Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Erittäin salainen juna TAAS kulussa.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 8 | Siirry alas Tulostusversio
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2119


« Vastaus #25 : Heinäkuu 03, 2019, 08:18:24 »

Minua kiinnostaisi tietää, miksi ensi sunnuntain "salaisen" ajon aikatauluissa matka kestää 5 tuntia Lahdesta Loviisaan vaikka vain 2 tuntia toiseen suuntaan? Tenderi edellä ajo ei moista eroa selitä!

Mielelläni olisin käynyt pitkästä aikaa kuvaamassa hienoa veturia hienolla radalla, mutta huomasin aikataulut vasta eilen ja sunnuntaiksi on tullut mietittyä jo muita menoja. Olisi mielestäni "harrastajaystävällisempää", jos myös tilausajoista tiedotettaisiin hieman avoimemmin.
Lauantaina Jokioisten Museorautatiellä oli kulussa ulkomaalaisryhmän tilausajo ( https://youtu.be/wUq6TAMv2Vw ). Kyseisen junan miehistöön kuuluneena veikkaan, että suunnassa Lahti - Loviisa (veturi on savupiippu Loviisn Satamaan päin) on tehty useita kuvausajoja menetelmällä: 1) Kuvaajat pois junasta 2) Juna peräytetään kuvauspaikalta näkymättömiin 3) ajetaan kuvausajo 'täydellä höyryllä' 4) Juna peräytetään kuvauspaikalta näkymättömiin 5) ajetaan kuvausajo 'täydellä höyryllä' 6) noudetaan kuvaajat jatkamaan matkaa...

Ja tämä toistetaan matkan aikana useita kertoja, niin aikaa kuluu.... Paluumatkalla ei taas ole näitä kuvauspysähdyksiä, koska veturi on silloin tenderi edellä, eikä se kiinnosta kuvaajia.

Ja tänään (3.7.2019) näyttää Höyryveturimatkat 1009 Oy:n juna olla jälleen kulussa Loviisan suunnalla mielenkiiintoisella kokoonpanolla Hr1+BT+Foek+Hkb+Gbl+Gbl+Gbl+Gbl.

Tuon ulkolaisryhmänhän piti mennä kuvaamaan Haapamäen ympäristöön höyryvetoista tavarajunaa. Ilmeisesti Tk3:n remontti (vertaa http://vaunut.org/kuva/133502) on mennyt pitkäksi huolimatta juhannuksen kokoamistalkoista.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2119


« Vastaus #26 : Lokakuu 30, 2019, 08:10:01 »

Kouvolan Sanomat uutisoi maksumuurin takana olevassa uutisessaan https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahella/6e30bdf7-bff7-424a-9c52-a5065fa54821 , että VR-yhtymä Oy tarvitsee ukko-pekka-veturi 1009 tallipaikan omaan käyttöön. Veturihan siirtyi vuonna 2012 Pasilasta Kouvolaan.

Eli jälleen uusi muutto on edessä.... Kuka tietää minne?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2119


« Vastaus #27 : Lokakuu 31, 2019, 13:08:10 »

Kouvolan Sanomat uutisoi maksumuurin takana olevassa uutisessaan https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahella/6e30bdf7-bff7-424a-9c52-a5065fa54821 , että VR-yhtymä Oy tarvitsee ukko-pekka-veturi 1009 tallipaikan omaan käyttöön. Veturihan siirtyi vuonna 2012 Pasilasta Kouvolaan.

Eli jälleen uusi muutto on edessä.... Kuka tietää minne?

Ja samasta aiheesta Ylen lyhyehkö uutinen: https://t.co/NbOJNkrJYw
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #28 : Marraskuu 23, 2019, 18:53:36 »

1009-porukka näköjään tänään törmäillyt Helsingissä raiteen 12 päätepuskimeen. Onkohan liikennöitsijä tehnyt asianmukaiset ilmoitukset väylävirastolle, jotta pääsevät tarkastamaan puskimen? Muistaakseni aika hinnakas tuollaisen hydraulisen päätepuskimen tarkastus...
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #29 : Marraskuu 23, 2019, 20:02:12 »

1009-porukka näköjään tänään törmäillyt Helsingissä raiteen 12 päätepuskimeen. Onkohan liikennöitsijä tehnyt asianmukaiset ilmoitukset väylävirastolle, jotta pääsevät tarkastamaan puskimen? Muistaakseni aika hinnakas tuollaisen hydraulisen päätepuskimen tarkastus...

Raidetta 12 ovat käyttäneet näemmä lähtiessään Siuntion suuntaan. Reissuja on tehty kaksi, palaten toisella kertaa raiteelle 9 ja toisella 10.
Eteenpäin on mällistä huolimatta silti lähdetty aikataulun mukaisesti, eli siinä tilanteessa ei ole ilmeisesti koettu tarpeelliseksi jäädä asiaa enempää tarkastelemaan.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #30 : Marraskuu 23, 2019, 20:19:41 »

.. tanner ryskää ja aitaa kaatuu ..
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #31 : Marraskuu 24, 2019, 00:18:23 »

Ihmekkös tuo törmäily, kun "julian nopeustietojen" asteikko loppuu 220km/h ja 1009 saavuttaa tuon nopeuden käyrästön mukaan hetkessä. Ongelma "juliassa", vaiko tietoinen häirintä?
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #32 : Marraskuu 24, 2019, 14:27:56 »

Finrail Oy:lle (liikenteenohjaus) ei kuulemma ole tullut minkäänlaista ilmoitusta tapahtumasta. Muistelisin, että Helsingin asemalle peräytettävä juna olisi pysäytettävä hyvissä ajoin (20m ?) ennen päätepuskinta.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 791


« Vastaus #33 : Marraskuu 24, 2019, 14:36:49 »

Pysähtymisestä on ollut VR Osakeyhtiön oma sisäinen ohjeensa firman junille.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #34 : Marraskuu 24, 2019, 17:59:43 »

Ihmekkös tuo törmäily, kun "julian nopeustietojen" asteikko loppuu 220km/h ja 1009 saavuttaa tuon nopeuden käyrästön mukaan hetkessä. Ongelma "juliassa", vaiko tietoinen häirintä?

Ei liity Juliaan millään tavalla. Iskee silmää Kyse on laatuongelmasta nykyisessä tavassa tuottaa sijaintitietoa kuljettajan päätelaitteella...
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #35 : Marraskuu 24, 2019, 18:18:58 »

Finrail Oy:lle (liikenteenohjaus) ei kuulemma ole tullut minkäänlaista ilmoitusta tapahtumasta.

Tuntien firman turvallisuuskulttuurin tason, en ihmettele, että jättivät raportoimatta. Tapahtuneesta on kuitenkin olemassa kuvamateriaalia, joten eivät voi kiistää tapahtunutta, vaikka varmasti haluaisivatkin.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1225


« Vastaus #36 : Marraskuu 24, 2019, 18:33:07 »

Finrail Oy:lle (liikenteenohjaus) ei kuulemma ole tullut minkäänlaista ilmoitusta tapahtumasta.

Tuntien firman turvallisuuskulttuurin tason, en ihmettele, että jättivät raportoimatta. Tapahtuneesta on kuitenkin olemassa kuvamateriaalia, joten eivät voi kiistää tapahtunutta, vaikka varmasti haluaisivatkin.

Onko vaurioiden taso se, että päätypukki ottanut vähän takapakkia vai onko jotain vakavempaa? Jos pukki "vaan" vähän siirtynyt niin ovat voineet miettiä, että mitä pienistä, toteuttipahan pukki tehtävänsä. Tuo ei tietenkään poista sitä, etteikö tapahtuneesta olisi pitänyt ilmoittaa...
tallennettu

Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #37 : Marraskuu 24, 2019, 18:50:23 »

Onko vaurioiden taso se, että päätypukki ottanut vähän takapakkia vai onko jotain vakavempaa? Jos pukki "vaan" vähän siirtynyt niin ovat voineet miettiä, että mitä pienistä, toteuttipahan pukki tehtävänsä. Tuo ei tietenkään poista sitä, etteikö tapahtuneesta olisi pitänyt ilmoittaa...

Hydrauliset päätepuskimet vaativat tarkastuksen pienestä nojaamisestakin. Tämä on varmasti liikennöitsijällä tiedossa, tai ainakin pitäisi olla. Kyseessä on vauhdista riippumatta kuitenkin törmäys esteeseen liikkuvalla kalustolla.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #38 : Marraskuu 24, 2019, 18:55:34 »

Hydrauliset päätepuskimet vaativat tarkastuksen pienestä nojaamisestakin. Tämä on varmasti liikennöitsijällä tiedossa, tai ainakin pitäisi olla. Kyseessä on vauhdista riippumatta kuitenkin törmäys esteeseen liikkuvalla kalustolla.

Missä tuosta liikennöitsijän ilmoitusvelvollisuudesta muuten on kerrottu. Tarkoitan siis onko siitä mitään mainintaa muualla kuin VR:n omissa ohjeissa?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2119


« Vastaus #39 : Marraskuu 24, 2019, 19:16:18 »

Eikös Onnettomuustutkintakeskusella ole meneillään teematutkinta vaihtotyövaurioista? Mahtaisiko tuo kuulua sen piiriin. Siinä voisi selvitä vastaukset myös Pirttilahden kysymyksiin.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #40 : Marraskuu 24, 2019, 20:15:16 »

Hydrauliset päätepuskimet vaativat tarkastuksen pienestä nojaamisestakin. Tämä on varmasti liikennöitsijällä tiedossa, tai ainakin pitäisi olla. Kyseessä on vauhdista riippumatta kuitenkin törmäys esteeseen liikkuvalla kalustolla.

Missä tuosta liikennöitsijän ilmoitusvelvollisuudesta muuten on kerrottu. Tarkoitan siis onko siitä mitään mainintaa muualla kuin VR:n omissa ohjeissa?

Voimassaoleva Väyläviraston Jt kertoo asiasta kohdassa 2, "yleistä". Siellä on maininta ilmoitusvelvollisuudesta ratalaitteiden vauriotapauksissa. Lisäksi voisin olettaa, että liikennöitsijän omissa ohjeissa tulee olla vastaavat maininnat ehtona turvallisuustodistuksen saamiselle.
tallennettu
Osku Reinikka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 35


« Vastaus #41 : Marraskuu 25, 2019, 22:16:30 »

Kuinka kovasta törmäyksestä on ollut kysymys?
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 479


« Vastaus #42 : Marraskuu 25, 2019, 22:48:58 »

Mitä ratalaitteiden vaurioita on syntynyt?
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #43 : Marraskuu 25, 2019, 23:25:31 »

Mitä ratalaitteiden vaurioita on syntynyt?


Kokoon puristuvaa päätepuskinta päin on ajettu siten, että päätepuskin on puristunut kokoon.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2119


« Vastaus #44 : Marraskuu 26, 2019, 08:38:58 »

Kouvolan Sanomien nettisivulla on 25.11. päivätty uutinen https://t.co/nAlbxRbWcO, jonka mukaan Höyryveturimatkat 1009 on menettämässä vaunujen nykyisen säilytysraiteen aikataulukauden vaihtuessa joulukuun puolivälissä. Uutisessa kerrotaan, että myös tallipaikka on edelleen avoimena, ja jos se joudutaan siirtämään nykyisestä paikastaan, niin veturia uhkaa romutus.
tallennettu
Miska Törö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #45 : Marraskuu 26, 2019, 16:02:53 »

Onkohan tämä kuvamateriaali julkisesti nähtävillä?
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1225


« Vastaus #46 : Marraskuu 26, 2019, 16:43:43 »

Onkohan tämä kuvamateriaali julkisesti nähtävillä?

Oma veikkaus on että kuvamateriaali on esim valvontakameran tallentamaa kuvaa. Jos sitä olisi joku kuvannut niin kai se olisi jo nähtävillä  Virnistää
tallennettu

[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #47 : Marraskuu 26, 2019, 16:48:29 »

Vai onko kusetusta koko juttu?
Sitä paitsi alkaa jo vaikuttaa VR OY:n ja virastojen taholta vittuilulta 1009:ä kohtaan.
Edit: jotenkin tuntuu turhalta riidan aiheen hakemiselta taas joku topparin tuuppaaminen jos sillasta edes on tapahtunut..
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #48 : Marraskuu 26, 2019, 17:12:56 »

Valokuva on olemassa. Otettu laiturilta päätepuskimen vierestä. Kuvassa näkyy vaunun puskimet painautunerna kiinni päätepuskimeen.

Kyse ei ainakaan minun suunnaltani ole mistään muusta kuin rautatieturvallisuuden ja turvallisuuskulttuurin vaalimisesta. Tämänkaltaisten asioiden esiinnostaminen on suorastaan jokaisen rautatietoimijan velvollisuus.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 479


« Vastaus #49 : Marraskuu 26, 2019, 17:37:49 »

Siis näin vaunut.org/kuva/84000? Onko nyt varmasti kaikki ilmoitukset, tarkastukset ja raportit tästäkään tehty, vaikka on VR:n juna?
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 8 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Erittäin salainen juna TAAS kulussa.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina