55 »

Voipi olla todella hölmö kysymys, mutta älkää kivittäkö.

Onko mahdollista, että olen nähnyt pelkän yksivaunuisen Pendolino-pätkän kulkemassa Vuohijärvellä 24.3.2005? Jopa tarkempi kellonaikakin on tiedossa, vaikkei sillä lienekään merkitystä - kello oli noin 15. Olenko nähnyt harhoja? En ollut koskaan aikaisemmin nähnyt Pendolinoa yhtään missään, joten näkemäni tuntui tuolloin melkoisen eksoottiselta. Mikäli näin tosia, niin kyseessä lienee ollut jokin koeajo?

Löytyykö esimerkiksi tältä sivustolta kuvia tällaisista Pendolino-pätkistä?

Johtuen Pendolinon rakenteesta, niin yksivaunuisena se ei itsestään pysty kulkemaan kuin alamäkeen.
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #192 : Maaliskuu 05, 2016, 13:06:03 »

Voipi olla todella hölmö kysymys, mutta älkää kivittäkö.

Onko mahdollista, että olen nähnyt pelkän yksivaunuisen Pendolino-pätkän kulkemassa Vuohijärvellä 24.3.2005? Jopa tarkempi kellonaikakin on tiedossa, vaikkei sillä lienekään merkitystä - kello oli noin 15. Olenko nähnyt harhoja? En ollut koskaan aikaisemmin nähnyt Pendolinoa yhtään missään, joten näkemäni tuntui tuolloin melkoisen eksoottiselta. Mikäli näin tosia, niin kyseessä lienee ollut jokin koeajo?

Löytyykö esimerkiksi tältä sivustolta kuvia tällaisista Pendolino-pätkistä?

Ainakin täältä löytyy pari keissiä ja keskusteluja: http://vaunut.org/kuva/7947 ja http://vaunut.org/kuva/18827

Noitahan kuvia pääset itsekin jäsennetymmin kurkistelemaan, kun Vaunut.org -sivulla valitset haku, ja sieltä Sähkömoottorijuna ja litteraksi Sm3. - Tulee noista kaikenlaisista Pendolinoista yhteensä yli 2000 kuvaa (toki aikaa voit rajatakin), ja aikaa haussa rajaamatta siellä jossain kuvasivun 90 tietämillä on vuoden 2005 kuvia...
tallennettu
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 176


« Vastaus #193 : Maaliskuu 05, 2016, 13:49:20 »

Ajankohdan ja paikan huomioon ottaen ensimmäinen mieleen tuleva vaihtoehto on Dm12-kiskobussi, joilla noihin aikoihin suoritettiin koeajoja ympäri rataverkkoa. Äkkiseltään ajateltuna Pendolinon sekoittaminen dieselkäyttöiseen kiskobussiin saattaa kuulostaa aika kaukaa haetulta, muttei välttämättä kuitenkaan täysin mahdottomalta varsinkaan, jos tarkkoja muistikuvia asiasta ei ole.

Kymmenkunta vuotta aiemmin yksittäisen Pendolino-välivaunun saattoi kyllä nähdä koeajossa veturivetoiseen junarunkoon kytkettynä (http://vaunut.org/kuva/28335), mutta 2000-luvun puolella tällaisia ajeluita tuskin enää on harrastettu.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #194 : Maaliskuu 05, 2016, 15:44:29 »

Täysin mahdoton ei liene arvaus myöskään Sr2-veturista. Nehän tulivat vähän samoihin aikoihin Pendolinojen kanssa. Kummankin koeajoja näki työpaikaltani. Oli juuri mennyt ohi yksi Sr2 kun työkaveri totesi, että taas meni Pendolino.
tallennettu
Tanja Stam
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 4


« Vastaus #195 : Maaliskuu 05, 2016, 19:34:44 »

Kiitoksia asiantuntevista vastauksista! Voinen siis sulkea pois sen vaihtoehdon, että kyseessä olisi ollut Pendolino? Sellaiseksi näkemäni tosiaan tuolloin tulkitsin, mutta täytyypä sitten miettiä uudestaan.

Sr2-veturiin en oikein usko. Vaikka melkoinen ummikko olinkin tuolloin rautatiekaluston suhteen, niin ehkä en sitä kuitenkaan olisi Pendolinoon sekoittanut..? Uskoisin nähneeni vekottimen kylkipuolella enemmän ikkunoitakin kuin Sr2-vetureissa on.

Dm12 voisi sen sijaan hyvinkin tulla kyseeseen. Kyllä tuollainen on saattanut tottumattoman yläasteelaistytön silmään hyvinkin näyttää Pendolinolta! Taidan siis uskoa tähän Dm12-teoriaan, kunnes toisin todistetaan. En siis nähnytkään eksoottista Pendolinoa, vaan jotain vieläkin erikoisempaa - enpä ole nimittäin moisia laitteita sen koommin livenä bongannutkaan. Pendolinot tulivat kyllä sittemmin tutuiksi meillä Vuohijärvelläkin.

On se mukava saada mysteereihin vastauksia vielä näin vuosienkin kuluttua! Kiitos teille. Hymyilee
tallennettu
Jaakko Tuominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 172


« Vastaus #196 : Maaliskuu 05, 2016, 23:32:18 »

Mitenkäs Junttilan salama eli Dm10?
tallennettu
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 291


« Vastaus #197 : Maaliskuu 06, 2016, 06:04:47 »

Mitenkäs Junttilan salama eli Dm10?

Ei ole mahdollista.
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #198 : Maaliskuu 06, 2016, 09:56:41 »

Tai Dm11 "Mandoliino"
http://vaunut.org/kuva/11563
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #199 : Maaliskuu 06, 2016, 10:48:47 »

Tai Dm11 "Mandoliino"
http://vaunut.org/kuva/11563


Vuonna 2005?
tallennettu
Sivuja: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 17 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Pieniä kysymyksiä, pieniä vastauksia  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina