Ajankohtaiset  |  Tapahtumat  |  Aihe: 27.7.-3.8 Saksa Erzgebirgen höyryjunat matka 8 pv.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jarmo Porkka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« : Toukokuu 13, 2019, 23:20:51 »

Matka rautateiden ystäville

Matkustaminen perinteisellä höyryjunalla Saksan Erzgebirgen kauneimpien laaksojen läpi on ainutlaatuinen kokemus joka saa rautateiden ystävien silmät loistamaan. Nauti höyryjunamatkasta Preßnitztalbahnilla ja lumoudu sen nostalgisesta ilmapiiristä ja viehättävistä maisemista. Koe Fichtelbergbahnin höyryjunamatka Saksan korkeimmalla olevaan kaupunkiin Kurort Oberwiesenthal asemalle 893 m. Nykyään rautatien harrastaja huolehtivat monilla Erzgebirgen paikkakunnilla rautatieliikenteen kukoistusajan perinnöstä.

27.7-3.8 SAKSA ERZGEBIRGEN HÖYRYJUNAT 8 pv. 775 €. Katso matkan nettisivulta lisää https://www.blitztours.fi/37136

775 € 2hh:ssa, 845 € 1hh, 750 € 3hh:ssa, 725 € nuorisohinta -17 v. Sis. FINNAIR:in lennot Prahaan, 7 yötä hotellissa** aamiaisella Vepjryssä sekä tervetuliais-illallisen, suomalaisen matkanjohtajan johdolla ohjelmaan merkityt bussi- & junamatkat sekä nähtävyydet: Preßnitztalbahnin museorata & rautatiemuseo, Fichtelbergbahn & veturivarikkokierros, Fichtelberg köysiradan matkat m/p, Schwarzenbergin rautatiemuseo, Saksin kapearaiderautateiden museo, August Horch automuseo, Chemnitzin rautatiemuseo, Teollisuusmuseo, Chemnitzin puistorautatie, Augustusburgin kiskoköysirata & linna, Modellbahnland Erzgebirge, Chomutovin rautatiemuseo, vierailut Auhagenin tehtaanmyymälässä ja useammassa pienoisrautatieliikkeessä.
Katso matkan nettisivulta lisää https://www.blitztours.fi/37136

27.7-3.8  ERZGEBIRGEN HÖYRYJUNAT MATKAN OHJELMA

27.7 Lauantai (päivän junamatkat 235 km)

Klo 08.15 kokoontuminen Helsinki Vantaa lentoasemalla Terminaali 2 Finnairin Check-in automaatilla  josta jokainen saa boardin card:in / lentolippunsa. Klo 09.40 FINNAIR:in lento lähtee Prahaan. Klo 10.50 kone laskeutuu Prahan lentokentälle. Klo 11.20 bussi lähtee terminaalin ulkopuolelta Prahan päärautatieasemalle. Matkalla klo 12-12.30 ostostauko pienoisrautatieliikessä. Klo 13.00 Bussi saapuu Prahan päärautatieasemalle jossa eväiden ostoa junamatkaa varten. Klo 13.32 Praha hl.n. kaukojuna R 608 Krusnohor (ei ravintolavaunua) > Klo 15:49 Chomutov päärautatieasema junanvaihto. Klo 16:10 >17.32 kiskobussi paikallisjuna Os 5298 Vejprty. Valokuvaustauko Vejprtyn/ Weipert asemalla ja jatkamme kävellen hotelliin. Klo 18.00 sisään kirjoittautuminen hotelliin. Klo 19.00 tervetuliais-illallinen lähiravintolassa.

28.7 Sunnuntai (päivän junamatkat 18 km / 72 min.)
Klo 08.00-09.00 aamiainen. Klo 09.00 kuljetus Jöhnstadtiin ja tutustuminen Preßnitztal:in kapearautatie museorataan ja museoon. Klo 10:05 Jöhstadt höyryjuna P14210 > klo 10:42 Steinbach. Vapataa aikaa tutustua Steinbachin asema-alueseen ja ratapihaan. Kävellen 900 m päähän Widbachin majataloon jossa klo 11-12 Lounas/kahvitauko. 100 m. päästä Wildbachin seisakkeelta lähtee höyryjuna P14223 klo 12:02 Jöhstad:iin > 12:45. Sen jälkeen tutustumme rautatiemuseon näyttelyihin. Klo 15.00 kuljetus hotellille tai Annaberg-Bucholziin.

29.7 Maanantai (päivän junamatkat 34,8 km)                                                      
Klo 08.00-09.00 aamiainen. 09.00 bussi> 09.20 Oberwiesenthalin rautatieasemalle. Klo 10:14 Fichtelberbahn höyryjuna lähtee Cranzahliin. Klo 11.18-13.15 vapaata aikaa tutustu Cranzahlin asemaan ja ratapihaan tai lounastaa Granzahlin aseman bistrossa. Klo 13.15 höyryjuna lähtee Oberwiesenthaliin >klo 14.17. Klo 14.30-15.00 opastettu veturivarikko käynti. Sen jälkeen kävelemme Fichtelbergin hissiasemalle ja nousemme kabiinihissillä 1215 metriä korkean Fichtelberg vuoren huipulle. Tauko näköalaravintolassa maisemia ihaillen. Tulemme yhdessä alas. Sen jälkeen vapaata aikaa Oberwiesenthalissa. Klo 17.45 tai 18.55 lähtö hotellille. Bussi on hotellilla klo 18/ tai klo 19.10.

30.7 Tiistai
Klo 07.00-07.40 aamiainen. Klo 07.45 lähtö Schwarzenbergiin. Klo 09.30 bussi on Schwarzenbergin rautatieasemalla josta kävelemme rautatiemuseon. Klo 10-12 tutustumme Schwarzenbergin rautatiemuseoon. Klo 12-13.30 vapaata aikaa lounastaa tai tutustua Schwarzenbergin linnaan. Iltapäivällä tutustumme vielä klo 14-16 Saksin kapearaiteisten rautateiden museoon. Hotellilla olemme takaisin klo 16.45.

31.7 Keskiviikko
Klo 07.00-08.00aamiainen. Klo 07.45 bussi lähtee > Annabergiin klo 08.06. Klo 08.07 Annaberg-Buchholz unterer Bf lähtee > Regionalbahn Erzgebirgebahn juna Chemnitziin. Juna on Chemnitzin päärautatieasemalla klo 09:20. Chemnitzissä tutustumme Chemnitzin rautatiemuseoon, Park-eisenbahnin rataan ja Teollisuusmuseoon. Vierailu pienoisrautatieliikkeissä: Spielwaren u. Modellbahnen Heilmann, sekä käytettyjen junien liikkeessä. Iltapäivällä vapaata aikaa kaupungilla. Klo 17.36 Regionalbahn Erggebirgebahn juna lähtee Chemnitzin päärautatieasemalta ja saapuu Annabergin asemalle 18:49 josta lähtee bussi klo 19.24. Olemme klo 19.45 hotellilla.

1.8 Torstai
Klo 08.00-09.00 aamiainen. Klo 07.45 bussi lähtee. Klo 09.20 bussi on Schwarzbergin rautatieasemalla. Klo 09:56 Schwarzenberg(Erzg) Erzgebirgebahn juna > Zwickau(Sachs)Hbf klo 10:41. Aamupäivällä tutustumme klo 11.00-12.00 August Horch automuseoon. Käymme Hanka Gützold Fachgeschäft für Modelleisenbahnen liikkeessä. Vapaata aikaa lounastaa ja ostoksille. Klo 13:39 Zwickau(Sachs)Hbf Mitteldeutsche Regiobahn juna > 14:25 Chemnitz Hbf klo 14:36 lähtee> Erzgebirgsbahn juna Erdmannsdorf-Augustusburg seisake 14:51.Klo 15.00 nousemme kiskoköysiradalla Augustusburgin linnaan jonka museoihin tutustumme. Lopuksi aikaa lounastaa linnan ravintolassa. Klo 17:52 Erzgebirgebahn juna > Annabergiin 18:49, josta lähtee bussi klo 19.24. Olemme klo 19.45 hotellilla.

2.8 Perjantai
Klo 08.00-00.45 aamiainen. Klo 08.45 bussi Auhagenin tehtaalle. Klo 10.10-11.15 Auhagen pienoisrautatie tarviketehtaan myymälään tutustuminen. Klo 11.30-12.20 Lounas-/kahvitauko, vapaa-aikaa Marienbergissä. Klo 12.20 bussi Modellbahnland Erzgebirgen näyttelyyn johon tutustumme klo 13.45-14.45 tai 15.45 asti. Näyttelyssä on shoppi ja bistro. Klo 14.50 & 15.50 bussi Annaberg-Bucholtziin jossa on klo 15.00-16.30 vapaata aikaa tutustua kaupungin nähtävyyksin tai lounastaa. Klo 16.30 bussi Annabergistä ja klo 16.40-17.40 tutustuminen Modellbahn Höber pienoisrautatieliikkeeseen. Klo 17.38 bussi > 17.49 hotelli. (Jos kiinnostuneita niin voimme järjestää klo 18.00- tapaamisen paikallisen pienoisrautatiekerhon jäseniltaan. Taksilla takaisin hotellille n. 5-8 € henk.?)

3.8 Lauantai (päivän junamatkat 235 km / 4 tuntia)
Klo 09.00-10.00 aamiainen. Klo 10 lähtö hotellilta kävellen asemalle. Klo 10:25 lähtee paikallisjuna Chomutoviin >klo 11.47. Klo 12-13.50 Chomutovin rautatiemuseoon tutustuminen. Eväiden osto junamatkalle. Klo 14:08 kaukojuna R 611 Krušnohor Prahaan (ei ravintolavaunua). Juna on Prahan Päärautatieasemalla klo 16.26. Lounastauko asemalla. Klo 17.20 metro / bussi lentokentälle. Bussi on kentällä klo 18. Finnairin lento lähtee klo 19:30. Kone laskeutuu Helsinkiin klo 22:35.

Tiedustelut ja varaukset e-mail: info@blitztours.fi

Matkanjärjestäjä Blitz Tours Oy
3647/06/Mj. WWW.BLITZTOURS.FI

// otsikko korjattu


* 27.7 Erzgebirge junamatka 775 logo (2).jpg (357.5 kilotavua, 1280x720 - tarkasteltu 63 kertaa.)

* 27.7_Erzgebirge_junamatka_oberwisenthal_ratapiha_2.jpg (244.56 kilotavua, 890x479 - tarkasteltu 27 kertaa.)

* 27.7_Erzgebirge_junamatka_Fichtelbergbahn_lisa_1_2 (2).jpg (398.47 kilotavua, 1082x670 - tarkasteltu 17 kertaa.)

* 27.7_Erzgebirge_junamatka_oberwisenthal_hoyryveturi_ratapihalla_2.jpg (197.42 kilotavua, 1079x687 - tarkasteltu 21 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 02, 2019, 11:33:19 kirjoittanut Jarmo Porkka » tallennettu
Jarmo Porkka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #1 : Kesäkuu 14, 2019, 12:59:21 »

Matkalla käydään myös Tsekin rautateiden (CD) Chomutovin museon näyttelyssä jossa on lähes 100 erilaista veturia ja vaunua, vuonna 1870 valmistetusta höyryveturista aina uudempiin 100 vuotta myöhemmin valmistettuun rautatiekalustoon. Tsekin rautateiden (CD) äskettäin käytöstä poistamaa kalustoa sekä Tsekkoslovakian rautateiden (ČSD) rautatie-, salonki-, matkustaja- ja moottoribussi- ja sähkövetureita sekä dieselmoottoreita, historiallisia vetureita ja rautatiekulkuneuvoja. Suurimmat nähtävyydet ovat höyryveturit esim. pikajunaliikenteen veturi 498.106 "Albatros", jonka nopeusennätys on 162 km / h, Skodan ensimmäinen sodanjälkeen valmistama veturi 534.0301 ja Linzissä 1887 valmistettu höyryraitiotievaunu "Gartenau". Nähtävillä on myös Aussig-Teplitzer rautatieyhtiön salonkivaunu vuodelta 1900, joka on valmistettu F. Ringhofferin tehtaalla Smichovissa Prahassa ja Nesselsdorfer Wagenbaun Kopřivnicessa 1906 paroni Adolph Rothschildille valmistettu salonkivaunu. Katso lisää https://www.blitztours.fi/37136


* FB_IMG_1560506050841.jpg (55.19 kilotavua, 720x450 - tarkasteltu 37 kertaa.)

* FB_IMG_1560506058005.jpg (74.72 kilotavua, 720x469 - tarkasteltu 41 kertaa.)

* FB_IMG_1560506038330.jpg (57.63 kilotavua, 720x436 - tarkasteltu 37 kertaa.)

* FB_IMG_1560506042599.jpg (40.5 kilotavua, 720x405 - tarkasteltu 41 kertaa.)
tallennettu
Jarmo Porkka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #2 : Kesäkuu 14, 2019, 13:13:24 »

OBERWIESENTHALIN ASEMA
Kurort Oberwiesenthal -asema (5.10.1935 asti vain Oberwiesenthal-asemana) on Saksan korkeimmalla oleva asema. Kaksikerroksinen asemarakennus (joka koostuu kolmesta rakennusosasta) on tyypillinen Erzgebirgen alueen asemarakennus. Asemarakennuksessa on myös Fichtelbergbahnin rautatiehallinton tilat.
Aseman odotushallissa on pienoisrautatie ja muuta kiinnostavaa katseltavaa


* 27.7_Erzgebirge_junamatka_oberwisenthal_asema_laiturit_1_2.jpg (243.71 kilotavua, 1078x530 - tarkasteltu 40 kertaa.)

* 27.7_Erzgebirge_junamatka_oberwisenthal_asema_laituri_2_2.jpg (210.75 kilotavua, 1077x537 - tarkasteltu 33 kertaa.)

* 27.7_Erzgebirge_junamatka_oberwisenthal_asema_2_takaa_2.jpg (204.06 kilotavua, 1076x522 - tarkasteltu 35 kertaa.)

* 27.7_Erzgebirge_junamatka_oberwisenthal_asema_sisa_2.jpg (257.72 kilotavua, 1280x720 - tarkasteltu 38 kertaa.)
tallennettu
Jarmo Porkka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #3 : Kesäkuu 14, 2019, 13:34:37 »

Saksin kapearaiteisten rautateiden museo.
Museorakennus on Königlich Sächsischen Eisenbahnen kaperautateiden standardi asema. Palveluhuoneet sijaitsivat pohjakerroksessa, mutta yläkertaa käytettiin myös asuntoa. Asemahallissa on museon näyttely sekä paikallishistorian näyttely. Matkamuistomyymälä. Pienoisrautatienäyttelyssä Fichtelbergseilbahn ja HO-rata. Vitriineissä on nähtävillä HOe-Bahn, HO, Oe  kalustoa. Veturitalleilla on mm. moottoriresiina. Yli 30 matkustaja- ja tavaravaunun lisäksi useita höyry- ja dieselvetureita. Kokoelma vaihteita ja signaalilaitteistoa. Höyryvetureita: 0 3616-5 (Güterzugdampflokomotive Baujahr 1940 / Reko 1960), 52 8183-7 (Güterzugdampflokomotive, Baujahr 1943 / Reko 1967), 58 3049-2 (Güterzugdampflokomotive, Baujahr 1920/1961), 75 501 (Personenzugtenderlokomotive Baujahr 1915, 86 1049-2 (Güterzugtenderlokomotive Baujahr 1932), 94 2105-8 (Güterzugtenderlokomotive Baujahr 1923, FL B (Dampfspeicherlokomotive Baujahr 1956).
Dieselvetureita: 106 992-1 (Diesel-Rangierlokomotive Typ V60D, Baujahr 1979), 112 516-0 (Diesellokomotive Typ V100, Baujahr 1973), 118 776-4 (Diesellokomotive Typ V180, Baujahr 1969). Katso lisää matkasta https://www.blitztours.fi/37136


* 20190614_132011.jpg (314.2 kilotavua, 927x720 - tarkasteltu 31 kertaa.)

* 20190614_131932.jpg (283.24 kilotavua, 867x530 - tarkasteltu 33 kertaa.)

* 20190614_131909.jpg (114.44 kilotavua, 437x327 - tarkasteltu 34 kertaa.)

* 20190614_131852.jpg (123.09 kilotavua, 441x328 - tarkasteltu 34 kertaa.)
tallennettu
Jarmo Porkka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #4 : Kesäkuu 14, 2019, 13:46:30 »

DB-REGIONETZ EZRGEBIRGBAHN (D)
Erzgebirgsbahnilla on Saksissa 217 kilometrin pituinen linjaverkosto. Vaihtelevassa maastossa kulkeva rata seuraa usein vuoristopuron kulkua, kulkee pitkissä tunneleissa ja kapeiden laaksoissa tai jyrkkiä kallion reunoja pitkin. Erzgebirgsbahnissa matkustaminen on erityinen kokemus, kun nousua on jopa 2,5 % ja kurvi voi olla 180 astetta. Liikennöinti tapahtuu pääasiassa 16 modernin Siemens VT 642 "Desiro Classic" - diesel-moottorivaunukaluston liikennöimänä. Erzgebirgsbahn hallitsee lähes koko liikennettä reittiverkostossaan. SIEMENSin 41700 mm: n pituisissa kaksiosaissa yksiköissä on mukavat matalat lattiat, polkupyörätilat ja wc.

Annaberg-Buchholz – Flöhan rata, joka tunnetaan myös Zschopaunlaakson ratana (Zschopautalbahn), on Saksissa toimiva sivuraiderata, joka yhdistää Annaberg-Buchholzin ala-aseman (unt Bf) ja Vejprty – Annaberg-Buchholzin radan Flöhaan ja joka kulkee Zschopaunlaakson halki Wolkensteinin ja Zschopaun kautta. Se on ollut vuodesta 2001 DB Region tytäryhtiön Erzebirgsbahnin liikennöimänä. Kaikki junien kulkuun liittyvät toiminnot on hoidettu Annaberg-Buchholzista käsin. Liikenne jatkuu Flöhan kautta Chemnitziin, josta on enemmän yhteyksiä ympäröivälle alueelle.



* 27.7_Erzgebirge_junamatka_Erzgebirgbahn_juna_2.jpg (411.06 kilotavua, 1245x572 - tarkasteltu 30 kertaa.)
tallennettu
Jarmo Porkka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #5 : Kesäkuu 14, 2019, 13:52:00 »

ERZGEBIRGEN PIENOISRAUTATIEMAAILMA
Modellbahnland Erzgebirge on vuonna 2001 avattu rautatie-näyttely. 770 m²: n suuruinen näyttelyalue esittää Annabergin entisen hallintopiirin rautatiet 1980-luvulla. Näyttelyrata on lajissan Euroopan suurin 1:32 eli I koon rata. Siinä on 660 metriä rataa, 290 vaihdetta, 30 junaa, 450 rakennusta ja 40.000 puuta, valo- ja äänitehosteita mm. päivä muuttuu yöksi. Bistro ja shoppi.
Näyttelyssä on esillä Zschopautalbahn (Abschnitt Wolkenstein–Bärenstein), Bahnstrecke Königswalde–Annaberg-Buchholz ob Bf, Schmalspurbahn Cranzahl–Kurort Oberwiesenthal (Fichtelbergbahn), Schmalspurbahn Wolkenstein–Jöhstadt (Preßnitztalbahn), Anschlussbahn Schönfeld-Wiesa–Papierfabrik.



* 27.7_Erzgebirge_junamatka_pienoismallimaailma_2_2.jpg (244.82 kilotavua, 1075x679 - tarkasteltu 37 kertaa.)

* 27.7_Erzgebirge_junamatka_pienoismallimaailma_1_2.jpg (356.79 kilotavua, 1280x720 - tarkasteltu 31 kertaa.)
tallennettu
Jarmo Porkka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #6 : Kesäkuu 14, 2019, 14:19:11 »

CHEMNITZIN PÄÄRAUTATIEASEMA
Chemnitz Hauptbahnhof kuuluu Deutsche Bahn AG: n asemaluokkaan 2. Päivittäin 11.000 matkustajaa kulkee aseman kautta ja noin 350 lähijunaa pysähtyy siellä. Chemnitzin päärautatieasema on Saksan suurin rautatieasema, jossa ei ole kaukoliikenteen rautatieyhteyttä. Chemnitzin päärautatieaseman rakennus on tyypillinen historiallinen rakennus, joka on rakennettu vuonna 1872. Asema uusittiin kansainvälisen modernismin tyyliin vuosina 1973-76. Asemahalli on on 125 metriä pitkä ja siellä on myös liiketiloja.
Asemahallista löytyy myös kolikoilla toimiva pienoisrauta


* 27.7_Erzgebirge_junamatka_chemnitzin_paarautatieasema_1_2.jpg (297.34 kilotavua, 879x720 - tarkasteltu 38 kertaa.)

* 27.7_Erzgebirge_junamatka_chemnitzin_paarautatieasema_2_2 (1).jpg (299.56 kilotavua, 875x636 - tarkasteltu 41 kertaa.)
tallennettu
Jarmo Porkka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #7 : Kesäkuu 14, 2019, 16:12:00 »


SCHWARZENBERGIN RAUTATIEMUSEO
Schwarzenbergin rautatiemuseossa on todella näkemisen arvoinen normaaliradan kalustonäyttely joka onkin yksi Saksin suurimmista. Veturihalleilla ja ratapihalla on nähtävissä 140 vuotta Erzgebirgen rautatiehistoriaa.
Historiallisia höyryvetureita, kisko-trabantteja, dieselvetureita, matkustaja- ja tavaravaunuja. Museon ylpeydenaihe on Höyryveturin 50 3616 (vuodelta 1940) vetämä juna, jossa on historialliset alkuperäiset matkustajavaunut.
Nähtävillä on historiallista signaalilaatikoita ja signaaliteknologiaa sekä museoaseman alkuperäinen odotushalli. Museossa on bistro terassi ja kioski jossa myynniissä rautatieaihesta tavaraa.


* 27.7_Erzgebirge_junamatka_Schwatrzenberg_rautatiemuseo_2_paakuva_2.jpg (363.74 kilotavua, 1274x696 - tarkasteltu 45 kertaa.)

* 27.7_Erzgebirge_junamatka_Schwatrzenberg_rautatiemuseo_5_2.jpg (290.19 kilotavua, 1268x561 - tarkasteltu 47 kertaa.)
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« Vastaus #8 : Kesäkuu 14, 2019, 21:30:37 »

Ei liene suomalaisille rautatieharrastajille aiemmin ollut tarjolla näin mahtavaa pakettia.
Suosittelen lämpimästi! Lukuunottamatta Tsekin museota kävin kolmisen vuotta sitten useimmissa tarjotuista paikoista. Chemnitzin suuren rautatiemuseon näin valitettavasti vain ulkopuolelta, koska se ei ollut avoinna.
 
Chemnitzin teollisuusmuseo on iso ja kiinnostavan korkeatasoinen, ja Hartmanin kaupungissa kun ollaan, on tehtaan tekemä veturikin paikalla. Sivuhallissa on DKW-etuvetoautojen (IFA F8:n edeltäjiä) kokoelma, ollaanhan yhdessä DKW-kaupungissa.
Chemnitzin asemahallissa oli (on kai edelleen) rautatiekirjamielessä laadukas kirjakauppa.
Vajaan kilometrin päässä asemasta tornihotellia vastapäätä on maailman suurin ja karmein ihmispää. Se esittää suunnattomasti suurennettuna Karl Marxin päätä. Olihan Chemnitz harppiaikana Karl-Marx-Stadt. Viimeksi pään graniittipartapöheikköön oli laitettu kyltti. Siinä oli viitta  otsapuolelle ja teksti "toilet".

Chemnitzin ja Zwickaun välillä on vähän kituva Glauchaun kaupunki, jonka varikolla pidetään yhtä höyryä liikennekunnossa. Glauchaun länsipipuolella on Oberschindmassin kylä ja naapuri-Zwickauhun vievän tien laidassa Bresler-pikkutehdas, joka teki matkamökkini.
Tehtaan viereisen mäen Stellplatzilta näki tiheästi tavarajunia läheiseen, Zwickaun puolella olevaan VW:n tehtaaseen.

Zwickaun Horch-museo on museoiden huippua. Zwickau oli myös P70:n ja Trabantin kehto.
DKW:n moottoripyörien kehto ja pääpaikka oli Zschopau, ja moottoripyörämuseo on siellä, mutta se on sivussa matkareitiltä.

Muut paikat ovat myös kovin kiinnostavia.  Annaberg-Buchholz on puulelupaikka ja harkiten löytyy sopivaakin. Schwarzenbergin rautatiemuseo/varikkoalue on erinomainen jne.

Saksan reissuilla kiroan itse vain yhtä asiaa: miksi varsin hyödyttömän pakkoruotsin sijaan ei sallittu saksaa, jonka oppiminen pelkästään itse työn rinnalla ei oikein onnistu.
Oppimiseen tarvitaan pänttäystä ja vapaata aivotilaa. Sitä ei ole jäljellä aktiiviaikana.
 
tallennettu
Jarmo Porkka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #9 : Kesäkuu 18, 2019, 09:39:10 »

Preßnitzlaakson 750 mm kapearaiteinen 8 km pitkä museorautatie (Preßnitztalbahn) Erzgebirge vuoristossa.
Steinbachin asema on kapearaiteisen rautatien klassinen kauttakuljetusasema, jossa on veturihuolto (vesitalo) ja lastauslaitureita ja sivuraiteita. Nykyään asema on museorautatien pohjoisin ja matalimmalla (kork 543 m.) oleva asema.


* FB_IMG_1560839772516.jpg (66.14 kilotavua, 720x405 - tarkasteltu 40 kertaa.)

* FB_IMG_1560839742850.jpg (67.89 kilotavua, 720x491 - tarkasteltu 35 kertaa.)

* FB_IMG_1560839751423.jpg (69.52 kilotavua, 720x569 - tarkasteltu 32 kertaa.)
tallennettu
Jarmo Porkka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #10 : Kesäkuu 20, 2019, 09:50:32 »

CHEMNITZIN PUISTORAUTATIE
Parkeisenbahn Chemnitz (PEC) on kapearaiteinen vuonna 1954 avattu puistorata Chemnitzissä. Raideväli on 600 mm. Rata on 2,3 km pituinen. Radalla on "Küchwaldwiese" asema sekä Tennisplätze ja Bw/Kosmonautenzentrum seisakkeet. Radalla on vuosittain yli 110 000 matkustajaa. Radalla on kuusi dieselveturia, kaksi höyryveturia joista toinen Henschelin vuonna 1948 rakentama Riesa-luokan höyryveturi, yhdeksän matkustajavaunua, tavaravaunuja ja muutaman muun erikoisvaunu. Veturinkuljettajaa ja asemamestaria lukuun ottamatta lapset ja nuoret hoitavat radan muut työtehtävät ja näin tutustuvat rautatieläisen maailmaan. "Küchwaldwiese" aseman sisäpihalla on myös 200 m2 215 metriä pitkä LGB-koon pienoisrautatie. Asemalla on myös Bistro terasseineen.  Lue lisää Erzgebirgen höyryjunat matkasta https://www.blitztours.fi/37136


* 27.7 Erzgebirge junamatka Chemnitzin puistorata 1 (2).jpg (248.03 kilotavua, 897x518 - tarkasteltu 31 kertaa.)

* 27.7 Erzgebirge junamatka Chemnitzin puistorata 3 (2).jpg (255.18 kilotavua, 1280x412 - tarkasteltu 32 kertaa.)

* 27.7 Erzgebirge junamatka Chemnitzin puistorata 2 (2).jpg (321.05 kilotavua, 922x716 - tarkasteltu 35 kertaa.)
tallennettu
Jarmo Porkka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #11 : Kesäkuu 20, 2019, 09:54:43 »

VEJPRTY / saks.WEIPERT (CZ)
Vejprtyn rautatieasema sijaitsee 712,61 metrin korkeudessa Vejprtyn kaupungin pohjoispuolella Erzgebirge vuoristossa. Vejprtyn asema (vuoteen 1945 asti: Weipert) on Tsekin tasavallan ja Saksan raja-asema. Aseman suuret tilat ja ratapiha ovat pienentyneet asteittain rajat ylittävän liikenteen lopettamisen jälkeen vuodesta 1945. Suuri asemarakennus purettiin suurelta osin keväällä 2012. Vain pohjoinen siipi, jota aiemmin käyttivät Saksin rautatievirkailijat on säilytetty. Se remontoitiin vuonna 2008. Vejprty on edelleen tavaraliikenteen ja kesäviikonloppuisin myös Saksan ja Tsekin välisen matkustajaliikenteen käytössä.


* 27.7 Erzgebirge junamatka weipertin asema kortti (2).jpg (408.11 kilotavua, 1149x720 - tarkasteltu 36 kertaa.)

* 27.7 Erzgebirge junamatka weipert asemalla.jpg (275.16 kilotavua, 1280x720 - tarkasteltu 36 kertaa.)
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« Vastaus #12 : Kesäkuu 20, 2019, 16:52:19 »

Chemnitzissä on vilkasta 1435 mm:n raitiotoimintaa
https://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9Fenbahn_Chemnitz

Väitin Karl Marxin pään Chemnitzissä olevan maailman suurin :
https://en.wikipedia.org/wiki/Karl_Marx_Monument
Se onkin vain toiseksi suurin. Ulan-Uden Lenin-pää on 0.6 m suurempi.
tallennettu
Jarmo Porkka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #13 : Kesäkuu 20, 2019, 16:58:54 »

Chemnitzin teollisuusmuseo (saks. Industriemuseum Chemnitz) esittelee maakunnan teollisuushistoriaa. Museo esittelee moottorien, autojen, rautatiekaluston ja työkalujen valmistusta sekä teollisuuskaupungin ihmisten elämää. Museo toimii entisessä moottoritehtaassa. Pysyvän näyttelyn esittelee teknisen kehityksen sekä sen vaikutukset Saksin yhteiskunnalliseen ja taloudelliseen historiaan aina 1700-luvun lopusta, Saksin teollistumisen aikakaudesta nykypäivään. Chemnitzin tervamuumio on muumioitunut ruumis, joka on ollut yleisön nähtävillä Saksin teollisuusmuseossa.
Näyttely on jaettu aiheisiin, jotka antavat käsityksen Saksi teollisuushistorian tärkeimmistä alueista kaivosteollisuudesta, tekstiiliteollisuudesta, koneenrakennusteollisuudesta ja modernista autoteollisuudesta sekä esitellään teollistumisen sosiaalisia seurauksia. Näytteillä on moottoriajoneuvot, moottoripyörät ja polkupyörät sekä tekstiili-, kirjoitus- ja laskukoneet, "DKW-torni",



* 27.7_Erzgebirge_junamatka_chemnitzin_teollisuusmuseo_2_2.jpg (287.89 kilotavua, 1010x653 - tarkasteltu 41 kertaa.)
tallennettu
Jarmo Porkka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #14 : Kesäkuu 25, 2019, 14:45:03 »

PRESSNITZTALIN MUSEORATA
Radan uudelleen rakentaminen alkoi Jöhstadin aseman veturitallin kunnostamisella vuonna 1990. Sitä seuranneina vuosina rata Jöhstadtistä Steinbachiin saatiin hiljalleen rakennettua. Kahdeksan kilometriä kunnostettua 750 mm kapearaiteinen rautatietä välillä Jöhstadt (kork. 684 m.) – Schmalzgrube – Steinbach mukaan lukien asemat ja suuri määrä vaunuja ja vetureita, on kunnostettuna 1970-luvun tyyliin.

Nykyinen veturipuisto Erzgebirgen Jöhnstadtissa on yksi laajimmista ja monipuolisimmista kokoelmista reitin pituuteen verrattuna kun museoradan pääasiallinen painopiste on saksalaiset kapearaiteiset rautatiet 1960-luvulta 1980-luvulle ja sen käyttökuntoinen kalusto. Preßnitztalbahnin matkustajavaunujen kokoelma on poikkileikkaus Saksin kaparaiteisten rautateiden 1.-4 luokan eri vaunutyyppeistä. Useat tavaravaunut osoittavat kapearaiteisten rautateiden monipuolisen käytön tavaroiden kuljetuksessa. Pienoisrautatiet löytyvät Jöhstadin asemahallista ja museohallista.


* 1.3 junamuseo 1.jpg (225.32 kilotavua, 1280x720 - tarkasteltu 32 kertaa.)

* 27.7 Erzgebirge junamatka pressnitztal tavaravaunut (2).jpg (368.36 kilotavua, 949x716 - tarkasteltu 32 kertaa.)

* 1.3 junamuseo 6 (2).jpg (193.13 kilotavua, 920x720 - tarkasteltu 34 kertaa.)
tallennettu
Jarmo Porkka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #15 : Kesäkuu 25, 2019, 14:49:26 »

FICHTELBERGIN KÖYSIRATA
Fichtelberg-köysiratarata on Saksan vanhin köysirata, joka aloitti toimintansa joulukuussa 1924. Se kulkee laakson asemalta (905,5 m) ylä-asemalle (1208,9 m). Matka 44 paikkaisella kabiinihissillä kestää kolme ja puoli minuuttia.


* 27.7 Erzgebirge junamatka oberwisenthal hissi 1 (2).jpg (247.63 kilotavua, 939x682 - tarkasteltu 33 kertaa.)

* 27.7 Erzgebirge junamatka oberwisenthal hissi 2 (2).jpg (157.76 kilotavua, 964x522 - tarkasteltu 31 kertaa.)
tallennettu
Jarmo Porkka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #16 : Kesäkuu 26, 2019, 11:11:31 »

AUGUSTUSBURGIN KISKOKÖYSIRATA (Drahtseilbahn Augustusburg)

Augustusburgin kiskoköysirata on Saksissa käytössä oleva funikulaari. Se yhdistää Erdmassdorfin kylässä Annaberg-Buchholz–Flöhan radan varrella sijaitsevan Erdmannsdorf-Augustusburgin rautatieaseman vuorella sijaitsevaan Augustusburgin kaupunkiin. Kahdeksan minuutin ajomatka radalla on mieleenpainuva kokemus. Turismin kasvun myötä havaittiin 1900-luvun alussa tarve luoda yhteys Augustusburgin ja sen rautatieaseman välille, ja toiminta alkoi 1911. Kiskoköysirataa on huollettu ja korjailtu viimeksi 2005-2006. Vuonna 1986 hankittiin uudet vaunut. Asemat on säilytetty historiallisessa asussaan, ja ne ovat kansallisten monumenttien listalla.

Kiskoköysiradan tekniset tiedot:

Radan pituus: 1239 m. Korkeus: 168 m. Suurin jyrkkyys: 20%. Vaunuja: 2. Vaunun kapasiiteetti: 77 matkustajaa joista istumapaikkoja 36 ja seisomapaikkoja 39. Kuvaus: yksiraiteinen, ohituspaikka. Suurin nopeus: 3 m/s. Radan leveys: 1000 mm. Vaunun paino paino 9 tonnia. Matka-aika: 8 minuuttia. Voimanlähde: sähkö.


* 27.7_Erzgebirge_junamatka_augustusburg_hissi_2_2 (1).jpg (457.21 kilotavua, 1280x720 - tarkasteltu 34 kertaa.)

* 27.7_Erzgebirge_junamatka_augustusburg_hissi_1_2.jpg (382.9 kilotavua, 1071x569 - tarkasteltu 27 kertaa.)
tallennettu
Jarmo Porkka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #17 : Heinäkuu 02, 2019, 11:53:59 »

ZWiCKAUN PÄÄRAUTATIEASEMA
Asema avattiin vuonna 1845, jonka jälkeen asema muodostui tärkeäksi alueelliseksi risteykseksi. Matkustajaliikenteen lisäksi asema oli myös tärkeä tavaraliikenteen kannalta ja oli pitkään Saksin suurin tavara-asema Zwickaun kivihiilikaivosalueen kaivosteollisuuden vuoksi. Kaivoksen lopettamisen ja taloudellisen taantuman jälkeen asema on menettänyt merkitystänsä. Vielä muutama vuosi sitten oli kaukojunaliikennettä, mutta nykyään on vain paikallisjunien ja S-Bahn:in liikennettä.


* 27.7_Erzgebirge_junamatka_zwickaun_paarautatieasema_2.jpg (223.56 kilotavua, 995x720 - tarkasteltu 30 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Tapahtumat  |  Aihe: 27.7.-3.8 Saksa Erzgebirgen höyryjunat matka 8 pv.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2019 Resiina