Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Venäjän rautatieyhtiö kokeilee Pietarin ja Imatran välistä matkustajajunayhteytt  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Veli-Matti Laitinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 142


« : Elokuu 23, 2019, 14:29:19 »

https://yle.fi/uutiset/3-10932951
tallennettu
Seppo Kiuru
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 35


« Vastaus #1 : Elokuu 24, 2019, 21:38:25 »

Eikös tästä ole keskustelultu jo parikymmentä vuotta? Aina kohta tulee henkilöjuna, mutta....
tallennettu
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 270


« Vastaus #2 : Elokuu 25, 2019, 18:19:19 »

Tämä Ylen uutisessa mainittu "uudentyyppinen hybridijuna" on sähkömoottorijuna, jonka TEP70-dieselveturi vetää rajan yli Imatralle.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 28, 2019, 10:04:59 kirjoittanut Marko Laine » tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #3 : Elokuu 25, 2019, 21:23:16 »

Tämä Ylen uutisessa mainittu "uudentyyppinen hybridijuna" on sähkömoottorijuna, jonka TEP70-dieselveturi työntää rajan yli Imatralle.

Onko tämä nyt faktaa vai fiktiota? Toisenlainen näkemys: https://www.imatra.fi/uutinen/2019-08-22_testijuna-saapuu-imatralle-pietarista-syyskuun-lopulla
tallennettu
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #4 : Elokuu 26, 2019, 09:04:27 »

Voisikohan juna olla DT1, se kulkee dieselillä ja 3kV tasavirralla.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/DT1_multiple_unit


* 300px-ДТ1-007,_пригород_Луга_-_Псков,_станция_Плюсса.jpg (27.18 kilotavua, 300x200 - tarkasteltu 314 kertaa.)
tallennettu

Don't panic.
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 270


« Vastaus #5 : Elokuu 26, 2019, 09:47:13 »

Tämä Ylen uutisessa mainittu "uudentyyppinen hybridijuna" on sähkömoottorijuna, jonka TEP70-dieselveturi työntää rajan yli Imatralle.

Onko tämä nyt faktaa vai fiktiota? Toisenlainen näkemys: https://www.imatra.fi/uutinen/2019-08-22_testijuna-saapuu-imatralle-pietarista-syyskuun-lopulla

Ainakin henkilö, joka oli saanut kutsun RZD:ltä tuohon kutsuvierasjunaan, kertoi että tämän koejunan dieselosuuden hoitaisi TEP70.  Mutta hienoahan olisi, jos tuonne saataisiin oikea hybridi.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #6 : Elokuu 26, 2019, 11:08:36 »

Venäjällä on tavallista, että sähkäriä vetää TEP70. Siksi on helppo olettaa siitä olevan kyse tässäkin tapauksessa.
Oikeitakin hybridejä kuitenkin on, ja niitä tuossa luulisi oikeasti käytettävän.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #7 : Elokuu 26, 2019, 11:48:10 »

2009 jo uutisoitiin, että DT1-hybridijunilla ajettaisiin myös Suomen suuntaan.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #8 : Elokuu 26, 2019, 12:44:18 »

TEP70BS tarkalleen, en ole nähnyt ainakaan itse kuvia TEP70-vedosta. Sortavalaan ja Pihkovaan viedään Lastotškoita normaaliliikenteessä TEP70BS:n hinaamina.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #9 : Elokuu 26, 2019, 12:45:44 »

2009 jo uutisoitiin, että DT1-hybridijunilla ajettaisiin myös Suomen suuntaan.
Tämä on varmaan tarkoittanut Terijoki-Koivisto-Viipuri-rataa, joka sekin on kyllä Suomen suunnalla ja jonne DT1-junilla on ajettu.  Iskee silmää
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #10 : Elokuu 26, 2019, 16:10:38 »

Suomen asemalta lähteville junille tosiaan "Finljandskoe napravlenie". Siinä tuo "napravlenie" kyllä kirjaimellisesti tarkoittaa suuntaa, mutta hieman vähemmän harhaan johtava käännös voisi olla "rataosa" tai ihan vaan "rata".
Eli silloin oikea käännös sille, minkä Juhani on lukenut, olisi "DT1-junilla ajetaan myös Suomenrataa".
Vastaavasti kuin meillä voi ajaa Savonrataa päätymättä kuitenkaan ikinä Savoon, voi Venäjällä Suomenrataa ajaa päätymättä koskaan Suomeen.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #11 : Elokuu 26, 2019, 17:36:48 »

Toivottavasi maksuton netistä hankittu viisumi kelpaa junassa.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 865


« Vastaus #12 : Elokuu 26, 2019, 20:40:08 »

Toivottavasi maksuton netistä hankittu viisumi kelpaa junassa.
Nykyisten tietojen mukaan ei kelpaa, mutta johtuu siitä että Vainikkala ja Viipuri eivät ole niiden rajanylityspaikkojen joukosssa jossa kelpaisi. Jos juna ylittää rajan Imatran Pelkolan ja Svetogorskin välillä ja Svetogorsk kuuluisi mahdollisiin elektronisia viisumeja sallittuihin raja-asemiin, ja rajatarkastus tehdään junan seistessä asemalla, niin on toki mahdollista että kelpaa.

Olisi mielenkiintoisaa tietää miksi Helsinki-Pietari junassa ei kelpaisi? Itse kuvittelisin johtuvan siitä että rajatarkastukset tehdään liikkuvassa junassa ja langaton verkko ei peitä niin hyvin Vainikkalan ja Viipurin välillä että sähköisiä viisumeja voisi tarkistaa lennosta. Toivottavasti jossain vaiheessa kumminkin alkaa kelvata koska olisi se aikamoinen takaisku junaliikenteelle jos autolla, laivalla ja lentokoneea saisi tulla maahan maksuttomalla viisumilla mutta junalla ei.
Tai olisiko mahdollista palata takaisin asemilla tapahtuviin rajatarkastuksiin?

tallennettu
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #13 : Elokuu 27, 2019, 00:22:26 »

Tästä videosta voi vähän fiilistellä, miltä TEP70BS+Lastotška yhdistelmä näyttää linjalla https://www.youtube.com/watch?v=a6ASpFtLj6g
tallennettu

Don't panic.
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #14 : Elokuu 30, 2019, 20:06:00 »

Luulin että tämä uusi maksuton viisumi tilataan internetin kautta ja sen voi tulostaa paperille, aivan kuten junalipunkin.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #15 : Elokuu 30, 2019, 21:28:07 »

Luulin että tämä uusi maksuton viisumi tilataan internetin kautta ja sen voi tulostaa paperille, aivan kuten junalipunkin.

Niin se oikeastaan taitaa tapahtua. Mutta pointti on siinä, että se ei kelpaa...  Iskee silmää
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 865


« Vastaus #16 : Syyskuu 01, 2019, 11:22:35 »

Luulin että tämä uusi maksuton viisumi tilataan internetin kautta ja sen voi tulostaa paperille, aivan kuten junalipunkin.
Ei se viisumi ole pelkästään se tulostettava paperilappu, koska sellaisen voi jokainen halutessaan väärentää. Sen aitous pitää tarkistaa jollain sähköisellä lukulaitteella ja arvelen että Allegro-junien rajavartijoilla ei ole sellaista kannettavaa mukanaan joka toimisi.

tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #17 : Syyskuu 03, 2019, 08:51:23 »

Sitten Suomi-Pietari-liikenne siirtyy kokonaan busseihin.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #18 : Syyskuu 03, 2019, 10:52:15 »

Sitten Suomi-Pietari-liikenne siirtyy kokonaan busseihin.

Tuskinpa. Aika paljon siitä on liikematkailua, johon tarvitsee joka tapauksessa sen business-viisumin, joka sitten on monikertaviisumi.

Junalla Pietariin kestää 3,5 tuntia, bussilla 8. Edestakaisella matkalla matka-aikaero on viisi tuntia. On nopeampaa käydä viisumitoimistolla jättämässä hakemus, sitten uudestaan hakemassa passinsa viisumeineen ja matkustaa junalla Pietariin kuin hankkia nettiviisumi ja mennä sillä. Kun se nettiviisumin hakeminenkin kun vie aikansa, vaikkei toki kovin kauaa. Niin kuin ei se paperiviisuminkaan hankkiminen siellä matkatoimistossa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Veli-Matti Laitinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 142


« Vastaus #19 : Syyskuu 24, 2019, 14:43:21 »

Junan aikataulut: https://juliadata.fi/timetables?s=901&d=28.9.2019
                                https://juliadata.fi/timetables?s=902&d=28.9.2019
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 252


« Vastaus #20 : Syyskuu 24, 2019, 19:00:39 »

Luulin että tämä uusi maksuton viisumi tilataan internetin kautta ja sen voi tulostaa paperille, aivan kuten junalipunkin.
Ei se viisumi ole pelkästään se tulostettava paperilappu, koska sellaisen voi jokainen halutessaan väärentää. Sen aitous pitää tarkistaa jollain sähköisellä lukulaitteella ja arvelen että Allegro-junien rajavartijoilla ei ole sellaista kannettavaa mukanaan joka toimisi.
Muistelen lukeneeni jostain, että viisumit tarkastetaan sähköisillä laitteilla, jollaiset tulee alkuun vain Viipurin asemalla oleville tarkastajille. Laitteen pitää tarkistustilanteessa saada verkkoyhteys viranomaisten järjestelmiin, eikä sellaista voida taata liikkuvissa junissa toistaiseksi. Samaisen kirjoituksen mukaan, kun viisumi on näin tarkistettu Viipurissa, matkaa voi jatkaa modernien paikallisjunien kyydissä Pietariin.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 865


« Vastaus #21 : Syyskuu 24, 2019, 19:29:00 »

Muistelen lukeneeni jostain, että viisumit tarkastetaan sähköisillä laitteilla, jollaiset tulee alkuun vain Viipurin asemalla oleville tarkastajille. Laitteen pitää tarkistustilanteessa saada verkkoyhteys viranomaisten järjestelmiin, eikä sellaista voida taata liikkuvissa junissa toistaiseksi. Samaisen kirjoituksen mukaan, kun viisumi on näin tarkistettu Viipurissa, matkaa voi jatkaa modernien paikallisjunien kyydissä Pietariin.
Tuota mä siis epäilin syyksi kanssa, eli 4G yhteyksien puute Buslovskajan ja Viipurin välilllä.

Mutta on olemassa toinenkin keino: Matkustaa Tolstoilla. Se seisoo Viipurissa 40 minuuttia, jona aikana ehtii käydä passintarkastuksesssa ja palata junalle. Tosin Tolstoin matka-aika Pietariin ja perilletuloajat ovat toinen juttu, mutta kannattaisi ehkä kokeilla sittten kun se sähköinen viisumi otetaan käyttöön joskus keväällä.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2418


« Vastaus #22 : Syyskuu 25, 2019, 00:02:19 »

Pietarin ja Imatran välistä sähköjunaliikennettä alettiin suunnitella jo 1910 eli 109 vuotta sitten. Jokohan se toteutuisi tällä kertaa.


* Pietari-Imatra sähkörata 1910.jpg (741.98 kilotavua, 871x800 - tarkasteltu 294 kertaa.)
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 680


« Vastaus #23 : Syyskuu 25, 2019, 09:14:34 »

Kyseessä oli Pietarissa toimineiden venäläiskeinottelijoiden hanke, jonka päätarkoitus oli kaapata Vuoksen vesienergia jalostettavaksi sähköksi pääasiassa Pietarin tarpeita varten.

Se kuvasi tylysti sortovuosien suurvenäläisiä aikeita. Hankelupa rautatielle haettiin Venäjän hallinnolta Suomenkin alueella olevalle osuudelle. Oltiin siis piittaamatta (oletuksella että Suomi olisi jo nielaistu) Suomen yksityisrautateitä koskevien säännösten vaatimuksista. Oltiin piittaamatta, siitä että vain Suomen senaatti myönsi tai kielsi ratahankkeet Suomen alueella.

Hanke torpedoitui osaksi siksi, että se yritti kävellä myös kenraalikuvernöörin (Seyn) yli.  Lisäksi hanke ei ollut yhteensopiva venäläisten yhdysrataa Vaasaan koskevien vaateiden kanssa. Pietari - Raasuli -Hiitola rataan päätyminen kaatoi sen lopullisesti.

Pietarilaiskeinottelijat olivat jo ostaneet osan Vuoksen koskista ja maapohjaa, ja alkaneet rakentaa voimalinjaa Suomen puolella Pietaria kohti, senkin ilman tarvittavia lupia.

Vuoksen varastamisyritykset eivät päättyneet tähän, vaan maailmansodan aikana venäläiset sotilastahot aloittivat toimet koko Vuoksen siirtämiseksi ja valtavan voimalaitoksen (putouskorkeus 60 m) rakentamiseksi Kuurmanpohjaan https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuurmanpohja-suunnitelma .
Suomen itsenäistyminen pelasti Karjalan kannaksen. Stalinin ja Hitlerin liitto on sen tuhonnut toistaiseksi..
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #24 : Syyskuu 25, 2019, 12:17:53 »

Muistelen lukeneeni jostain, että viisumit tarkastetaan sähköisillä laitteilla, jollaiset tulee alkuun vain Viipurin asemalla oleville tarkastajille. Laitteen pitää tarkistustilanteessa saada verkkoyhteys viranomaisten järjestelmiin, eikä sellaista voida taata liikkuvissa junissa toistaiseksi. Samaisen kirjoituksen mukaan, kun viisumi on näin tarkistettu Viipurissa, matkaa voi jatkaa modernien paikallisjunien kyydissä Pietariin.
Tuota mä siis epäilin syyksi kanssa, eli 4G yhteyksien puute Buslovskajan ja Viipurin välilllä.

Siellähän ei edes ole viranomaisia junassa kuin vasta Viipurista lähdettäessä Pietariin. Vaikea kuvitella, että Buslovskajassa alkaisi jatkossa majailla viranomaisia, toisin kuin joskus ennen oli.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Venäjän rautatieyhtiö kokeilee Pietarin ja Imatran välistä matkustajajunayhteytt  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina