Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Saako väärästä junatyypistä korvausta?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Miitre Timonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 122


« : Joulukuu 21, 2018, 18:59:25 »

Tämä kysymys liittyy siihen, että VR myi IC 921 -junaa toistuvasti pendona, vaikka todellisuudessa ei ollut aikomustakaan ajaa sitä muuta kuin Edo-tötterönä.

Ennen korvausvaatimuslomakkeella oli kohta kalustomuutos, mutta enää en löydä mistään koko lomaketta.

Asiahan ei ole lainkaan yksioikoinen, vaikka nykyään pendo ja IC ovat samanarvoisia. Kyse on siitä, että koko ostopäätös voi tapahtua junatyypin perusteella, oli tyyppi sitten mikä tahansa. Millään muullakaan yrityksellä ei käsittääkseni ole oikeutta myydä huonoa tuotetta parempana tuotteena ja todeta, että tällaista tapahtuu.

Aion selvittää asian juuriaan myöten, mutta kysyn täältäkin onko jollakulla kokemuksia asiasta.
tallennettu

Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #1 : Joulukuu 21, 2018, 19:35:47 »

En usko, että tuollaisesta voi saada mitään korvausta. Pääsithän perille. Myöhästymisistä (>= 60 min) sitten maksetaan hyvityksiä.
tallennettu
Miitre Timonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 122


« Vastaus #2 : Joulukuu 21, 2018, 19:48:42 »

En usko, että tuollaisesta voi saada mitään korvausta. Pääsithän perille. Myöhästymisistä (>= 60 min) sitten maksetaan hyvityksiä.
Ja nälkä lähtee myös kalapuikoilla, vaikka tilasin listalta kunnon kalaa. Ei se vain ole oikein. Ja perillehän olisi päässyt myös muulla tavalla.
tallennettu

Antti Vanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« Vastaus #3 : Joulukuu 21, 2018, 21:52:47 »

Tämä kysymys liittyy siihen, että VR myi IC 921 -junaa toistuvasti pendona, vaikka todellisuudessa ei ollut aikomustakaan ajaa sitä muuta kuin Edo-tötterönä.

Ennen korvausvaatimuslomakkeella oli kohta kalustomuutos, mutta enää en löydä mistään koko lomaketta.

Asiahan ei ole lainkaan yksioikoinen, vaikka nykyään pendo ja IC ovat samanarvoisia. Kyse on siitä, että koko ostopäätös voi tapahtua junatyypin perusteella, oli tyyppi sitten mikä tahansa. Millään muullakaan yrityksellä ei käsittääkseni ole oikeutta myydä huonoa tuotetta parempana tuotteena ja todeta, että tällaista tapahtuu.

Aion selvittää asian juuriaan myöten, mutta kysyn täältäkin onko jollakulla kokemuksia asiasta.

Pari pikahavaintoa VR-Yhtymä Oy:n Matkustajaliikenteen kuljetusehdoista, jotka määrittelevät rautatieyritysten ja niiden asiakkaiden oikeudet ja velvoitteet (löytyvät yhtiön verkkosivuilta):

"Junalipussa mainitaan rautatieyritys (VR), lipun myöntäjä, reitti, kuljetusmaksu, lipun voimassaoloaika, ja tarvittaessa matkustajan nimi, matkustuspäivä ja junan numero." Ei siis kalustoa

"Junien aikataulut ja käytettävä kalusto saattavat muuttua lipun ostamisen ja matkustajan matkan välisenä aikana."

Lisäksi yleisölle tarkoitetun pdf-aikataulun mukaan viittaamasi juna on juurikin IC eikä Pendolinoa osoittava S.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #4 : Joulukuu 22, 2018, 12:01:18 »

En usko, että tuollaisesta voi saada mitään korvausta. Pääsithän perille. Myöhästymisistä (>= 60 min) sitten maksetaan hyvityksiä.
Ja nälkä lähtee myös kalapuikoilla, vaikka tilasin listalta kunnon kalaa. Ei se vain ole oikein. Ja perillehän olisi päässyt myös muulla tavalla.

Millä tavoin Pendolino on niin oleellisesti parempi kuin IC, että kaluston vaihto mielestäsi oikeuttaisi vahingonkorvaukseen? Paitsi että IC:ssä ei ole mahdollisuutta päästä aika ajoin nauttimaan mandoliiinikrapulaisen virtahevon veroisesta tärinästä.
tallennettu
Miitre Timonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 122


« Vastaus #5 : Joulukuu 22, 2018, 13:11:52 »

Kyse ei ole siitä, mikä kenenkin mielestä on parempi ja huonompi, vaan ostopäätökseen vaikuttavien  virheellisten tietojen antamisesta, mikä on kuluttajansuojalain vastaista. Osittain lipun ostoon vaikutti junan pendous, koska ikinä ei ole ollut mahdollisuutta matkustaa Toijalan rataa pendolla.

VR kuitenkin kumoaa lakipykälän lisämaininnalla "kalusto saattaa muuttua". Mikään ravintola tuskin pärjäisi pitkään, jos ruoka-annokset saattaisivat muuttua matkalla pöytään.

tallennettu

Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1117


« Vastaus #6 : Joulukuu 22, 2018, 14:05:45 »

Hyvittääkö VR, jos juna ajetaan vararungolla? Entä jos juna korvataan Sm2- tai Sm4-rungoilla? Kun joitain IC- tai Pendolino-junia on korvattu jopa Dm12:lla, onko VR hyvittänyt silloin downgradesta jotain vai onko silloin viitattu em. kuljetusehtojen kohtaan "kalusto saattaa muuttua"?

Jos edellisten esimerkkien yhteydessä hyvityksiä ei ole herunut, mieleen tulee väistämättä Tonnin seteli.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #7 : Joulukuu 22, 2018, 15:54:09 »

Kyse ei ole siitä, mikä kenenkin mielestä on parempi ja huonompi, vaan ostopäätökseen vaikuttavien  virheellisten tietojen antamisesta, mikä on kuluttajansuojalain vastaista. Osittain lipun ostoon vaikutti junan pendous, koska ikinä ei ole ollut mahdollisuutta matkustaa Toijalan rataa pendolla.

VR kuitenkin kumoaa lakipykälän lisämaininnalla "kalusto saattaa muuttua". Mikään ravintola tuskin pärjäisi pitkään, jos ruoka-annokset saattaisivat muuttua matkalla pöytään.



IC2-juna tarjoaa aivan saman palvelutason kuin pendolino. Se, että sulla on harrastuksesi takia erityinen mielenkiinto juuri Pendolinolla matkustamiseen, ei voi asettaa VR:lle mitään vaatimuksia. Mahdollinen korvaus maksetaan luvattujen palveluiden saamatta jäämisestä, ei siitä että joku tykkäisi enemmän yhden näköisestä junasta kuin toisen.

Jos juna olisi korvattu jollain selvästi huonommalla junatyypillä, saattaisit olla oikeutettu saamaan osa hinnasta takaisin. Ehkä.
Jos vaikkapa olisit todella tarvinnut PC-paikkaa ja kunnon pöydän.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Saako väärästä junatyypistä korvausta?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina