Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Pieniä kysymyksiä, pieniä vastauksia  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 17 | Siirry alas Tulostusversio
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 793


« Vastaus #250 : Lokakuu 07, 2018, 11:57:31 »

Mikä mahtaa olla tällaisen kanisterin historia? Tekstikentässä lukee VR    Lko 02-1971
Tämä on aivan peruskanisteri, ei ole siis Rautavaltion ylijäämävarastosta. Itsellänikin on tällainen.
VR:n Liikenneosaston luvasta nro 2 helmikuulta 1971 todettaneen, että kanisteri on Rautatiekuljetussääntöjen mukaisesti kelpaava kuljetusastia nesteiden kuljetusta varten. Siis riittävän vahvasti valmistettu, ettei mene särki tavaravaunuunkaan nakattaessa. Kelpaa varmaankin muiden kuin herkästi palavien nesteiden kuljetukseen, vaikka sellaiseen tuollaista olen itse käyttänyt - siirtomatka bensiinipumpulta satamavarastoon.
tallennettu
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 280


« Vastaus #251 : Lokakuu 16, 2018, 21:48:54 »

Mikä mahtaa olla tällaisen kanisterin historia? Tekstikentässä lukee VR    Lko 02-1971

Puolustusvoimien käyttämä Pomona-mehu (laimentamaton sekamehu, se punainen) virtasi varuskuntiin tuollaisissa kanistereissa ja 70-luvulla saattoi käydä niin, että trukin haarukka raapaisi kuormalavaan viillon, minkä jälkeen tilattiin ehjä lava tilalle ja saalis jaettiin syyllisten kesken, kotona oli vielä 80-luvun lopulla veneen bensakannuina 10 l Pomonakannuja. Kellarissa oli myös "kuljetusvaurioitunutta" Sotilashernekeittoa kilon purkeissa isoonkin nälkään, tavara-aseman jannut jakoivat surutta kuljetustappioita kollegoilleen, joskus 80-luvulla VR:n kuljetusten suuri hävikki joutui luupin alle ja tämä pienen palkan lisä tukittiin. Varuskuntasairaalan kuukausittaiseen 60 l pirtutynnöriin ei sentään kukaan uskaltanut kajota ja pahat kielet kertoivatkin sen siirtyneen sairaalan rampilta suoraan GAZiin, joka vei sen upseerikerhon sivuovelle, tynnörin hajoaminen olisi johtanut maanpuolustuksen kriisitilanteeseen polttoainepulan muodossa.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #252 : Joulukuu 18, 2018, 17:22:41 »

Osaako joku kertoa, kuinka junia kulkee Krakova-Ostrava-Brno-Wien-Bratislava-Budapest(-Košice)-Krakova-kehällä? Matkat ovat suomalaisin silmin melko lyhyitä ja lipunhinnatkaan tuskin kohtuuttomia, mutta onko maiden välillä kansainvälistä liikennettä?
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #253 : Joulukuu 19, 2018, 21:14:43 »

Google-karttaan kun laittaa lähtöpaikan ja määränpään, saa näkyviin junayhteyksiä eri kaupunkien välillä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #254 : Joulukuu 19, 2018, 23:24:25 »

Google-karttaan kun laittaa lähtöpaikan ja määränpään, saa näkyviin junayhteyksiä eri kaupunkien välillä.

...joiden aikataulut tosin usein perustuvat "valistuneisiin" arvauksiin.
Jos haluaa ihan oikeita aikatauluja nähdäkseen, kannattaa mennä osoitteeseen http://www.bahn.de . Siellä voi laittaa reitiksi vaikkapa Puistola-Peking, Tornio Itäinen-Torino tai Mankki-Madrid.

Lyhyesti kuitenkin: Noiden välillä kulkee junia. Osilla väleillä myös ilman mitään tukia ajavien yksityisten operaattorien junia, kuten Leo Express (mustat viivat LeoExpressin junia, vihreät Flixbusin junia, muut värit busseja)
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #255 : Joulukuu 20, 2018, 21:24:27 »

Google-karttaan kun laittaa lähtöpaikan ja määränpään, saa näkyviin junayhteyksiä eri kaupunkien välillä.

...joiden aikataulut tosin usein perustuvat "valistuneisiin" arvauksiin.
Jos haluaa ihan oikeita aikatauluja nähdäkseen, kannattaa mennä osoitteeseen http://www.bahn.de . Siellä voi laittaa reitiksi vaikkapa Puistola-Peking, Tornio Itäinen-Torino tai Mankki-Madrid.

