Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Vaunujen numerointi 1800-luvulla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 885


« : Kesäkuu 20, 2019, 18:34:50 »

Onko kukaan perehtynyt rautatievaunujen numerointiperiaateisiin 1800-luvulla Suomen rautateillä?

Vielä vuonna 1871 Helsinki-Hämeenlinna -rautatiellä oli vain muutama numerosarja:
- matkustajavaunut: 1->
- konduktöörivaunut: 1->
- tavaravaunut: 1->
- hiekkavaunut: 101->
- halkovaunut: 300->

Mutta miten oli sitä ennen ja miten sen jälkeen?

Esim. vuonna 1885 eri rautateillä oli omat numerosarjansa:
- Helsinki-Hämeenlinna-Pietari: 1->
- Hanko-Hyvinkää: 5001->
- Turku-Tampere-Hämeenlinna: 7001->
- Vaasa: 10 001->
ja näiden sisällä litterakohtaiset numerosarjat.

1887 ei enää rautatiekohtaisia numeroalueita.

1896 oli 'suuri littera- ja numerouudistus'.

Mutta 1800-luvulla on selvästi ollut muitakin numerointimuutoksia. Laajempia kuin vain yhtä vaunusarjaa koskevia. Mutta mitä ja milloin? Onko kukaan perehtynyt asiaan?

 
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 885


« Vastaus #1 : Kesäkuu 21, 2019, 13:26:13 »

Numerointi ja litterointi liittyvät varsin kiinteästi toisiinsa. Numeroinnissahan siirryttiin litterakohtaisiin numerosarjoihin jo varsin aikaisin 1800-luvun puolella.

Mutta milloin vaunut alkoivat saada litteroita? Varsin vanhoissa teksteissä puhutaan vain esim. I lk matkustajavaunuista, katetuista tavaravaunuista, lankkuvaunuista yms. 

Kaikissa tuntemissani vaunuluetteloissa on jo litterat. Vanhin tuntemani luettelon vuodelta 1871. Mutta miten oli 1860-luvulla, ja milloin tulivat litterat?
 
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Vaunujen numerointi 1800-luvulla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina