Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Ilmalan alueen historia  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« : Elokuu 08, 2019, 00:03:45 »

Pasilan pohjoispuolella Ilmalan-Metsälän alueella on ollut useampia erilaisia raideratkaisuja ennen Ilmalan varikkoa.

Vuoden 1961 kartassa näkyy Pasilan ja Käpylän välillä yksi suora länsilounaaseen erkaneva raide.

Vuonna 1967 paikalla on ollut kolmioraide! Onko tästä ollut puhetta jossain kuvassa? En muista lukeneeni. Vain ikivanhasta Pasilan aseman kolmioraiteesta on ollut kuvakin.

Lisäksi liitteissä on varikon pohjoisosaa vuonna 1979. Näkyvissä on Maaliikennekeskukselle erkaneva raiteisto. Onko kyseessä Helsinki–Metsälän raide?

En saanut lähetettyä kuvia yhteen viestiin.


* Ilmala 1961.jpg (919.87 kilotavua, 1396x1060 - tarkasteltu 518 kertaa.)
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #1 : Elokuu 08, 2019, 00:04:24 »

Liitekuva 2


* Ilmala 1967.jpg (775.18 kilotavua, 893x778 - tarkasteltu 494 kertaa.)
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #2 : Elokuu 08, 2019, 00:04:56 »

Liitekuva 3


* Metsälä 1979.png (463.02 kilotavua, 659x356 - tarkasteltu 469 kertaa.)
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Risto Sollo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #3 : Syyskuu 12, 2019, 16:36:14 »

No niinhän se näkyy olevan niinkuin vanhat veturimieslegendat kertovat,Ilmala on tehty suon ja kaatopaikan päälle.60(?)-luvulla Rautatieopiston hiihtokilpailut (!) olivat Ilmalassa,kertoivat että siellä oli "pulien"kömmänöitä,asujaimisto oli suhtautuneet kannustavasti urheilijanuorukaisiin...Täällä petonkihelvetissä on itketty 10 vuotta siitä tehdäänkö sairaala suolle vai kalliolle,lopputulos on se että tehdäänkin vaan terkkari...Suolle... Virnistää
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #4 : Lokakuu 25, 2019, 23:05:53 »

Onko kellään vastausta kysymyksiin?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2423


« Vastaus #5 : Lokakuu 26, 2019, 02:01:12 »

Vaikea uskoa, että yhteydet koilliseen ja kaakkoon olisivat olleet voimassa yht'aikaa ja jos olivat, niin kyseessä oli todella lyhyt tilapainen aika. Vuoden 1965 aikataulun A-osa ei tunne kolmioraidetta Pasilassa. Helsingin kaupungin ilmakuvissa 1964 ja 1969 ei myöskään ole kolmioraidetta. 1964 raide kolmion kärkeen tulee koillisesta ja toista haaraa ei ole. 1969 ilmakuvassa koillisesta tuleva raide on purettu ja kaakosta tulevaa raidetta ei ole kuin kaarteen verran, muu saattaa olla ollut, mutta jo purettu. Kolmion kärjen kohdalta kaarteesta päätepuskuriin näkyy hylättyä raidetta ja uusi yhteys tulee ihan eri tavalla. Kaarteessa majailee kolme entistä näyttelyvaunua (vai onko ne muita virkatarvevaunuja). Katso itse ortokuvat 1964 ja 1969, niin selviää paremmin mitä tarkoitan. https://kartta.hel.fi
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #6 : Lokakuu 26, 2019, 17:12:44 »

Onpa erikoinen juttu. Kiitos paljon, Eljas.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Ilmalan alueen historia  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina