Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Ukrainan ja Moldovan rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 912


« : Tammikuu 14, 2024, 09:01:08 »

Heinäkuu 2023

Euroopan komission ja Euroopan investointipankin tänään julkaisemassa tutkimuksessa ehdotetaan, että Euroopan raideleveys Lviviin ja Chiṣinăuun suuntautuvilla radoilla tulisi ottaa käyttöön ensimmäisenä askeleena Puolan ja Ukrainan sekä Romanian ja Moldovan välisten yhteyksien parantamisessa.

Venäjän hyökkäyksen jälkeen Ukrainaan maan maaliikenneyhteydet EU:hun ovat tulleet välttämättömiksi Ukrainan tuonnille ja viennille. EU:n ja Ukrainan väliset solidaarisuuskaistat on luotu vahvistamaan rajat ylittäviä yhteyksiä. Tänään julkaistu tutkimus on osa Solidarity Lanes -toimintasuunnitelmaa. Siinä analysoitiin jäljellä olevat esteet, mukaan lukien suurimmassa osassa EU:ta käytetyn raideleveyden ero Itä-Euroopassa käytettyyn raideleveyteen. Connecting Europe Facility II on äskettäin valinnut rahoitettaviksi yhdeksän hanketta, joilla pyritään parantamaan rajanylityspaikkoja. Komissio on myös ehdottanut Euroopan laajuisen liikenneverkon laajentamista Ukrainaan ja Moldovaan.

Kun otetaan huomioon todennäköiset kustannukset, odotettu kysyntä ja linjakapasiteettia koskevat näkökohdat, tutkimuksessa ehdotetaan ensimmäisenä askeleena eurooppalaisen raideleveyden luominen Krakovasta/Katowicesta (Puola) Lviviin (Ukraina) sekä Iasista (Romania) Chisinăuhun. (Moldova). Myös lisälaajennuksia ehdotetaan. Selvityksessä arvioidaan myös, miten Ukrainan ja Moldovan uudet vakioraiteiset radat toimisivat verkon kanssa muualla näissä maissa, jotka jatkavat leveäraiteisuutta.

https://transport.ec.europa.eu/news-events/news/study-sets-out-step-step-plan-better-eu-rail-connections-ukraine-and-moldova-2023-07-10_en?prefLang=fi&etrans=fi


itse tutkimus https://transport.ec.europa.eu/document/download/ed9f1ecd-6c18-4bc4-b18a-8a49b9a7039a_en?filename=Integration_of_the_UAMD_railway_system_into_the_EU_transport_system.pdf&prefLang=fi
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 14, 2024, 13:43:28 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 912


« Vastaus #1 : Tammikuu 14, 2024, 13:47:40 »

Uuden Ten-t asetuksen seuraukset Ukrainalle ja Moldovalle (joulukuu 2023)

"Komissio allekirjoitti tänään Ukrainan ja Moldovan kanssa korkean tason sopimukset Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) tarkistamiseksi niiden alueilla ja yhteyksien parantamiseksi EU:hun.

Molempien maiden muunnetut TEN-T-kartat heijastavat myös uusia liikenteen painopisteitä Venäjän hyökkäyssodan jälkeen Ukrainaa vastaan.

Muutokset näkyvät uudessa TEN-T-asetuksessa, kun se tulee voimaan vuoden 2024 alussa ja laajentaa neljä eurooppalaista liikennekäytävää edelleen Ukrainaan ja Moldovaan.

Liikenneasioista vastaava komissaari Adina Vălean sanoi: "Tämänpäiväiset korkean tason yhteisymmärrykset ovat toinen tärkeä askel Ukrainan ja Moldovan tuomisessa lähemmäksi yhteismarkkinoitamme. Laajentamalla neljä eurooppalaista liikennekäytävää Ukrainaan ja Moldovaan aina Mariupolin ja Odesan satamiin asti vahvistamme liikenneyhteyksiä alueella ja EU:n kanssa Molemmat maat voivat nyt hakea CEF-infrastruktuurirahoitusta näiden käytävien varrella oleviin hankkeisiin.

Mukautetut kartat auttavat lisäämään yhteyksiä Ukrainan ja Moldovan välillä sekä EU:n kanssa, mikä on erityisen tärkeää nyt, kun Eurooppa-neuvosto on päättänyt aloittaa liittymisneuvottelut molempien maiden kanssa. Assosiaatiosopimusten allekirjoittamisen jälkeen komission kanssa aiemmin tänä vuonna Moldova ja Ukraina voivat myös hakea rahoitusta Verkkojen Eurooppa -välineestä TEN-T-infrastruktuurin kehittämishankkeisiin."

https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/news/commission-ukraine-and-moldova-sign-high-level-understandings-improve-transport-connectivity-2023-12-22_en?prefLang=fi

Uusi TEN-T asetustiedote, joka tulee voimaan Keväällä 2024

https://transport.ec.europa.eu/news-events/news/provisional-agreement-more-sustainable-and-resilient-trans-european-transport-network-brings-europe-2023-12-19_en
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 912


« Vastaus #2 : Tammikuu 14, 2024, 15:00:29 »


EU:n ja Ukrainan solidaarisuuskaistat

"Ukrainasta on maaliskuun 2022 ja marraskuun 2023 välisenä aikana viety solidaarisuuskaistojen kautta yli 58 miljoonaa tonnia viljaa, öljysiemeniä ym. maataloustuotteita. Sodan alkamisen jälkeen noin 60 % Ukrainan viljasta on viety solidaarisuuskaistojen kautta. Noin 30 % ukrainalaisviljasta on viety Ukrainan Mustanmeren satamien kautta.

Solidaarisuuskaistojen ansiosta Ukraina on voinut viedä noin 112 miljoonaa tonnia tavaroita ja tuoda noin 40 miljoonaa tonnia tarvitsemiaan tavaroita: sotilaallista ja humanitaarista apua, polttoaineita ja muita tuotteita.

Solidaarisuuskaistojen kautta käytävän kaupan kokonaisarvoksi arvioidaan noin 120 miljardia euroa, josta yli 40 miljardia euroa on Ukrainasta lähtevää vientiä ja yli 80 miljardia euroa Ukrainaan tulevaa tuontia."

"EU myöntää 7 miljardia euroa keskeisiin infrastruktuurihankkeisiin ja avaa ehdotuspyynnön ensimmäistä kertaa myös ukrainalaisille ja moldovalaisille yhteisöille."

https://eu-solidarity-ukraine.ec.europa.eu/eu-assistance-ukraine/eu-ukraine-solidarity-lanes_fi
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 912


« Vastaus #3 : Tammikuu 19, 2024, 07:47:01 »

Ukrainan rautatieyhtiö Ukrzaliznycja kuljetti 148,4 miljoonaa tonnia tavaraa vuonna 2023

Vuonna 2023 ukrainalainen rautatieyhtiö Ukrzaliznycja kuljetti kaikkiaan 148,4 miljoonaa tonnia tavaraa rautateitse Ukrainassa Venäjän hyökkäyksistä huolimatta. Viime vuoden maaliskuusta joulukuuhun yhtiö lisäsi rahtikuljetuksiaan keskimäärin 23 prosenttia kuukaudessa verrattuna vuoden 2022 vastaavaan ajanjaksoon laajan hyökkäyksen seurauksena.

Joidenkin alueiden väliaikaisen miehityksen vuoksi Ukrzaliznycja ei kuitenkaan voi saavuttaa hyökkäystä edeltävää tavaraliikenteen tasoa. Ukrainan merikäytävän ja satamien avaamisen jälkeen yritys onnistui kuitenkin kasvattamaan vientiliikennettä.

https://www.jarnvagsnyheter.se/20240118/15752/ukrainska-jarnvagsbolaget-ukrzaliznycja-transporterade-1484-miljoner-ton-gods-under
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 912


« Vastaus #4 : Tammikuu 31, 2024, 08:30:52 »


Ukrzaliznycja rikkoi ennätyksen vaunujen tuotannossa

"Vuonna 2023 ukrainalainen rautatieyhtiö Ukrzaliznycja rakensi omissa konepajoissaan 528 tavaravaunua, mikä on korkein määrä viiteen vuoteen. Näiden vaunujen joukossa oli 427 alustavaunua.

Vuoden aikana yhtiö aloitti myös viljavaunun prototyypin valmistuksen sekä 50 kippivaunun ja 50 suppilovaunun sarjatuotannon.

Lisäksi on rakennettu erityisesti 1520 mm:n ja 1435 mm:n raideleveyksillä kuljetettava viljavaunu, jonka komponenteista ja materiaaleista suurin osa on ukrainalaisia."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20240129/15792/ukrzaliznycja-slar-rekord-i-tillverkning-av-vagnar
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 912


« Vastaus #5 : Helmikuu 04, 2024, 14:09:16 »

Yhdysvallat investoi 225 miljoonaa dollaria Ukrainan rautatieverkkoon

"Yhdysvaltain kansainvälinen kehitysvirasto (USAID) on ilmoittanut investoivansa 225 miljoonaa dollaria vaihtoehtoisiin vientireitteihin Ukrainalle.

