Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Keisarikunnnan yhdysliikenteen numeroiden etuseiska  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 889


« : Tammikuu 22, 2019, 14:18:50 »

Vuonna 1915 alkaneeseen keisarikunnan yhdysliikenteeseen tarkoitettujen yhdysliikennetavaravaunujen numeron eteen liitettiin numero 7.  
Suomessa tämä 7 siis tarkoitti yhdysliikennevaunua, mutta tämä suomalainen näkökulma ei millään tavoin selitä sitä, että numero oli nimenomaan 7. Mutta selittäisikö venäläinen näkökulma? Mahtoiko muiden maiden tai rautateiden yhdysliikennevaunuilla olla kullakin omat etunumeronsa?
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 687


« Vastaus #1 : Kesäkuu 30, 2019, 12:33:56 »

Suomen ja Venäjän kesken neuvoteltiin yhdysliikennesopimus 1912/13 vaiheilla. Tähän sisältyi vaunujenvaihtosopimus, ilmeisesti Nikolain rautatien (Pietari-Moskova) ja SVR:n välillä. Lähetetyt ja vastaanotetut vaunut kirjattiin päivittäin vaihtoasemilla (Piskarevka?) ja pyrittiin karkeasti tasapainotilanteeseen.

Kun suomalaisvaunu oli kuormansa vienyt jonnekin asemalle Venäjälle, luettiin tällä asemalla vaunun numero. Epäilemättä se seiska tuli tällöin havaituksi. Vain kyrilliset kirjaimet tunteva rautatieläinen ei SVR/FSJ -harakanvarpaita ymmärtänyt. 7-alkunumeroisia vaunuja koski epäilemättä määräys, että ne on viivytyksettä palautettava kuormatta tai Suomeen menevässä paluukuormassa vaihtoasemalle Pietarissa. Piskarevkassa olisi homma toiminut yhtä hyvin niin Valkeasaaren kuin Raasulin suuntaan.

Oletan että Venäjän yksityisradoille (ja Puolaan) oli vastaavankaltaisia järjestelyjä, jotka käyttivät alkunumeroa hyödyksi. Sopimuksia ei ole hallussani.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Keisarikunnnan yhdysliikenteen numeroiden etuseiska  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina