Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Dm12  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 12 13 [14] | Siirry alas Tulostusversio
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 298


« Vastaus #325 : Heinäkuu 26, 2024, 00:27:19 »

VR:n tiedote 25.7.2024:

Iisalmi-Ylivieska radan sähköistys on valmis, mutta kyseisellä välillä kulkee toistaiseksi vielä kiskobussi.


Onko tietoja miksi tämä on? Sm2 junaa pitäsi jo olla tarpeksi saatavilla että se voi käyda nyt siellä.

Parhaat veikkaukset liittyvät niiden lyhyeen huoltoväliin ja siihen ettei kovin lähellä ole niiden huoltoon soveltuvia tiloja ja henkilökuntaa. Sm2 vaatii kevyen huollon 5000 kilometrin välein, eli jos pitäisi Ilmalassa asti käydä, siinä tulisi jo aika hyvä osa kilometreistä täyteen. Oulu olisi toki lähempänä, mutta tuskin sielläkään tilaa on.
Saapa nähdä tulisiko joskus Sm4:t tuonne päin.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 435


« Vastaus #326 : Heinäkuu 30, 2024, 20:30:52 »

Dm12 ja linja-autot -yhdistelmä taitaa olla VR:lle selkeästi halvin tapa järjestää Iisalmi–Ylivieska-välin liikenne.

Mieleen tulee sellainenkin asia, että jos tuonne tulee jatkossa sähkömoottorijunia, niin mikä olisi niiden junatyyppi? Kiskobusseja ne eivät ole, joten olisivatko ne sitten lähijunia?

tallennettu
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 69


« Vastaus #327 : Heinäkuu 31, 2024, 16:35:15 »

Dm12 ja linja-autot -yhdistelmä taitaa olla VR:lle selkeästi halvin tapa järjestää Iisalmi–Ylivieska-välin liikenne.

Tää olisi aika turha kallis sähköistys jos ei nyt lähitulevaisudessa siellä Sm2lla tai Sm4lla ajataan.

Mutta jo VR ei oo sitä sähköistys maksanut, jos olisi vielä kunnon Valtionrautatiet olisi tilanne erilainen. Toivotavasti tää vähän tavaraliikenne mitä siellä on ajataan sähköveturilla.
tallennettu
Rasmus Viirre
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« Vastaus #328 : Heinäkuu 31, 2024, 17:38:44 »

Sitä tavaraliikennettä on kylläkin aika paljon verrattuna moniin muihin ratoihin koko Suomessa, ja lähes kaikki ajetaan sähkövetureilla nyt! Jokunen puujuna menee vielä dieselillä.
tallennettu
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 362


« Vastaus #329 : Elokuu 02, 2024, 04:48:06 »

Eilisessä Ylen Pohjois-Suomen ratatöitä käsittelevässä jutussa mainitaan ohimennen, että "VR kartoittaa mahdollisuutta aloittaa sähköinen liikennöinti kyseisellä välillä tämän vuoden joulukuussa." https://yle.fi/a/74-20102178
Sitähän sitten ei tiedä johtaako tuo mihinkään...
tallennettu

Don't panic.
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« Vastaus #330 : Elokuu 20, 2024, 19:06:28 »

Joroisten kiskobussipalon tutkintaselostuksesta osui silmään seuraava kohta:

"VR:n näkemyksen mukaan nämä nykyiset riskien hallintakeinot, kuten toteutettu kameravalvonnan lisääminen ja annetut koulutukset varmistavat matkustajaturvallisuuden. Näin ollen tutkintaselostuksessa esitetty junahenkilökunnan palauttaminen kahden yksikön Dm12-kiskobusseihin ei ole VR:n näkemyksen mukaan tarpeellista. VR esittää tähän vaikuttavana asiana myös sen, että kiskobussiliikenne on LVM:n ostoliikennettä, jota operoidaan nykyisen sopimuksen edellytysten mukaisella toimintamallilla."

Rivien välistä siis tulkittavissa, ettei VR:ää voisi vähempää kiinnostaa, vaikka yhdelläkään matkustajalla ei olisi edes matkalippua. Kiinteä korvaus kun tulee veronmaksajien rahoista joka tapauksessa. Eikö siis vain olisi yksinkertaisempaa muuttaa kaikki LVM:n ostoliikennevuorot virallisesti ilmaiseksi joukkoliikenteeksi? Ei tosin taida edes teoriassa onnistua ainakaan ennen vuotta 2030.

Nykymallissahan Dm12-vuoroissa lipun ostaminen on käytännössä täysin vapaaehtoista, koska junissa ei ole enää minkäänlaista riskiä lipuntarkastukseen. Jostain peräkylän seisakkeelta kyytiin astuvalle matkustajalle ei lisäksi ole edes tarjolla mitään mahdollisuutta lipun ostoon ilman tahmaisella kosketusnäytöllä ja verkkoyhteydellä varustetun älylaitteen omistamista. Lippuautomaatitkin junista poistettiin muutama vuosi sitten perustelemalla päätöstä vanhentuneella tekniikalla eikä ilmeisesti nähty edes vaihtoehtona uusien automaattien hankkimista. Pelkät automaatitkaan eivät toki ratkaise muita konduktöörittömyyden mukanaan tuomia ongelmia.

Toisin sanoen verorahoilla siis ostetaan junavuoroja, joissa monella yhteysvälillä ei käytännössä ole mahdollista matkustaa (matkustusehtoja noudattaen) ilman henkilökohtaista mobiililaitetta. Mahtaisikohan LVM:llä olla tähän mitään sanottavaa? Joukkoliikenteen kaltaisessa peruspalvelussa luulisi vielä 2020-luvun Suomessakin olevan itsestäänselvyys voida maksaa matkansa vähintäänkin muovikortilla tai ehkä jopa käteisellä rahalla (!), jotka vielä toistaiseksi ovat yleisesti hyväksyttyjä maksuvälineitä.

Ostoliikennesopimuksessa vuosille 2022-2030 muuten mainitaan vielä seuraavaa:

"VR huolehtii liikenteen suunnittelemisesta, ja päättää markkinoinnista, paikanvarauksesta ja muusta tiedottamisesta sekä lipunmyynnistä vastaavalla tavalla kuin muussa liikenteessään, tavoitteena mm. lisätä junaliikenteen houkuttelevuutta. VR päättää myös lippujen hinnoittelusta ja saa pitää kaikki liikenteestä kertyvät lipputulot ja muut tuotot, kuten Liikennöintikorvauksen, ellei taloudellisen nettovaikutusten laskelmasta tai Sopimuksesta muuta aiheudu."
tallennettu
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 312


« Vastaus #331 : Elokuu 21, 2024, 08:06:45 »

Ihan hyviä huomioita Antilta. Pienenä täydennyksenä että maakuntien konnareilla on työvuoroja myös kiskobusseissa, joten jonkinlainen pelote lipuntarkastuksesta on.
tallennettu
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 298


« Vastaus #332 : Elokuu 21, 2024, 15:04:13 »

Ihan hyviä huomioita Antilta. Pienenä täydennyksenä että maakuntien konnareilla on työvuoroja myös kiskobusseissa, joten jonkinlainen pelote lipuntarkastuksesta on.

Ja osa kuskeista tarkastaa lippuja myös, jos ehtii muilta töiltään. Omien havaintojeni perusteella liputtomuusprosentti on todella pieni ainakin mulle tutuilla linjoilla.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #333 : Elokuu 21, 2024, 21:25:35 »

Antti Havukaisen ansiokkaan kommentin takia yksi kysymys:

Jos Dm12-motin kuljettaja ei kykene toimimaan rypykän sattuessa (vaikkapa kuolee, kukaties), niin pitääkö jonkun matkustajista sitten ryhtyä onnettomuuspaikalla "piällysmieheksi"? Osasi tai ei...?

Siis liiketaloudelliset syyt jyräävät turvallisuuden mennen tullen?! Vieläkö joku ihmettelee, että miksi ihmeessä olen langennut vihervassariuteen? (Se "kunnollisuuden" monopolihan on pikkuporvariston käsissä?)

Voi vattujen kevät, en muuta osaa enää sanoa! Ihan kuin matkustajat nimenomaan haluttaisiin karkottaa pois HDM - junista.

Perisuomalainen typeryyskö ja johtoportaan osaamattomuuden ikiaikainen perinnekö pitää yrittää säilyttää, kun kerran aina ennenkin on
tehty näin...?

(Kaupan setä VR:n toimarina? Saiko mitään aikaiseksi? Kutsukaa taksien ystävä Anne Berner takaisin tänne Suomeen, eiköhän nouse taseet kuntoon...?)
tallennettu
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« Vastaus #334 : Elokuu 21, 2024, 22:23:32 »

Ihan hyviä huomioita Antilta. Pienenä täydennyksenä että maakuntien konnareilla on työvuoroja myös kiskobusseissa, joten jonkinlainen pelote lipuntarkastuksesta on.

Ja osa kuskeista tarkastaa lippuja myös, jos ehtii muilta töiltään. Omien havaintojeni perusteella liputtomuusprosentti on todella pieni ainakin mulle tutuilla linjoilla.

Nyt kun asian mainitsit, niin hämärästi muistan nähneeni Radalla-realitysarjassa, kun Seinäjoelta lähteneen kiskobussivuoron kuljettaja tarkasti lähtöasemalla matkustajien liput. Tämäkään malli vaan ei oikein toimi väliasemien osalta, ellei kuljettaja kierrä jokaisella pysähdyspaikalla tarkistamassa liput ja poista mahdolliset liputtomat matkustajat junasta ennen matkan jatkumista. Kyseisessä toimintamallissa aikataulussa pysyminen tosin saattaisi olla aavistuksen verran vaativaa ja veturinkuljettajatkaan tuskin riemusta kiljuen tällaiseen suostuisivat.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1143


« Vastaus #335 : Elokuu 22, 2024, 10:54:22 »

(Kaupan setä VR:n toimarina? Saiko mitään aikaiseksi? Kutsukaa taksien ystävä Anne Berner takaisin tänne Suomeen, eiköhän nouse taseet kuntoon...?)

En käsitä, miten herra Esa sai kytkettyä tähän asiaan Anne Bernerin ja sitä kautta taksiuudistuksen, jolla ei varmuudella ole mitään tekemistä nyt puheena olevan Dm12-aiheen kanssa  Huh

Yhtä kaikki, LVM:n ja VR:n välinen ns. "ysivuotinen" on niin onneton tekele, että on syytä kysyä, miksi tällainen sopimus ylipäätään tehtiin, jos sopimuksen teon taustalta poistetaan puoluepolitiikka?
tallennettu
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 151


« Vastaus #336 : Elokuu 26, 2024, 10:07:14 »

Taas rysähti https://yle.fi/a/74-20107150
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2922


« Vastaus #337 : Elokuu 29, 2024, 11:14:59 »

Jos Dm12-motin kuljettaja ei kykene toimimaan rypykän sattuessa (vaikkapa kuolee, kukaties), niin pitääkö jonkun matkustajista sitten ryhtyä onnettomuuspaikalla "piällysmieheksi"? Osasi tai ei...?

Kiskobussin onnettomuustapauksessa toimitaan varmastikin samalla tavalla kuin maantiebussin tapauksessa. Ei sielläkään ole muuta henkilökuntaa kuljettajan lisäksi.
tallennettu
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« Vastaus #338 : Elokuu 29, 2024, 20:48:47 »

Jos Dm12-motin kuljettaja ei kykene toimimaan rypykän sattuessa (vaikkapa kuolee, kukaties), niin pitääkö jonkun matkustajista sitten ryhtyä onnettomuuspaikalla "piällysmieheksi"? Osasi tai ei...?

Kiskobussin onnettomuustapauksessa toimitaan varmastikin samalla tavalla kuin maantiebussin tapauksessa. Ei sielläkään ole muuta henkilökuntaa kuljettajan lisäksi.

Toisaalta maantiebusseissa kuitenkin on kaksisuuntainen näköyhteys kuljettajan ja matkustajien välillä. Dm12:ssa - kuten kaikessa muussakin VR:n nykykalustossa - kuljettaja istuu täysin suljetussa ja lukitussa ohjaamossa, jonka tapahtumista matkustajilla ei ole mitään käsitystä. Jos kuski siis vaikkapa sairauskohtauksen seurauksena päätyy tajuttomaksi ja juna pysähtyy automaattisesti ns. kuolleen miehen kytkimen avustamana keskelle korpea, kestää todennäköisesti hyvän aikaa ennen kuin kukaan matkustaja edes ymmärtää pysähdyksen syytä, saati sitten soitttaa numeroon 112. Lisäongelmana on, että hätäkeskuksen kynnys lähettää paikalle minkäänlaista apua lienee melko korkea, jos soittaja ei osaa sanoa muuta kuin että "ollaan istuttu junassa paikoillaan 15 minuuttia keskellä metsää". Vastaava tilanne voisi yhtä hyvin tapahtua myös lähiliikenteen Sm-junassa, joissa nykytrendien mukaisesti useinkaan ei ole kuljettajan lisäksi muuta henkilökuntaa. Varmaankin liikenteenohjauksen kautta paikalle aikanaan jonkinlaista apua saataisiin, mutta mikäli kuljettajaan ei saada yhteyttä, ei sillä liikenteenohjaajalla ole todellisesta tilanteesta sen enempää käsitystä kuin junassa istuvalla matkustajallakaan.

Edellä kuvatun kaltaiset tapaukset toki ovat rautatieliikenteessä erittäin harvinaisia, mutta eivät kuitenkaan täysin mahdottomia. Näitäkään asioita ei tarvitsisi edes pohtia, jos jokaisessa henkilöliikenteen junavuorossa olisi edelleen vähintään yksi konduktööri, jolla on jonkinlaiset valmiudet toimia yllättävissä poikkeustilanteissa ja siinä sivussa hoitaa asiakaspalvelutilanteet (ml. lipunmyynti).
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 435


« Vastaus #339 : Syyskuu 01, 2024, 11:28:39 »

Aiemmin kun ohjaamoiden ovien ikkunoissa ei vielä ollut verhoa niin matkustajat pystyivät näkemään suurin piirtein, että mitä ohjaamossa tapahtuu.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 12 13 [14] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Dm12  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina