Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Suomen kaikki rautatiet vuoden 1915 alussa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 889


« : Tammikuu 23, 2019, 10:07:31 »

Sattuipa silmiini listaus Suomen kaikista rautateistä vuoden 1915 alussa.
Mukana ovat niin valtion kuin yksityisetkin rautatiet, raideleveyksineen, pituuksineen ja liikenteelleavaamispäivineen.

Onkohan tässä todella kaikki?

Tietosanakirja, osa 7, 1915, http://runeberg.org/tieto/7/0856.html


* Runeberg-rautatiet.jpg (244.53 kilotavua, 842x893 - tarkasteltu 350 kertaa.)
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #1 : Tammikuu 23, 2019, 17:11:31 »

Sattuipa silmiini listaus Suomen kaikista rautateistä vuoden 1915 alussa.
Mukana ovat niin valtion kuin yksityisetkin rautatiet, raideleveyksineen, pituuksineen ja liikenteelleavaamispäivineen.

Onkohan tässä todella kaikki?

Tietosanakirja, osa 7, 1915, http://runeberg.org/tieto/7/0856.html


On tämä melko kattava listaus. Joitain satama-, saha- ja haararatoja puuttuu ainakin jos vertaa aikansa rautatietilastoihin. Viittaan tällä kirjasarjaan Suomen virallinen tilasto XX Rautatietilasto.

Silmään pistää Runebergin tapa luetella osa rataosuuksista lopusta alkuun. Esim. Savon rata on kirjattu Kuo-Kv ja Oulun rata Ol-Sk, kun nämä tuntuisivat luontevammalta kirjoittaa toistepäin (Kv-Kuo, Sk-Ol), mutta ei kai se ole niin nukaata. Hämeenlinnaan, Pietariin, Kotkaan ja Porvooseen mennään sentään oikein päin.  
tallennettu
Petri Soronen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #2 : Tammikuu 23, 2019, 17:50:03 »

Mielenkiintoinen tapa ilmaista "Suomen valtio" vuonna 1915. Miten tämä määriteltiin tuolloin kun oltiin osa Venäjän keisarikuntaa ja Suomi oli vain suuriruhtinaskunta.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 889


« Vastaus #3 : Tammikuu 23, 2019, 18:31:48 »

Mielenkiintoinen tapa ilmaista "Suomen valtio" vuonna 1915. Miten tämä määriteltiin tuolloin kun oltiin osa Venäjän keisarikuntaa ja Suomi oli vain suuriruhtinaskunta.
Itsenäisyys ei ole valtion edellytys ja kriteeri. Itsenäisen valtion kriteeri se tietenkin on.

"Vasta vuonna 1848 käytettiin ensimmäisen kerran suomenkielistä sanaa ”valtio". Samana vuonna ylioppilaiden juhlassa toukokuun 13. päivänä laulettiin ensimmäisen kerran Maamme-laulu ja paljastettiin ensimmäinen Suomea varten tehty lippu. Vähitellen myös tavallinen suomenkielinen väestö oppi tunnistamaan valtion olemassaolon. Viimeistään Suomen Valtion Rautateiden perustamisen, oman rahan saamisen ja vuoden 1863 valtiopäivien järjestämisen myötä suomalaiset alkoivat ymmärtää omaa maataan valtiona."
https://www.eduskunta.fi/FI/tietoaeduskunnasta/kirjasto/aineistot/yhteiskunta/suomi-valtiona/Sivut/Suomen-valtiokehityksen-historiaa.aspx
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Suomen kaikki rautatiet vuoden 1915 alussa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina