Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Esslingenin tehtaan mainosmateriaalia  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Esa Leskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« : Syyskuu 19, 2019, 09:28:41 »

Drehscheibe-Online-sivustolle on ilmestynyt Esslingenin tehtaat vanhoja (saksankielisiä) brosyyrejä. Scan 12 on suomalaisittain mielenkiintoinen. Linkki sivulle: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,9056408
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #1 : Syyskuu 19, 2019, 13:31:51 »

Tuossa esitteen sivulla 12 näkyy myös vaunuille annetut saksalaiset tyyppimerkinnät A4ymg (= Cit), AB4ymg (= CEit) ja B4ymg (= Eit).

Haapamäellä on yhä olemassa kaksi vaunua: CEit 2652 ja Eit 23002.

Kaikki tieto, piirustukset yms. näistä vaunuista otetaan mielenkiinnolla vastaan. Aineistoa näihin ei HMVY:llä juurikaan ole entuudestaan. Ehkä jostain saksalaisesta arkistosta voisi löytyä jotain?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 865


« Vastaus #2 : Syyskuu 19, 2019, 21:20:05 »

Drehscheibe-Online-sivustolle on ilmestynyt Esslingenin tehtaat vanhoja (saksankielisiä) brosyyrejä. Scan 12 on suomalaisittain mielenkiintoinen. Linkki sivulle: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,9056408
Mä bongasin kanssa noi eilen. Meinasin melkein laittaa ne tänne mutta sä kerkesit ensin.
Muuten onko tuo valokuva otettu valmistumisen yhteydessä tehtaalta vai myöhemmin Suomesta? Ihan väritystä ajatellen kun se vaalea osa ei vaikuta hopeanväriseltä kuvassa.

t. Rainer
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #3 : Syyskuu 19, 2019, 22:19:52 »

Mä bongasin kanssa noi eilen. Meinasin melkein laittaa ne tänne mutta sä kerkesit ensin.
Muuten onko tuo valokuva otettu valmistumisen yhteydessä tehtaalta vai myöhemmin Suomesta? Ihan väritystä ajatellen kun se vaalea osa ei vaikuta hopeanväriseltä kuvassa.

t. Rainer

Tuossa kuvassa vaunu on uutena tehtaan pihassa ilman kylkimerkintöjä. Vaunun vaalea osa oli hopeanvärinen, mutta tulkintaa vaikeuttaa, että kuva on osittain ylivalottunut. Sinisestä taas ei ole todisteita, että se olisi ollut eri sinistä, kuin nykyään.  Hymyilee
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #4 : Syyskuu 20, 2019, 06:46:01 »

Tuossa viitatussa kuvassa sinisen sävy ei oikein paljastu sen osalta, minkä verran se poikkesi kotimaisen teräsvaunun sinisestä. On kai sentään olemassa värikuvia, jossa esiintyy kummankinlaisia vaunuja väriensä puolesta?

Rajallisen ajan takia löysin vaunut.orgin galleriasta vain pienoismallikuvan, joissa näkyy kahdenlaista teräsvaunuväritystä. http://vaunut.org/kuva/8353 Tämä kuva varsinaiseksi todisteeksi tällaiseen keskusteluun ei ole kovin hyvä, pienoismallit on voitu maalata "noinvärien" mukaisesti. Osa kuvan teräsvaunuista on kuitenkin maalattu aikana, jolloin maassamme oli vain Esslingenin toimittamia sinisiä teräsvaunuja. Ja vorgissa on usein kerrottu, että K. Kuosman pienoismalleissa oli käytetty samanlaisia sävyjä, ja niitä vaunuja olen saattanut itsekin nähdä PRK:n muinaisten kerhotilojen kakkoshuoneessa vajaa 40 vuotta sitten.

Linkin kuva on otettu vuosikymmeniä sitten filmille salamavalon avustuksella eikä se kerro tietenkään mitään siitä, miltä kyseiset pienoismallit näyttivät päivänvalossa. Mutta se ainakin erottuu, että sekä sininen että harmaa / hopeanharmaa ovat edustettuna kahdenlaisina, toisistaan selvästi erottuvina.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #5 : Syyskuu 20, 2019, 10:42:19 »

Tuossa viitatussa kuvassa sinisen sävy ei oikein paljastu sen osalta, minkä verran se poikkesi kotimaisen teräsvaunun sinisestä. On kai sentään olemassa värikuvia, jossa esiintyy kummankinlaisia vaunuja väriensä puolesta?

Niin vuodesta 1964 lukien on jo ollut kummankinlaisia vaunuja. Tuossa vertailussa on vaan se heikkous, että Esslingenissä 1961 maalattu alkydimaali on kolmessa vuodessa ehtinyt haalistua ja likaantua aika paljon verrattuna tuoreeltaan maalattuun vaunuun. Käsitys eri sinisestä on voinut ihan hyvin syntyä tuosta.
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #6 : Syyskuu 20, 2019, 17:27:22 »

Niin vuodesta 1964 lukien on jo ollut kummankinlaisia vaunuja. Tuossa vertailussa on vaan se heikkous, että Esslingenissä 1961 maalattu alkydimaali on kolmessa vuodessa ehtinyt haalistua ja likaantua aika paljon verrattuna tuoreeltaan maalattuun vaunuun. Käsitys eri sinisestä on voinut ihan hyvin syntyä tuosta.
Ehkä näinkin, mutta toisaalta pienoismalleihin on valittu tämä haaleampi väri jo hyvin aikaisessa vaiheessa. Ei vain edellä mainitsemiini H0-vaunuihin, vaan myös esim. kuvan http://vaunut.org/kuva/52976 pienoismalliin. Ovatko mallien tekijät todellakin tienneet jo etukäteen, millä tavoin Esslingenit tulevat lähivuosina haalistumaan?  Cool Olen nähnyt mainitut pienoismallit aikanaan Rautatiemuseossa työskennellessäni kymmeniä tai satoja kertoja, joten vaunujen sävy muuallakin kuin valokuvissa on jäänyt melko hyvin mieleen. Tosin sekään ei varsinaisesti todista mitään, mutta omalta osaltaan vahvistaa joitakin olettamuksiani, jotka nekin ovat ja pysyvät vain olettamuksina. Esslingenin sininen on voinut (alunperin) olla aivan hyvin todella lähellä myöhemmin vakiintunutta sinistä.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 865


« Vastaus #7 : Syyskuu 20, 2019, 20:34:59 »

Kiinnostava tuossa mainossivussa on että siellä on myös lajissaan ainoan Cit -vaunun piiirustus. Sitä kysyisin, että oliko Cit:ssä keltainen raita katonrajassa ollenkaan? Oliko sen telit tyyppiä MD? Milloin se muutettiin Eit:ksi? Mitä tapauhtui sen istuimille luokkamuutoksen yhteydessä?

Värityksestä vielä: Maalattiinko esslingeniläiset uudestaan, sekä Pasilan knp:n valmistamat vaunut alusta alkaen tarkkaan samanvärisiksi kuin lättähatut?

tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #8 : Syyskuu 20, 2019, 21:24:17 »

Kiinnostava tuossa mainossivussa on että siellä on myös lajissaan ainoan Cit -vaunun piiirustus. Sitä kysyisin, että oliko Cit:ssä keltainen raita katonrajassa ollenkaan? Oliko sen telit tyyppiä MD? Milloin se muutettiin Eit:ksi? Mitä tapauhtui sen istuimille luokkamuutoksen yhteydessä?

Värityksestä vielä: Maalattiinko esslingeniläiset uudestaan, sekä Pasilan knp:n valmistamat vaunut alusta alkaen tarkkaan samanvärisiksi kuin lättähatut?



CEit 2652 on vaunukortin mukaan maalattu toukokuussa 1977. Istuimet vaihdettu samaan vaunuun kesäkuussa 1975.

Lättähatut kaiketi eri sinisellä?
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 383


« Vastaus #9 : Syyskuu 20, 2019, 21:33:08 »

Muuten onko tuo valokuva otettu valmistumisen yhteydessä tehtaalta vai myöhemmin Suomesta?


Minusta se näyttää siltä, että vaunu seisoo kahden eri raideleveyden raitteella. Ja nimenomaan 4 kiskoa, siis kyse voisi olla normaali- ja leveäraitteesta. Tehtaan pihasta löytyy varman myös metriraidetta, mutta jos on normaali- ja metriraidetta yhdessä, käytetään yleisesti 3 kiskoa. Kun rakennus ei näytä Torniolta, se taitaa olla tehtaan piha.

Tämä herättää kysymyksen, kuinka vaunut ovat päässeet Suomeen? Onko telit vaihdettu kuljetusta varten? Vaunut taitavat olla hieman liian leveitä Saksan kuormaulottumaan, mutta luulsin, että poikkeusluvalla (ÜL) se taitaa onnistua.
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 383


« Vastaus #10 : Syyskuu 20, 2019, 21:45:31 »

Tulikin kysymys, mitä on tapahtunut Maschinenfabrik Esslingenille. Se myytiin jo 1965 Daimler Benzille (Mercedeksen tehdas). Uusi omistaja lopetti kiskokaluston valmistuksen ja liittyi tehdashallit autotehtaseen.

Pieni osa myytiin Stillille, joka sitten taas liittyy vähän rautateihin. http://vaunut.org/kuva/24771
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #11 : Syyskuu 21, 2019, 09:27:23 »

Niiden muutamien Esslingenin vaunuja esittävien värikuvien perusteella tekisi mielellään sellaisen johtopäätelmän, että Saksassa valmistuneiden vaunujen sininen oli erilainen kuin Suomessa valmistuneiden vaunujen. Tätä tulkintaa on kuitenkin vaikea vahvistaa, koska vaunuista otetut värikuvat ovat menettäneet värejään ja koska rinnalla ei ole Suomessa valmistuneita vaunuja.

Asiaa voi yrittää lähestyä muillakin tavoilla. Pienoisrautatiekerho ry:n kerhotilojen hyllyssä on tällä hetkellä Esslingenin vaunusta rakennettu 1:10-pienoismalli. Se on haapamäkeläisten omaisuutta ja päätynyt kerholle sillä ajatuksella, että malli restauroitaisiin. Sille ei ole kuitenkaan tehty mitään. Pienoismalli on Esslingenin tehtaan toimittama, eli malli on aikanaan rakennettu Saksassa.

Pienoismallin maalaus vastaa saksalaisten toimittaman esikuvan väritystä, joka koostuu sinisestä ja alumiiniväristä. Kuinka tarkasti pienoismallin maalaus mahtaa vastata esikuvaansa ja voisiko mallia käyttää värinmäärityksessä lähdeaineistona? Ovatko pienoismallin värit kestäneet aikaa? Kokeilin asiaa RAL-kartan avulla. RAL on siinä mielessä hyvä lähtökohta, koska sitähän saksalaiset ovat käyttäneet hyvin pitkään teollisuusvärien määrittelyssä.

RAL 5008 vastaa silmämääräisesti katsottuna täysin pienoismallin sinistä ja RAL 9006 alumiinväriä. VR:n VRS 1111 -standardi vuodelta 1967/68 määrittele Suomessa valmistettujen teräsvaunujen sinisen koodilla AM. Sen RAL-vastaavuus Tikkurilan Väritehtaiden mukaan on RAL 5008. Määrityksen poikkeama AM-väristä on kuitenkin de 5,6. Poikkeama on siis selvä — ehkä jopa merkittävä.

Teknos/Winter on myös sekoittanut VR:lle värejä. VR:n värit löytyvät vanhasta Teknoksen teollisuusmaaliluettelosta Teknoksen omien koodien mukaan määriteltyinä. Niitä käytetään silloin, kun pyrkimyksenä on tilata mahdollisimman hyvn AM:n väriä vastaava maalierä. Pyysimme aikoinamme Teknokselta RAL-vastaavuudet tehtaan sekoittamille VRS-väreille. Teknos määrittelee teräsvaunujen sinisen RAL5001.

Tästä voinee päätellä sen, että VRS 1111 -standardin mukaiselle AM-värille ei ole suoraa RAL-vastaavuutta. Molemmat väritehtaiden määritelmät ovat ainoastaan lähimmät RAL-vastaavuudet, eivät siis absoluuttiset vastaavuudet. Tämä pätee lähes kaikkiin vanhoihin VR-väreihin ennen kuin VR ryhtyi määrittelemään värit suoraan RAL-koodien avulla.

Voisi kuvitella, että Esslingenin tehdas ei ole ryhtynyt sekoittelemaan eksoottista epästandardia sinistä ainakaan omasta päästään, vaan on käyttänyt valmista RAL 5008 -väriä. Toisaalta — entä jos VR on tilausta tehdessään määritellyt itse vaunussa käytettävän sinisen, joka sitten on sekoitettu Saksassa. Onko kenelläkään olemassa Esslingenin vaunuja koskevia tilausasiakirjoja tai kirjeenvaihtoa? Entä onko olemassa alkuperäisiä piirustusmappeja? Suomessa valmistettujen Eit-vaunujen osalta on ainakin olemassa kuutiomäärin piirustuksia, joissa on kuvattu mm. sellaisetkin asiat kuin vaunujen tuhkakupit ja ovien kahvat — eli lähes kaikki mahdollinen.

Olisiko siitä apua, jos 1:10-vaunusta irrottaisi varovasti värilastuja, joista teetettäisiin tarkka värimääritelmä? Toistaiseksi Esslingenin vaunujen väritys perustuu kuitenkin olettamuksiin. Restauroinnin kannalta olisi tietenkin kivaa, jos asia saataisiin jollain tavalla vahvistettua. Yksi osoite tutkimustyölle voi olla myös Esslingenin tehdasarkisto — missä se sitten lieneekään.

Kuvat ovat Esslingen teettämästä/valmistamasta 1:10-pienoismallista.


tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #12 : Syyskuu 21, 2019, 11:45:57 »

Olisiko siitä apua, jos 1:10-vaunusta irrottaisi varovasti värilastuja, joista teetettäisiin tarkka värimääritelmä? Toistaiseksi Esslingenin vaunujen väritys perustuu kuitenkin olettamuksiin. Restauroinnin kannalta olisi tietenkin kivaa, jos asia saataisiin jollain tavalla vahvistettua. Yksi osoite tutkimustyölle voi olla myös Esslingenin tehdasarkisto — missä se sitten lieneekään.

Tuosta mallista voi olla apua. Minultakin kyllä löytyy värispektrometri, jolla voi lukea värin pintaa rikkomatta. Siitä saa tuloksena CIELab-arvot.

Tehtaan arkistoa löytyy Hohenheimistä (Wirtschaftsarchiv Baden-Württemberg). Vaunun maalauspiirustuksesta melko varmasti löytyy värikoodit. Jos siis sellainen löytyy.
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 383


« Vastaus #13 : Syyskuu 21, 2019, 15:03:23 »


Tehtaan arkistoa löytyy Hohenheimistä (Wirtschaftsarchiv Baden-Württemberg). Vaunun maalauspiirustuksesta melko varmasti löytyy värikoodit. Jos siis sellainen löytyy.

Sanoisin, että löytyy Stuttgartista, jos lukija on Stuttgartin ulkopuolelta. Hohenheim on Stuttgartin kaupunginosa. Hymyilee

Jos tarvitsette apua sen arkiston kanssa voin ehkä auttaa. Eräs sukulainen on töissä ihan lähellä, siis voisi varmaan käydä heidän lukusalissa. Hän on itse kauan ollut (toisen) arkiston vastuuhenkilö, luulisin hän voisi jopa innostua asiasta ja myös tuntea osan henkilökunnasta.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #14 : Syyskuu 22, 2019, 14:56:15 »

Jos tarvitsette apua sen arkiston kanssa voin ehkä auttaa. Eräs sukulainen on töissä ihan lähellä, siis voisi varmaan käydä heidän lukusalissa. Hän on itse kauan ollut (toisen) arkiston vastuuhenkilö, luulisin hän voisi jopa innostua asiasta ja myös tuntea osan henkilökunnasta.

Ilman muuta kiinnostaa VR:n ja Esslingenin kirjeenvaihto ja Esslingenin saatepaperit.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 904


« Vastaus #15 : Syyskuu 23, 2019, 22:09:05 »

Tehtaankuvassakin näkyy 23001:n kattokaaressa ollut sadevesikouru, joka oli koko vaunun pituudelta. Hidastaisi varmaan jonkin verran seisovan kaluston mädättämistä, tai ainakin säästäisi ikkunoita.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Esslingenin tehtaan mainosmateriaalia  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina