Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR:n uudet Dieselveturit  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry alas Tulostusversio
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 382


« Vastaus #50 : Maaliskuu 22, 2019, 00:13:35 »

Tuskin se voi olla suora muuntajakytkentä vaunustoon, ainakin jos veturi syöttää 1500DCV ja vaunusto sen vastaanottaa tuollaisenaan muuntaen sen mihin tahansa jänitteeseen. Ainakin nämä pienet invertterit tasasuuntaa saamansa jännitteen ja muodostavat siitä sitten mitä on määrätty muodostettavaksi. Nythän se olisi jo valmiiksi tasajännitettä. Tai jos se onkin vaihtojännitettä, niin eihän se asiaa miksikään muuta, reserviä on vaikka olis mitä.

Lämmityksen kannalta se lienee yhdentekevää minkälaista jännitetta sinne syötetään, eikä sen jännitteen arvollakaan liene sen ihmeempää merkitystä. Lämmityksen hetkellinen tehon aleneminen ei taida vaunuja jäädyttää. Lämmitysvastus taitaa kuitenkin olla resistiivinen kuorma. Lähinnä AC-jännitteellä toimivien laitteiden toiminta on olennaista, ja jos ne toimivat 230VAC niin luulisi 1500VDC olevan riittävä vaikka vähän jännite notkahtaisikin, niin kuitenkin on vielä eroa 230AC jännitteen vaatimaan huippujännitteeseen, ymärtääkseni 380V riittäisi.

Kuitenkin Dr16-vetureiden jännitesyöttöön on jo lähes salaliitoteorian tasoisia väitteitä olemassa, niin joku viisas ja osaava voisi hieman tätä asiaa selvittää. Väitetty epäluotettavaksi, toki jos koko veturi on epäluotettava niin onhan se jännitesyöttökin silloin epäluotettava.

Mehulaatikko olis oikein järkevä vaihtoehto, vaikka laivoissa on sähköistä voimansiirtoa käytössä on niissä potkuri joka loppujenlopuksi siirrtää hydrodynaamisesti tehon laivaa ympäröivään alustaan. Suurin osa laivoistakin taitaa olla mekaanisen voimansiirron omaavia ja tarvittava momentinmuunnos tapahtuu potkureissa jotka ovat säätölapapotkureita ja osa ei taida edellenkään olla. Optimoitu vaan tietylle nopeudella.
tallennettu

Oikeus allekirjoitukseen poistettu. Valpo 45-....
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2555


« Vastaus #51 : Maaliskuu 22, 2019, 14:58:42 »

1500 V syöttö on oma UIC-standardinsa, joten jos sinne syöttö tulee, niin kyllä se on 1500 VAC 50 Hz.

Mitä tulee voimansiirtoon, niin hydrauliset joutanevat heikolla hyötysuhteellaan historiaan, eiköhän se sähköisellä voimansiirrolla tule.
tallennettu
Kari Ranta-Ojala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10


« Vastaus #52 : Maaliskuu 22, 2019, 17:16:21 »

Toimiiko tämä veturi mekaanisella (automaattilaatikolla) vaiko sähköisellä voimansiirrolla ja onko siinä 1500v syöttö.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 247


« Vastaus #53 : Huhtikuu 18, 2019, 12:57:42 »

Nyt on Stadlerillakin uutinen aiheesta:

https://www.stadlerrail.com/en/media/press-releases/

https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2019_0418_media%20release_locomotives%20for%20vrgroup_en.pdf

tallennettu
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 191


« Vastaus #54 : Huhtikuu 27, 2019, 11:59:54 »

Huoltovarmuuskeskusta kiinnostaa varmasti Dv12-sarjan tunteettomuus EMP-iskulle, joka käytännössä lamauttaisi kaiken nykysähköllä toimivan, mutta Dv12:ssa hyytyisi vain osa mittaristosta jurassisen dieselin jatkaessa jytkytystään. Polttoainettahan noihin on 5:ksi vuodeksi... Huoltovarmuuskeskus menetti kiinnostuksensa kriisivarastoituihin höyryvetureihin, kun viimeisetkin kallioon tehdyt polttoöljyvarastot valmistuivat. Nyt on pakko jatkaa wanhoilla dieseleillä, koska varastoihin pumpattu rikkipitoinen ja kuiva "löpö" ei toimi uusissa dieseleissä.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2555


« Vastaus #55 : Huhtikuu 27, 2019, 14:22:23 »

Huoltovarmuuskeskusta kiinnostaa varmasti Dv12-sarjan tunteettomuus EMP-iskulle, joka käytännössä lamauttaisi kaiken nykysähköllä toimivan, mutta Dv12:ssa hyytyisi vain osa mittaristosta jurassisen dieselin jatkaessa jytkytystään.

Miten ajattelit Dv12-junilla liikennöitävän EMP-iskun jälkeen? Tuurilla päin pimeitä opastimia ilman kommunikaatiomahdollisuuksia toivoen, että vastaan ei tule toista Dv12-vetoista junaa?
tallennettu
Jyrki Längman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #56 : Huhtikuu 27, 2019, 16:23:48 »

Huoltovarmuuskeskusta kiinnostaa varmasti Dv12-sarjan tunteettomuus EMP-iskulle, joka käytännössä lamauttaisi kaiken nykysähköllä toimivan, mutta Dv12:ssa hyytyisi vain osa mittaristosta jurassisen dieselin jatkaessa jytkytystään.

Miten ajattelit Dv12-junilla liikennöitävän EMP-iskun jälkeen? Tuurilla päin pimeitä opastimia ilman kommunikaatiomahdollisuuksia toivoen, että vastaan ei tule toista Dv12-vetoista junaa?

Mikä on veturimiesten ojeistus tilanteessa jossa kulunvalvonta ja kommunikaatio keskeytyy, mennääkö eteenpäin täyttä vauhtia vai mietitäänkö että mitä nyt tehdään ?. 0-hetkellä suurin osa radoilla olevasta kalustosta pysähtyy kun sähköt katkeavat ja EMP lamauttaa kaiken elektronisen toiminan (Laukeaako jarrut = Hätäjarrutus vai rullaako kalusto ja kuinka pitkälle ?). käykö näin myös vähemmän häiriöherkän kaluston osalta niin. No enyway Liikenne seis jonka jälkeen ratojen raivaus ei toimivasta kalustosta Dv 12 ja muull vastaavalla kalustolla (esim Höyry / mikäli mahdollista) siten että asemien välillä on vähintään yksi raide käytettävissä liikenteelle ja asemilla on kaksi raidetta junien kohtausta varten (Jos asemalla on vain yksi raide se alennetaan tilapäisesti seisakkeeksi). Asemille junanlähettäjät (Jostain ?). Junanlätysvälillä voi olla vain yksi juna kerrallaan. Junan lähettäjä antaa kuljettajalle kapulan ja junanlähetysvälillä voi olla vain yksi kapula. Se kuljettaja jolla on kapula esim välille X-Y voi ajaa kysesen välin ja vastaan tuleva odottaa kunnes saa kapulan vastaan tulevalta junalta. Tässä aikataulutus ja junien priorisointi näyttelee merkittävää osaa liikenteen hoidossa. Jos tilanne kestää pidempää voidaanko asemien välille rakentaa tilapäiset viestilinjat liikenteen hoitoa varten ?. Eli ekaksi liikenne seis jotta voidaan arvioida tilanne. Sitten Ratojen raivaus hätäliikennettä varten. Hätäliikenne vain välttämättömät kuljetukset. Hätäliikenne muutetaan mahdollisuuksien mukaan varsinaiseksi liikenteeksi kun määritelty se että mitä pitää kuljettaa ja mistä-mihin. täytyy myös tietää että kuinka paljon on käyttökelpoisia Diesel ja höyryvetureita käytössä (Myös moottorivaunut). Jos ja kun tilanne kestää pitkään niin polttoaineiden riittävyys nousee myös esille kuljetuksia määrittävänä tekijänä.

Toivottavasti tästä ei tullut ihan mahontonta paasausta  Järkyttynyt ja pahoitteluni niille jotka ottavat herneen syvälle nenään tästä kirjoituksesta, sillä näinhän ei voi koskaan tapahtua Virnistää

Ai niin Junanlähetysväli = Aseman väli
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2555


« Vastaus #57 : Huhtikuu 27, 2019, 20:02:33 »

Hyvää pohdintaa.

Viestini idea oli, että vetureiden EMP-kestävyys ei liene lähelläkään merkittävin kuljetuskykykysymys kyseisessä tilanteessa. Rautatiejärjestelmä rampautuu vakavammin muualta. Käytännössähän kaikki tarvittava kuljetus tapahtuisi kumipyöritse aluksi tuollaisen jälkeen.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR:n uudet Dieselveturit  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2019 Resiina