Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Haapamäki-Saarijärvi-ratahanke  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Veli-Matti Laitinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 125


« : Marraskuu 17, 2019, 14:43:34 »

https://www.suurkeuruu.fi/a/860190d1-8d4c-414c-93ae-5c015dbdafa0

Artikkeli on valittavasti vain tilaajien luettavissa.
 


tallennettu
Jarno Heikkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« Vastaus #1 : Marraskuu 18, 2019, 10:50:52 »

"Varastin" sivun lähdekoodista artikkelin tekstin:


Viime vuosisadan alussa rautatiet olivat arvossaan. Ne toivat paikkakunnille työtä ja vaurautta. Ei siis ihme, että ratalinjojen paikoista kilpailtiin tiukasti kuntien kesken. Haapamäki-Saarijärvi -ratahanke kohosi keskustelun aiheeksi jo 1920-luvulla. Hanke oli yksi maamme silloisen rataverkoston vahvimmista suunnitelmista.
Rataa kutsuttiin niin sanotuksi Keskimaan radaksi ja sen rakentamisesta ehdittiin tehdä päätös eduskunnassa 3.6.1938, mutta seuraavana vuonna alkanut talvisota ja sitä seurannut jatkosota kuluttivat voimavaroja ja rahaa niin, että suunnitelmat eivät koskaan toteutuneet. Haapamäkinen  Vesa Limmeri  muistaa synnyinkotinsa tontin kulmalta kulkeneen ratalinjan, jota raivattiin puusta hänen ollessa pikkupoika.
– Hakkuut aloitettiin jo 1930-luvulla ennen syntymääni. Puuta lähti ratalinjalta paljon, sillä isännät pitivät siihen aikaan mieluummin metsät pystyssä puun alhaisen hinnan vuoksi. Kun pienenä poikana kävin ongella Iso-Kassosen rannalla, en päässyt eksymään, sillä ratalinjaa pitkin kävellessä tulin aina väkisin kotipihaan, Limmeri kertoo.
Kun talvisota syttyi, miehet ratalinjan rakennustyömaalta komennettiin rintamalle. Limmeri kertoi hänen äitinsä sanoneen, että kun rakennustyömaan mestari oli saanut kirjeen, jossa miehiä käskettiin astua ylimääräiseen harjoitukseen, mestari oli tokaissut, että ”eiköhän tämä ollut tässä”. Sen koommin ratalinjan rakentajia ei näkynyt. Haapamäki-Saarijärvi -ratahanke ei ollut ainoa hanke, jota suunniteltiin Haapamäen kautta kulkevaksi.
Myös Helsinki-Haapamäki-Petsamo -linja, Haapamäki-Saarijärvi-Nivala - sekä Haapamäki-Saarijärvi-Haapajärvi -hankkeista tehtiin suunnitelmia.  Niin ikään Haapamäellä asuvan  Matti Heinosen  isä  Ilmari Heinonen  istui Haapamäki-Nivala -rautatietoimikunnassa. Häneltä jäi paikallishistoriallisesti arvokas kokoelma materiaalia, pöytäkirjoja, valokuvia ja muita dokumentteja, jotka Matti Heinonen kaivoi kotitalon vintiltä esille. Leikekirjan välissä oli muun muassa Ilmari Heinosen itsensä suunnitelmia fiktiivisiä ratoja sekä useita lehtileikkeitä ratahankkeiden suunnitteluajoilta.
– Haapamäki-Saarijärvi -radan tarkoituksena oli nopeuttaa henkilöliikennettä ja mahdollistaa myös tavarakuljetusten kapasiteettia. Se olisi ollut lyhin ja nopein rata Etelä- ja Pohjois-Suomen välillä, Matti Heinonen kertoo. Vielä vuoden 1959 kartalla näkyy piirretty ratalinja, joka kulki hetken matkaa Haapamäeltä pohjoiseen lähtevän radan vierellä ja kääntyi Katajavuoren kohdalta oikealle jatkaen matkaansa Koiralammen eteläpuolelta koilliseen kohti Multiaa.
Osmo Arposen  vuoden 2006 Multian Jouluun kirjoittamassa artikkelissa kerrotaan, että Haapamäen ja Saarijärven välille suunniteltiin seitsemän pysäkkiä: Vuorimäki, Mäkikylä, Tarhapää, Multia, Tiihala, Nikara ja Pajupuro. Radalla olisi ollut pituutta 75,5 kilometriä – Radan puolestapuhujia löytyi niin Haapamäeltä kuin Multialtakin.
Lain Rautatierakennukset 1934–1938  neljännessä pykälässä kerrottiin, että ”normaaliraiteinen rautatie rakennetaan Haapamäen asemalta Nivalan asemalle, jatkaa Heinonen. Talvi- ja jatkosota sotakorvauksineen kokeilivat kuitenkin Suomen kansaa. Sotakorvauksien maksaminen Neuvostoliitolle rasitti maamme taloutta, ettei varoja ollut laittaa muuhun kuin jo olemassa olevan rataverkon parantamiseen.
Niin sanottu Keskimaan rata olisi tuonut Haapamäelle lisää työtä ja hyvinvointia.  – Keskimaan radasta keskusteltiin useaan otteeseen eri vuosikymmenillä. Viimeiset väännöt radan toteuttamisen puolesta käytiin vielä 1960-luvulla. Tampere-Parkano-Seinäjoki - ja Jyväskylä-Jämsä-Orivesi -oikoradat romuttivat lopulta haaveet Keskimaan radan rakentamisesta. Oikoradoille löytyi niin paljon enemmän puolestapuhujia aina maaherroista ja kansanedustajista lähtien. Unohtuneen ratahankkeen rakentamisen aloittamisesta olisi tullut tänä vuonna täyteen 80 vuotta, Heinonen kertoo.

lähde: view-source:https://www.suurkeuruu.fi/a/860190d1-8d4c-414c-93ae-5c015dbdafa0
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 751


« Vastaus #2 : Marraskuu 18, 2019, 13:25:36 »

Todellakin, kaavailtu ratalinja näyttää olevan hennolla katkoviivalla vielä Haapamäen peruskartassa 1960.

http://vanhatpainetutkartat.maanmittauslaitos.fi/mml_vanhat_kartat/Painetut_kartat/21_Peruskartta_20k/2/2232/223208/223208_1960.jpg

Myös Suomen kulkuneuvojen kartoissa ratahanke esiintyi jonkin aikaa. Radan tarkoitus taisi kylläkin olla ensisijaisesti metsätaloudellinen.
tallennettu

Rinnakkaisohjelma - olohuone järjestelmäharrastuksen ystäville https://www.youtube.com/user/rinnakkaisohjelma/videos
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2148


« Vastaus #3 : Marraskuu 18, 2019, 16:49:40 »

Todellakin, kaavailtu ratalinja näyttää olevan hennolla katkoviivalla vielä Haapamäen peruskartassa 1960.

http://vanhatpainetutkartat.maanmittauslaitos.fi/mml_vanhat_kartat/Painetut_kartat/21_Peruskartta_20k/2/2232/223208/223208_1960.jpg

Myös Suomen kulkuneuvojen kartoissa ratahanke esiintyi jonkin aikaa. Radan tarkoitus taisi kylläkin olla ensisijaisesti metsätaloudellinen.

PPP:n mainitsema katkoviiva on kyllä niin kertakaikkisen hento, että otin puhteekseni vahvistaa sitä. Kuva liitteenä.


* Haapamäki.png (957.76 kilotavua, 598x819 - tarkasteltu 197 kertaa.)
tallennettu

Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 335


« Vastaus #4 : Marraskuu 18, 2019, 17:36:30 »

Todellakin, kaavailtu ratalinja näyttää olevan hennolla katkoviivalla vielä Haapamäen peruskartassa 1960.

http://vanhatpainetutkartat.maanmittauslaitos.fi/mml_vanhat_kartat/Painetut_kartat/21_Peruskartta_20k/2/2232/223208/223208_1960.jpg

Myös Suomen kulkuneuvojen kartoissa ratahanke esiintyi jonkin aikaa. Radan tarkoitus taisi kylläkin olla ensisijaisesti metsätaloudellinen.

PPP:n mainitsema katkoviiva on kyllä niin kertakaikkisen hento, että otin puhteekseni vahvistaa sitä. Kuva liitteenä.

Tuolta löytyy kartta, johon on piirretty koko ratalinja aika vahvalla kynällä:

http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,10463.msg85547.html#msg85547
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Haapamäki-Saarijärvi-ratahanke  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2019 Resiina