Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Replikat puretuista asemista  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2585


« : Lokakuu 17, 2019, 14:24:51 »

Kuten moni on saattanut kuvien perusteella huomata, olen kiinnostunut vanhoista ja ns. unohdetuista asemarakennuksista. Olen ollut monella reissulla niitä etsimässä ja kuvaamassa. Se on ollut antoisaa.

Kansalliskirjaston Finna-palvelu tarjoaa harvinaisia ja mielenkiintoisia kuvia Suomen asemarakennuksista. Olen löytänyt sieltä runsaasti vanhojen, jo aikoja sitten purettujen asemarakennusten kuvia. On harmillista, että vanhoja asemia puretaan, vaikka toisaalta se on ymmärrettävääkin. Saattaa olla, että ei ole rahaa ylläpitää taloa ja sen tonttia, tai jonkun muun syyn takia asemarakennus on purettu. Niitä on myös tuhoutunut sodissa ja tulipaloissa.

Yhtenä päivänä tuli mieleen: Olisi varsin mielenkiintoinen projekti rakentaa jostain vanhasta, ajat sitten puretusta asemasta uusi replika. Se toisi paikalle entisenkaltaista loistoa. Hyvin hoidettuine pihoineen kaikkineen. Toivottavasti jollain on joskus resursseja ja mielenkiintoa ryhtyä tällaiseen hommaan, lopputulos voisi olla erittäin näyttävä!

Viestin liitteenä on Finnasta löytynyt kuva Karttulan asemasta. Karttulan liikennepaikka nimettiin myöhemmin Airakselaksi. Talossa on todella hienot, monimutkaiset käsintehdyt koristelut ikkunanpokissa ja muissa puuosissa. Tällaistä ei nykypäivänä paljon näe.
(Vertailukuva nyky-Airakselaan: http://vaunut.org/kuva/92049)


* M014_SRMV1_1050.jpg (304.81 kilotavua, 1766x1225 - tarkasteltu 185 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 17, 2019, 22:59:03 kirjoittanut Jimi Lappalainen » tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 303


« Vastaus #1 : Lokakuu 17, 2019, 19:15:45 »

Hieno ajatus.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Replikat puretuista asemista  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina