Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tavarajuna ja kuorma-auto törmänneet Kemijärvellä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #25 : Joulukuu 14, 2018, 08:08:05 »

Pari pikku täydennystä spesifisti tähän tapaukseen:

1. Raidenostureita löytyy valtion rataverkolla toimivilta yrityksiltä 2 kpl. Nostokyky nostureissa on 25tn ihan vierestä. Mitä pidemmäksi puomi venytetään, sitä pienempi on nostokyky. Toiselta puolelta viereen pääsy ei ole, kuten todettu, mahdollista.
2. Tunkkaus vaatii tukevan pohjan jota vasten tunkata, tälläista tukevaa pohjaa ei paikalla ole.
3. Veturin kunto ei ilmeisesti kestä tunkkausta, vaan se jouduttaneen nostamaan lavetille.
4. Ja kuten täällä jo Eljas totesi, venäläisen nosturin saaminen teknisine ongelmineen ja rajan ylitykseen liittyvine muodollisuuksineen kestäisi pitkään, paljon pidempään kuin 12 h. Todennäköisesti sille ei saataisi edes käyttölupaa. Se kun vaatisi Tukes-tarkastuksen (nosturi) yms Trafin (käyttö liikenteessä valtion rataverkolla) lisäksi.

Nopeana ratkaisuna yhteiskunnan kannalta tien rakentaminen on ainoa vaihtoehto huomioiden se, että metsäteollisuuden puuriippuvaisia tehtaita, joiden varastot ovat maakunnissa eivätkä tehdasalueilla, jo ajetaan alas.

On myös ihan selvä juttu, että ei siihen mitään huoltotietä tehdä asfaltoituna miljoonilla. Ainoastaan tilapäinen maansiirto lavetin ja nosturin kulkutieksi.

Kohteessa ei ole Liikenneviraston raivausyksikkö aukaisemassa rataa. Liikenneviraston käyttämät tunkit ja hydrauliikkayksikkö ovat keveitä ja kompakteja sekä vietävissä paikalle vaikka mönkijällä. Nyt kohteessa raivaustyötä tekevällä toimijalla raivauksessa käytettävä hydrauliikkayksikkö ja tunkit on integroitu kiinteästi auton hydrauliikkaan.

On tietysti myös muistettava, että kohteeseen on lähtenyt lähin tarkoituksenmukaisesti varustettu yksikkö olemassaolevien tietojen varassa. Kuten kaikessa raivaus- ja pelastustoiminnassa, vasta kohteessa on tilanne ja raivauksen reunaehdot (mahdollisuudet) selvinneet vähitellen.
tallennettu
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 507


« Vastaus #26 : Joulukuu 14, 2018, 09:39:22 »

Tämän päivän Kalevassa olevan uutisen mukaan tietä tehdään 300-400 m. ja lisäksi levennys. Itse nostotyö kestänee muutaman tunnin. Raivaustöiden lisäksi joudutaan vaihtamaan ratapöllejä ja kokonaisuudessaan töiden arvioidaan kestävän 4-6 pv.
tallennettu
Pentti Köylijärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 49


« Vastaus #27 : Joulukuu 14, 2018, 10:58:31 »

Sadan tonnin veturin (tai minkä vaan yhtä painavan kohteen) nostaminen vaatii todella järeän nosturin, useimmiten pari. Jos tehtäisiin yhdellä nosturilla, todennäköisesti tarvittaisiin jopa nimellisnostokyvyltään n. 500 tonnin nosturi. Joka nosturina on aika monsteri, painaa lähes 100 tonnia.)

Veturi kun on aika pitkä, jollon veturin ja puomin oman painon momentin kaatava voima rajoittaa rajusti pystysuoraa nostokykyä. Ja nosturiakaan ei ratapenkasta johtuen ihan viereen saa. Esim. 500 tonnin nosturi pystyy 10 metrin päästä nosturista nostamaan enää vain sen veturin painon 100 tonnia.

Todennäköisesti käytettäisiin kahta (ehkä 250 tonnin, kooltaan selvästi "kompaktimpi"), jos vain paikalle mahtuvat, silloin nostokohteen stabiliteetti on paremmin hallittavissa.

Tässä linkki DV12:n nostoon, aika järeät kaksi nosturia, vaikka painoa on 30 tonnia vähemmän.

https://kymensanomat.fi/uutiset/lahella/ea96919c-9d63-45d1-adbf-2374bdc827e4
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #28 : Joulukuu 14, 2018, 13:01:56 »

Melkein luulisi, että veturi tunkattaisiin kiskoille jos se vaan on mitenkään mahdollista..  Raivausauto ajaa pumppuineen veturin taakse ja siitä letkut nostolaitteisiin.

Vaan taitaa olla veturi sen verta hankalasti pois radalta/penkalta ettei ihan helppoon saa tukevaa nostopaikkaa, kun ihan hetteiköstä ei varmaan kukaan halua lähteä tuollaista massaa kampeamaan.

Uusavuttomuus valtaa voimakkaasti montaakin alaa ainakin Suomessa, mutta kaiketi vielä on sellaistakin järkeilyä/osaamista olemassa, että vaihtoehdot punnitaan ja valitaan tilanteeseen toimivin.

Huoltotie jättää vähän jälkiä, mutta paikka on vähän niin kuin kaukana kaikesta mahtaako kovin paljoa luontoa/ihmistä tuolla haitata. Jos oikein paljon haittaa, senhän voi kauhoa kaivinkoneella myöhemmin siitä pois ja ennallistaa huntan lähes lähtöpisteeseen.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #29 : Joulukuu 14, 2018, 19:02:04 »

Artikkelin kuva, ettei sitten katoa myöhemmin. Kuvaaja Pekka Aho.


* 3427286.jpg (350.82 kilotavua, 1920x1280 - tarkasteltu 1015 kertaa.)
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #30 : Joulukuu 14, 2018, 22:53:04 »

Useimmiten kiskoilta pudonneen veturin nosto onnistuu raivausauton välineillä. Kiskoille laitetaan poikittain tukeva alumiinipalkki ja sen päälle pari rullilla liikkuvaa kelkkaa joiden päälle asetetaan hydrauliset tunkit. Tunkeilla nostetaan puskimien alta niin paljon että kelkkoja sivuttain siirtämällä saadaan pyörät kiskoille. Tuon onnettomuusjunan veturi on niin paljon sivussa kiskoista ettei tuota menetelmää voi ilmeisesti käyttää. Ehkä se vetämällä tulee lähemmäs että nosto onnistuu. Jäykät veturit kuten Dv15-16 ovat helpompia, telikoneissa teli pyrkii kääntymään sivuttain jolloin se hankaloittaa nostoa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #31 : Joulukuu 14, 2018, 23:09:39 »

Kertaluonteisia poikkeuksellisia tilanteita, joiden nopeasta hoitamisesta on merkittävää yhteiskunnallista hyötyä, varten voidaan tehdä hyvinkin nopeasti päätöksiä. Rautatieviranomaiset ja Liikenneministeriö voivat antaa luvan periaatteessa melkein mille vain, jos selkeä poikkeuksellinen tarve on. Ja koska siitä venäläislaitteesta tiedetään, että vaikka se ei täkäläisiä standardeja täytä, se on silti tähän tehtävään ihan kohtuullisen pätevä peli, enempiä selvityksiä ei poikkeustilanteessa tarvita, kun laitteen riittävä luotettavuus on ilmiselvää. (Olettaen siis, että se todella on pätevä peli. Mistäs minä varmasti tietäisin.)
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Petri Soronen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #32 : Joulukuu 14, 2018, 23:20:45 »

Näyttääkö tuo tavaravaunun etuteli jotenkin omituiselta? Aivan kuin toinen pyöräkerta puuttuisi?
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #33 : Joulukuu 15, 2018, 09:06:44 »

Näyttääkö tuo tavaravaunun etuteli jotenkin omituiselta? Aivan kuin toinen pyöräkerta puuttuisi?

Olisikohan vain niin suoraan kohti kameraa ettei näy?
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #34 : Joulukuu 15, 2018, 18:12:32 »

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005933530.html

IS mediakin uutisoi.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 405


« Vastaus #35 : Joulukuu 15, 2018, 18:37:10 »

Kummallinen tapaus, että korvessa kaamosrajalla, aamu viiden pimeimpinä tunteina tapahtuu tuollainen moka.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 342


« Vastaus #36 : Joulukuu 16, 2018, 11:57:46 »

Tätä mäkin arvelen, että huoltotietä on joka tapauksessa kätevä olla edes tuollainen pätkä, ja on kivaa, kun sen saa rakennettua jonkun muun piikkiin. Muut ratkaisuthan eivät jätä pitkäaikaisia hyödyllisiä jälkiä, tuo jättää.

Joo, kyllä haiskahtaa laskutustyölle, jonka vakuutusyhtiö maksaa. Omakustanteisena löytyisi varmasti halvempia ratkaisuja.

Mikähän se halvempi ratkaisu voisi olla. Caterpillari tekee moisen tienpohjan muutamassa tunnissa, kun on ensin myyntikelpoinen puu haettu rääseiköstä. Mursketta sen verran, että nosturi ei ajettaessa uppoa Kiinaan ja nostopaikalle enemmän. Ei se tie platinaa maksa.
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 456


« Vastaus #37 : Joulukuu 16, 2018, 14:30:31 »

”Kemijärven Palojärven tasoristeyksessä keskiviikkoaamuna 12.12. tapahtuneen tasoristeysonnettomuuden raivaustyöt ovat edenneet hyvin.

Onnettomuusjunan Sr3-veturi suistui radalta noin 400 metrin päässä tasoristeyksestä. Veturin nostoa varten paikalle tuotiin kaksi maantienosturia, joita varten oli ensin rakennettava 400 metriä tietä. Veturin nostotyö on käynnissä ja pelastuspäällikkö Atte Kanerva Liikennevirastosta arvioi, että veturin siirto onnettomuuspaikalta voidaan aloittaa tänään 16.12. noin kello 16-20 välillä.

Kuljetus on poikkeuksellisen vaativa etenkin talviolosuhteissa. Se tulee paikoitellen liikkumaan erittäin hitaasti ja ruuhkauttamaan liikennettä matkallaan Rovaniemelle. Kuljetuksen reitti on tie 9445 Kuusivaarantie, tie 82 Kemijärventie ja tie 4 Sodankyläntie. Maanantaina veturi siirretään Rovaniemeltä Ouluun.

Liikenneviraston tieliikennekeskus tiedottaa kuljetuksesta liikennetiedotteilla: https://liikennetilanne.liikennevirasto.fi/

Veturikuljetuksen pituus on 34 metriä ja paino 182 tonnia. Kuljetuksen korkeus 5,60 metriä ja leveys 3,5 metriä.

Junaliikenne Misin ja Kemijärven välillä on ollut keskeytyksissä raivauksen ja radankorjauksen ajan. Pelastuspäällikkö Atte Kanerva arvioi, että rata saadaan avattua liikenteelle maanantaiaamuun mennessä. Matkustajajunat Rovaniemen ja Kemijärven välillä korvataan siihen asti linja-autoilla. Tarkempia tietoja korvaavista kuljetuksista: https://www.vr.fi/cs/vr/fi/liikennetilanne

Liikenneviraston tiedote: Kemijärven Palojärven tasoristeysonnettomuuden raivaustyöt etenevät – veturi siirretään maantiekuljetuksella
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 904


« Vastaus #38 : Joulukuu 16, 2018, 20:05:43 »

Kuvia tuskin tulee. Poliisi on sulkenut paikan ja kuvauskopterit on alueella kielletty.
Onko jossakin mainittu kiellon peruste?
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Veli-Matti Laitinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 142


« Vastaus #39 : Joulukuu 16, 2018, 20:06:05 »

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3a799b29-797a-4bb9-bfc1-1115e37e0c63
Eli kyseessä on ensinmäinen Sr3:selle sattunut onnettomuus.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #40 : Joulukuu 16, 2018, 20:20:49 »

Kuvia tuskin tulee. Poliisi on sulkenut paikan ja kuvauskopterit on alueella kielletty.
Onko jossakin mainittu kiellon peruste?

Ei ainakaan minun silmään näkynyt missään uutisessa perusteita. Tuollainen kielto kyllä mainittiin.
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 456


« Vastaus #41 : Joulukuu 16, 2018, 20:53:01 »

Kuvia tuskin tulee. Poliisi on sulkenut paikan ja kuvauskopterit on alueella kielletty.
Onko jossakin mainittu kiellon peruste?

Ei ainakaan minun silmään näkynyt missään uutisessa perusteita. Tuollainen kielto kyllä mainittiin.

Ylen uutisessa kerrottiin 12.12. seuraavaa:

”Poliisi on sulkenut tien Kemijärvellä Palojärventien tasoristeysonnettomuuspaikalle 12.12.2018. Paikalla klo 10 aikoihin aamupäivällä olevan poliisin mukaan onnettomuuspaikalle ei pääse kuvaamaan ja alueelle on julistettu lentokielto estämään ilmakuvien ottaminen kauko-ohjattavalla kamerakopterilla.

Poliisin mukaan syynä kuvauskieltoihin on onnettomuustutkinta. Onnettomuus tapahtui viitisen tuntia sitten ja poliisin mukaan tasoristeysturmassa kuolleen kuorma-autonkuljettajan omaisille on saatu tiedotettua onnettomuudesta.”

Tuskinpa on enää suljettu?
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #42 : Joulukuu 17, 2018, 13:49:06 »

Nyt rata on taas käytössä ja veturikin siirretty kait kauemmas. Eli viitisen päivää meni. Aika hyvin, ottaen huomioon mitä kaikkea tehtii.
tallennettu
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 507


« Vastaus #43 : Joulukuu 17, 2018, 15:02:10 »

Liikenneviraston tietojen mukaan veturi viety lavetilla Rovaniemelle eilen illalla ja pitäisi myöhemmin kuljettaa Ouluun.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #44 : Joulukuu 18, 2018, 21:53:43 »

 https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005940020.html
tallennettu
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 507


« Vastaus #45 : Joulukuu 21, 2018, 14:57:25 »

Lapin Sr3-turmaveturi saattaa olla pois liikenteestä pitkänkin aikaa – Liikenneviraston historian suurin raivaus- ja siirto-operaatio
https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/lapin-sr3-turmaveturi-saattaa-olla-pois-liikenteesta-pitkankin-aikaa-liikenneviraston-historian-suurin-raivaus-ja-siirto-operaatio-6753564?utm_source=Teta_Uutiskirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Uutiskirje
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #46 : Joulukuu 21, 2018, 18:17:09 »

Kertokaapa, miksi kaikkialla sanotaan erikoiskuljetuksen painon olleen 182 tonnia, kun Sr3 ei paina kuin 90 tonnia? Otetaanko painoon mukaan myös rekkaveturin ja lavetin paino?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 342


« Vastaus #47 : Joulukuu 21, 2018, 20:40:25 »

Kertokaapa, miksi kaikkialla sanotaan erikoiskuljetuksen painon olleen 182 tonnia, kun Sr3 ei paina kuin 90 tonnia? Otetaanko painoon mukaan myös rekkaveturin ja lavetin paino?

Tottakai otetaan. Kysehän oli kuljetuksen painosta eikä kuorman painosta. Brutto ja siihen perustuva akselipaino se, joka tierakenteita kuormittaa, ei netto.

Sitä jäin miettimään, kuinka paljon mielestäsi painaa kuljetus, jossa 20 tonnin painoiseen yhdistelmäajoneuvoon on lastattu 1000 kappaletta tyhjäpainoltaan 36,5 kg olevia vetypulloja, joista kukin sisältää 1,5 kg vetyä.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #48 : Heinäkuu 18, 2019, 10:13:59 »

Kemijärven Palojärven tasoristeyksessä sattui tavarajunan ja kuorma-auton kolari varhain keskiviikkoaamuna.
Pelastuslaitos sai hälytyksen paikalle vähän ennen kello viittä aamulla.
Pelastustyöt ovat meneillään, paikalla on hälytetty seitsemän pelastusyksikköä.
Oulun poliisin johtokeskus ei kerro, onko onnettomuudessa loukkaantuneita tai menehtyneitä.

https://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/tavarajuna-ja-kuorma-auto-tormasivat-kemijarvella-tasoristeyksessa/811895/

En löytänyt numeroa mutta kaikki junat Kemijärven suunnassa loppupäiväksi oli peruttu.

Nyt tästä tapauksesta on julkaistu Onnettomuustutkintakeskuksen raportti: https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/raideliikenneonnettomuuksientutkinta/2017/4OjUX75nT/R2018-02_tutkintaselostus.pdf

tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 302


« Vastaus #49 : Heinäkuu 18, 2019, 14:08:41 »

Digital Traffic Contol mahdollistaa kattavan ratkaisun maanteiden ajo(yli)nopeuksiin. Eli,  automaatio valvoo ja laskuttaa ajoneuvon omistajaa ylinopeuden suuruuden ja matkan funktiona (vrt. navigaattori).

1. Jarrutusmatkat lyhenevät ylinopeuksien vähetessä -> onnettomuudet vähenevät.
2. Turhat päästöt vähenevät (ajonopeus, pumppaava liikennerytmi).
3. Vähemmän renkaiden mikromuovipäästöjä.
4. Ajoneuvon kuljettajalla on mahdollisuus vaikuttaa.

https://ec.europa.eu/transport/road_safety/specialist/knowledge/speed_enforcement/future_possibilities_for_speed_enforcement/relationships_between_speed_enforcement_and_new_technologies_en

https://ec.europa.eu/transport/road_safety/specialist/knowledge/speed_enforcement/future_possibilities_for_speed_enforcement/electronic_vehicle_identification_evi_en
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tavarajuna ja kuorma-auto törmänneet Kemijärvellä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina