Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Vuosien varrella heränneitä kysymyksiä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1906


« Vastaus #25 : Helmikuu 26, 2019, 01:16:19 »

... kun rautatiehallituksen kirjastoa ei enää ole. Museolta saattaisi jotain löytyä...?

Rautatiehallituksen kamojen pääasiallinen säilytyspaikka on Kansallisarkisto. Sieltä on jotain kopioitu rautatiemuseon arkistoon.
Kansallisarkistossa Helsingissä sijainnut VR:n pääkonttorin (eri osastojen) aineisto on siirretty Mikkelin toimipisteeseen, missä on myös Kouvolan, Pieksämäen/Mikkelin ja Iisalmen/Kuopion varikkojen ja konepiirien  sekä Viipurin konepajan arkistot. Joensuussa on mm. Sortavala/Joensuu sekä Äänislinnan aineistot, Hämeenlinnassa mm on Tampereen varkko ja Helsingin konepaja sekä esim. kaikki Hr2-3 korjauskirjat paljon muidenkin sarjojen korjauskirjoja. Astia-palvelusta löytyy muiden varikoitten sijoituspaikat, liikennepiirien aineistojen sijainnit ym.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #26 : Helmikuu 26, 2019, 08:31:43 »

Sivuston tavaravaunutietäjät saattaisivat osata vastata vielä jäljellä olevaan kysymykseen Gt-vaunuista.
Mitä oli Gt-vaunuissa kuljetettu likaava tavara?

Gt-vaunujen tunnusmerkkinä oli alunperin valkea kolmio ovien kahta puolta ja päädyissä. Tämä merkintätapa oli voimassa vielä vuoden 1949 merkintämääräyksissä. Valkea kolmio oli kalkkivaunun tunnus, ei likaavan tavaran.

Likaavan tavaran käsite on myöhempää syntyä, samoin kuin sitä merkitsevät vaunun yläkulmien isot kolmiot. Käsite näkyy olleen käytössä ainakin jo vuona 1958, mutta tunnuskolmioiden lanseerauajankohta on minulle yhä tuntematon.   
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 92


« Vastaus #27 : Helmikuu 26, 2019, 15:17:15 »

-Monessa radan varren kunnassa on viljavarasto radan varrressa. Minkä verran viljaa on kuljetettu junalla esim. 1980-luvulla?  http://vaunut.org/kuva/51519?paik=Nivala

Tulee mieleen tämä Risteen kuva: http://vaunut.org/kuva/77220

Onkohan tuossa kuvassa viljan kuljetusta?

Ja onhan viime vuosina ollut myös Turengin ja Naantalin viljajunia.

Turenki: http://vaunut.org/kuva/114796
Naantali: http://vaunut.org/kuva/117224

Nämä Turengian ja Naantalin jutut ovat tiedossa. Kiinnostaisi tämä vähän vanhempi aika. Suunnitelmissa olisi käydä PoRhan arkistossa kevään aikana tutkimassa asiaa...
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2252


« Vastaus #28 : Joulukuu 06, 2019, 09:35:20 »

Aloituspostauksessa mainitusta vanhan Emman kohtalosta on tuli ajankohtainen marraskuussa 2019.

http://vaunut.org/kuva/135899
http://vaunut.org/kuva/136051
tallennettu

Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2252


« Vastaus #29 : Toukokuu 22, 2020, 21:54:44 »

Ylitorniolla ei tehdä enää vaihtotöitä. Pikajunat vedetään laiturista vetureiden ja aggregaattivaunun mitan verran ohi.

Hmm... Infra-apin mukaan Ylitornion laiturin pituus on 167 metriä.

Ylitorniolla on viimeksi pysähtynyt yöjuna sunnuntaina 29.3.2020, jolloin kokoonpano oli
Dr16 + Dr16 + De + Expt + Rk + EFs + Edm + Edm + Edm + Edm + CEmt + CEmt + CEmt + CEmt + Gfot + Gfot + Gd + Gd

Mitkähän noista vaunuista ovat olleet laiturissa? Pelkkien matkustajavaunujen pituus on jo yli 250 metriä. Sijoitetaanko Ylitornion matkustajat lipunostotapahtumassa keskemmälle junaa?
tallennettu

Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 696


« Vastaus #30 : Toukokuu 24, 2020, 22:03:30 »

Pitkää junaa siirretään pysähdyksen aikana niin että kaikki tarvittavat vaunut käyvät laiturissa. Pysähdysaikaa on lisätty useilla minuuteilla tätä varten.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2252


« Vastaus #31 : Toukokuu 25, 2020, 00:56:34 »

Pitkää junaa siirretään pysähdyksen aikana niin että kaikki tarvittavat vaunut käyvät laiturissa. Pysähdysaikaa on lisätty useilla minuuteilla tätä varten.

Ylitornion laituriahan voisi hyvin pidentää esim. Nikkilän tapaisilla moderneilla puulaitureilla, tai ihan vaan rakentamalla pidemmän "oikean" laiturin.
tallennettu

Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Vuosien varrella heränneitä kysymyksiä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2020 Resiina