Lyhyesti kuitenkin: Noiden välillä kulkee junia. Osilla väleillä myös ilman mitään tukia ajavien yksityisten operaattorien junia, kuten Leo Express (mustat viivat LeoExpressin junia, vihreät Flixbusin junia, muut värit busseja)

LeoExpressin ja kumppaneiden tarjonta osuukin mukavasti kysytylle alueelle, mutta näyttää vähän bussipainotteiselta. Pitääpä tutkia, mitä bahn.de tarjoaa.
tallennettu
Ismo Puumalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1


« Vastaus #256 : Heinäkuu 29, 2019, 18:43:02 »

Voit myös yrittää kääntää https://www.xn--kntj-loaacb.nu/: lla. He käyttävät toista kääntäjää
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 680


« Vastaus #257 : Elokuu 03, 2019, 19:27:37 »

Minä vuonna, missä ja millä kalustolla alkoi henkilökuljetus raiteitse polttomoottorikalustolla Suomessa, maamme hallinnon vahvistamilla matkalippujen hinnoilla ?  
Liikenteeseen käytetyn kaluston valokuva löytyy täältä Vorgistakin.

 
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 680


« Vastaus #258 : Elokuu 05, 2019, 11:46:19 »

Vastauksena kysymykseeni 3.8. viittaan Dagens Press 15.4.14 s.1 uutiseen : https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/782447?page=1
Yleinen henkilöliikenne polttomoottorikäyttöisellä resiinalla Loviisan ja Vesijärven välillä alkoi  vuonna 1914.   Keisarillinen Suomen Senaatti vahvisti 4.1914 sen matkalippujen hinnat.
Kalustona oli tämä : http://vaunut.org/kuva/85771?kv2=1923&tag0=23%7CMuu%7C  .
I Maailmansota alkoi 29.7.14.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #259 : Huhtikuu 14, 2020, 17:54:50 »

Mikä on Vosk?
tallennettu
Niko Padatsu
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 52


« Vastaus #260 : Huhtikuu 14, 2020, 18:24:05 »

Mikä on Vosk?
Näille pienille kysymyksille sopisi oikein hyvin tämä jo olemassa oleva ketju.

Vosk on venäläinen syväkuormausvaunu.
Syväkuormausvaunu on tarkoitettu pääasiassa suurien ja raskaiden tavaroiden kuljetukseen, joille vaikkapa tavallinen avovaunu ei sovi.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #261 : Huhtikuu 14, 2020, 18:36:59 »

Mikä on Vosk?
Näille pienille kysymyksille sopisi oikein hyvin tämä jo olemassa oleva ketju.

Vosk on venäläinen syväkuormausvaunu.
Syväkuormausvaunu on tarkoitettu pääasiassa suurien ja raskaiden tavaroiden kuljetukseen, joille vaikkapa tavallinen avovaunu ei sovi.
Ai niinkuin osg
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #262 : Huhtikuu 14, 2020, 19:36:27 »

En sanoisi, että niinkuin Osg, vaan niin kuin vanhemmat suurkuormavaunut (Osk Osa, Osb ja Ose). Kuvia näistä löytyy kun hkee sarjatunnuksiilla. VRn JTTn korjauslehti 17 95-01 kertoo Vosk vaunuista seuraavaa:  syväkuormausvaunut akseliluku 4  - 16, avovaunutyyppiset  akseliluku 4, 6 tai 8, muut akseliluku 4 - 32.

Hakemalla kuvia hakutekijöillä vaunut: venäläiset ja sarja Vosk Vorgista löytyy reilut 20 kuvaa. Toivottavasti näistä selviää, millaisia vaunuja kuuluu Vosk - sarjaan. Venäjällähän käytetään näistä omia tunnuksia, jotka poikkeavat oleellisesti niistä, joita vaunuista Suomessa käytetään.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #263 : Huhtikuu 14, 2020, 23:32:25 »

Nuo V-alkuiset vaunulitterat on jänniä. Se V tulee sanasta "Venäjä".
Kun rajan yli tulee vaunu, katsotaan mitä suomalaista vaunutyyppiä se vaunu eniten muistuttaa, ja annetaan sille sitten kyseisen vaunutyypin littera, edessään V-kirjain.

Esim. tässä kuvassa näkyy ainakin neljää eri tyyppiä olevia vaunuja: http://vaunut.org/kuva/138614?tag0=24%7CVtad%7C
...mutta ne ovat Suomessa silti kaikki litteraltaan Vtad, koska Vtad tarkkoittaa ihan vaan "joku mikälie venäläinen katettu vijavaunu, ihan sama."

Venäläisvaunujen koot voivat olla aivan erilaiset, vaikka niillä olisi sama "suomalainen littera". V-litterat ovat hyvin kummallinen ilmiö.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #264 : Huhtikuu 15, 2020, 06:18:15 »

Nuo V-alkuiset vaunulitterat on jänniä. Se V tulee sanasta "Venäjä".
Kun rajan yli tulee vaunu, katsotaan mitä suomalaista vaunutyyppiä se vaunu eniten muistuttaa, ja annetaan sille sitten kyseisen vaunutyypin littera, edessään V-kirjain.

Esim. tässä kuvassa näkyy ainakin neljää eri tyyppiä olevia vaunuja: http://vaunut.org/kuva/138614?tag0=24%7CVtad%7C
...mutta ne ovat Suomessa silti kaikki litteraltaan Vtad, koska Vtad tarkkoittaa ihan vaan "joku mikälie venäläinen katettu vijavaunu, ihan sama."

Venäläisvaunujen koot voivat olla aivan erilaiset, vaikka niillä olisi sama "suomalainen littera". V-litterat ovat hyvin kummallinen ilmiö.
no ei se näytä yhtääm Osgilta. Enemmänkin Shmmn...
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #265 : Huhtikuu 15, 2020, 11:28:45 »

Mikä ihmeen Vh?
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #266 : Huhtikuu 15, 2020, 12:06:29 »

Mikä ihmeen Vh?

Voit hakea litteroita ja katsoa kuvista minkälaisia vaunuja minkäkin takaa paljastuu.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #267 : Huhtikuu 15, 2020, 12:26:58 »

Mikä ihmeen Vh?

Voit hakea litteroita ja katsoa kuvista minkälaisia vaunuja minkäkin takaa paljastuu.
Ei siellä ole kun vain heilahtanut kuva.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #268 : Huhtikuu 15, 2020, 12:36:09 »

Minkälainen olisi Eilr tai Eril-lähiliikennevaunu?
Jos saisin kehittää sellaisen, se olisi muuten samanlainen, mutta siinä on ravintiola
Rx ja Eil risteytetty.  Virnistää
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #269 : Huhtikuu 15, 2020, 14:59:49 »

Olisi todennäköisesti sellainen, joita Saksassa oli sekä Hampurin (Stadeen)  että Kölnin alueen City-bahn junissa 1990-luvuilla. Eli siellä kyseisessä vaunussa on myös 1 lk osasto, ja sarjatunnus on ABnrzb772. Paikkaluku näissä vaunuissa on 28 1. lk ja 40 2. luokan istumapaikkaa. Nykyisin kaikki sarjan vaunut ovat poistuneet liikenteestä. Pari vuotta uudempi, 1995 julkaistu taskukokoinen kirja kertoo sarjamerkiksi ABnrkz490, paikkaluvun ollessa 28 + 32 paikkaa. Sama kirja kertoo myös pelkästä 2. lk vaunusta vuodelta 1992 sarjatunnuksella Bnrkz493. Tämän vaunun paikkaluku oli 72.
Kyseinen vaunu vastaisi mielestäni hyvin, millainen vaunu olisi Oulan tarkoittama vaunu. Siinä olisi keskellä olevassa osastossa pieni kahvilan keittiö ja muutama seisomapöytä. Ja puolet keskiosastosta olisi normaalia matkustajaosastoa.

Molempien vaunujen omapaino olisi 34 tn ja nopeus 140 km/h
(Lisätty uudemmasta kirjasta löytyvät tiedot)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 15, 2020, 17:21:59 kirjoittanut Teppo Niemi » tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #270 : Huhtikuu 16, 2020, 01:35:04 »

Mikä on Habins- sekä Simns-vaunujen tilanne tällä hetkellä?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #271 : Huhtikuu 16, 2020, 06:37:35 »

Mikä on Habins- sekä Simns-vaunujen tilanne tällä hetkellä?
Kyllä heitä on runsaasti, Kato Juliadatasta, ja sieltä Kalusto. Niin löytyy.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #272 : Huhtikuu 16, 2020, 11:44:34 »

Runsaasti?

Habins-vaunuja on peräti yksi, ks. kuva.

Simns-vaunuja on useita, mutta ne ovat Simn-sarjan vaunuista muutettuja. Noita linkkaamiani on muutama vuosi sitten ollut kaksi kappaletta. Niiden tilasta haluaisin tietää, onko sellaisia tehty enemän.

Mahtaisiko alkuperäinen havainnoija Panu Breilin tietää?


* Habins.png (21.55 kilotavua, 435x163 - tarkasteltu 81 kertaa.)
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #273 : Huhtikuu 16, 2020, 12:01:07 »

Runsaasti?

Habins-vaunuja on peräti yksi, ks. kuva.

Simns-vaunuja on useita, mutta ne ovat Simn-sarjan vaunuista muutettuja. Noita linkkaamiani on muutama vuosi sitten ollut kaksi kappaletta. Niiden tilasta haluaisin tietää, onko sellaisia tehty enemän.

Mahtaisiko alkuperäinen havainnoija Panu Breilin tietää?
Aaa... Habbins, seja on enemmän.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #274 : Huhtikuu 16, 2020, 12:14:49 »

Aaa... Habbins, seja on enemmän.

Mistä tieto on peräisin?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Sivuja: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 17 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Pieniä kysymyksiä, pieniä vastauksia  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina