Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Pienenä poikana Hämeenlinnan asemalla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 280


« : Joulukuu 17, 2018, 23:57:23 »

Varhaisimpia muistojani ovat reissut kotoa Haminasta isoäidin tai "mamman" luokse Hattulaan. Faija oli VR:llä mestarina, joten meillä oli 1 lk:n liput, jotka ovat oma tarinansa.

Hämeenlinna oli paikka, jossa sain katsoa vetureita, joita meilläpäin ei oltu edes nähty, kuten Hr12. Jyty peli, mutta faija sanoi Riston vetävän isomman junan liikkeelle. Trumanilla vielä isomman junan, mutta Trumania en sitten ehtinyt nähdä.

Hämeenlinnassa näin ensimmäisen erikoispikajunan, sain siskon kanssa leikkiä laitureilla vapaasti, mutta yhtäkkiä kuulutettiin erikoispikajunan ohittavan aseman, meidät napattiin  tunneliportaiden välikköön vanhempien toimesta ja SWOOOSH erikoispikajuna meni pohjoiseen.

Näin elämäni ensimmäisen neekerin siellä. Odotettiin junaa Riihimäelle ja kaikkivoipainen mutsini alkoi hokea, että Jukka Jukka siun takanasi on neekeri, mutta älä tuijota sitä... olisko ollut 1975... tottakai mä käännyin katsomaan ja tämä siihen asti Tarzaneista tuttu hahmo katsoi takaisin ja iski silmää, ymmärsi siis mutsin vouhotuksen. Olis kiva tietää kenestä puhuttiin, meillä päin eka tumma oli KTP:n Larry Pounds.

Mutta sitten... Dr15. Faija oli onkinut jostain tiedon, että semmoinen tulee pikajunan keulalla ja kertoi mulle, että laivakonetta seuraa aina lokkiparvi... pirullista kusetusta... jokatap seurattiin sitä nousevaa kumua Parolan takana enkä nähnyt lokin lokkia... Aulangon silloilta alkoi kuulua tumtumtum, ei jumankauta. Sitten se keltainen käydä jytkytti samalla laiturilla, äkkiä junaan ja ei muistaakseni paljoa kierrokset nousseet kun oltiin täydessä vauhdissa.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #1 : Joulukuu 18, 2018, 23:14:05 »

Hämeenlinna oli paikka, jossa sain katsoa vetureita, joita meilläpäin ei oltu edes nähty, kuten Hr12. Jyty peli, mutta faija sanoi Riston vetävän isomman junan liikkeelle. Trumanilla vielä isomman junan, mutta Trumania en sitten ehtinyt nähdä.

Ainakaan koneinsinööri Aatos Vuokko ei jakanut samaa näkemystä. Hän kirjoittaa Rautatieliikenne-lehdessä 6/59 Hr12-veturia esitellessään seuraavaa:

"Kuten edellä mainittiin, jokainen akseli on vetävä. Tästä johtuu, että (Hr12) veturin koko paino, 120 t, on ns. kitkapainoa, joka koituu hyödyksi junaa liikuttavan vetovoiman kehittämisessä. Höyryvetureistamme on suurin kitkapaino Tr2:lla, nim. n 87 t. Tr1:n kitkapaino on n 70 t ja Hr1:n n 53 t. Hr12-veturien kitkapaino on niin ollen 38 % suurempi kuin Tr2:n, 71 % suurempi kuin Tr1:n ja 126 % suurempi kuin Hr1:n kitkapaino. Tästä on seurauksena, että Hr12 on höyryvetureihimme nähden ja myös kitkapainoltaan kevyempiin dieselvetureihin nähden aivan ylivoimainen saamaan raskaita junia liikkeelle."
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #2 : Joulukuu 19, 2018, 00:53:13 »

Lisäksi kytkintangollisissa höyryvetureissa voima välittyy kiskoon sykäyksittäin mikä entisestään vähentää keskimääräistä tehollista vetovoimaa pyörän ja kiskon välissä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Pienenä poikana Hämeenlinnan asemalla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina