Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Tavaravaunun vihreä vs. tavaravaununvihreä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 885


« : Heinäkuu 11, 2019, 10:41:24 »

Ennenvanhaan hyvään aikaan kaikki ei ollut niin standardoitua kuin nykyään.

Pronssivihreä
Esim. vuonna 1896 HbK-, H-, IK- ja Ga-vaunujen tilaussopimuksissa vaunut märättiin maalaamaan pronssivihreällä (bronsgrön). Maaliin sekoitettiin pellavaöljyvernissaa, joka kenties hieman vaalensi sävyä ja antoi pinnalle jonkinasteisen kiillon.

Voi toki olla, että tuohon aikaan Suomessa oli pronssinvihreää maalia vain yhdenlaatuisena ja -värisenä.  Myöhempinä vuosina ja ainakin muualla maailmassa Bronze Green -väriä oli kuitenkin jo erilaisia tummuusasteita. Niinpä 1930-luvulla British Standard BS381:ssä määritettiin kolme Bronze Greeniä: 222 Light, 223 Middle and 224 Deep Bronze Green: https://www.britishstandardcolour.com/ .

Bronze Green on oliivinvihreään pohjautuva tummempi väri. Se oli viktoriaaniseen aikaan varsin suosittu väri esim. silloissa ja kaiteissa.
http://patrickbaty.co.uk/2016/01/09/bronze-green/
https://www.e-paint.co.uk/search_colour.asp Haku: bronze green

Tummanvihreä
Vuonna 1881 Vaasan rautatien tavaravaunujen spesifikaatiossa oltiin värin suhteen suurpiirteisempiä: Vaununkorit maalataan ulkopuolelta tummavihreällä öljyvärillä.

Mustanvihreä
Joskus myöhemmin tavaravaunujen väriksi määritettiin mustanvihreä. Näin oli ainakin vuonna 1918 ja edelleen vuoden 1945 standardissa.  

En kuitenkaan puutu nyt VR:n standardeihin, vaan jäljitän varhaisempien värien määrityksiä tai kuvauksia.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 11, 2019, 14:35:17 kirjoittanut Kurt Ristniemi » tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Risto Sollo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #1 : Heinäkuu 12, 2019, 07:55:25 »

Ja jossain vaiheessa päätettiinkin vaihtaa vaunujen väriksi ferrexinpunainen,ja veturitkin punastuivat.Turvaväritys?Jossain oli kuvia Dv 15/16 vihreänä,kellertävillä vauhtiraidoilla,ei paha valinta sekään...
tallennettu
Osku Reinikka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 35


« Vastaus #2 : Heinäkuu 12, 2019, 14:12:02 »

Ja jossain vaiheessa päätettiinkin vaihtaa vaunujen väriksi ferrexinpunainen,ja veturitkin punastuivat.Turvaväritys?Jossain oli kuvia Dv 15/16 vihreänä,kellertävillä vauhtiraidoilla,ei paha valinta sekään...

Tokkopa. Eikös alkupään Vr11 olleet vihreitä?
tallennettu
Risto Sollo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #3 : Heinäkuu 12, 2019, 14:28:49 »

Oli ne,samoinkuin nämä pienemmät dieselit,Vv13 ja muut pikku rillukat...
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 680


« Vastaus #4 : Heinäkuu 31, 2019, 17:49:25 »

Entä SVR:n yhdysliikenne-umpivaunu Gb (myöhempi Gd). Se lienee ollut alkuaan keisarikunnan punainen (joka taisi olla ruosteenpunainen) , ainakin tämän perusteella :
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1273194?page=3 (NP 17.10.13 s.3).
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #5 : Elokuu 01, 2019, 13:09:05 »

Alla jonkinlainen resepti - tavaravaunun vihreä VRS 1191-130

Lainaus
Kokoomus
Sideainetta 30...34%
Värijauheiden kokonaismäärä 25...30%
Kuivikkeita, ohennusaineita ja stabilisaattoreita loput

Sideaineen tulee olla alkydihartsia, joka sisältää ftaalihappoanhydridiä 23...26% ja vähintään 48% kuivuvien kasviöljyjen rasvahappoja. Sideaine saa sisältää pieniä määriä muita tekohartseja.

Värijauheina tulee olla nokimustaa, rautaoksidikeltaista, siniväriä sävytykseen ja täytevärijauheita, joina sallitaan blanc fixe, mikrotalkki tai mikrodolomiitti. Värijauheiden tulee täyttää VRS 1090:n ja VRS 1092:n vaatimukset.

Ohennusaineena tulee olla tärpätti tai lakkabensiini.

Ominaisuudet toimitustilassa
Sivelyominaisuuksien tulee olla erittäin hyvät. Valumista, laskeutumista tai muita levitysvaikeuksia ei saa esiintyä.

Ominaispaino: enintään 1,2
Viskositeetti: juoksuaika DIN 53211:n mukaan 150 +/- 25 s
Peittokyky: Pfund'in kryptometrillä valkoisella alustalla < 35 µ
Jauhatusaste: Hegman'in grindometrillä < 30 µ
Kuivumisaika: merkkauskuivaksi 3 tuntia
Maalissa ei saa esiintyä geelinmuodostusta.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 885


« Vastaus #6 : Elokuu 02, 2019, 15:19:48 »

Alla jonkinlainen resepti - tavaravaunun vihreä VRS 1191-130

Tämä on kiinnostava tieto. Miltä vuodelta tämä stadardi VRS 1191 on?
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #7 : Syyskuu 05, 2019, 16:00:41 »

Tämä on kiinnostava tieto. Miltä vuodelta tämä stadardi VRS 1191 on?

Vuodelta 1965.
tallennettu
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 280


« Vastaus #8 : Syyskuu 07, 2019, 20:37:41 »

Jossain vaiheessa tuli tavaravaununruskea... sain kaverini kanssa pomojen saunapuut pilkottua -83 Haminan ratapihan peruskorjauksessa ja seuraava tehtävä oli kääntöpöydältä siirretyn kopin maalaus vaunumaalilla. Pomojen ohjeet olivat VR:n tyyliin vähän sinnepäin ja meidän piti maalata "KAIKKI" joten maalattiin, valtiollahan ei saa esittää tyhmiä kysymyksiä. Kopissa oli hitokseen rataosaston työkaluja > ruskeaksi ja ziljoona ratanaulaa > ruskeaksi. Tulihan siitä joku älämölö joskus, mutta nuo maalatut ratanaulat olivat suosittuja, maali toimi kuin rasva ja nipsnaps naula oli tapissaan.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Tavaravaunun vihreä vs. tavaravaununvihreä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina