Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Katetut tavaravaunut 1890-luvulla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 885


« : Elokuu 19, 2022, 17:45:37 »

Minkälaisia olivat ne 105 katettua tavaravaunua, jotlka Tie– ja vesirakennusten ylihallitus tilasi vuonna 1889 Helsingin laivatokalta.
Vaunut tulivat vuosina 1889 ja 1890 Savon, Kouvolan-Kotkan, Karjalan ja Porin rautatierakennuksille.
Onko näistä vaunuista tiedossa spesifikaatiota, piirustuksia tai kuvia?

Ja olivatko myös Rautatien konepajan samaan aikaan Savon rautatierakennukselle ja valmiille rautateille rakentamat katetut tavaravaunut samaa tyyppiä? Entäpä hieman aikaisemmin Oulun rautatierakennukslle rakennetut? 
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 885


« Vastaus #1 : Elokuu 20, 2022, 05:46:46 »

Nämä Helsingin laivatokalta tilatut 105 vaunua kuuluivat sarjoihin

Vuosi   nrot 1897      nrot 1887   lkm   hinta       rautatie
1890   5000-5038   2000-2038   39   3 700,00   Savon rtrak
1890   5039-5058   2039-2058   20   3 710,00   Kouvola-Kotka rtrak
1891   5059-5062   2029-2062   04   3 750,00   Karjalan rtrak
1891   5063-5068   2063-2068   06   3 750,00   Porin rtrak
1891   5069-5086   2069-2086   18   3 700,00   Karjalan rtrak
1891   5087-5104   2087-2104   18   3 700,00   Porin rtrak

Näiden vaunujen littera oli 1880-luvun lopun ja 1890-luvun alun tavan mukaan mitä todennäköisimmin Gabd.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 20, 2022, 08:18:15 kirjoittanut Kurt Ristniemi » tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 680


« Vastaus #2 : Elokuu 20, 2022, 10:35:41 »

Kysymykseen kyseisten vaunujen tiedoista en osaa vastata. Pitäisin mahdollisena että sen tahon arkistossa, joka säilyttää entisen Hietalahden telakan arkistoaineistoa olisi ainakin valokuva mainittujen vaunujen luovutuksesta. Laivojen luovutuksista otettiin valokuvat viimeistään 1880-luvulla.

Kirjassa H:fors Skeppsdocka, Ab Sandvikens Skeppsdocka och Mek. Verkstad 1865-1935 on insinööri Oskar Eklundin omistus- ja johtamisajalta 1881-1894 kerrottu mm. seuraavaa (s.44):

"År 1889 lyckades ingeniör Eklund erhålla kontrakt för leverans av järnvägsvagnar, och detta förde med sig åtskilliga förbättringar och utvidgningar.
Sålunda uppfördes en ny järnvägsvagnverkstad i linje med pumphuset mot söder i den första byggnadslängan invid detsamma.   Denna byggnad användes senare som ångpanneverkstad men omändrad och förbättrad. ...."

"En mycket betydelsefull förbättring vidtogs av ingenjör Eklund genom att å verkstadsåmrådet infördes spårnät i samband med järnvägsvagnstillverkningen. Detta nät har senare betydligt utvidgats."

Rautatieyhteys Helsingin satamaradalle valmistui siis noin vuonna 1890. Toisaalta satamarataa alettiin rakentaa asemalta Hietaniemeen vasta vuonna 1891 ja alkuosan kallioleikkaukset eivät syntyneet hetkessä. Kärrykuljetuksiakin siis vielä tarvittiin ainakin osalle matkasta.
Liittymä telakka-alueelle: http://www.vaunut.org/kuva/126356?kv=1936&kv2=1939&paik=Helsinki
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #3 : Elokuu 20, 2022, 10:39:03 »

Kansallisarkistosta löytämäni vaunukohtaisen listan tiedot ovat laatimasi luettelon kanssa yhteneväiset: kaikki kyseiset vaunut ovat sen mukaan Helsingin laivatokan rakentamia. Lisäksi rakennusvuodet täsmäävät vaunuyksilöiden numeroiden kanssa. Listaus kattaa vain vuosien 1896-97 ja sen jälkeisen ajan tilanteen, jollon tehtiin suuri littera- ja numerointiuudistus.

Kaikkien vaunujen mitoitus on seuraava: pituus puskinten ylitse 770 senttiä, korin pituus 650 senttiä, leveys 244 senttiä ja korkeus 210 senttiä. Akseliväli on 366 senttiä. Luvut vastaavat G(a)-tyyppisen pystylaudoitetun vaunun mittoja. Vaunujen kantavuudeksi listaus ilmoittaa 8500 kiloa.

Kaikkien vaunujen litteraksi listaus ilmoittaa G. Tämä on kuitenkin mitä ilmeisimmin suuren litterauudistuksen ja numeromuutoksen seurausta, koska 2000-sarja viittaa Gabd-litteraan — tämä on todennettavissa myös muutamista säilyneistä Gabd-kuvista. Kuva: Helsingin kaupunginmuseo.

Suurin osa vaunuista on jossain vaiheessa (ajankohtaa listaus ei kerro) muutettu Gt-sarjaan, mutta muihinkin sarjoihin vaunuja on siirretty. Tästä erimerkkeinä nro 5009, josta tuli Ga ja 5020, josta tuli aluksi Gt ja sen jälkeen Gma nro 31429 vuonna 1922.

« Viimeksi muokattu: Elokuu 20, 2022, 10:57:44 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 885


« Vastaus #4 : Elokuu 20, 2022, 11:35:14 »

Sanomalehtiuutinen uutisoi nuo 105 katettua tavaravauna yhtenä tilauksena. Siten voinee olettaa niiden olleen keskenään samanlaisia.  Ja niinkuin Petrin liittämästä kuvasta näkyy, ne olivat pystylaudoitettuja.

Se seikka, että ne joissakin luetteloissa on merkitty vain G-litteraisiksi, johtuu merkintäperiaatteista: Alalitteroita ei aina eikä kaikissa luetteloissa merkitty näkyviin. Tosin 1880-luvun kalustoluetteloissa näin on tehty.

Mutta mennäänpä sitten yksi askel ajassa taaksepäin: edellisiin tilauksiin. Niiden tilaamisesta en ole löytänyt uutista, joten pitää tyytyä vain vuoden 1906 kalustoluettelon tietoihin. Tilauserät eivät niistä käy ilmi.

Rautatien konepaja toimitti kaksi edellistä erää, yhteensä 170 vaunua:

1889   4830-4859   1830-1859   030   2 911,10   Savon rtrak
1890   4860-4999   1860-1999   140   2 664,52   Valmiille rt:ille

Mahtaisiko näistä löytyä tarkempia tietoja? Rakennettiinko ensimmäiset pystylaudoitetut katetut tavaravaunut Savon rautatierakennukselle?
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #5 : Elokuu 20, 2022, 12:55:21 »

Määräysten mukaan Gabd-litteran olisi pitänyt kadota vuonna 1896. Oheisen määräyksen perusteella Gabd-litteralla varustetuista vaunuista olisi pitänyt tulla Ga-vaunuja, mutta näin ei näytä tapahtuneen, vaan listausten perusteella Gabd-vaunuista muodostettiin G-vaunuja.



Tilauserät 4830-4859 ja 4860-4999 näyttävät olevan mittatietojensa osalta samanlaiset kuin aikaisemmat keskustelussa näkyneet vaunujen tilauserät. Muutoinkin listan tiedot vastaavat kirjaamiasi tietoja.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 885


« Vastaus #6 : Elokuu 20, 2022, 15:34:10 »

 Vuoden 1896 littera- ja numerouudistus tehtiin vuoden lopussa. Sen vaikutukset näkyvät vasta seuraavana vuonna. Esim. v. 1906 luettelossa puhutaan v. 1897 numeroista.

Gabd oli perusvaunu ennen tuota uudistusta. Uudistuksen jälkeen perusvaunu oli Ga. En ole huomannut, että Gabd-litterat olisi silloin muutettu G:ksi. Valokuvista päinvastoin näkee, että Gabd on ylimaalaamalla muutettu Ga:ksi.

Toistan vain  että eri aikoina ja eri luetteloissa ei alalitteroita esitetty. Se on yksi tärkeimmistä faktoista luetteloita tutkittaessa.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #7 : Elokuu 20, 2022, 16:19:08 »

En ole huomannut, että Gabd-litterat olisi silloin muutettu G:ksi.

Vaunuyksilökohtaisesta luettelosta huomaa muutoksen. Tässä esimerkkinä ote 5001 alkavasta listauksesta. Ennen vuoden 1896 tehtyä littera- ja numeromuutosta vaunut todennäköisesti olivat 2000-2038 sarjaan kuuluvua Gabd-vaunuja, mutta muutoksen jälkeen kaikki siirrettiin G-sarjaan ja Gabd-littera katosi. Listauksen merkintätavoista — käsialasta — voi havaita, että moni vaunu on jossain vaiheessa (en tiedä milloin, koska lista ei sitä kerro kuin ainoastaan joidenkin vaunuyksilöiden osalta) muutettu Gt-sarjaan, mutta esimerkiksi vaunu numero 5006 on jätetty G-sarjaan ja toisaalta vaunu numero 5009 on muutettu Ga-sarjaan.

Litterointimuutoksien yhteydessä myös vaunun kantavuus on saattanut muuttua, kun vaunuun vaihdetti järeämmät pyäräkerrat. Listauksen perusteella näyttäisi siltä, että entisiä Gabd-vaunuja on päätynyt sekä G-vaunuiksi, mutta myös Ga-vaunuiksi. Tämänhetkisen datan perusteella näyttää siltä, että suurin osa päätyi G-sarjaan.

tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 885


« Vastaus #8 : Elokuu 20, 2022, 17:53:23 »

Vaunuyksilökohtaisesta luettelosta huomaa muutoksen.[/img]

Niinkuin jo pariin kertaan totesin, kaikissa listauksissa ei alalitteroita merkitty. Tähän kirjaan on alunperin merkitty vain pääliitera G. Kun vaunuja sitten on siirretty muuhin käyttöön, on lisätty uusi alalittera.

Valokuvat kertovat selvää kiletä siitä, että Gabd-litterat muutettiin Ga-litteroiksi maalaamalla yli bd-osa.

Vuonna 1910 tosin siirrettiin joukko ilmeisesti vanhempia Ga-vaunuja G-vaunuiksi, koska ne eivät täyttäneet ns. normaalivaunun vaatimuksia. 
« Viimeksi muokattu: Elokuu 20, 2022, 18:20:29 kirjoittanut Kurt Ristniemi » tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #9 : Elokuu 20, 2022, 19:31:01 »

Niinkuin jo pariin kertaan totesin, kaikissa listauksissa ei alalitteroita merkitty. Tähän kirjaan on alunperin merkitty vain pääliitera G.

Alalitteoiden käytöstä luovuttiin vuoden 1896/97 uudistuksessa. Sen jälkeen oli käytössä vain litterat G ja Ga. Samalla vaunujen numerointi uudistettiin. Tämän voi päätellä vuonna 1896 annetusta määräyksestä. Siksi Kansallisarkistosta löytyvästä listauksesta löytyvät vain litterat G ja Ga. Listaus on siis vuoden 1896 jälkeiseltä ajalta.

Alkuperäisen listauksen jälkeen siihen on tehty lisämerkintöjä sitä mukaa, kun vaunujen litteroita on muutettu, esim. G->Gt, G -> Ga jne. G:stä muunnetut Ga:t, Gt:t tai vaikkapa Gma:t eivät ole alalitteroita, vaan rinnakkaisia litteroita.

Listaus kertoo myös sen, mitkä vaunut alkujaan rakennettiin suoraan Ga-vaunuiksi.

Ennen litterauudistusta käytössä olleet litterat taas voi päätellä vaunujen numeroiden perusteella ja muiden listauksien avulla. Esimerkiksi G-vaunujen numeroavaruus 5000-5038 oli ennen litterauudista 2000-2038 ja niiden littera oli todennäköisesti Gabd (tai ainakin osa niistä).
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 885


« Vastaus #10 : Elokuu 21, 2022, 08:27:24 »

Tilauserät 4830-4859 ja 4860-4999 näyttävät olevan mittatietojensa osalta samanlaiset kuin aikaisemmat keskustelussa näkyneet vaunujen tilauserät.

Nyt saavutaankin epätietoisuuden alueelle. Vaunujen mitat olivat samat, mutta se ei takaa sitä, että vaunjen rakenne oli sama. Liitekuvasta näkyy, että varsin samankokoisia ja olemukseltaan samanlaisia vaunuja rakennettiin sekä sisä- että ulkopuolisella rungolla. On ilmeistä, että jossakin vaiheessa siirryttiin uuteen suurempaan vaunumalliin, jossa ensin oli pystysuora ulkopuolinen runkorakenne ja vaakasuora seinälaudoitus, ja myöhemmin sisäpuolinen runkorakenne ja pystysuora seinälaudoitus.

Alalitteroiden esittämisestä ja esittämättä jättämisestä joudun edelleen toistamaan samaa vanhaa totuutta: Joissakin luetteloissa ja joinakin aikoina ne esitettiin ja joissakin luetteloissa ja joinakin aikoina niitä ei esitetty. Niinpä Ga-vaunut on täsmälleen saman vuoden kahdessa eri dokumentissa toisessa esitetty G.nä ja toisessa Ga:na. Yksittäisen dokumentin esittämien liiteroiden perusteella ei voi eikä tule tehdä olettamuksia esim. siirtämisestä Ga-sajasta G-sarjaan.

Kuten jo kahdesti kerron: valokuvista nkee, että vuoden 1896 lopun litterauudistuksen jälkeen Gabd-vaunut muutettiin Ga-vaunuksi maalamalla litteroiden 'bd'-osuus yli.


* hkm.HKMS000005 km0000pe2d-0-master crop.jpg (490.95 kilotavua, 2423x913 - tarkasteltu 25 kertaa.)
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #11 : Elokuu 21, 2022, 08:44:20 »

Alalitteroiden esittämisestä ja esittämättä jättämisestä joudun edelleen toistamaan samaa vanhaa totuutta: Joissakin luetteloissa ja joinakin aikoina ne esitettiin ja joissakin luetteloissa ja joinakin aikoina niitä ei esitetty.

Alalitteroiden käyttö loppui vuoden 1896 jälkeen. Ennen vuotta 1896 sen sijaan alalitteroiden esittäminen luetteloissa oli kirjavaa. Joskus alalitterat esitettiin, joskus niitä ei esitetty.



Kuten jo kahdesti kerron: valokuvista nkee, että vuoden 1896 lopun litterauudistuksen jälkeen Gabd-vaunut muutettiin Ga-vaunuksi maalamalla litteroiden 'bd'-osuus yli.

Jos yksi näkemäni joutsen oli musta, niin se ei tarkoita, että kaikki joutsenet olisivat mustia. Gabd-vaunuja koskeva kuvamateriaali on sen verran ohutta, että muutaman kuvan perusteella ei voi tehdä yleistävää johtopäätöstä siitä, että kaikki Gabd-vaunut muutettiin Ga-vaunuiksi. Osa muutettiin — tämä näkyy vaunuyksilöt listaavassa luettelossa vuodelta 1896. Osa sen sijaan muutettiin G-vaunuiksi — tämäkin näkyy samaisessa luettelossa. Kokonaiskuvan muodostaminen parin valokuvan perusteella ei ole riittävä tapa etenkin kun tarjolla on muitakin asiaa käsitteleviä dokumentteja.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 21, 2022, 09:01:45 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #12 : Elokuu 21, 2022, 08:56:08 »

Yksi hienojakoisimmista katettujen tavaravaunujen litterointia käsittelevästä luetteloinnista on vuodelta 1888.

tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 885


« Vastaus #13 : Elokuu 21, 2022, 09:11:29 »

Gabd-vaunuja koskeva kuvamateriaali on sen verran ohutta, että muutaman kuvan perusteella ei voi tehdä yleistävää johtopäätöstä siitä, että kaikki Gabd-vaunut muutettiin Ga-vaunuiksi.

Haluaisinpa nähdä edes yhden vuosisadan vaihteen paikkeilla otetun valokuvan jossa Gabd-vaunu olisi muutettu G-vaunuksi. On toki myöhempiä kuvia, joissa pystylaudoitetun vaunun littera on G, mutta siihen on aivan muu syy, jonka jo edellä kerroin.

Ilmeisesti pitää jankuttamalla jankuttaa, että joissakin luetteloissa alalitterat jätettiin esittämättä, vaikka ne olikin vaunuhin merkitty. Näitä ovat mm. lukuisat vuosikertomusten luettelot. Ja malliesimerkki on 1910-luvun kaksi luetteloa, jossa toisessa samat vaunut on merkiity Ga:ksi ja toisessa G:ksi.

Varovaisuus ja lähdekriittisyys ovat välttämättömiä, jottei tehdä vääriä johtopäätöksiä ja esitetä niitä totuutena.

Mutta asiaan:

Mennäänpä ajassa vieläkin taaksepäin. Jossakin vaiheessa tulee vastaan vaunurakenteen muutos. Ensin suuremmaksi ja sitten ulkopuoliseen pystylaudoitukseen. Toistaiseksi en ole löytänyt lähdetietoja, joilla koittaa selviittää näitä vaiheita.

Rautatien konepajan valmistamat katetut tavaravaunut:
Vuosi   nrot 1897   nrot 1887      hinta   rautatie

1886   4734-4755   1734-1755      3 133,20   Hki-Hl-Piet rt
1886   9858-9860   3858-3860      3 133,20   Hki-Hl-Piet rt
1886   4756-4785   1756-1785      2 852,91   Oulun rtrak
1887   4786-4829   1786-1829      2 852,91   Oulun rtrak

Hintojen perusteella voi uumoilla tuossa olevan kaksi erilaista rakennetta. Mutta millaisia vaunuja rautatien konepaja rakensi Pietarin rautatielle ja minkälaisia Oulun?
 

tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #14 : Elokuu 21, 2022, 09:46:02 »

Jossakin vaiheessa tulee vastaan vaunurakenteen muutos. Ensin suuremmaksi ja sitten ulkopuoliseen pystylaudoitukseen. Toistaiseksi en ole löytänyt lähdetietoja, joilla koittaa selviittää näitä vaiheita.

Rautatien konepajan valmistamat katetut tavaravaunut:
Vuosi   nrot 1897   nrot 1887      hinta   rautatie

1886   4734-4755   1734-1755      3 133,20   Hki-Hl-Piet rt
1886   9858-9860   3858-3860      3 133,20   Hki-Hl-Piet rt
1886   4756-4785   1756-1785      2 852,91   Oulun rtrak
1887   4786-4829   1786-1829      2 852,91   Oulun rtrak

Hintojen perusteella voi uumoilla tuossa olevan kaksi erilaista rakennetta.

Vaunuyksilökohtaiset tiedot löytyvät kaikista muista sarjoista paitsi 9858-9860. Mitoiltaan kolmen sarjan vaunuyksilöt ovat samanlaisia — niiden mitat eivät vastaa pystylaudoitetun Ga-tyypin mittoja.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Katetut tavaravaunut 1890-luvulla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina