Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Baltian rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 932


« Vastaus #75 : Helmikuu 11, 2024, 08:47:30 »

Väinäjoen ylittävän Rail Baltica -sillan rakentaminen alkaa Riiassa

"Riiassa on aloitettu uuden Rail Baltica -sillan rakentaminen Daugava-joen yli. Osana jatkuvaa Rail Baltica Central Hubin kehittämistä Latvian pääkaupungissa rakentamisen suorittaa BERERIX-rakennuskonsortio, jonka rakennusvalvonnasta vastaa Egis-Deutsche Bahn."


https://www.railbaltica.org/construction-of-the-rail-baltica-bridge-over-the-daugava-river-commences-in-riga/

https://www.egis-group.com/sectors/rail-transport
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 932


« Vastaus #76 : Helmikuu 13, 2024, 15:12:30 »

YLE:n uutinen rail balticasta viime vuoden puolelta

"Baltian maat Euroopan rataverkkoon kytkevän rautatien rakentaminen maksaa viimeisten arvioiden mukaan noin kymmenen miljardia euroa. Liikennöinnin on tarkoitus alkaa vuonna 2030.

Näin ollen Rail Baltica yhdistää valmistuessaan Baltian maat saumattomasti muun Euroopan rataverkkoon. Junien suunniteltu matkanopeus on maksimissaan 249 kilometriä tunnissa."

https://yle.fi/a/74-20066766
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 932


« Vastaus #77 : Helmikuu 15, 2024, 09:18:20 »


Rail Baltican rooli rahtilogistiikan tulevaisuuden muokkaajana

Helsingissä 8. helmikuuta pidetyssä ja Viron Tallinnassa 9. helmikuuta jatkuneessa konferenssissa käsiteltiin sisälogistiikkaa

"Suomen ja Baltian maat yhdistävä ja mahdollisesti Keski-Eurooppaan ulottuva kunnianhimoinen rautatieinfrastruktuurihanke Rail Baltica on tärkeä Euroopan liikenteen kehittämisessä. Projektin edetessä se ei ainoastaan ​​lupaa nykyaikaisia ​​matkustajapalveluja, vaan tarjoaa myös lukuisia mahdollisuuksia rahtilogistiikkateollisuudelle”, sanoi Kristīne Malnača, Global Project Strategy and Economics -osaston johtaja."


https://www.railbaltica.org/rail-balticas-role-in-shaping-the-future-of-freight-logistics/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 932


« Vastaus #78 : Helmikuu 17, 2024, 15:14:13 »


RAIL Baltica UM:n raportissa eurooppalaisesta rautatiestä vuodelta 2023

"Liettuassa aiotaan rakentaa lähes 400 km rautatietä, kolme liikennesolmukohtaa, kolme kansainvälistä matkustaja-asemaa ja kaksi eri liikennemuotoja yhdistelevää terminaalia. Projekti rahoitetaan 85% EU-varoilla ja 15% tulee Liettuan valtion budjetista. Vuodelle 2023 prioriteetteja ovat rakentaminen kohti Liettuan ja Latvian välistä rajaa, yhdyskuntasuunnittelu, yhdyskuntasuunnitelmien koordinaatio ja hyväksyminen, sekä maanhankinnan aloittaminen julkisia projekteja varten.

Latviassa on käynnissä useita rakennus- ja suunnitteluprojekteja esim. Rail Baltican keskusasemalla, Riikan kansainvälisellä lentokentällä, liikennemuotoja yhdistelevällä rahtiterminaalilla, useilla paikallisilla asemilla sekä infrastruktuurihuollon laitoksilla. Lisäksi pääradan rakennushankinta (n. 220 km) on käynnissä.

Viroon rakennetaan yhteensä 213 km rautatietä, sekä mm. kaksi kansainvälistä matkustajaterminaalia, kaksi liikennemuotoja yhdistelevää rahtiterminaalia, ja 12 alueellista pysäkkiä. Useita tarjouskilpailuita on käynnissä ja lisää aiotaan käynnistää myöhemmin vuonna 2023"

https://um.fi/edustustojen-raportit/-/asset_publisher/W41AhLdTjdag/content/tietoa-rail-baltica-hankkeesta/384951
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 487


« Vastaus #79 : Helmikuu 17, 2024, 18:40:28 »

Olkoon kuinka virallinen raportti vaan, yhtä pahasti minun korvaan särähtää Riian virheellinen taivutus! Surullinen

https://kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/nimien-taivutus-riian-vai-riikan/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 932


« Vastaus #80 : Helmikuu 18, 2024, 10:36:26 »


Rail Baltican edistystymiraportti Virosta marraskuulta 2023

"Rail Baltica on Viron ensimmäinen megaprojekti. Virossa Rail Baltican rakentaminen on alkanut maasillan ja ekoduktien rakentamisella. Tähän mennessä 8 siltaa on valmistunut ja 11 on rakenteilla."

https://youtu.be/IkSayEv3S-M

Taitaa olla samanlainen prosessi joka muutti Tampereen raitiotien myötä. Nyt vain muuttumassa on valtio.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 696


« Vastaus #81 : Helmikuu 18, 2024, 11:43:34 »

Hieno asia. EU:n elvytyspakettiin antamamme miljardit menevät näiltä osin liikenteellisesti kaivattuun tarkoitukseen ja Baltian maiden turvallisuuskin varmentuu.
Ehkä meilläkin herätään.  Ainakin Turun tunnin juna on poistumassa tuhlaamasta voimavarojamme.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 932


« Vastaus #82 : Helmikuu 18, 2024, 12:09:40 »

Hieno asia. EU:n elvytyspakettiin antamamme miljardit menevät näiltä osin liikenteellisesti kaivattuun tarkoitukseen ja Baltian maiden turvallisuuskin varmentuu.
Ehkä meilläkin herätään.  Ainakin Turun tunnin juna on poistumassa tuhlaamasta voimavarojamme.


Hyvästi tunnin juna tervetuloa länsirata https://lansirata.fi/

Mutta meidän pitäisi tehdä kuten Ukraina ja Baltit tekevät.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 932


« Vastaus #83 : Helmikuu 19, 2024, 06:29:59 »


Rail Baltican edistystymiraportti Latviasta marraskuulta 2023

"Menossa Riian keskusaseman rakennus, silta yli Väinäjoen, Salaspilin rahtiterminaali sekä Iecavan infran ylläpitoterminaali."

https://youtu.be/jqy8IDk0iBs
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 696


« Vastaus #84 : Helmikuu 19, 2024, 10:16:03 »

Tekemisen meininkiä Virossa, Latviassa ja Liettuassa! 
EU-rahoitus järjestettiin silloin kun ministeri Harakka esti ja kielsi maamme kanssakäymisen Rail Baltikan suuntaan ja esti suunnittelun jatkamisen Suomeen.
Sensijaan hän puuhasteli "tunnin junia" olettamiensa puoluetaktisten etujen vuoksi.

Vähin millä tehtyä virhettä voidaan korjata on sujuva junalauttayhteys ja 1435-jatkoraiteet jonnekin Hyvinkään vaiheille tulevaan terminaaliin.
Lisäksi Tallinnan tunnelin suunnittelu tulisi vihdoin aloittaa ja sen estämispäätös kumota

Suomen liikenne etelään tulisi suurelta osin uudelleensuunnata raiteitse ja teitse Baltian kautta. Tämä edistäisi osaltaan Rail Baltikan liikennemääriä ja kannattavuutta.
Tämä koskee myös matkustajaliikennettä.
LiVi-ministeriön tulisi toimia edistäjänä ja katalyyttinä.


tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 932


« Vastaus #85 : Helmikuu 20, 2024, 07:25:20 »


Rail Baltican edistystymiraportti Liettuasta marraskuulta 2023

"Käynnissä on Neris-joen silta, joka on 1,5 km pitkä silta. Lisäksi ratalinjaa rakennetaan"

https://youtu.be/YoYOiUbeRTU
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 932


« Vastaus #86 : Helmikuu 20, 2024, 07:42:36 »

Tekemisen meininkiä Virossa, Latviassa ja Liettuassa! 
EU-rahoitus järjestettiin silloin kun ministeri Harakka esti ja kielsi maamme kanssakäymisen Rail Baltikan suuntaan ja esti suunnittelun jatkamisen Suomeen.
Sensijaan hän puuhasteli "tunnin junia" olettamiensa puoluetaktisten etujen vuoksi.

Vähin millä tehtyä virhettä voidaan korjata on sujuva junalauttayhteys ja 1435-jatkoraiteet jonnekin Hyvinkään vaiheille tulevaan terminaaliin.
Lisäksi Tallinnan tunnelin suunnittelu tulisi vihdoin aloittaa ja sen estämispäätös kumota

Suomen liikenne etelään tulisi suurelta osin uudelleensuunnata raiteitse ja teitse Baltian kautta. Tämä edistäisi osaltaan Rail Baltikan liikennemääriä ja kannattavuutta.
Tämä koskee myös matkustajaliikennettä.
LiVi-ministeriön tulisi toimia edistäjänä ja katalyyttinä.


Taitaa Suomen rataverkko olla melkoisten muutosten edessä, Rail Baltican rakentamiseen näyttää osallistuvan isojen eurooppalaisten yhtiöiden edustajat kun Suomalaisille ei kelvannut. Myös Baltiassa neukkuraiteiden kohtalona taitaa olla sulastusuunit seuraavien 30-40 vuoden aikana.

Mutta uusinta oli se että, 1920-1940 luvuilla baltian maista pääsi euroopaisilla raiteilla Keski-Eurooppaan.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 932


« Vastaus #87 : Helmikuu 21, 2024, 14:54:59 »

Rail Baltican Tallinnan Ülemiste matkustajaterminaalin 5.2.2024  ylilentovideo

"Tulevan asemarakennuksen rakentamiseen tarvittava louhinta on pääosin valmis ja perustusten, tukiseinien ja rakenteen osien betonityöt on aloitettu.

Suunta Suur-Sõjamäeltä Tarton maantielle ja takaisin.
4. lento. Mavic 3, korkeus 29 metriä.

BRP:n insinöörit"

https://youtu.be/zxhnIgfsiXY        vertailuvideo lokakuulta 2023 https://youtu.be/qnO2lJ6Cpok

Kartta https://openrailwaymap.org/?style=standard&lat=59.429581751277944&lon=24.874677658081055&zoom=13
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 21, 2024, 16:16:25 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 932


« Vastaus #88 : Helmikuu 22, 2024, 06:42:25 »

Rail Baltican ratalinjan rakennuksesta sopimus Raplamaalla Virossa

"Raplamaan ratainfrastruktuurin ensimmäisen vaiheen rakennustyöt alkavat Harjun ja Raplan läänien rajalta ja päättyvät Kohilan kunnan Loonen kylään, kokonaispituudella 9,4 kilometriä. Pääradan keskileveys on 15 metriä. Pääradan penkereen lisäksi urakan puitteissa rakennetaan seitsemän suurta rakennelmaa (1 ekodukti, 5 tiesiltaa ja 1 kävelytunneli). Pääradan penkereen rakentaminen valmistautuu myös Rail Baltica Kohilan paikallisaseman rakentamiseen."

https://www.railbaltica.org/new-construction-contracts-signed-for-the-rail-baltica-mainline-in-estonia/

Kartta https://openrailwaymap.org/?style=standard&lat=59.09296954017024&lon=24.92076873779297&zoom=11
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #89 : Helmikuu 22, 2024, 11:09:12 »

Mutta uusinta oli se että, 1920-1940 luvuilla baltian maista pääsi euroopaisilla raiteilla Keski-Eurooppaan.
Tämä vaatii täsmennystä. Liettuan rataverkko oli maailmansotien välillä kokonaan 1435 mm:n raideleveydellä, mutta ei koko Latvia eikä miltään osin Viro. Riikaan ja Liepajaan pääsi 1435 mm:n rataa pitkin etelästä, samoin Daugavpilsiin.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 932


« Vastaus #90 : Helmikuu 22, 2024, 12:32:17 »

Tämä vaatii täsmennystä. Liettuan rataverkko oli maailmansotien välillä kokonaan 1435 mm:n raideleveydellä, mutta ei koko Latvia eikä miltään osin Viro. Riikaan ja Liepajaan pääsi 1435 mm:n rataa pitkin etelästä, samoin Daugavpilsiin.

Näin sanottiin videossa https://youtu.be/3yANCon-3vI

Mutta nyt on pääasia että Baltit aloittivat eurooppalaisen rataverkon rakentamisen


* Screenshot 2024-02-22 12.29.16.png (981.57 kilotavua, 1349x619 - tarkasteltu 82 kertaa.)
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 932


« Vastaus #91 : Helmikuu 24, 2024, 12:07:46 »

Rail Baltica Riian Keskusaseman suunnitellut työt vuonna 2024

"Rail Baltican Riian keskusaseman rakentamisen alkamisesta on kulunut jo 3 vuotta, ja vasta noin vuosi sitten työt menivät maan päälle.

Katso video, joka on jo tehty ja mitä töitä #BERERIX aikoo tehdä Rail Baltican Riian keskussolmussa vuonna 2024.

Rail Baltica Riian keskuskeskuksen suunnitellut työt vuonna 2024

https://www.youtube.com/watch?v=7aLcIdcskeQ&pp=ygUacmFpbCBiYWx0aWNhIHJpZ2EgYmVyZXJpeCA%3D
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 932


« Vastaus #92 : Helmikuu 29, 2024, 09:26:59 »

Rail Baltikasta johtuvia rakennustöitä Puolan puolella

Välillä Łapy - Białystok

"Ratalinjan nro 6 (E75) modernisoinnin materiaalia osuudella Łapy - Białystok. Tilanne: 16.2.2024
Musiikki: Angles - Meidän keskuudessa"

https://youtu.be/URKfQF180f8

Kartalla https://openrailwaymap.org/?style=gauge&lat=53.04141945977439&lon=23.002281188964844&zoom=11
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 932


« Vastaus #93 : Maaliskuu 01, 2024, 07:22:35 »

Espanjalaiset oppimassa eurooppalaisesta rautatiestä, Rail Baltikasta

"Kaksi tapahtumaa tällä viikolla, Vilnassa ja Riiassa, tarjosivat espanjalaisille liike-elämän edustajille tilaisuuden oppia lisää Latvian ja Liettuan liikenneinfrastruktuurista, mukaan lukien viimeaikaisista ja suunnitelluista kehityksestä, erityisesti Rail Baltica -hankkeessa. Nämä yritysfoorumit toimivat foorumina yhteyksien luomiselle ja samalla saaden arvokkaita näkemyksiä molempien maiden kuljetusalasta. Näihin tapahtumiin osallistui yli 100 yritystä ja ammattilaista Liettuasta, Latviasta ja Espanjasta"

"Espanjan liikenneinfrastruktuurin kehitys viimeisten 30 vuoden aikana on nostanut maan maailman kymmenen parhaan joukkoon alan laatuindekseissä. Espanja on pystynyt rakentamaan maailman toiseksi pisimmän suurten nopeuksien rautatieverkoston. Espanjalaiset yritykset ovat kehittäneet tärkeitä rautatieprojekteja muun muassa Pohjoismaissa, Saudi-Arabiassa, Yhdysvalloissa, Saksassa ja Ranskassa, mukaan lukien Baltian maissa. Yritysfoorumeilla kommentoitiin joitain espanjalaisten yritysten tarjoamia teknisiä ratkaisuja, kuten junien raideleveydenvaihtojärjestelmiä, joiden avulla ne voivat kulkea eri raideleveydellä."

https://www.railbaltica.org/inaugural-lithuanian-and-latvian-spanish-business-forums-strengthening-transport-industry-ties-between-baltics-and-spain/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 932


« Vastaus #94 : Maaliskuu 03, 2024, 08:15:19 »

Rail Baltican osuuden Kaunas - Jonava rakentamista Latviassa

28.2.2024

"Eurooppalaisen raideleveyden "Rail Baltica" ensimmäisten infrastruktuurikohteiden rakentaminen on valmistumassa - rakenteita rakennetaan Kaunasin lähelle, Jonavan alueelle. Kaikkein kypsimmällä osuudella Kaunasista Latvian rajalle päin pääradan ääriviivat ovat jo hahmottumassa - sekä tarvittavat tekniset rakenteet että ratapohja rakennetaan."

https://youtu.be/KZisMlSAiWE

Kartta https://openrailwaymap.org/?style=standard&lat=55.111764570168965&lon=24.465866088867184&zoom=10

https://www.railbaltica.org/rail-baltica-in-lithuania-first-infrastructure-objects-are-being-developed-in-jonava-district/
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 03, 2024, 09:51:48 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 696


« Vastaus #95 : Maaliskuu 03, 2024, 11:37:43 »

Voiko suurempaa kontrastia olla kuin yritteliäisyyden edistäminen Virossa, Latviassa ja Liettuassa,
ja meillä turhimusten puuhastelu vaununvärityksissä, poliittinen lakkoilu ja muu nollasummapeli!

Baltian raide-elvytysrahat palvelevat liikenteellisesti myös meitä, kunhan turhimusten tilalle tulee osaajia ja hankitaan mm. junalautta ja terminaali 1435 mm:n ratoineen Vihdin Hyvinkään vaiheille.
Vai eivätkö nämä kunnatkaan ole heränneet taantumahorroksesta?

Vielä ei ole ex-ministeri Harakka pyytänyt anteeksi nelivuotista haitantekoaan LiVi-ministeriössä. Elintasomme ei parane jos virheistä ei opita ja aleta toimia viisaasti.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 932


« Vastaus #96 : Maaliskuu 03, 2024, 11:52:04 »

Voiko suurempaa kontrastia olla kuin yritteliäisyyden edistäminen Virossa, Latviassa ja Liettuassa,
ja meillä turhimusten puuhastelu vaununvärityksissä, poliittinen lakkoilu ja muu nollasummapeli!

Baltian raide-elvytysrahat palvelevat liikenteellisesti myös meitä, kunhan turhimusten tilalle tulee osaajia ja hankitaan mm. junalautta ja terminaali 1435 mm:n ratoineen Vihdin Hyvinkään vaiheille.
Vai eivätkö nämä kunnatkaan ole heränneet taantumahorroksesta?

Vielä ei ole ex-ministeri Harakka pyytänyt anteeksi nelivuotista haitantekoaan LiVi-ministeriössä. Elintasomme ei parane jos virheistä ei opita ja aleta toimia viisaasti.

Suurnopeusjunat (joita siis ei ole Suomessa) eivät kulje junalautoilla vaan tarvitsevat EY:n jargonilla "Fixed Link" eli tunnelin/sillan toimiakseen. Suomalaiset jäävät siis rannalle ruikuttamaan.

Ja onhan Suomalaisiakin mukana Rail Balticassa

https://www.railbaltica.org/wp-content/uploads/2023/11/RB-TEN_T-broschure-2023_web.pdf


* Screenshot 2024-03-03 11.50.11.png (270.98 kilotavua, 800x561 - tarkasteltu 32 kertaa.)
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 487


« Vastaus #97 : Maaliskuu 03, 2024, 20:49:09 »

Baltian raide-elvytysrahat palvelevat liikenteellisesti myös meitä, kunhan turhimusten tilalle tulee osaajia ja hankitaan mm. junalautta ja terminaali 1435 mm:n ratoineen Vihdin Hyvinkään vaiheille.
Vai eivätkö nämä kunnatkaan ole heränneet taantumahorroksesta?

Vähän ihmettelen, mitä etua terminaalin sijoittaminen 1435 mm:n ratoineen "Vihdin Hyvinkään vaiheille" antaisi? Miksi ei satamaan, Vuosaareen, Hankoon tai minne satama sitten tuleekaan. Jos Fennorailin suunnitelmat toteutuvat, junalauttakin voisi toteutua melko nopealla aikataululla.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 696


« Vastaus #98 : Maaliskuu 04, 2024, 10:05:16 »

Vihti Hyvinkää tulivat kommenttiini muistona aiemmista Tallinnan tunneli -ehdotuksistani.
Kun tämä tunneli EU:n 75%:n maksuosuudella EU:n elvytyksen osana jäi peruuttamattomasti  saamatta (jaettiin muille) Harakan vuoksi, joudumme parhaimmillaan tyytymään junalauttaan.

Vihti ja Hyvinkää koski Tallinnan tunnelin yhdistämistä terminaalilla rataverkkoomme.
Tämä mahdollisuus siis hukattiin Harakan ja edellishallituksen saamattomuuden vuoksi .
Siten Vuosaari tai joku muu satamamme ratayhteyksin kaipaa nyt junalauttaa.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 932


« Vastaus #99 : Maaliskuu 04, 2024, 14:15:29 »

Vihti Hyvinkää tulivat kommenttiini muistona aiemmista Tallinnan tunneli -ehdotuksistani.
Kun tämä tunneli EU:n 75%:n maksuosuudella EU:n elvytyksen osana jäi peruuttamattomasti  saamatta (jaettiin muille) Harakan vuoksi, joudumme parhaimmillaan tyytymään junalauttaan.

Vihti ja Hyvinkää koski Tallinnan tunnelin yhdistämistä terminaalilla rataverkkoomme.
Tämä mahdollisuus siis hukattiin Harakan ja edellishallituksen saamattomuuden vuoksi .
Siten Vuosaari tai joku muu satamamme ratayhteyksin kaipaa nyt junalauttaa.


Ei taida tulla junalauttaa vaan rekat jatkavat nykyistä menoaan lautoilla ja siirtyvät Tallinnan satamassa Muugassa  eurooppalaiseen rekkajunaan, jolla pääsee Keski-eurooppaan. Lisäksi Tallinnasta avautuu rautatieyhteys Rotterdamin satamaan ihan TEN-T käytävää pitkin ja  josta aukeaa taas koko maailma.
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Baltian rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina