Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Sähköveto halvemmaksi  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 596


« : Kesäkuu 30, 2019, 15:43:28 »

Rautatiealan sääntelyelin alensi VR:n maksamia hintoja Väylävirastolle.

https://www.vrtranspoint.fi/fi/vr-transpoint/ajankohtaista/sahkovetoisen-liikenteen-ratamaksuun-muutoksia-260620191341/

Sääntelyelimen päätös https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1561444016/196a6bd67cb3b87ac5f8129eaec87074/34254-Paatos_Ratamaksu_2019-2020_250619.pdf
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1854


« Vastaus #1 : Kesäkuu 30, 2019, 19:31:12 »

Tuo teksti on vähän kuin joku selittäisi kuutiota palloksi...  Virnistää

Fakta tosin on se, että sähkörata on kallista infrastruktuuria, jonka käytöstä aiheutuu kustannuksia. Diesel ja höyry ei sitä infraa tarvitse. Siispä sähköveto aiheuttaa enemmän radanpidon kustannuksia kuin muu käyttövoima. Näin luulisi olevan perusteltua maksaa suurempaa ratamaksua sähköjunaliikenteestä...
tallennettu

Chuck Norris voi sytyttää tulen hieromalla kahta jääpalaa vastakkain.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 596


« Vastaus #2 : Heinäkuu 01, 2019, 09:08:17 »

Tuo teksti on vähän kuin joku selittäisi kuutiota palloksi...  Virnistää

Fakta tosin on se, että sähkörata on kallista infrastruktuuria, jonka käytöstä aiheutuu kustannuksia. Diesel ja höyry ei sitä infraa tarvitse. Siispä sähköveto aiheuttaa enemmän radanpidon kustannuksia kuin muu käyttövoima. Näin luulisi olevan perusteltua maksaa suurempaa ratamaksua sähköjunaliikenteestä...

Tuo kirjoitelma on lakitekstiä, mutta voimassa olevaa silti.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 424


« Vastaus #3 : Tammikuu 21, 2020, 20:45:10 »

Verkkoselostuksessahan tuo on selvällä suomenkielellä Iskee silmää, mutta muistaakoko joku vielä vanhat maksut ennen vuotta 2019, nehän olivat kai sähkövetoa vahvasti suosivia?

Lainaus
6.3.1 Ratamaksu

6.3.1.1 Ratamaksun perusmaksu

Perusmaksua peritään 1.1.--31.12.2020 taulukon 2 mukaisin hinnoin.

Taulukko 2. Perusmaksu
Sähkövetoinen liikenne 0,1355 senttiä/bruttotonnikilometri
Muu kuin sähkövetoinen liikenne 0,1274 senttiä/bruttotonnikilometri

tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 424


« Vastaus #4 : Tammikuu 22, 2020, 18:34:16 »

Nyt vanha muisti petti: tuo huomattava ero sähkö- ja dieselvedon maksuissa tulikin rataverosta, sähkövetoisella 0,05 Snt/bruttotonnikilometri ja dieselvetoisella 0,1 Snt/bruttotonnikilometri, ei ratamaksun perusmaksusta. Rataveron periminen on kai päättynyt eli sähkövetoa ei enää suosita mitään kautta?
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 432


« Vastaus #5 : Tammikuu 23, 2020, 21:49:42 »

Mä näkisin sähkövetoisen vetokaluston suosimisen kilpailua rajoittavana tekijänä ja siten mahdottomana toteuttaa.

Jos sähköä on junan yläpuolella tarjolla, eikä sitä voida hyödyntää kalustosta johtuen, ei siitä johtimen alla ajamisesta myöskään ole oikeutettua pyytää lisämaksua. Ainoa oikeasti kestävä toteutus on erillinen maksu radan ja ajolangan käytöstä. Tässäkin mallissa on vikansa, eli ne joilla ei ole sähköllä toimivaa vetokalustoa joutuvat jossain määrin epäedulliseen asemaan, mutta mikä olisi se malli joka olisi täydellinen.

Dieselvetureiden tapauksessa on vetureiden polttoaineen hinnasta poistettava verot ja veroluonteiset maksut siinä määrin kuin niitä ei sähkövoimalla toimivilla vetokalustoltakaan vaadita.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Sähköveto halvemmaksi  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2020 Resiina