USAID ja JSC Ukrainian Railways (UZ) allekirjoittivat yhteisymmärryspöytäkirjan (MoU) tukeakseen 75 kilometrin pituisen kaksiraiteisen rautatieosuuden rakentamista, joka yhdistää Ukrainan Lvivin kaupungin Euroopan laajuiseen liikenneverkkoon."

https://www.railway-technology.com/news/us-invests-225m-into-ukraine-rail-network/?cf-view&cf-closed
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 912


« Vastaus #6 : Helmikuu 26, 2024, 16:44:57 »


Eurooppalaisen rautatien rakentaminen Lviviin alkaa vuonna 2024


"Euroopan reitin Mostyska-Sknyliv ensimmäisen suuren osuuden rakentaminen. Yhdistämme rautatiemme eurooppalaiseen verkkoon. Tämä on ensimmäinen projekti; rakennamme sen tänä vuonna yhdessä eurooppalaisten kumppaneiden ja avunantajien kanssa”, virkamies sanoi."


https://www.railway.supply/en/the-construction-of-the-european-railway-to-lviv-will-begin-in-2024/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 912


« Vastaus #7 : Maaliskuu 13, 2024, 08:46:03 »


Ensimmäiset eurooppalaiset kiskot Ukrainaan

"Ensimmäiset tuhat tonnia ranskalaisvalmisteisia kiskoja on määrä toimittaa Ukrainaan tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, kertoo rautatieliikenteen uutisportaali Railway Supply.

kiskojen odotetaan saapuvan Ukrainaan ensimmäisellä kvartaalilla

Tämän ilmoitti Ukrainan yhteisöjen, alueiden ja infrastruktuurin kehitysministeriö."

https://www.railway.supply/en/the-first-batch-of-french-rails-is-expected-to-arrive-in-ukraine-in-the-first-quarter-of-2024/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 912


« Vastaus #8 : Huhtikuu 14, 2024, 09:22:57 »

Connecting Europe Days, Ukrainan rautateiden esitys

"EUROOPAN TEN-T-ASETUKSEN UUSI TARKISTUS SUORITETAAN.
4 EUROOPAN LIIKENNEKÄYTTÄVÄN LAAJENTAMINEN UKRAINAAN"


* Debate 17 Uniting Europe - Migration to European standard railway gauge - Oleg Yakovenko.pdf (2084.99 kilotavua - ladattu 21 kertaa.)
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 912


« Vastaus #9 : Huhtikuu 15, 2024, 06:00:46 »

UIC raiteet Ukrainassa

Yksi konversio käynnissä


https://www.facebook.com/watch?v=794927162506644


* ukraine1435.png (210.52 kilotavua, 1118x616 - tarkasteltu 89 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 15, 2024, 09:03:10 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 912


« Vastaus #10 : Huhtikuu 20, 2024, 07:25:42 »


Ukraina aloittaa standardin raideleveyden eurooppalaisen rautatieyhteyden rakentamisen

"UKRAINA: Pääministeri Denys Shmyhal osallistui 11. huhtikuuta järjestettävään seremoniaan, jossa aloitettiin standardiraiteisen radan rakentaminen 22 km:n leveäraiteiselle reitille Chopista Unkarin ja Slovakian rajalla Uzhhorodin kaupunkiin."

https://www.railwaygazette.com/infrastructure/ukraine-begins-construction-of-standard-gauge-european-rail-link/66349.article
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2428


« Vastaus #11 : Huhtikuu 20, 2024, 09:07:37 »

Ohessa Ukrainan rautatiekartasta alueet, joille tulevat ensimmäiset 1435 mm osuudet.

1) Chop - Uzhhorod, 22 km, rata jatkuu pohjoiseen ja Lviv saavutetaan 266 km:n päässä. Etelästä Unkarista Nyiregyházasta tuleva radan raideleveyden vaihtopaikka on ollut rajan eteläpuolella Zahonyssä, mutta vedettäneen normaaliraiteisena Chopin ohi. Samoin tehdään länteen Slovakiaan johtavalle radalle.
Ohut punainen viiva radan vierellä kertoo, että rata on sähköistetty.

2) Lviv-Puola. Ensimmäisenä muutettaneen Lvivistä suoraan länteen johtava yhteys ja suunnitteilla on myös Lvivistä luoteeseen johtavan yhteyden muuttaminen. Kuvassa yksiraiteisena lounaaseen suuntautuva rata jatkuu rajan tuntumassa Chopiin. Ketjun teksteissä sanotaan "rakennetaan kaksiraiteinen rata", mutta oletan (en tiedä), että nykyinen rata muutetaan.


* Chop 001.jpg (882.09 kilotavua, 1025x1349 - tarkasteltu 59 kertaa.)

* Lviv 002.jpg (2193.58 kilotavua, 2121x1638 - tarkasteltu 39 kertaa.)
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2428


« Vastaus #12 : Huhtikuu 20, 2024, 14:35:18 »

Ohessa Ukrainan rautatiekartasta alueet, joille tulevat ensimmäiset 1435 mm osuudet.

1) Chop - Uzhhorod, 22 km, rata jatkuu pohjoiseen ja Lviv saavutetaan 266 km:n päässä. Etelästä Unkarista Nyiregyházasta tuleva radan raideleveyden vaihtopaikka on ollut rajan eteläpuolella Zahonyssä, mutta vedettäneen normaaliraiteisena Chopin ohi. Samoin tehdään länteen Slovakiaan johtavalle radalle.
...
Historiallisesti ajatellen Chop-Uzhhorod raideleveys palautetaan alkuperäiseksi. Alue kuului 1919 saakka Unkarille (Uzhhorodin vanha nimi oli Ungvár), 1919-1938 Tsekkoslovakialle, 1938-1945 Unkarille, 1945-1991 Neuvostoliitolle ja 1991 lähtien Ukrainalle.

Rataosa rakennettiin normaaliraiteisena 1872-73 ja silloin se kuului yhtiölle Magyar északkeleti vasút (Unkarin koillinen rautatie), seuraava omistaja oli 1890 alkaen Unkarin valtionrautatiet (MÁV), vuonna 1919 omistus siirtyi Tsekkoslovakian armeijan kautta ČSD:lle (Tsekkoslovakian valtionrautatiet). Unkarin vallattua alueen 1938 rataosuus siirtyi jälleen MÁV:in haltuun. Vuonna 1945 Karpato-Ukrainan alueen tultua osaksi Neuvostoliittoa rataosuus siirtyi Neuvostoliiton rautateille (MPS/SZD) ja vasta silloin muutettiin leveäraiteiseksi. Vuonna 1991 osuus siirtyi sen nykyiselle omistajalle Ukrainan valtiontautateille (UZ).
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #13 : Huhtikuu 21, 2024, 10:41:46 »

Ei yllättäisi, vaikka 1435 mm:n rataverkko laajenisi nopeaan tahtiin läntisestä Ukrainasta aina Kiovaan saakka. Ainoa hidaste sen etenemiselle on Ukrainan oman nykyisen 1520 mm:n liikkuvan kaluston hyödyntäminen maan sisäisissä yhteyksissä. Yhdysliikenne Venäjän ja Valko-Venäjän suuntaan tuskin alkaa uudelleen aivan lähitulevaisuudessa, päinvastoin Ukrainan intresseissä on estää 1520 mm:n sotatarvikkeita kuljettavan kaluston pääsy omalle alueelleen idästä tai pohjoisesta.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 912


« Vastaus #14 : Huhtikuu 21, 2024, 15:38:11 »

Ei yllättäisi, vaikka 1435 mm:n rataverkko laajenisi nopeaan tahtiin läntisestä Ukrainasta aina Kiovaan saakka. Ainoa hidaste sen etenemiselle on Ukrainan oman nykyisen 1520 mm:n liikkuvan kaluston hyödyntäminen maan sisäisissä yhteyksissä. Yhdysliikenne Venäjän ja Valko-Venäjän suuntaan tuskin alkaa uudelleen aivan lähitulevaisuudessa, päinvastoin Ukrainan intresseissä on estää 1520 mm:n sotatarvikkeita kuljettavan kaluston pääsy omalle alueelleen idästä tai pohjoisesta.

Rahoituksesta siinä tietysti on kyse ja EU:N ja USAID tuesta. Ukraina näyttää pyrkivän EU:n sisämarkkinoille ja sen rautatiemarkkinoille  ja varmasti sen vaunutehtaat haluavat myydä vaunuja ERA:n tyyppihyväksynnän kautta euroopanmaille ja myös Ukrainaan joiden raideleveydet ovat samat. Joten alussa voi vaikka puolalainen veturi hoidella vetohommia.

Ja vaikka Ukrainalaiset räjäyttivät kaikki moskovan yhteydet niin tietysti sodan jälkeen ylimääräinen kalusto voidaan myydä Venäjälle hyvästä rahasta kun Venäjällä on pulaa vaunuista.

"Myös Ukrainan konfliktin aiheuttamat poliittiset jännitteet ja taloudelliset seuraukset heijastuvat tavaravaunujen valmistukseen, ja toisaalta myös kunnossapitoon, kun maiden väliset suhteet heikkenevät tai asetetaan sanktioita.  Aikaisemmin venäläisten valmistamia vaunuja ei enää ole markkinoilla saatavilla ja vanhoihin vaunuihin on myös haastavaa saada komponentteja ja varaosia. Tämä luo tavaravaunujen ja komponenttien valmistajille kysyntää ja uusia mahdollisuuksia, kun myös itäinen Eurooppa siirtyy käyttämään eurooppalaisen standardin mukaisia vaunuja tulevina vuosina."

https://www.vrfleetcare.fi/fi/vr-fleetcare/uutiset/teollisuus-tarvitsee-lisaa-kuljestuskapasiteettia-raiteille-021120231250/
tallennettu
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 77


« Vastaus #15 : Huhtikuu 21, 2024, 21:42:58 »


vaunut.org/kuva/154396?s=1

Jos Ukraina pysyy pystyssä niin eiköhän komponentteja löydy....
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 912


« Vastaus #16 : Huhtikuu 22, 2024, 14:32:03 »


vaunut.org/kuva/154396?s=1

Jos Ukraina pysyy pystyssä niin eiköhän komponentteja löydy....

Luulempa että Ukrainalaisia ei pahemmin kiinnosta korjata Venäjän tavaravaunuja vaan pyrkii eroon kaikesta.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 912


« Vastaus #17 : Huhtikuu 23, 2024, 07:40:30 »


Ukrzaliznytsia suunnittelee korjaavansa lähes 1200 kilometriä rautateitä vuonna 2024

"Töitä tehdään osilla, joilla on vilkasta junaliikennettä ja paljon kulumista.

Rautatietyöntekijät suunnittelevat käyttävänsä vuoden aikana korjaustöihin 310 yksikköä ratakoneistoa ja 2640 yksikköä tavaravaunuihin perustuvaa erikoisliikkuvaa kalustoa.

Lisäksi vuonna 2024 on tarkoitus kunnostaa taisteluissa vaurioituneita rakenteita."

https://www.railway.supply/en/ukrzaliznytsia-plans-to-repair-almost-1200-km-of-railway-tracks-in-2024/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 912


« Vastaus #18 : Eilen kello 15:56:14 »


PKP Cargo aikoo tulla Ukrainan kuljetusmarkkinoille

"PKP Cargon on tarkoitus kuljettaa erilaisia ​​rahtia, kertoo rautatieliikenteen uutisportaali Railway Supply.

Yrityksen ei tarvitse ostaa leveäraiteisia vetureita ja vaunuja, sillä USA ja Euroopan unioni suunnittelevat rakentavansa eurooppalaisen radan Lviviin ja sitten muihin kaupunkeihin, mukaan lukien Odessaan."

https://www.railway.supply/en/pkp-cargo-plans-to-enter-the-ukrainian-transportation-market/
tallennettu
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 141


« Vastaus #19 : Tänään kello 09:32:05 »


PKP Cargo aikoo tulla Ukrainan kuljetusmarkkinoille

"PKP Cargon on tarkoitus kuljettaa erilaisia ​​rahtia, kertoo rautatieliikenteen uutisportaali Railway Supply.

Yrityksen ei tarvitse ostaa leveäraiteisia vetureita ja vaunuja, sillä USA ja Euroopan unioni suunnittelevat rakentavansa eurooppalaisen radan Lviviin ja sitten muihin kaupunkeihin, mukaan lukien Odessaan."

https://www.railway.supply/en/pkp-cargo-plans-to-enter-the-ukrainian-transportation-market/

Lisäksi PKP Groupin toisella tytäryhtiöllä PKP LHS on jo leveäraiteisia vetureita. Kyseinen yhtiö operoi eteläisen Puolan halki kulkevaa LHS-rataa Ukrainan rajalta Katowicen terästehtaalle. Rata rakennettiin terästehtaan malmikuljetuksia varten 70-luvulla. Mutta ajoitus viittaa kyllä siihen että tarkoitus on liikennöidä lähinnä Ukrainan tulevalla normaalileveysverkolla.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Ukrainan ja Moldovan rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina