Ajankohtaiset  |  Tapahtumat  |  Aihe: Mikäs tapahtuma?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Antti Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« : Huhtikuu 22, 2019, 13:08:45 »

Mikähän tapahtuma mahtoi olla sunnuntaina 21.4. kun höyryveturi veti vaunuletkaa Lahti-Riihimäki radalla? eipä ainakaan missään sitä lue...
tallennettu
Jarkko Voutilainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 816


« Vastaus #1 : Huhtikuu 22, 2019, 14:13:39 »

Tästä junasta lienee kyse?
https://juliadata.fi/timetables?s=1946&d=21.4.2019
Muuta en tiedä kun tämä museoliikenteen harjoittaja kovin niukasti tai ei lainkaan kertoo tekemisistään yhteisillä foorumeilla.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1861


« Vastaus #2 : Huhtikuu 22, 2019, 15:03:38 »

Tästä junasta lienee kyse?
https://juliadata.fi/timetables?s=1946&d=21.4.2019
Muuta en tiedä kun tämä museoliikenteen harjoittaja kovin niukasti tai ei lainkaan kertoo tekemisistään yhteisillä foorumeilla.

Ei kenenkään tai minkään tahon ole pakko tehdä yhteistyötä, jos ei halua! Hymyilee
tallennettu

Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2663


« Vastaus #3 : Huhtikuu 22, 2019, 15:49:20 »

Liika avoimuus voi helposti paljastaa epäkohtia toiminnassa.

Näin siis yleisellä tasolla, ottamatta kantaa, jne.
tallennettu
Marko Hakanpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #4 : Huhtikuu 22, 2019, 21:24:39 »

Mikähän tässä on ongelma? Pe ajettiin Porin seudulla, la Rauman, su Tampereen ja tämä on paluujuna Kouvolaan. Höyryveturimatkat 1009 Oy:n kotisivulla tämänkin junan aikataulu oli nähtävissä ennen matkaa; aikataulut ja hinnastot poistetaan kun junat on ajettu. Harva matkustaja on kiinnostunut menneistä matkoista.
Kotisivulla on tulevien matkojen aikataulut ja hinnat sekä tietoa kalustosta. Mitä muuta pitäisi olla ja miksi? Mitä tietoa pitäisi jakaa jotta toiminta olisi "avointa"? Miksi pitäisi kertoa tekemisistä yhteisillä foorumeilla? Rautatieharrastuspiireissä ei yleensä kovin mairittelevaa tekstiä tule sen paremmin junastamme kuin toiminnastammekaan. Vaunut ovat väärän värisiä ja väärin sisustettuja. Melkeinpä mitä vaan teemmekin, teemme sen väärin. Ei liene vaikea arvata kuinka paljon on motivaatiota mitään tietoa jakaa.
Junaan aikova matkustaja saa kaiken matkaa varten tarvitsemansa tiedon kotisivulta, ja jollei saa, niin voi kysyä puhelimitse, sähköpostilla, facebook-sivullamme, messengerillä tai kotisivun palautelomakkeella.
Keväisin terveisin
Marko Hakanpää
Liikennepäällikkö, tiedotussihteeri ja veturin rasvaaja
Höyryveturimatkat 1009 Oy
tallennettu
Antti Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #5 : Huhtikuu 22, 2019, 22:07:14 »

Kiitos tiedoista,kyllä oli vaunut hyvän näkösiä kun ohi pyyhälsi ja ei tosiaankaan ole pakkoa kertoa kaikkea kokoajan juu,sehän on jokaisen oma juttu kun matkaan käy.
Tuossa kysäsin kun näin, hyvin selvisi ja taas sitten näkyy kun liikkuu...
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 503


« Vastaus #6 : Huhtikuu 23, 2019, 16:37:02 »

Rautatieharrastuspiireissä ei yleensä kovin mairittelevaa tekstiä tule sen paremmin junastamme kuin toiminnastammekaan. Vaunut ovat väärän värisiä ja väärin sisustettuja. Melkeinpä mitä vaan teemmekin, teemme sen väärin.
Voisiko tässä olla totuuden siemen. Aika surkeaa ja jopa lapsellista yhtiönne toiminta on ollut monin osin viime vuosina.
tallennettu
Marko Hakanpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #7 : Huhtikuu 23, 2019, 16:43:41 »

Rautatieharrastuspiireissä ei yleensä kovin mairittelevaa tekstiä tule sen paremmin junastamme kuin toiminnastammekaan. Vaunut ovat väärän värisiä ja väärin sisustettuja. Melkeinpä mitä vaan teemmekin, teemme sen väärin.
Voisiko tässä olla totuuden siemen. Aika surkeaa ja jopa lapsellista yhtiönne toiminta on ollut monin osin viime vuosina.
Voisitko mainita muutamia esimerkkejä vaikkapa vuosilta 2017-2019 niin voisimme miettiä miten voimme kehittää toimintaamme vähemmän surkeaksi ja lapselliseksi. Esitä alkuun vaikkapa muutama turvallisuuspoikkeama, sen jälkeen surkeat ja lopuksi lapselliset asiat mahdollisimman konkreettisessa muodossa.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 503


« Vastaus #8 : Huhtikuu 23, 2019, 16:48:38 »

Rautatieharrastuspiireissä ei yleensä kovin mairittelevaa tekstiä tule sen paremmin junastamme kuin toiminnastammekaan. Vaunut ovat väärän värisiä ja väärin sisustettuja. Melkeinpä mitä vaan teemmekin, teemme sen väärin.
Voisiko tässä olla totuuden siemen. Aika surkeaa ja jopa lapsellista yhtiönne toiminta on ollut monin osin viime vuosina.
Voisitko mainita muutamia esimerkkejä vaikkapa vuosilta 2017-2019 niin voisimme miettiä miten voimme kehittää toimintaamme vähemmän surkeaksi ja lapselliseksi. Esitä alkuun vaikkapa muutama turvallisuuspoikkeama, sen jälkeen surkeat ja lopuksi lapselliset asiat mahdollisimman konkreettisessa muodossa.
En minä rupea täällä ottamaan kantaa yksittäisiin turvallisuuspoikkeamiin, mutta ulkopuolelta katsottuna yhtiönne turvallisuuskulttuuri ei vaikuta kovin kaksiselta, milloin on ajettu ylinopeutta ja milloin ilman pätevää kuljettajaa. Asioita, joiden tulisi olla itsestäänselvyyksiä. Tokkopa myöskään höyryveturilla ajo Sköldvikin öljynjalostamolle oli kovin tarkkaan harkittu.  Lapsellista taas on muiden museoliikennöitsijöiden mustamaalaaminen ja se, että tullaan samana ajankohtana jonkun toisen kanssa kilpailemaan samasta yleisöstä.
tallennettu
Marko Hakanpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #9 : Huhtikuu 23, 2019, 16:55:56 »

Rautatieharrastuspiireissä ei yleensä kovin mairittelevaa tekstiä tule sen paremmin junastamme kuin toiminnastammekaan. Vaunut ovat väärän värisiä ja väärin sisustettuja. Melkeinpä mitä vaan teemmekin, teemme sen väärin.
Voisiko tässä olla totuuden siemen. Aika surkeaa ja jopa lapsellista yhtiönne toiminta on ollut monin osin viime vuosina.
Voisitko mainita muutamia esimerkkejä vaikkapa vuosilta 2017-2019 niin voisimme miettiä miten voimme kehittää toimintaamme vähemmän surkeaksi ja lapselliseksi. Esitä alkuun vaikkapa muutama turvallisuuspoikkeama, sen jälkeen surkeat ja lopuksi lapselliset asiat mahdollisimman konkreettisessa muodossa.
En minä rupea täällä ottamaan kantaa yksittäisiin turvallisuuspoikkeamiin, mutta ulkopuolelta katsottuna yhtiönne turvallisuuskulttuuri ei vaikuta kovin kaksiselta, milloin on ajettu ylinopeutta ja milloin ilman pätevää kuljettajaa. Asioita, joiden tulisi olla itsestäänselvyyksiä. Tokkopa myöskään höyryveturilla ajo Sköldvikin öljynjalostamolle oli kovin tarkkaan harkittu.  Lapsellista taas on muiden museoliikennöitsijöiden mustamaalaaminen ja se, että tullaan samana ajankohtana jonkun toisen kanssa kilpailemaan samasta yleisöstä.
Sköldvikiin meno oli varmistettu Liikennevirastosta ja Traficomilla ei ole toiminnastamme moittimista. Kovin oli vähäistä konkretia vastauksessasi ja vielä vähäisempää koskien vuosia 2017-2019; ajankohta jonka olen ollut yhtiön toiminnassa mukana ja siksi kiinnostaa minua erityisesti. Ja jos turvallisuuskulttuurimme ei vaikuta kovin kaksiselta, niin toiminnan kehittämisen kannalta olisi olennaista tietää miksei. Vuosien takaisten asioiden kaivaminen ei ole avuksi koska ne on aikoja sitten käsitelty.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2019, 17:09:43 kirjoittanut Marko Hakanpää » tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1861


« Vastaus #10 : Huhtikuu 23, 2019, 17:07:11 »

Höyryveturin käynti Sköldvikissä toisaalta sai vähän liikehdintää aikaan ja nykyään useimpien maamme rataverkon haltijoiden verkkoselostuksissa mainitaan erikseen, että heidän yksityisraiteistolle ei saa tulla höyryveturilla. Yleensä samassa lauseessa mainitaan vaaralliset aineet ja paloturvallisuus.
tallennettu

Marko Hakanpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #11 : Huhtikuu 23, 2019, 17:15:31 »

Sköldvikissä käydessämme siellä oli täysin luvallista käydä höyryveturilla, eikä mikään viranomaistaho ole siitä meitä moittinut, päin vastoin todettiin että se on sallittua koska se ei ole kiellettyä. Yleisöä ja jopa joitain rautatieharrastajia kiinnostavat nimenomaan rataosat joille ei normaalisti pääse, ja Olli-Sköldvik on yksi niistä. Aikoinaan jossain marmatettiin miksi haimme poikkeuslupaa ajaa Ristiinan radalla. Sinnekin saimme sen luvan korkealta taholta, mutta eihän se harrastajille kelvannut.
Eniten minua ihmetyttää juuri moittiminen tämä kaltaisista asioista, jotka on tehty yhteisymmärryksessä viranomaisten kanssa. Jos höyryveturilla Sköldvikiin tai Ristiinaan meno on jollekin ongelma, pitäköön ongelman itsellään.
Tämäkin viestiketju osoittaa miten turhaa on alkaa selitellä toimintaansa rautatieharrastajille. Tästä lannistuneina jatkamme tämän viestin jälkeen vanhalla linjalla, eli järjestämme kaikille avoimia yleisöajoja ja kerromme toiminnastamme vain sen verran kuin mitä matkustajan tarvitsee tietää osallistuakseen matkalle.
Höyryveturilla liikennöiminen on todella työlästä. Sitä tehdään talkoilla rakkaudesta höyryveturiin ja kannustimena asiakkaiden iloiset ilmeet.
Hyvää kevättä kaikille.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1861


« Vastaus #12 : Huhtikuu 23, 2019, 18:09:55 »

Eniten minua ihmetyttää juuri moittiminen tämä kaltaisista asioista, jotka on tehty yhteisymmärryksessä viranomaisten kanssa. Jos höyryveturilla Sköldvikiin tai Ristiinaan meno on jollekin ongelma, pitäköön ongelman itsellään.

En ole samaa mieltä yhteisymmärryksestä. Se ei ehkä ollut kiellettyä syksyllä 2017, mutta sai hyvin nopeasti aikaan muutoksia Liikenneviraston verkkoselostukseen. Liitteenä muutettu sivu. Uusi teksti kuuluu näin: "Höyryvetureiden käyttö on kielletty Sköldvikin ratapihalla." Hyvää tässä on, että tämä asia ei aiheuta enää jatkossa ongelmia vaan asia on aika selvä.


* verkkoselostus2018.jpg (96.23 kilotavua, 633x600 - tarkasteltu 299 kertaa.)
tallennettu

[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #13 : Huhtikuu 23, 2019, 18:45:02 »

Nesteen jalostamoilla on avotulen teko kielletty ja PITÄÄ OLLA yhtiön HSEQ kortti olemassa, ITSE sellasen joskus suorittaneena puhun. (2007) Se on aivan helvetin selvää että höyryveturi polttaa koko complexin.
https://www.neste.com/fi/konserni/tietoa-meistä/yhteystiedot/vastuullisuus-ympäristö-ja-turvallisuus-yhteyshenkilöt
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1996/19961254

1 §
Liikkumis- ja oleskelukielto

Liikkuminen ja oleskelu sekä avotulen tekeminen ilman asianomaisen yhtiön antamaa asianmukaista lupaa on kielletty seuraavien tuotantolaitosten alueilla:

1) Uudenmaan läänissä Neste Oy:n ja Borealis Polymers Oy:n Porvoon maalaiskunnan Kilpilahden teollisuusalueella (karttaliite 1)

2) Turun ja Porin läänissä Neste Oy:n Naantalin jalostamon teollisuusalueella (karttaliite 2).

Lukee ton koko määräyksen: annettu 7.4.1995

Traficom jumalallisella viisaudellaan EI VOI sallia höyryveturin menemistä jalostamoalueelle vaikkakin koko virasto KUVITTELEE että maailma on luotu silloin kun heidän laitoksensa on perustettu.

Lisäys: Nesteellä pitää sen lisäksi olla TULITYÖLUPA
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2019, 19:19:29 kirjoittanut Janne Louhi » tallennettu
Marko Hakanpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #14 : Huhtikuu 23, 2019, 19:43:34 »

En ole samaa mieltä yhteisymmärryksestä. Se ei ehkä ollut kiellettyä syksyllä 2017, mutta sai hyvin nopeasti aikaan muutoksia Liikenneviraston verkkoselostukseen. Liitteenä muutettu sivu. Uusi teksti kuuluu näin: "Höyryvetureiden käyttö on kielletty Sköldvikin ratapihalla." Hyvää tässä on, että tämä asia ei aiheuta enää jatkossa ongelmia vaan asia on aika selvä.
Saat ollakin eri mieltä. Mutta silloin oli yhteisymmärräys, koska toimittiin olemassa olevien sääntöjen mukaan. Se, että niitä myöhemmin muutettiin, ei muuta sitä tosiasasiaa, että senhetkisten sääntöjen mukaan kaikki toimivat oikein. Asia varmistettiin etukäteen Liikenneviraston huomattavan korkealta taholta, ja henkilökohtaisesti Sköldvikissä kävi junamme kulkuoikeuden varmistamassa saman viraston toinen erittäin korkeassa asemassa oleva henkilö.
tallennettu
Marko Hakanpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #15 : Huhtikuu 23, 2019, 19:53:51 »

Päätin olla enää kommentoimatta mutta tällaiset virheelliset ohilaukaukset mustamaalaavat meitä turhaan joten kommentoin kuitenkin.

Nesteen jalostamoilla on avotulen teko kielletty ja PITÄÄ OLLA yhtiön HSEQ kortti olemassa, ITSE sellasen joskus suorittaneena puhun. (2007) Se on aivan helvetin selvää että höyryveturi polttaa koko complexin.
https://www.neste.com/fi/konserni/tietoa-meistä/yhteystiedot/vastuullisuus-ympäristö-ja-turvallisuus-yhteyshenkilöt
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1996/19961254

1 §
Liikkumis- ja oleskelukielto

Liikkuminen ja oleskelu sekä avotulen tekeminen ilman asianomaisen yhtiön antamaa asianmukaista lupaa on kielletty seuraavien tuotantolaitosten alueilla:

1) Uudenmaan läänissä Neste Oy:n ja Borealis Polymers Oy:n Porvoon maalaiskunnan Kilpilahden teollisuusalueella (karttaliite 1)

2) Turun ja Porin läänissä Neste Oy:n Naantalin jalostamon teollisuusalueella (karttaliite 2).

Lukee ton koko määräyksen: annettu 7.4.1995

Tätä en kiistä. Veturimme kuitenkin oli lähimmillään n. 1,5 km:n päässä Nesteen jalostamon lähimmistä rakennuksista, sillä Sköldvikin järjestelyratapiha ei ole Nesteen jalostamolla vaan keskellä metsää kaukana siitä. Neste on yksityisraiteella ja me liikennöimme vain valtion raiteilla. Rataverkon haltijuuden rajat näkyvät raiteistokaavioissa.

Lainaus
Traficom jumalallisella viisaudellaan EI VOI sallia höyryveturin menemistä jalostamoalueelle vaikkakin koko virasto KUVITTELEE että maailma on luotu silloin kun heidän laitoksensa on perustettu.


Ei sallinutkaan eikä tarvinnutkaan koska emme olleet lähelläkään jalostamoa. Suosittelen tutustumaan Googlen satelliittikuvaan alueesta. Lupa sitä paitsi tuli rataverkon haltijalta eikä Trafilta.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Tapahtumat  |  Aihe: Mikäs tapahtuma?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2020 Resiina