Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 507


« : Tammikuu 20, 2019, 15:06:27 »

https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/vr-ja-onnettomuustutkintakeskus-selvittavat-helsinki-oulu-junan-vaunussa-kuultua-pamausta-ja-tarahdysta-juna-jai-lahteen-tutkittavaksi/813857/
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #1 : Tammikuu 20, 2019, 15:49:23 »

Erikoista, oikoradalla tömähti mutta Lahteen on ajeltu kuitenkin ilman ongelmia. Ettei vaan ole jäitä paukkunut irti ja ryskännyt... Tokihan pakkanen olisi voinut vaikka kiskon katkaista, olisiko jytissyt kovin paljoa. Joskus omallekin kohdalle sattunut että jäitä irtoaa kovassa vauhdissa ja kyllähän sen huomaa kun vaunu tärähtää.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #2 : Tammikuu 20, 2019, 18:06:41 »

VR:n mediatiedotteen mukaan kenellekään ei onneksi käynyt huonosti. Vaunu kylläkin vaurioitui:
"Tämänhetkisen tiedon mukaan yhdessä vaunussa oli kuulunut kova ääni, ja tömähdys oli tuntunut matkustajille asti. Vaunun sisäkaton ja sisäovien rakenteisiin sekä muutamaan istuimeen tuli vaurioita. Osalle matkustajista aiheutui tilanteesta lieviä vammoja, mutta paikan päälle ei tarvittu ensihoitohenkilökuntaa."
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #3 : Tammikuu 20, 2019, 18:43:37 »

Erikoista, oikoradalla tömähti mutta Lahteen on ajeltu kuitenkin ilman ongelmia. Ettei vaan ole jäitä paukkunut irti ja ryskännyt... Tokihan pakkanen olisi voinut vaikka kiskon katkaista, olisiko jytissyt kovin paljoa. Joskus omallekin kohdalle sattunut että jäitä irtoaa kovassa vauhdissa ja kyllähän sen huomaa kun vaunu tärähtää.

Melko kaukana kuitenkin tuollainen tärähdys siitä, että matkustajia loukkaantuisi.

Ne junamatkojen tärähdykset jotka oikeasti täräyttävät vaunua ja matkustajia johtuvat ennemmin vedossa tapahtuvasta lyhyestä katkosta ja kun sen yhdistää jossakin oleviin välyksiin, niin nykäys voi olla hyvinkin terävä. Tai ainakin olen joskus sellaiset itselleni perustellut näin.
tallennettu
Reijo Kankkunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2993


« Vastaus #4 : Tammikuu 20, 2019, 20:21:13 »

eikös Edossa ol ilmajousitus joka vi pamahtaa?Kerran kuopio asemallaoli Edo lähdössä etellä kohti kuului pamaus!kuski kävi katsomassa 0,5 h ihmettelivät jä sitten lähtivät.
tallennettu
Henrik Hietala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #5 : Tammikuu 20, 2019, 21:21:19 »

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/turmajunan-matkustaja-kuvailee-mtv-uutisille-hetkea-kun-matkanteko-katkesi-rysahdykseen-aivan-kuin-junaa-olisi-lyoty-isolla-lekalla-kaksi-penkkia-hajosi/7248548

"Aivan kuin junaa olisi lyöty isolla lekalla alhaalta päin, matkustaja kertoo."

"Rysäyksen voima oli miehen mukaan niin suuri, että kahden penkin selkänojat rikkoituivat matkustajien istuessa niissä.
– Myös yhden käytävän oven mekaniikka hajosi ja jäi kiinni-asentoon. Kyseisen oven yläpuolella ollut pintarakenne näytti siirtyneen hieman pois paikoiltaan."
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #6 : Tammikuu 20, 2019, 23:38:45 »

Nopeasti Lahteen saatiin uusi runko, kun ajattelee miten kauan alkuperäinen runko on joutunut nilkuttamaan Lahteen. MV11921 on saapunut vajaa tunti tapahtuneesta. Tästä täytyy antaa pisteet VR:lle.

Syy selvittäminen on minusta tärkeä selvittää, ettei vastaava toistu. Kumma kun Otkes tutkii onko asiassa tutkittavaa kun syytä ei tiedetä, vaikka vauriot ovat huomattavat. Ihme kun liikenne ei pysähtynyt kokonaan oikoradalla, kun vaurio junassa ovat olleet näinkin suuret. Se on ollut omasta mielestä onni, ettei juna suistunut kiskoilta näin voimakkaan iskun voimasta.
tallennettu
Martti Pulkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« Vastaus #7 : Tammikuu 21, 2019, 00:04:09 »

Kuinka ollakaan katselin juuri muutama päivä sitten tämän saksalaisen dokumentin Escheden 1998 turmasta.

https://www.youtube.com/watch?v=XIcAXRAw4Zc

Tässähän juna myös nytkähti vauhdissa kun yhdestä pyörästä irtosi kehä ja iskeytyi vaunuun matkustamon lattian läpi penkkien väliin. Matkustaja lähti hakemaan konduktööriä joka ei heti pysäyttänyt junaa vaan halusi tulla toteamaan mikä on vialla. Samalla kuluivat kalliit sekunnit ja junaa ei ehditty pysäyttää ennekuin kun jo kolisi.

Matkustamon lattian läpi lentänyt pyörän kehä roikkui vaunun alla kipinöiden ja seuraava vastavaihde oli kohtalokas ja suisti junan peräpään päin siltapilaria joka vielä romahti junan peräpään päälle. Junan etupää säilyi täysin vaurioitta.
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #8 : Tammikuu 21, 2019, 13:43:28 »

OTKES on julkaissut kuvia vaurioituneen Ed-vaunun pohjasta: https://twitter.com/otkes_siaf/status/1087307773644288000?s=12

Kuvissa näkyy nirhaumia ja ilmeisesti pari läpireikääkin alumiinissa. Kolhut ovat niin suuria, että niitä tuskin on jääklöntti saanut yksin aikaan. Myös ratapölkyistä luulisi löytyvän vastaavia jälkiä, kunhan osataan mennä etsimään tarkasti oikeasta paikasta.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #9 : Tammikuu 21, 2019, 14:24:21 »

Mielenkiintoinen vaurio ja tutkinta.. Onko tuo pohjalevy tosiaan alumiinia, olisin epäillyt olevan terästä..?

Veturinkuljettaja ei ollut nähnyt mitään radalla.. Miten lienee, onkohan Sr2 veturi vaiko kakskerrosvaunu matalampi..

Jos kyseessä oli jääpaakku, lienee se jauhautunut aika pieneksi ja betonipölliin tuskin jää tuosta mitään jälkiä..

Mahtoiko olla kyseessä siis "jääluoti"... No tämähän kyllä selvinnee, ennemmin tai myöhemmin.
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #10 : Tammikuu 21, 2019, 15:06:12 »

Olisiko voinut olla se keltainen JKV-tunnistin irronnut, jälki näyttää litteän levymäisen kappaleen aiheuttamalta ja keskellä pohjaa.
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #11 : Tammikuu 21, 2019, 15:40:21 »

Mielenkiintoinen vaurio ja tutkinta.. Onko tuo pohjalevy tosiaan alumiinia, olisin epäillyt olevan terästä..?

Veturinkuljettaja ei ollut nähnyt mitään radalla.. Miten lienee, onkohan Sr2 veturi vaiko kakskerrosvaunu matalampi..

Jos kyseessä oli jääpaakku, lienee se jauhautunut aika pieneksi ja betonipölliin tuskin jää tuosta mitään jälkiä..

Mahtoiko olla kyseessä siis "jääluoti"... No tämähän kyllä selvinnee, ennemmin tai myöhemmin.

Olisiko voinut olla se keltainen JKV-tunnistin irronnut, jälki näyttää litteän levymäisen kappaleen aiheuttamalta ja keskellä pohjaa.

Teknisten tietojen mukaan Ed-vaunun korkeus kiskosta lattiaan on 55cm http://www.transtech.fi/kiskokalusto/matkustajavaunu/tekniset_tiedot.

Sr2:sta en ole löytänyt näitä tietoja. Mutta mitä silmämääräinen omista valokuvista tutkiskelu osoittaa Sr2:n ja Ed-vaunun korkeuden kiskosta pohjaan olevan liki yhtä korkea. Kuitenkin Sr2:n alustarakennehan on vahvempi ja kestää ainakin teoriassa suurempan iskun/iskuja. Kuitenkin kuvat todistavat vaunuun kohdistuneen voiman olleen suuri. Mutta epäilisin syyksi edelleen jäätä, koska en pysty uskomaan terroriin tai ilkivaltaan, joita on esitetty uutisoinnin yhteydessä olevissa kommenteissa. Myöskään baliisilevy ei tule minusta kyseeseen, koska vaurioita on koko vaunun pohjan matkalta, eikä vain yhdessä kohtaa. Sillä jos baliisilevy olisi lähtenyt irti syystä tai toisesta, ei se ampuisi levyä suoraan ylös. Vaan eteen, taaksi tai sivuille!

tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1226


« Vastaus #12 : Tammikuu 21, 2019, 16:02:53 »

Laitetaan täältä(kin) veikkaus siihen, että jää aiheuttanut ko tapahtumat. Perustan väitteeni siihen, että viimeksi eilen ajoin autolla auraamattomilla teillä josta lumi kasaantui auton alustaan ja jäätyi paakuiksi. Sitten isolla tiellä ajaessa 80 - 100km/h paakut irtosivat ja pitivät hyvin kuultavaa kolinaa. Junassa tämä kaikki kolina toki isompana ja voimakkaampana koska enemmän kertynyttä lunta ja isompi vauhti.

Tiedossa on myös, että vaunu josta havainnot tehtiin, oli heti seuraava veturista + sitten se että Edo-rungoissa veturin ja vaunun väli voi kerätä lunta ja jäätä melko paljon, sillä veturia ei välttämättä kovin usein irroteta rungosta.
tallennettu

[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #13 : Tammikuu 21, 2019, 17:10:30 »

Kokoonpanotiedot kertovat veturin olleen Sr1: https://junat.dy.fi/liikenne/juna/65/2019-01-20
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 788


« Vastaus #14 : Tammikuu 21, 2019, 17:33:15 »


Tässä näkyy tuon Saksan tapauksen ns. "H-hetki".  https://youtu.be/XIcAXRAw4Zc?t=2154     

Oli kyllä matkustajalla onnea, pyöränkehä ohitti hänet "perskannikkaa" hipoen.
tallennettu

Skiffari 40
Petri Soronen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #15 : Tammikuu 21, 2019, 17:48:39 »

Vaunun rakenne on lattiassa ja seinissä sekä katossa samaa materiaalia yhtä paksusti. Pohjassa ei ole ylimääräisiä vahvikkeita. Eli n. 10 cm alumiini kenno profiilia jotka levyinä tulee tehtaalle ja hitsataan kasaan. Eli kaksi päälekkäistä levyä joiden välissä on w- muodossa alumiinia pitäen levyn kasassa. Musta aine tuossa on vain pohjamassaa suojaamassa korroosiolta.
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #16 : Tammikuu 21, 2019, 18:43:48 »

Kuvissa näkyy sellaiset raapimisjäljet, joita ei jää voi jättää. Kirkkaaksi ja urille kulunutta jälkeä iskusta sulava jää ei saa aikaiseksi, vaan metalli. Mutta onko jää irrottanut toisesta vaunusta osan, joka sen jälkeen iskeytyi tuon vaunun pohjaan?
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 788


« Vastaus #17 : Tammikuu 21, 2019, 18:57:34 »



Saksan onnettomuudesta on FIN -Wikissä artikkeli, siinähän kuoli 101 ihmistä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Escheden_junaturma   

"Kello 10.59 juna sivuutti Escheden eteläpuolella olevat vaihteet. Pyöränrenkaan kappaleet osuivat vaihteen vastakiskoon ja repivät sen irti ratapölkyistä. Vastakisko tunkeutui vaunun lattian lävitse ja jumiintui siihen nostaen vaunun telin pois kiskoilta. Tämän jälkeen yksi raiteilta suistuneista pyöräkerroista osui vaihteenasettimeen, jolloin vaihteen asento muuttui. Tämän seurauksena kolmannen vaunun takateli ohjautui rinnakkaiselle raiteelle, minkä jälkeen se osui radan vierellä oleviin 300 tonnin painoisen maantiesillan tukirakenteisiin ja tuhosi ne kokonaan".
tallennettu

Skiffari 40
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 485


« Vastaus #18 : Tammikuu 21, 2019, 19:05:15 »

Kuvissa näkyy sellaiset raapimisjäljet, joita ei jää voi jättää. Kirkkaaksi ja urille kulunutta jälkeä iskusta sulava jää ei saa aikaiseksi, vaan metalli. Mutta onko jää irrottanut toisesta vaunusta osan, joka sen jälkeen iskeytyi tuon vaunun pohjaan?

Tuo vaunuhan oli ensimmäinen, joten ei ainakaan saman junan toisesta vaunusta. Ja jos ei esteenraivaajaan osunut, niin silloinhan se olisi voinut irrota vain veturista. Luulisi sen nyt äkkiä huomaavan, mitä veturista puuttuu. Tai sitten on tapahtunut jotain ihan muuta..
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #19 : Tammikuu 21, 2019, 19:41:14 »

No jää tekee aika pahaakin jälkeä jos sopivasti sattuu.. Taisi upottaa ainakin yhden laivankin, no varmaan ei ollut jäävuoria radalla.. No, mikä se muu voisi olla, mikäli osia irtoaa veturista tämä varmaan havaitaan, ennemmin tai myöhemmin.

Joo veturina oli Sr1, eli veturi lienee kytketty Ilmalassa ennen reissua. Voisi arvella tuolloin on ainakin koukun/letkujen ympäristöä kopisteltu auki. Miten lie kalustokierto, onko ollut miten sulatettavana ja/tai pitkään ajossa ilman sisäsulattelua. Toki jos runko on pitkillä siivuilla, luntakin sopivalla kelillä kertyy aikalailla.

tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #20 : Tammikuu 21, 2019, 21:00:17 »

Olipa jää tässä tapauksessa se vielä tunnistamaton lentävä esine tai ei, niin kyllähän raskas jääkimpale saa sopivissa olosuhteissa melkoista jälkeä aikaiseksi. Jää on riittävän paksuksi muodostuessaan myös erittäin sitkeää, sanamukaisesti ei hajoa välttämättä kirveelläkään. Tulee mieleen, olisiko tämä U.F.O. voinut lyhyeksi hetkeksi kampeutua esimerkiksi raiteessa olevaan baliisiin ja saanut siitä tuon ylöspäin tuuppaavan voiman. Vaikkei raiteessa nyt vikoja ole löytynytkään.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Antti Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #21 : Tammikuu 22, 2019, 04:30:59 »

Onko mitenkään mahdollista että radalla on kuitenkin ollut jotain mitä ei ole nähty? joku levy tms maannut pölkkyjen välissä ja veturin jälkeen noussut ilmavirrasta pystyyn ja lyönyt pohjan ja pölkkyjen väliin?
Sitä kun en tiedä millaisen imun veturin alusta aiheuttaa että nousisko jotain sitten ylöspäin takana?? radallehan voi tippua mitä vaan ja mistä vaan vaikkapa edellä aikasemmin menneestä tavaravaunusta joskus lennelly jopa vastasuunnasta tulevasta ja lentänyt toisen kiskoparin väliin.
tallennettu
Timo Vainio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 99


« Vastaus #22 : Tammikuu 23, 2019, 01:12:23 »

Selkänojat hajosivat ja heilahdus tuntui jollakin niskassa, joten ehkä se oli pituussuuntainen nykäys, eikä pinnoitteen irtoaminen välttämättä liity asiaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 23, 2019, 02:11:26 kirjoittanut Timo Vainio » tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #23 : Tammikuu 23, 2019, 07:31:01 »

Nyt olisi jo VR:n aika muuttaa nimensä takaisin SVR:äksi kun edellinen, on ensinnäkin jotenkin liittynyt virtuaalitodellisuuteen. On tommonen niskavamman mahdollisuus jo melkein sellainen rysäys jota ei useimpien vihreiden niskat kestä, autolla liikkuessahan pitää aina jännittää niskalihakset kun se seuraava kuoppa saattaa olla edelistä suurempi. No evoluutio toimii juuri nyt erittäin tehokkaasti, tietyn kansanosan selkäruoto on surakastunut.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Timo Vainio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 99


« Vastaus #24 : Tammikuu 24, 2019, 18:27:19 »

Vähän parempi kuva.


* junan pohja.jpg (138.85 kilotavua, 863x540 - tarkasteltu 406 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina