Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Lähes ikuisesti kulkee dieselveturi  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1546


« : Elokuu 12, 2020, 17:45:45 »

Deutsche Bahn ja ympristöystävällisyys? Useilla DB reiteillä liikennöidään yhä diesel kalustolla. Ratojen sähköistäminen on pitkään vievä prosessi. Miksi muutokseen vierähtään niin pitkä aika?
Tällä hetkellä on sähköistyksen alla Bodenseen suunta Lindaun kaupunkiin. Useita suunniteltuja radan sähköistysprojekteja saadaan vielä odottaa. Saksan virallisen tahon mukaan 61% sen radoista on tällä hetkellä sähköistetty. Lopulla reiteistä liikennöidään diesel kalustolla. Maan hallitus on päättänyt viiden vuoden ajanjakson aikana saada sähköistys 70%iin kaikista radoista.Tavoitteen saavuttamista tässä ajassa pidetään kuitenkin epärealistina sanoo Dirk Flege(Allianz auf Schiene yhdistyksen puheenjohtaja) Ottaen huomioon ympäristö,nopeus ym. sähköistystä puoltavat seika tavoite on kannatettava
Sähköistysprosessien hitaahko eteneminen selittynee niiden kalleudella,Saksassa kilometrin sähköistys maksaa nyrkkisäännön mukaisesti noin 1-2 miljoonaa Euroa. Mikäli reitti sisältää vaikeata maastoa,tunneleita ,siltoja ,urbaania ratainfraa ym. nousevat kustannukset nopeasti. Yleisesti on tiedossa että rahoitus tulee monista eri lähteistä,rahoituksen saaminen reiteillä joilla kulkee  pelkästään tavaraliikennettä on hankalampaa(Flege).Asioita ei helpota pitkäkestoiset suunnittelu ja vaivalloiset lupa-asiat . Myös kansalaisten mahdolliset viralliset valitukset kuulemisineen ,jotka kuuluvat kansalaisten demokraattisiin oikeuksiin,täytyy ottaa huomioon. Muun muassa Lueneburger Heidessa ja Breisgaun alueella asukkaat  ovat järjestäytyneet vastustamaan sähköistystä.Yksi vastustuksen syistä on mahdollisesti lisääntyvä tavaraliikenne. DB-verkko(DB-Netz AG) on luvannut tarvittaessa olevansa valmis rakentamaan meluaitoja.
yksi ongelma on myös se, että ratainfraan ja sähköistykseen erikoistuneet firmat eivät tällä hetkellä ole palkanneet lisää väkeä, koska maan hallitus ei ole ollut valmis ohjamaan näihin projekteihin tarpeeksi varoja(Flege)
Saksan liikenneministeriö ilmoittaa kohottaneensa  julkiseen henkilöliikenteeseen sijoitettavia varoja 332miljoonasta kahteen miljardiin vuodesta 2025 alkaen. Näillä rahoja kunnat voivat mm. käyttää paikallisten liikenneyhteyksien sähköistämiseen.
70% sähkörataa pidetään yhä tavoitteena mutta ei vielä vuoteen 2025 mennessä. Hallituksen edustaja mainitsee Saksan
jo ylittävän Euroopan keskiarvön  ratojensa sähköistämisessä. Tällä hetkellä vedetään jo 90% koko ratojen liikennesuoritteesta sähköisesti. Liittohallitus aikoo nopeuttaa ratojen lupamenettetyitä uusissa projekteissaan.
Myös uusia tekniikoita sähköistämättömille ja vähäliikenteisille radoille suunnitellaan,esimerkkinä polttokenno(vety)-hybridijunat sekä akku-yläjohtohybridi joista viimeksimainittu liikkuu akkuvoimalla kun yläjohtoa ei ole.Edellämainittu taasen vaatii vetyasemia.Ratapihoilla liikkuu myös yhä tuhansia diesel vaihtovetureita.
Kokanaisuutena  näiden monimuotoisten vaikeidenkin asioiden edistäminen ja ratkaiseminenon on  liittovaltioiden ja rautatietoiminnasta vastuullisten käsissä joka jatkossa vaatii hyvää koordinointia ja toimia.(Dirk Flege)
Kuitenkin matkustajille Muenchenistä Zuerichiin matka aika tulee sähköistyksen valmistuttua joulukuussa 2020 lyhenemään aikanaan tunnilla.(Lähde:Die Zeit)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 13, 2020, 18:17:41 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 150


« Vastaus #1 : Elokuu 12, 2020, 18:30:32 »

Miten sakut saavat sähköistyksestä noin kallista? Väyläviraston mukaan kustannus sähköistykselle on keskimäärin 250 000€/km.

https://julkaisut.vayla.fi/pdf8/lts_2015-04_rataverkon_jatkosahkoistys_web.pdf
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1546


« Vastaus #2 : Elokuu 12, 2020, 18:50:52 »

Saksan Oberland Netzin sähköistys Baijerissa  ja  perusparannus n. 74 miljoonaa Euroa ja kilometrit 73,Tässä yksi esimerkki..Saksassa ilmeisesti kuuluu hintaan myös perusparannus ?Asioista tietävät voi ottaa kantaa,
 En tiedä onko Suomessa halpaa?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 12, 2020, 23:08:43 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 868


« Vastaus #3 : Elokuu 13, 2020, 22:29:53 »

Ai München-Zürich saa vihdoinkin tämän vuoden joulukuussa sähköt? Sitä ollaan varmaan odotettu lähemmäs 100 vuotta!
Onko jopa manner-Euroopan viimeinen kahta suurkaupunkia yhdistävä rata ilman sähköjä?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #4 : Elokuu 14, 2020, 06:19:52 »

Ai München-Zürich saa vihdoinkin tämän vuoden joulukuussa sähköt? Sitä ollaan varmaan odotettu lähemmäs 100 vuotta!
Onko jopa manner-Euroopan viimeinen kahta suurkaupunkia yhdistävä rata ilman sähköjä?

Wien-Bratislava taidetaan mennä edelleen dieselillä, vaikka kyseessä on kaksi pääkaupunkia ja lähellä toisiaan.
tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #5 : Elokuu 14, 2020, 08:10:04 »

Wien-Bratislava taidetaan mennä edelleen dieselillä, vaikka kyseessä on kaksi pääkaupunkia ja lähellä toisiaan.
Totta. Säännöllisempi, Marcheggin kautta muistaakseni tunneittain kulkeva yhteys on dieseljunien heiniä. Sen sijaan etelämpää Petrzalkan kautta kuljetaan sähkövedolla. Tosin Bratislavan päärautatieasemalta Wienin päärautatieasemalle ei kuljeta ihan tunnin välein vaan hieman harvemmin EC-junilla. Toki Bratislavan eteläisestä suurlähiöstä Petrzalkasta pääsee Wieniin tunnin välein kulkevilla sähkökäyttöisillä paikallis-/taajamajunilla:
https://www.oebb.at/de/regionale-angebote/ueberregionale-angebote/bratislava-ticket

Tässä vielä Bratislavan alueen rautatiekartta:
http://www.bueker.net/trainspotting/map.php?file=maps/bratislava/bratislava.gif
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 342


« Vastaus #6 : Elokuu 14, 2020, 09:21:02 »

Ei sähköistys sinänsä ole ympäristöteko, jos sähkö tuotetaan likaisin menetelmin kuten Saksassa tehdään. Saksan sähköntuotannon hiilidioksidipäästöt per tuotettu energia on puolitoistakertainen verrattuna EU-keskiarvoon, nelinkertainen verrattuna Suomeen ja kymmenkertainen verrattuna Ranskaan.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 868


« Vastaus #7 : Elokuu 14, 2020, 23:25:36 »

Pietarista Minskiin ja Baltian maiden pääkaupunkeihin ja niiden välillä ajetaan myös ilman sähköä mutta menevät kai käsitteen "manner-Eurooppa" ulkopuolelle.  Kööpenhamina-Hampuri ajetaan kanssa dieselmoottorivaunuilla vaikka sähköt olisi koko matkalta, vissiin kalustopulan vuoksi?
tallennettu
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #8 : Elokuu 15, 2020, 00:08:59 »

Vieläkö Kööpenhamina-Hampuri juna kulkee junalautalla kuten joitakin vuosia sitten? (olkoonkin että sähkörataakin pääsisi suoraan) Se selittäisi dieselkaluston käytön. Toisaalta jos ajettaisiin mantereen kautta sähköllä, junan pitäisi olla monivirtalaitos (Tanska 25kV 50 Hz vs. Saksa 15kV 16 2/3 Hz) Voi olla että ovat laskeneet dieselin olevan halvempi/yksinkertaisempi. Tiedä heistä sitten  Virnistää
tallennettu

Don't panic.
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 142


« Vastaus #9 : Elokuu 15, 2020, 07:00:11 »

Rödbyn - Puttgardenin junalautta laakkautettiin viime joulukuussa.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 868


« Vastaus #10 : Elokuu 15, 2020, 11:55:42 »

Vieläkö Kööpenhamina-Hampuri juna kulkee junalautalla kuten joitakin vuosia sitten? (olkoonkin että sähkörataakin pääsisi suoraan) Se selittäisi dieselkaluston käytön. Toisaalta jos ajettaisiin mantereen kautta sähköllä, junan pitäisi olla monivirtalaitos (Tanska 25kV 50 Hz vs. Saksa 15kV 16 2/3 Hz) Voi olla että ovat laskeneet dieselin olevan halvempi/yksinkertaisempi. Tiedä heistä sitten  Virnistää
Ei kulje enää vaan kulkee Jyllannin kautta. Sähköt olisi mutta sopivia junia ei? Ei edes vaikka vaihtaisi veturia rajalla, vaan ajetaan piskuisilla DSB:n diesemoottorijunilla. No nyt korona-aikaan yhdentekevää, mutta ennen tautia olivat loppuunmyytyjä.
tallennettu
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #11 : Elokuu 15, 2020, 14:03:49 »

Muisti(ni) palailee pätkittäin Hymyilee leveästi. DSB on helmikuussa tilannut Talgolta uusia junarunkoja nimenomaan Kööpenhamina-Hampuri reitille. Junia tullaan vetämään DSB:n Vectron monivirtasähkövetureilla.
https://www.railwaygazette.com/passenger/talgo-to-supply-coaches-for-dsbs-hamburg-service/55712.article
tallennettu

Don't panic.
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Lähes ikuisesti kulkee dieselveturi  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina