Resiina  |  Resiinan nettisivusto  |  Aihe: Liikennepaikkojen kilometrit+avaamiset yms  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« : Joulukuu 19, 2018, 02:31:41 »

Reino kun laittoi siltakuvia Antreasta, niin vertailin sivuston rataosan Viipuri-Antrea liikennepaikkaluetteloa kesän 1939 rataosaselostukseen. Asemien ja pysäkkien kilometrit stemmasivat, mutta seisakkeissa oli paljon n. 200 metrin eroja.

Lisäksi Vehkee-nimisen seisakkeen avaamisajaksi annetaan 18.9.1939, mutta kyllä se oli käytössä jo 1.7.1939 lukien. Uudelleen se avattiin 8.3.1943.

Tässä koko lista, sulkeissa vaunut orgin tieto, jos se poikkeaa:

Viipuri 313+350
Tammisuo 317+593
Soraraide
Kärstilä 320+085
Tali 323+288
Repola 324+600 (324+400)
Toronki 328+540 (324+300)
Karisalmi 329+237
Salojärvi 330+115 (329+900)
Kavantsaari 336+213
Vehkee 341+630 (341+400)
Hannila 343+301
Rahikkala 346+180 (346+000)
Pöhö 347+300
Patalahti 349+640 (349+400)
Juuriaismäki (linjavaihde)
Kuorekoski 351+975
silta sn 35
Antrea 353+032

Vastaavat erot jatkuvat Antreasta eteenpäin.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #1 : Joulukuu 23, 2018, 03:05:09 »

Pieksämäki-Varkaus välin liikennepaikkojen sijainti on yksinkertaistettu.
a) Elisenvaara-Pieksämäki kilometrit laskettiin Elisenvaaran kautta ennen Varkaus-Joensuu välin valmistumista.
b) Pieksämäen ja Varkauden asemien sijainti on muuttunut uusien matkakeskusten myötä ja listaus antaa vain uudet sijainnit.
c) osa liikennepaikoista on annettu pyöristettyinä johonkin tasalukuun.

Tässä muutos- ja lisäysehdotuksia:

Pieksämäki 375+931/Elisenvaaran kautta 613+490 (uusi 376+000)
Nikkarila 381+199
Tulilampi 384+913 (vanha 604+508)
Itätalo 386+691 (vanha 602+730), siirretty 386+995 (uusin)
Siikamäki 389+778 (vanha 599+643); jossain vaiheessa 1970 jälkeen muuttui 389+745
Rummukka 393+461; ennen 1968 muutettu 393+527 (avattu 1.4.53, joten ei vanhaa kilometrilukua)
Maavesi 398+096 (vanha 591+325)
Huutokoski 406+988 (vanha 582+433)
Pasala v./VR:n Pasalan sorakuopan raide 410+072
Kolma 411+630, joskus 411+628
Kollinjoki 415+988
Lehtoniemi 422+075
Kommilan vaihde 423+?
Varkaus 424+765 (uusi 424+685)
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #2 : Joulukuu 23, 2018, 20:44:06 »

Pieksämäki 375+931/Elisenvaaran kautta 613+490 (uusi 376+000)
Nikkarila 381+199
Tulilampi 384+913 (vanha 604+508)
Itätalo 386+691 (vanha 602+730), siirretty 386+995 (uusin)
Siikamäki 389+778 (vanha 599+643); jossain vaiheessa 1970 jälkeen muuttui 389+745
Rummukka 393+461; ennen 1968 muutettu 393+527 (avattu 1.4.53, joten ei vanhaa kilometrilukua)
Maavesi 398+096 (vanha 591+325)
Huutokoski 406+988 (vanha 582+433)
Pasala v./VR:n Pasalan sorakuopan raide 410+072
Kolma 411+630, joskus 411+628
Kollinjoki 415+988
Lehtoniemi 422+075
Kommilan vaihde 423+?
Varkaus 424+765 (uusi 424+685)

Eljas, miksi sijainteja on välillä muutettu jopa vain muutamalla metrillä?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #3 : Joulukuu 23, 2018, 21:53:10 »

...
Kolma 411+630, joskus 411+628
...

Eljas, miksi sijainteja on välillä muutettu jopa vain muutamalla metrillä?
Pieniä muutoksia tuli kun esim. seisaketolppa siirrettiin risteyksen toiselle puolen tai pysäkkirakennus jäi pois käytöstä ja seisakkeen nimitolppa ei tullut rakennuksen keskiviivalle yms. Joskus tehtiin uusi mittaus (esim. oikaisun/oikaisujen takia), mutta silloin yleensä kaikkien sijainti muuttui. Joskus on muuten vain pyöristetty ja siten esim. tasasatametrit ja etenkin tasakilometrit aina herättävät epäilystä.
tallennettu
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 119


« Vastaus #4 : Helmikuu 05, 2019, 20:30:33 »

Tähänastiset tietolisäykset on nyt viety (vihdoin) sivuston liikennepaikkalistaan. Runsaat kiitokset tiedoista! Lisääkin tietoja sopii laitella, tehdään muutokset jatkossa ripeämmin.

Rt 588/38/1687, 20.4.1972*: Sysmäjärvi: Outokummun kaupunki teollisuusraide (raidesopimus)
*viimeinen numero voi olla 1 tai 2 (epäonnistunut valokopio)
Sopimus on vuodelta 1972.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #5 : Helmikuu 06, 2019, 00:17:26 »

Äyräpään kohdalla on pieni kömmähdys: se on 361+816 (ei 316+816).

Tässä Antrea-Vuoksenniska 1930-luvulta ja kynäkorjauksien tulokset ehkä n. 1942/43. Ensin on alkuperäinen tieto. Ärsyttävästi muutokset ovat hyvin pieniä, useimmat vain muutaman metrin. Minulla ei ole tietoa sijoitettiinko seisaketolpat eri kohtiin vai mitattiinko koko rataosa uudestaan (se on hyvin mahdollista). Valtakunnan rajalta Vuoksenniskalle kilometrit ovat tässä Viipurin-Antrean kautta. Resiinan luettelossa taasen luonnollisesti Lappeenrannan kautta. Tämä rataosa vaatinee inforuutujen käyttöä, jos eri versiot halutaan mukaan. Rsiinan nykyinen rataosa Antrea-raja ei ala Antreasta, vaan Ylä-Vuokselta (joku kämmi Antrean kohdalla?)

Antrea 353+032
Ylävuoksi 357+025 - 357+103
Kalalampi 361+673 - 361+700
Vehniäinen 367+502
Jääski 369+205 - 369+204
Juttuoja 370+512 - 370+502
Rouhiala vaihde 372+247
Kuitu  372+508 - 372+590
Kivioja 373+720 - 373+722
Vastasmäki 375+957
Enso 378+480 - 378+470
Vallinkoski 382+197
Rautatehdas 383+250
Kuparitehdas 384+060
Imatra 385+311 - 385+306
Linnankoski 387+044
Sotkulampi  ?  (sodan jälkeen toista kautta n. 328+0)
Virasoja 389+968 - 389+972
Vuoksenniska 392+138

(Lisää ei tule ainakaan reiluun viikkoon, olen matkoilla)
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #6 : Helmikuu 06, 2019, 11:11:07 »

Nykyään kilometrit kasvavat Imatra tavarasta Imatrankoski-rajalle, onkohan mittaus käännetty heti sodan jälkeen? Niiralan rata on sen sijaan entisellään eli kun alkuperäinen mittaus painuu Luumäeltä Vainikkalan suuntaan, se palaa takaisin Kouvola-Joensuu-radalle Säkäniemen vaihteelta. Luumäki-Lappeenranta on toki mitattu rakentamisvaiheessa suoraan Luumäeltä eteenpäin, mutta Lappeenrannassa hypätään Simolan suunnasta tulevalle alkuperäiselle mittaukselle. Simpeleen jälkeen alkuperäinen mittaus kaarsi Elisenvaaraan, mutta Simpele-Parikkala- ja Parikkala-Säkäniemi-oikoradat on mitattu suoraan Simpeleeltä eteenpäin.

Nähtävästi aikana ennen Parikkalan muuttumista risteysasemaksi Pieksämäen suunnasta tuleva mittaus jatkui Elisenvaaraan saakka. Ja Elisenvaarallakin on ollut kolme eri pistemäistä kilometrisijaintia ennen toista maailmansotaa.

edit: Ei sittenkään näin. Tuossa ylempänähän Eljas kertoo, että ennen toista maailmansotaa kilometrit kasvoivatkin Elisenvaarasta Pieksämäen suuntaan eli tässä on käännetty mittaus todella pitkältä matkalta sodan jälkeen.
tallennettu
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 119


« Vastaus #7 : Maaliskuu 06, 2019, 21:28:22 »

Äyräpään kohdalla on pieni kömmähdys: se on 361+816 (ei 316+816).

Tässä Antrea-Vuoksenniska 1930-luvulta ja kynäkorjauksien tulokset ehkä n. 1942/43. Ensin on alkuperäinen tieto. Ärsyttävästi muutokset ovat hyvin pieniä, useimmat vain muutaman metrin. Minulla ei ole tietoa sijoitettiinko seisaketolpat eri kohtiin vai mitattiinko koko rataosa uudestaan (se on hyvin mahdollista). Valtakunnan rajalta Vuoksenniskalle kilometrit ovat tässä Viipurin-Antrean kautta. Resiinan luettelossa taasen luonnollisesti Lappeenrannan kautta. Tämä rataosa vaatinee inforuutujen käyttöä, jos eri versiot halutaan mukaan. Rsiinan nykyinen rataosa Antrea-raja ei ala Antreasta, vaan Ylä-Vuokselta (joku kämmi Antrean kohdalla?)

Kiitos näistä! Tiedot on nyt lisätty sivuston liikennepaikkaluetteloon.
tallennettu
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #8 : Heinäkuu 05, 2019, 22:30:43 »

Jatkan tähän jo aloitettuun keskusteluun pienillä lisäyksillä.

Keskilohjan laituri avattiin liikenteelle 1.9.1923.
(25.08.1923 Västra Nyland,
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1514867?page=3&term=Keskilohja)

Korjauksena Kirkniemen avaamisvuoteen on lipsahtanut virhe, on ollut Gerknäs nimellä asemapaikkaluettelossa ainakin jo 1875. (Julkaisun, Trafikreglemente och Trafiktaxa för Statsjernvägarne i Finland. Utfärdad i Helsingfors, den 7 Oktober 1875, liitteenä.)

Meltola, on avattu 1.9.1910 laiturina, ja tämä on kerrottu Rautatiehallituksen kiertokirjeessä.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #9 : Elokuu 31, 2019, 23:40:22 »

Jänisjärven ja Uuksun välisten liikennepaikkojen sijainnit ovat Resiinan listalla aika viitteelliset, joten ohessa ne ovat liikennepaikkaluettelon mukaisesti. Laitoin mukaan myös tärkeimmät haararaiteet ja kaksi tietämääni soraraidetta, vaikka en tiedä niiden kilometrilukua. Ristiojalla on Resiinan rekisterissä mielestäni väärä avaamisaika, koska se oli mukana jo radan ensimmäisessä aikataulussa, joka astui voimaan 1.12.1933. Lisäksi Ristioja ja Halmio ovat väärässä järjestyksessä niiden km-lukujen mukaan. Uuksun sataman (rakennusaikana Alauuksu) liikennepaikkamerkintä on s (s=satama), joten sen kai pitäisi olla mukana?

Ensimmäinen aikataulu oli seuraava:
j. 847 lähtö Pitkärannasta klo 9:00, Ristiojalta 9:06, saapui Uuksuun 9:16
j. 848 lähtö Uuksusta klo 13:06, Ristiojalta 13:18, saapui Pitkärantaan 13:25

Uuksun ja Alauuksun välillä tavarajunapari asj (asemien johdolla); satamarata oli avattu vain tavaraliikenteelle.

* Jänisjärvi-Uuksu-Alauuksu.rtf (1.24 kilotavua - ladattu 176 kertaa.)
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #10 : Lokakuu 26, 2019, 02:32:55 »

Mahtaako ketään kiinnostaa se seikka, että kun Resiinan liikennepaikkalistalla on sekaisin eriaikaisia mittauksia, niin liikennepaikkojen väliset välimatkat eivät stemmaa. Yksinkertaista ratkaisua tähän ei taida olla. Otetaan nyt esimerkiksi rataosa Toijala-Turku. Varhain lakkautetut seisakkeet Tolva 162+616, Kölli 176+946 ja Siro 183+009 on listattu 1950-luvun alun kilometrilukujen mukaan. Ympärillä olleet liikennepaikat olivat silloisen mittauksen mukaan (sulkeissa mitä Resiinan listalla on uudemman mittauksen mukaan) Kylmäkoski 160+348 (159+908), Urjala 166+013 (165+588), Hanhisuo 170+155 (170+004), Raitoo 174+952 (174+495), Matku 179+741 (179+320) jne. Turun kohdalla lisätiedoissa on annettu 274+860. 1950-luvun mittauksessa Turku on kilometrillä 275+291. Alfa on 272+780, jos joku haluaa silloisen etäisyyden Turusta (2,511 km), sillä Resiinan lukujen mukaan se on 2,347 km.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #11 : Lokakuu 26, 2019, 13:01:48 »

Mahtaako ketään kiinnostaa se seikka, että kun Resiinan liikennepaikkalistalla on sekaisin eriaikaisia mittauksia, niin liikennepaikkojen väliset välimatkat eivät stemmaa. Yksinkertaista ratkaisua tähän ei taida olla. Otetaan nyt esimerkiksi rataosa Toijala-Turku. Varhain lakkautetut seisakkeet Tolva 162+616, Kölli 176+946 ja Siro 183+009 on listattu 1950-luvun alun kilometrilukujen mukaan. Ympärillä olleet liikennepaikat olivat silloisen mittauksen mukaan (sulkeissa mitä Resiinan listalla on uudemman mittauksen mukaan) Kylmäkoski 160+348 (159+908), Urjala 166+013 (165+588), Hanhisuo 170+155 (170+004), Raitoo 174+952 (174+495), Matku 179+741 (179+320) jne. Turun kohdalla lisätiedoissa on annettu 274+860. 1950-luvun mittauksessa Turku on kilometrillä 275+291. Alfa on 272+780, jos joku haluaa silloisen etäisyyden Turusta (2,511 km), sillä Resiinan lukujen mukaan se on 2,347 km.

Kiinnostaa toki. Asiaa hankaloittaa myös sellainen seikka, että kilometri voi olla yli 1000 m pitkä tai sitten lyhyt kilometri. Tasan 1000 metrisiä kilometrejä on lopulta yllättävän vähän. Hymyilee leveästi
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #12 : Lokakuu 26, 2019, 15:40:14 »

Mahtaako ketään kiinnostaa se seikka, että kun Resiinan liikennepaikkalistalla on sekaisin eriaikaisia mittauksia, niin liikennepaikkojen väliset välimatkat eivät stemmaa. Yksinkertaista ratkaisua tähän ei taida olla. Otetaan nyt esimerkiksi rataosa Toijala-Turku. Varhain lakkautetut seisakkeet Tolva 162+616, Kölli 176+946 ja Siro 183+009 on listattu 1950-luvun alun kilometrilukujen mukaan. Ympärillä olleet liikennepaikat olivat silloisen mittauksen mukaan (sulkeissa mitä Resiinan listalla on uudemman mittauksen mukaan) Kylmäkoski 160+348 (159+908), Urjala 166+013 (165+588), Hanhisuo 170+155 (170+004), Raitoo 174+952 (174+495), Matku 179+741 (179+320) jne. Turun kohdalla lisätiedoissa on annettu 274+860. 1950-luvun mittauksessa Turku on kilometrillä 275+291. Alfa on 272+780, jos joku haluaa silloisen etäisyyden Turusta (2,511 km), sillä Resiinan lukujen mukaan se on 2,347 km.
Kiinnostaa toki. Asiaa hankaloittaa myös sellainen seikka, että kilometri voi olla yli 1000 m pitkä tai sitten lyhyt kilometri. Tasan 1000 metrisiä kilometrejä on lopulta yllättävän vähän. Hymyilee leveästi
Eroja syntyy esim. kaarteita oikaistaessa. Mikäli näitä on paljon, tai oikaisu/kietaisu on mittava, niin lyhyitä/pitkiä kilometrejä kerättiin yhteen selkeästi lyhyeksi/pitkäksi kilometriksi, joista ratapiirit julkaisivat luetteloita virasto-VR:n aikaan. En tiedä onko näitä sittemmin julkaistu vai ovatko ne vain työn puolesta näitä tietoja tarvitsevien tietokoneilla.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #13 : Lokakuu 26, 2019, 16:11:59 »

Eroja syntyy esim. kaarteita oikaistaessa. Mikäli näitä on paljon, tai oikaisu/kietaisu on mittava, niin lyhyitä/pitkiä kilometrejä kerättiin yhteen selkeästi lyhyeksi/pitkäksi kilometriksi, joista ratapiirit julkaisivat luetteloita virasto-VR:n aikaan. En tiedä onko näitä sittemmin julkaistu vai ovatko ne vain työn puolesta näitä tietoja tarvitsevien tietokoneilla.

Myös mittaustekniikan kehittyminen on tuonut mukanaan eroavaisuuksia, jotka tyypillisesti ovat alle kymmenen metrin luokkaa.

Virallista julkaisua ei ole tainnut olla vuosiin. Mutta valtion tietovarastoja on avattu ja nyt ajantasainen tieto ratakilometrien pituuksista löytyy Väyläviraston Infra-API -rajapinnan kautta (sijainnit -> kilometrimerkit).
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #14 : Lokakuu 26, 2019, 19:33:54 »

Eroja syntyy esim. kaarteita oikaistaessa. Mikäli näitä on paljon, tai oikaisu/kietaisu on mittava, niin lyhyitä/pitkiä kilometrejä kerättiin yhteen selkeästi lyhyeksi/pitkäksi kilometriksi, joista ratapiirit julkaisivat luetteloita virasto-VR:n aikaan. En tiedä onko näitä sittemmin julkaistu vai ovatko ne vain työn puolesta näitä tietoja tarvitsevien tietokoneilla.

Kunkin kilometrin pituus löytyy avoimena datana: https://rata.digitraffic.fi/infra-api/latest/kilometrimerkit.html
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #15 : Lokakuu 26, 2019, 21:00:44 »

Kunkin kilometrin pituus löytyy avoimena datana: https://rata.digitraffic.fi/infra-api/latest/kilometrimerkit.html

Myös: https://ratakm.vurpo.fi/
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #16 : Lokakuu 26, 2019, 21:17:54 »

Kiitos vastauksista Juhani, Teemu ja Jimi! Kylläpä nykyisin löytyy tietoa. En ole kuitenkaan varma osaanko lukea Teemun linkkaamaa listaa oikein. Se kai tarkoittaa valkoisia tolppia eikä vihreitä lappuja? Heti ensimmäinen tolppa on jotain 840-860m päätepuskurista, mutta minusta 0-1 väli näyttää olevan 1000 m. Vertaan myöhemmin johonkin vanhaan monistettuun kilometrilistaan ja kysyn lisää, jos on aihetta.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #17 : Lokakuu 26, 2019, 21:58:26 »

Kiitos vastauksista Juhani, Teemu ja Jimi! Kylläpä nykyisin löytyy tietoa. En ole kuitenkaan varma osaanko lukea Teemun linkkaamaa listaa oikein. Se kai tarkoittaa valkoisia tolppia eikä vihreitä lappuja? Heti ensimmäinen tolppa on jotain 840-860m päätepuskurista, mutta minusta 0-1 väli näyttää olevan 1000 m. Vertaan myöhemmin johonkin vanhaan monistettuun kilometrilistaan ja kysyn lisää, jos on aihetta.

Tarkoittaa juuri valkoisia tolppia. Tarkemmin ajatellen tämä tietojärjestelmässä näkyvä pituus tarkoittaa suurinta metrilukua kilometrillä. Helsingin tapauksessa kilometritolppaa 0 käytetään yhä ratakohteiden sijaintien mittaamiseen, mutta sen sijainti on lähinnä teoreettinen eli sitä ei oikeasti ole maastossa.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #18 : Lokakuu 27, 2019, 17:33:30 »

Tässä on esimerkkisivu sellaisesta vanhanaikaisesta lyhyiden/pitkien kilometrien luettelosta.


* Tpe rp lyhyet kmt 1971 pienennetty.jpg (392.55 kilotavua, 876x999 - tarkasteltu 338 kertaa.)
tallennettu
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 119


« Vastaus #19 : Lokakuu 29, 2019, 18:47:06 »

Tähän astiset lisätiedot on nyt viety liikennepaikkaluetteloon, erityisesti rataosat Antrea–Imatrankoski-raja, Hiitola–Rautu ja Jänisjärvi–Uuksu.  Kiitos tietojen kaivajille ja niiden kertojille!

Mahtaako ketään kiinnostaa se seikka, että kun Resiinan liikennepaikkalistalla on sekaisin eriaikaisia mittauksia, niin liikennepaikkojen väliset välimatkat eivät stemmaa. Yksinkertaista ratkaisua tähän ei taida olla. Otetaan nyt esimerkiksi rataosa Toijala-Turku. Varhain lakkautetut seisakkeet Tolva 162+616, Kölli 176+946 ja Siro 183+009 on listattu 1950-luvun alun kilometrilukujen mukaan. Ympärillä olleet liikennepaikat olivat silloisen mittauksen mukaan (sulkeissa mitä Resiinan listalla on uudemman mittauksen mukaan) Kylmäkoski 160+348 (159+908), Urjala 166+013 (165+588), Hanhisuo 170+155 (170+004), Raitoo 174+952 (174+495), Matku 179+741 (179+320) jne. Turun kohdalla lisätiedoissa on annettu 274+860. 1950-luvun mittauksessa Turku on kilometrillä 275+291. Alfa on 272+780, jos joku haluaa silloisen etäisyyden Turusta (2,511 km), sillä Resiinan lukujen mukaan se on 2,347 km.
Kuten tässä aiemminkin on todettu, hankaluuksia välimatkojen laskennassa aiheuttaa erityisesti se, että ratakilometrien pituus ei läheskään aina ole tasan 1000 m. Sivuston liikennepaikkalistan tiedoissa kilometrisijainti on pääsääntöisesti liikennepaikan viimeisimmän tiedon mukaan. Aiempia kilometrisijainteja vuosilukuineen voidaan toki lisätä liikennepaikkojen lisätietokenttään.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Resiina  |  Resiinan nettisivusto  |  Aihe: Liikennepaikkojen kilometrit+avaamiset yms  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina