Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: LVM uusi ostosopimus  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #25 : Huhtikuu 04, 2019, 21:59:21 »

Kyllä kai nyt Dm12 jaksaa yhden vaunun vetää jos tehoa on 2x301kW ja painoakin on reilu 54 tonnia?
Kytkimille toki pitäisi tehdä jotain jos Eil vaunuja käytettäisiin... Tšekissä useissa moottorivaunuissa on tavalliset ruuvikytkimet henkilövaunujen vetoa varten http://vaunut.org/kuva/131285?s=1

Mutta olisihan se Dr16 vetoinen Eil runko (tai miksei Ex tai Expt) komea näky!
Haluan nähdä sen kun Eil-vaunuun syötetään 1500V vaihtosähköä Dm:llä jonka sähköjärjestelmä on 24 - volttinen.
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #26 : Huhtikuu 04, 2019, 22:03:51 »

Kyllä kai nyt Dm12 jaksaa yhden vaunun vetää jos tehoa on 2x301kW ja painoakin on reilu 54 tonnia?
Kytkimille toki pitäisi tehdä jotain jos Eil vaunuja käytettäisiin... Tšekissä useissa moottorivaunuissa on tavalliset ruuvikytkimet henkilövaunujen vetoa varten http://vaunut.org/kuva/131285?s=1

Mutta olisihan se Dr16 vetoinen Eil runko (tai miksei Ex tai Expt) komea näky!

Kylläkait Dm12 pitäisi liitevaunu kulkea. Kulkihan Dm7:llakin vaikka moottoriteho on 180hv ja taara vähän alle 20t.

Tästä kuvasta näkyy kuin komea olisi/on Dr16+Eil: http://vaunut.org/kuva/101855?tag0=1%7CDr16%7C&tag1=8%7CEil%7C Teho näihin taajamajuniin riittäisi kyllä Dv12 sarjassakin. Onhan meillä Eifet-sarjan agregaattivaunuja, joissa on myös matkustaja osasto. Niitäkin voisi käyttää. Myös uusia agregaattivaunuja olisi varmasti mahdollista rakentaa. Eli vaihtoehtoja toteuttaa liikenne on. Eikös Dm12 ollut myös optio. Vieläkö sitä voisi hyödyntää?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #27 : Huhtikuu 04, 2019, 22:06:13 »

Kyllä kai nyt Dm12 jaksaa yhden vaunun vetää jos tehoa on 2x301kW ja painoakin on reilu 54 tonnia?
Kytkimille toki pitäisi tehdä jotain jos Eil vaunuja käytettäisiin... Tšekissä useissa moottorivaunuissa on tavalliset ruuvikytkimet henkilövaunujen vetoa varten http://vaunut.org/kuva/131285?s=1

Mutta olisihan se Dr16 vetoinen Eil runko (tai miksei Ex tai Expt) komea näky!

Kylläkait Dm12 pitäisi liitevaunu kulkea. Kulkihan Dm7:llakin vaikka moottoriteho on 180hv ja taara vähän alle 20t.

Tästä kuvasta näkyy kuin komea olisi/on Dr16+Eil: http://vaunut.org/kuva/101855?tag0=1%7CDr16%7C&tag1=8%7CEil%7C Teho näihin taajamajuniin riittäisi kyllä Dv12 sarjassakin. Onhan meillä Eifet-sarjan agregaattivaunuja, joissa on myös matkustaja osasto. Niitäkin voisi käyttää. Myös uusia agregaattivaunuja olisi varmasti mahdollista rakentaa. Eli vaihtoehtoja toteuttaa liikenne on. Eikös Dm12 ollut myös optio. Vieläkö sitä voisi hyödyntää?

Tälleen usein matkustavana haluaisin ennemmin nähdä uusia Flirt-junia kunnossapidon kanssa kuin lisää Dm12-sarjaa.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #28 : Huhtikuu 05, 2019, 07:01:19 »

Kyllä kai nyt Dm12 jaksaa yhden vaunun vetää jos tehoa on 2x301kW ja painoakin on reilu 54 tonnia?
Kytkimille toki pitäisi tehdä jotain jos Eil vaunuja käytettäisiin... Tšekissä useissa moottorivaunuissa on tavalliset ruuvikytkimet henkilövaunujen vetoa varten http://vaunut.org/kuva/131285?s=1

Edelleenkin vaikka Dm12 vaunuissa olisikin tehoa vaunun vetämiseen, niin mitenkä vaunujen lämmitys hoidetaan? Keskustelussa mainitut Eil-vaunut kun vaativat 1,5 kV 50 Hz, jotta niiden lämmiitys toimii. Entä tukeeko Dm12 sarjan jarrulaitteet vaunujen käyttöä?.

Saksassa 628+629 sarjojen moottorivaunuilla vedetään IC vaunuja  Niebüll - Dagebüll -radalla. Ja siellä tuo sähkönsaanti on ratkaistu erillisellä agrekaattivaunulla.

Kun pohditaan tehontarvetta, on muistettava, että tuo agrekaattivaunukin painaa.
VR yhtymä Oy on käytännössä romuttanut kaikki yksikkölämmityksellä varustetut teräskoriset päivävaunut, jotenka niistä ei ole iloa tämän ongelman ratkaisuksi.

Ja optioilla on yleensä tietty aika, jona sen voi hyödyntää. Ne eivät ole ikuisia. Jatkosarjaa haikaileville muistutuksena vielä, että myös määräykset ovat muuttuneet siitä, mitä ne olivat vaunuja aikanaan hankittaessa.

Se, että verrataan Dm7 kalustoa ja sen tehoja pitäisi huomioida myös kaluston paino. Ja Dm7 junan kiihtyvyys, kokoonpanon Dm7 + liitevaunu, jää jälkeen siitä, mitä nykyliikenteessä edellytetään. Samoin nopeudetkin ovat kasvaneet.


* agrekaatti.jpg (136.92 kilotavua, 816x612 - tarkasteltu 186 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 05, 2019, 07:51:15 kirjoittanut Teppo Niemi » tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #29 : Huhtikuu 05, 2019, 10:12:44 »

Eikös Dm12 ollut myös optio. Vieläkö sitä voisi hyödyntää?

Dm12-sarja (16 vaunua) tilattiin elokuussa 2001. Sopimukseen kuului 20 lisävaunun optio, mutta se raukesi jo vuosia sitten.

On totta, ettei liitevaunujen modifiointi VR:n nykyisestä kalustosta olisi ihan yksinkertaista, muttei aivan mahdotontakaan.

Jollain lailla sähköistämättömille rataosille pitäisi kuitenkin saada lisää kalustoa. Diesel- tai hybridi-Flirtit olisi varmasti hyvä ratkaisu, mutta onko tässä sähköratauskovaisessa maassa riittävästi poliittista tahtoa hankkia uutta kalustoa tällaiseen liikenteeseen?
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #30 : Huhtikuu 05, 2019, 12:44:16 »

No voisihan sitä Eil vaunuihin laittaa pienet dieselaggregaatit vai estävätkö Suomen erikoisolosuhteet ja byrokratia tällaiset ideat?
tallennettu

Don't panic.
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 290


« Vastaus #31 : Huhtikuu 05, 2019, 13:54:50 »

Mun ratkaisu olisi saada pikemmin Hanko-Karjaa sähköistykseen pian ja sieltä Dm12:t muualle.
tallennettu
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #32 : Huhtikuu 05, 2019, 23:12:29 »

Jos myös Iisalmi-Ylivieska saisi sähköt, liikenisi sieltäkin pari Vankkaa Hangon suunnalta vapautuvien lisäksi.
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 252


« Vastaus #33 : Huhtikuu 06, 2019, 12:55:48 »

Hyvinkää-Hanko esiintyy vayla.fi sivustolla suunnittelussa olevana hankkeena. Alkuun siitä taidettiin puhua vain sähköistyksenä, mutta siihen on liitetty myös tasoristeysturvallsuus ja se on paloiteltu osuuksittain. Pontimena ehkä se sotilasonnettomuus. Toteutusaikatauluja en löytänyt.

Ylivieska - Iisalmi välistä en huomannut mitään mainintoja.


tallennettu
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #34 : Huhtikuu 06, 2019, 22:17:15 »

Ylivieska-Iisalmen sähköistys oli jossain kohtaa merkitty johonkin karttaan sähköistysohjelmaan kuuluvaksi ja siitä oli muutakin puhetta, mutta se on nyt siis unohtunut uusista suunnitelmista. Eikä Hankokaan ole saanut sähköjä. Sen sijaan Kemijärvi, Vaasa ja Talvivaara ovat. Seuraavaksi sähköt saa Mäntyluoto ja Porin poliitikot hamuavat myös Tahkoluotoa mukaan. Paikallispolitikointi on tuottanut myös kohta alkavan Uudenkaupungin radan sähköistyksen.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: LVM uusi ostosopimus  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina