Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Hallitusohjelma 2019  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Max Sandholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1


« : Kesäkuu 03, 2019, 13:13:26 »

Uuden hallituksen hallitusohjelma on julkaistu: https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/sallistava-ja-osaava-suomi-sosiaalisesti-taloudellisesti-ja-ekologisesti-kestava-yhteiskunta

Muutamia poimintoja:

"Raideinvestointien määrää kasvatetaan nykytasosta investoimalla enemmän raiteisiin. To-
teutetaan rautateiden nopeutus- ja turvallisuustoimenpiteitä perusväylänpidon tasokoro-
tuksen sisällä. Vaarallisten tasoristeysten poistamiseen on varattu lisärahoitusta 22 miljoo-
naa euroa vuosina 2020–2022."

"Toteutetaan sähköistys Kemi–Laurila–Haaparanta välillä. Tämän kustannus on valtion
talousarviolle 10 miljoonaa euroa. Sähköistys avaa yhteyden Pohjois-Ruotsin kautta
rahti- ja matkustajaliikenteelle Eurooppaan ja Jäämerelle. Ratayhteys mahdollistaa
uuden kuljetusreitin, palvelee teollisuutta ja avaa potentiaalia myös rajat ylittävään
matkustajaliikenteeseen."

"Hallitus pääomittaa Pohjolan Rautatiet Oy:tä tarpeen mukaan ja käynnistääkseen jäljem-
pänä luetellut rataverkon kehittämishankkeet niiden täyttäessä edellä määritellyt perus-
teet. Pääomitus toteutetaan julkisen talouden tasapainon ja menokehyksen raameissa.
• Päärata ja sen laajennukset
• Helsingistä länteen suuntautuva rata (mukaan lukien Espoon kaupunkirata)
• Helsingistä itään suuntautuva rata"
tallennettu
Antti-Matti Hartikainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 34


« Vastaus #1 : Kesäkuu 03, 2019, 17:33:07 »

Hallitusohjelma tuli silmäiltyä läpi ja edellä mainittujen lisäksi silmään pisti seuraava maininta sivulla 114:

"Mahdollistetaan henkilö- ja tavaraliikenne vähän liikennöidyillä ja käytöstä poistetuilla
rataosuuksilla."

Mielenkiinnolla odottaen, mitkä ohjelmassa mainituista asioista etenevät käytännön toimiin asti.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 468


« Vastaus #2 : Kesäkuu 03, 2019, 18:55:28 »


Tämä myös oli mielenkiitoinen kohta:

"Erityisesti rataverkkoa ja raideliikennettä koskeville miljardihankkeille on syytä tehdä laaja-alainen vaikutusten arviointi sekä suunnitella ja rakentaa ne nykyisen verkon kanssa toimiviksi kokonaisuuksiksi, jotka tuovat lisää matkustajia raiteille ja mahdollistavat järkevän rahankäytön. Hankkeet tukevat Suomen kehittämistä, työvoiman liikkumista, kestävän liikkumisen tavoitteita toiminnallisesti ja alueellisesti tasapainoisella tavalla sekä tarjoavat kilpailukykyisen vaihtoehdon lentoliikenteelle."
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« Vastaus #3 : Kesäkuu 03, 2019, 22:34:36 »

Toiveidentynnyrihän tuo Rinteen ohjelma on.. Mahtaako tulopuolella olla millaiset realiteetit velan lisäksi miljardihankkeiden tueksi..

Toivotaan että ainakin korjausvelkaa saadaan pienennettyä ja parannuksia olemassaolevaan rataverkkoon.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 158


« Vastaus #4 : Kesäkuu 04, 2019, 01:20:11 »

Hyvä.
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 491


« Vastaus #5 : Kesäkuu 07, 2019, 20:34:32 »

Tästä hallitukselle mallia, yhdellä junalla parisataa rekallista...: https://www.youtube.com/watch?v=3s_t6kcsd-g
Kopioin yhden hyvän kommentin: "Each container on that train is one less truck on our highways. When trains run at highway speeds, they can compete with the trucing industry. We need to try to get more and more idsustries to ship freight by train, rather than truck."
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 737


« Vastaus #6 : Kesäkuu 08, 2019, 00:02:38 »

"Toteutetaan sähköistys Kemi–Laurila–Haaparanta välillä. Tämän kustannus on valtion
talousarviolle 10 miljoonaa euroa. Sähköistys avaa yhteyden Pohjois-Ruotsin kautta
rahti- ja matkustajaliikenteelle Eurooppaan ja Jäämerelle. Ratayhteys mahdollistaa
uuden kuljetusreitin, palvelee teollisuutta ja avaa potentiaalia myös rajat ylittävään
matkustajaliikenteeseen."
Mainiota, että sähköistämällä saadaan ruotsalainen junakalusto ajamaan Suomen rataverkolla ja vastaavasti suomalaisella kalustolla voidaan tämän jälkeen ajaa vaikka Italiaan asti. Ihmeellistä, että tätä ratkaisua ei ole ennen oivallettu.
tallennettu

Rinnakkaisohjelma - olohuone järjestelmäharrastuksen ystäville https://www.youtube.com/user/rinnakkaisohjelma/videos
Veli-Matti Laitinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 103


« Vastaus #7 : Kesäkuu 08, 2019, 00:28:57 »

Haaparannassa tai Torniossa nostetaan hallissa juna ilmaan, Suomesta Ruotsiin kulkiessa vieritetään leveämmät telit alta ja laitetaan kapeammat yleiseurooppalaisen raideleveyden telit tilalle. Juna kulkee telin vaihdon läpi kuitenkin.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1721


« Vastaus #8 : Kesäkuu 08, 2019, 00:53:13 »

Joskus tuolla oli raideleveyden vaihtolaite, mutta käytännön kokemuksien takia se poistettiin.
tallennettu
Timo Humalisto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6


« Vastaus #9 : Kesäkuu 08, 2019, 10:53:34 »

Toiveidentynnyrihän tuo Rinteen ohjelma on.. Mahtaako tulopuolella olla millaiset realiteetit velan lisäksi miljardihankkeiden tueksi..

Toivotaan että ainakin korjausvelkaa saadaan pienennettyä ja parannuksia olemassaolevaan rataverkkoon.

Yksinkertaisesti sanottuna näissä hankkeissa on kolme vaihtoehtoa:
- maksetaan suoraan verovaroilla
- otetaan lainaa ja maksetaan verovaroilla
- ei makseta veroja eli ei tehdä mitään
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Hallitusohjelma 2019  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2019 Resiina