Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Samovaari  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« : Lokakuu 23, 2019, 20:18:59 »

Paikallisella kirppiksellä oli otsikon mukainen venäläinen vedenkeitin myynnissä, ostin sen. Käyttöohjeet eivät tulleet mukana, mutta ymmärtääkseni sinne hiiliä pitäisi laittaa, ja kas veden pitäisi lämmetä kuin itsestään.

Olisko jollain tietoa mitä hiiliä sinne pitää laittaa ja pitääkö niiden olla kyteviä tulipesästä otettuja, vai käykö grillihiilet ja jos käy niin miten ne sytytetään?

Näitähän on siis spriikäyttöisiä, sähkökäyttöisiä ja sitten näitä hiilikäyttöisiä. Tällästä hiilitoimista olen aina katsellut, mutta kaikki myynnissä olleet hiilikäyttöiset ovat olleet hemmetin kalliita. Tää oli suht halpa ja hiilikäyttönen, muuten en olisi koko pömpeliä ottanut edes ilmaiseksi matkaani.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 889


« Vastaus #1 : Lokakuu 24, 2019, 07:22:29 »

Käsittääkseni samovaarin hiilisäiliöön hiilet laitetaan hehkuvina.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Antti Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #2 : Joulukuu 08, 2019, 18:02:28 »

Oliko ihan sellanen messingistä tehty samovaari?
Jos näin niin voi olla vanhakin,kerran pikkupoikana naapurin miehellä sellaisen näin ja juurikin hiilillä pelaava,itsellä niitä uudempia sähkömalleja jotka lähinnä koristeeksi tuotu kotiseutumatkoilta.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #3 : Joulukuu 23, 2019, 22:09:06 »

En mä ole tutkinut mistä pömpeli on tehty, ulkopinta on kromin värinen eikä tämä vedenkeitin ole lainkaan hieno ulkomuodoiltaan, eli luulen sen olevan jotain pläkkipeltiä.

Yhdellä sukulaisella oli hyllyssä todella komea hiilikäyttöinen samovaari, se oli joskus otettu ikäänkuin voitonmerkiksi ja siihen liittyi joku tarinakin. Tämä mun ostamani on siihen verrattuna todella pelkistetty versio.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Samovaari  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina