Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Etelä-Vanattara  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« : Lokakuu 22, 2023, 15:12:16 »

Kuvassa 18909 mainitaan väliaikainen Etelä-Vanattaran liikennepaikka. Onko sen kilometrisijainnista tai perustamis- ja lakkautuspäivämäärästä tietoa?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2129


« Vastaus #1 : Lokakuu 22, 2023, 16:30:42 »

Kuvassa 18909 mainitaan väliaikainen Etelä-Vanattaran liikennepaikka. Onko sen kilometrisijainnista tai perustamis- ja lakkautuspäivämäärästä tietoa?
Nuo löytyisi ainakin Helsingin liikennepiirin viikkovaroituksen (käsitti mm. rataosan Helsinki - Tampere) liitteistä, jos joku olisi niitä tallentanut. Vastaavia puolenvaihtopaukkoja oli muistaakseni myös Pohjois-Mattila.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 22, 2023, 21:45:00 kirjoittanut Teppo Niemi » tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 167


« Vastaus #2 : Lokakuu 22, 2023, 16:49:43 »

Lempäälässä oli Vanattara-niminen tila jonka halki rata kulki.
Noin 50-luvun alussa sinne perustettiin seisake joka mm. rataoikaisujen yhteydessä siirrettiin jonkin verran Tampereelle päin. Siitä vielä vähän ylöspäin on käsittääkseni nykyään puolenvaihtopaikka. Seisakkeen liikenne loppui joskus 60-70 luvuilla.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #3 : Lokakuu 22, 2023, 17:48:58 »

Käskylehdistä löytyy vastaus ainakin Vanattaren kysymykseen. Avattu liikenteelle 7.12.1949 ja lakkautettu 29.5.1988. En tiedä, onko sama asia kun Etelä-Vanattara.

tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2129


« Vastaus #4 : Lokakuu 22, 2023, 17:54:03 »

Käskylehdistä löytyy vastaus ainakin Vanattaren kysymykseen. Avattu liikenteelle 7.12.1949 ja lakkautettu 29.5.1988. En tiedä, onko sama asia kun Etelä-Vanattara.

Ei ole sama liikennepaikka. Etelä-Vanattara on radan sähköistys- ja perusparannusta varten perustettu puolenvaihtopaikka 1970-luvun alussa.
Vastaavia ovat oleet esim. Etelä-Savio, Pohjois-Purola.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 22, 2023, 18:54:51 kirjoittanut Teppo Niemi » tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #5 : Lokakuu 22, 2023, 17:59:47 »

Nyt on Etelä-Vanattaran lisäksi mainittu myös Pohjois-Mattila ja Pohjois-Purola! Hymyilee

Vuodelta 1968 löytyy Etelä-Palopuro sekä Pohjois-Palopuro, kuinkahan monta näitä on kaiken kaikkiaan ollut?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #6 : Lokakuu 22, 2023, 18:22:18 »

Nyt on Etelä-Vanattaran lisäksi mainittu myös Pohjois-Mattila ja Pohjois-Purola! Hymyilee

Vuodelta 1968 löytyy Etelä-Palopuro sekä Pohjois-Palopuro, kuinkahan monta näitä on kaiken kaikkiaan ollut?

Helsingin ja Riihimäen välillä oli tilapäisiä junanlähetys/junasuorituspaikkoja 60- ja 70-luvun taitteen ratatöiden aikaan. Silloin oli vain kaksi pääraidetta, joista toinen ratatöiden vuoksi pois käytöstä ja olisi ollut täysin mahdoton tilanne, jos yksiraiteisena olisi jouduttu ruuhka-aikanakin liikennöimään normaalien junanlähetyspaikkojen välimatkoja vastaavia osuuksia. Sellainenkin tilapäinen paikka on ollut käytössä kuin Etelä-Puistola.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 167


« Vastaus #7 : Lokakuu 22, 2023, 18:48:20 »

Koska tuohon aikaan oli kaiketi olemassa myös liikennepaikka Moisio, voisi olettaa tuon olleen lähellä alkuperäistä Vanattaran seisaketta jos on nimetty Etelä-Vanattaraksi. Jossain Moision ja Kuljun välillä kuitenkin. Tarkkojen kilometrien tietäjät tietänevät.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2423


« Vastaus #8 : Lokakuu 22, 2023, 19:19:08 »

Yhdestä vanhasta muistikirjasta löytyi muutamia tilapäisiä paikkoja, joistakin jopa sijainti:
Etelä-Puistola
Pohjois-Puistola
Etelä-Rekola
Pohjois-Rekola
Etelä-Savio km 25+750
Pohjois-Savio
Pohjois-Purola km 40+8
Pohjois-Nuppulinna km 44+7
Etelä-Palopuro km 51+635
Pohjois-Palopuro km 54+990
Etelä-Monni
Pohjois-Monni km 66+050
Leikkaus Km 81+070 (Karjaalla)

Viikkovaroitusilmoituksissa näitä oli. Nyt vaan niitä selailemaan, jos sellaisia on (minulla ei enää ole)
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #9 : Lokakuu 22, 2023, 23:05:57 »

Tarkoittaako 40+8 "40 kilometriä ja kahdeksan metriä"?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 167


« Vastaus #10 : Lokakuu 23, 2023, 06:41:32 »

Asian sivusta: Paikallisliikenteen jo hiivuttua oli lyhytaikainen kokeilu sähkökalustolla Tampereen-Toijalan välillä. Sen loputtua kaiketi loppui matkustajaliikenne Vanattaraan. Milloin tämä oli?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2129


« Vastaus #11 : Lokakuu 23, 2023, 06:58:30 »

Yhdestä vanhasta muistikirjasta löytyi muutamia tilapäisiä paikkoja, joistakin jopa sijainti:

Leikkaus Km 81+070 (Karjaalla)
Markku Nummelinin kirjottamassa Rantarata -kirjassa (Jyväskylä 2008) löytyy tiedot seuraavista tilapäisistä liikennepaikoista:
Länsi-Kela km 45+200
Käkelän vaihde 55+656 20.7.-4.10.1982
Myrans 67+250 10.1.-1.11.1963
Longjoki 80+700  1980
Leikkaus (kirjan sijaintina 81+100) 15.10.1968 -
Gollisjoki 83+581 (154+588) 1981
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2423


« Vastaus #12 : Lokakuu 23, 2023, 08:08:45 »

Tarkoittaako 40+8 "40 kilometriä ja kahdeksan metriä"?
Ei tarkoita, olisi pitänyt kirjoittaa 40+8xx, niin ei olisi jäänyt tulkinnanvaraiseksi.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 868


« Vastaus #13 : Lokakuu 23, 2023, 10:07:28 »

Olivatko Villähde eteläinen ja Villähde itäinen (Lahden ja Nastolan välissä) tilapäisiä vai pysyviä liikennepaikkoja ? Muistan että 1980-luvulla ne vilahti ikkunasta kun mentiin pikajunalla ohi.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2423


« Vastaus #14 : Huhtikuu 18, 2024, 20:31:17 »

Sen lisäksi, että "Leikkaus"-niminen tilapäinen seisake on ollut lähellä Karjaata, niin "Leikkaus" on ollut myös lähellä Espoota, Km 21+505. Espoon lähellä seisake avattiin 1.11.1963 ja sillä pysähtyivät junat H33, H306 ja H307 (nämä ar, el) ja la H318.

Viitsisikö joku siellä suunnalla asuva kuvata paikan nykyisin (siis Espoon tunnelin tietämillä vanhan linjan varrella).

tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Etelä-Vanattara  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina