Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Dm12  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1021


« : Marraskuu 20, 2019, 23:39:11 »

Alkaako ongelmia kasaantumaan Dm12-kalustolle?
20.11. klo 22.32
Muutoksia junaliikenteessä Ylivieskan ja Iisalmen välillä!
Torstaina 21.11. korvaamme taajamajunat 491 Iisalmesta klo 7:37 Ylivieskaan ja 494 Ylivieskasta klo 14:14 Iisalmeen linja-autoilla junan teknisen vian vuoksi. Linja-autot lähtevät rautatieasemilta ja kiertävät kaikkien väliasemien kautta, Runnin seisakkeella käy taksi.

Ylivieskassa linja-auto lähtee vanhan linja-autoaseman/ravintola 10-kerhon eteläpuolelta.
20.11. klo 21.13
Muutoksia junaliikenteessä Joensuun ja Nurmeksen välillä!
Torstaina 21.11. korvaamme taajamajunan 760 Nurmeksesta klo 06:35 Joensuuhun linja-autolla ja taksilla junan teknisen vian vuoksi. Korvaavat kuljetukset lähtevät rautatieasemilta.

Linja-auto pysähtyy Lieksassa, Uimaharjussa ja Enossa, tilataksi kiertää muut väliasemat.
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 345


« Vastaus #1 : Marraskuu 21, 2019, 05:58:54 »

Alkaako ongelmia kasaantumaan Dm12-kalustolle?
20.11. klo 22.32
Muutoksia junaliikenteessä Ylivieskan ja Iisalmen välillä!
Torstaina 21.11. korvaamme taajamajunat 491 Iisalmesta klo 7:37 Ylivieskaan ja 494 Ylivieskasta klo 14:14 Iisalmeen linja-autoilla junan teknisen vian vuoksi. Linja-autot lähtevät rautatieasemilta ja kiertävät kaikkien väliasemien kautta, Runnin seisakkeella käy taksi.

Ylivieskassa linja-auto lähtee vanhan linja-autoaseman/ravintola 10-kerhon eteläpuolelta.
20.11. klo 21.13
Muutoksia junaliikenteessä Joensuun ja Nurmeksen välillä!
Torstaina 21.11. korvaamme taajamajunan 760 Nurmeksesta klo 06:35 Joensuuhun linja-autolla ja taksilla junan teknisen vian vuoksi. Korvaavat kuljetukset lähtevät rautatieasemilta.

Linja-auto pysähtyy Lieksassa, Uimaharjussa ja Enossa, tilataksi kiertää muut väliasemat.

Vajaan kuukauden päästä Dm12-kaluston työmäärä kasvaa uudistettujen aikataulujen ja uusien vuorojen myötä.

Kuinkahan kalusto kestää sen, kun teknisiä ongelmia ilmenee tuon tuosta jo näillä vähäisillä liikennemäärillä? Nähdäänkö maanteillä yhä enemmän linja-autoja, joiden näytössä lukee esim. "VR Jyväskylä-Seinäjoki, VR Iisalmi-Ylivieska, VR Nurmes-Joensuu ym."?
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 284


« Vastaus #2 : Kesäkuu 30, 2020, 17:51:14 »

VR:n tämänpäiväinen liikennetiedote:

30.6. klo 10.16
Muutoksia junaliikenteessä Karjaa - Hanko rataosalla 1.7. alkaen!
1.7 alkaen korvaamme linja-autoilla junaliikenteen toistaiseksi kokonaisuudessaan Karjaa - Hanko välillä.
Ensimmäinen bussilla korvattava juna on Keskiviikkona 1.7 Karjaalta Hankoon klo 14:39.

Linja-autojen lähtö- ja pysähdyspaikat:

- Karjaa, rautatieaseman Helsingin puoleisen päädyn parkkipaikka
- Dragsvik, tie 25:n bussipysäkki
- Tammisaari, asemarakennuksen edustan parkkipaikka
- Skogby, tie 25:n bussipysäkki
- Lappohja, tie 25:n bussipysäkki
- Santala, tie 25:n bussipysäkki
- Hanko-Pohjoinen, Korsmaninkadun bussipysäkki
- Hanko, Asematorilta, asemarakennuksen luota


Tätä kirjoitettaessa kaikki Hangon taajamajunat on peruttu huomisesta iltapäivästä sunnuntaihin 5.7. asti.

Mitään selitystä peruutuksille en ole nähnyt, joten vahva aavistukseni on, että syynä on toimivien Dm12:ien vähyys.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 888


« Vastaus #3 : Heinäkuu 05, 2020, 21:49:31 »

Helpotusta Dm12:ien riittävyyteen saataneen tulevaisuudessa rataosien (Hyvinkää-)Karjaa–Hanko ja Iisalmi–Ylivieska sähköistämisestä. Edellyttäen tietenkin, että sähkökalustoa riittää kyseisten rataosien henkilöliikenteeseen. Jos riittää, veikkaisin, että Hangon radalla tullaan ajamaan Sm5:llä (arveluni perustuu siihen, että käsittääkseni on suunniteltu myös suoraa junaa Helsingistä) ja Iisalmen ja Ylivieskan välillä Sm2:lla.
Vuosikymmenen puolivälissä vaihtoehtoja tulee todennäköisesti lisää, kun ainakin uusia Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n junia pitäisi tulla käyttöön. Toki niitä tullaan käyttämään ainakin pääasiassa HSL-liikenteessä. Myös VR on tilaamassa uusia taajamajunia, mutta niiden toimitusaikataulusta minulla ei ole tietoa. Kolmas uusi kalustotyyppi on käsittääkseni Karelian Trainsin tilauslistalla olevat suurnopeusjunat, joita on suunniteltu Helsingin ja Moskovan välille. Viime mainitut eivät toki Suomen sisäisillä reiteillä auta. Litterat tai siis ennemminkin se, miten ne jakautuvat, eivät taida olla vielä tiedossa? Jokin näistä uusista kalustotyypeistä saanee litteran Sm7, jokin Sm8 ja jokin Sm9.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 762


« Vastaus #4 : Heinäkuu 05, 2020, 21:58:45 »

Jos riittää, veikkaisin, että Hangon radalla tullaan ajamaan Sm5:llä (arveluni perustuu siihen, että käsittääkseni on suunniteltu myös suoraa junaa Helsingistä) ja Iisalmen ja Ylivieskan välillä Sm2:lla.

Sm5 on mielenkiintoinen ajatus, mutta onkohan se miten realistinen. Nuo omistaa kuitenkin Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy, jonka tarkoitus on hallinnoida tuota kalustoa HSL-liikenteen ajamiseen. Vaikka Siuntioon saakka voitaisiin ajaa HSL:n ajoa, niin entä loppupätkä Hankoon?
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 888


« Vastaus #5 : Heinäkuu 05, 2020, 22:11:01 »

Jos riittää, veikkaisin, että Hangon radalla tullaan ajamaan Sm5:llä (arveluni perustuu siihen, että käsittääkseni on suunniteltu myös suoraa junaa Helsingistä) ja Iisalmen ja Ylivieskan välillä Sm2:lla.

Sm5 on mielenkiintoinen ajatus, mutta onkohan se miten realistinen. Nuo omistaa kuitenkin Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy, jonka tarkoitus on hallinnoida tuota kalustoa HSL-liikenteen ajamiseen. Vaikka Siuntioon saakka voitaisiin ajaa HSL:n ajoa, niin entä loppupätkä Hankoon?

Siuntioon ajettiin Sm5:llä jo ennen Siuntion liittymistä HSL-alueeseen, ajalla 28.3.2016-29.12.2017. Lisäksi nykyisinkin ajetaan myöhäisillan lähtö Karjaalle asti Sm5:llä ja vastaavasti aamulla takaisin. Myös Lahteen ajettiin joitakin vuosia sitten koemielessä yksi edestakainen Z-junalähtö päivässä Sm5:llä. R-junissa on ollut muutaman kerran korvaavana kalustona Sm5. Lienee sopimuskysymys Sm5:n käyttö HSL-alueen ulkopuolella. VR:llä on mahdollisuus vuokrata kalustoa ulkopuolelta.
tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 265


« Vastaus #6 : Heinäkuu 28, 2020, 18:57:55 »

Olen tehnyt juliasta havainnon, että muutamana sunnuntaina on  Js - Pmk- junia ajettu  kolmella Dm12:lla. Mikä syy? Takavuosinahan tämä oli säännöllistä, silloin kun vielä vuoroja oli enemmän. Olen ajanut ainakin kaksi kertaa näin pitkällä junalla.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1000


« Vastaus #7 : Heinäkuu 28, 2020, 19:41:27 »

Siuntioon ajettiin Sm5:llä jo ennen Siuntion liittymistä HSL-alueeseen, ajalla 28.3.2016-29.12.2017. Lisäksi nykyisinkin ajetaan myöhäisillan lähtö Karjaalle asti Sm5:llä ja vastaavasti aamulla takaisin. Myös Lahteen ajettiin joitakin vuosia sitten koemielessä yksi edestakainen Z-junalähtö päivässä Sm5:llä. R-junissa on ollut muutaman kerran korvaavana kalustona Sm5. Lienee sopimuskysymys Sm5:n käyttö HSL-alueen ulkopuolella. VR:llä on mahdollisuus vuokrata kalustoa ulkopuolelta.

Voisin selvittää tämän soppari- ja maksukuvion niin HSL:ltä kuin LVM:ltäkin. Tämä on mielenkiintoinen juttu monessakin suhteessa mm. siksi, että mikäli JKOY:n kalustoa voi käyttää toisella tilaajalla, se tekee kalustokierrosta varsin dynaamista ja tehokasta. Tästä hyötyvät loppujen lopuksi kaikki osapuolet – käytännössä siis me veronmaksajat.
tallennettu
Miska Nikkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1198


« Vastaus #8 : Elokuu 07, 2020, 14:33:21 »

Olen tehnyt juliasta havainnon, että muutamana sunnuntaina on  Js - Pmk- junia ajettu  kolmella Dm12:lla. Mikä syy? Takavuosinahan tämä oli säännöllistä, silloin kun vielä vuoroja oli enemmän. Olen ajanut ainakin kaksi kertaa näin pitkällä junalla.

Tänään on menossa kolme yksikköä Joensuusta Pieksämäelle, koska Parikkalan yksikkö menee myös mukana.

https://juliadata.fi/timetables?s=724&d=7.8.2020
tallennettu

Miska Nikkinen
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1667


« Vastaus #9 : Elokuu 07, 2020, 16:33:21 »

Näemmä torstain 729:ssä on tullut kaksi vaunua eli normivaunu ja Savonlinnan vaihtovaunu. Jälkimmäinen on lähtenyt tyhjävaunusiirtona aamulla Parikkalaan ja Savonlinnasta 740 kahdella vaunulla, joista toinen on jäänyt Parikkalaan ja lähtenyt sitten tyhjävaunusiirtona Joensuuhun. 741/742 on ajettu yhdellä vaunulla ja 743:sta eteenpäin taas kahdella.
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 284


« Vastaus #10 : Lokakuu 18, 2020, 11:26:18 »

18.10.2020 klo 09.36
Muutoksia junaliikenteessä Tampereen ja Keuruun välillä

Kaikki taajamajunat Tampereen ja Keuruun välillä korvataan linja-autoilla junan teknisen vian vuoksi. Linja-autot lähtevät rautatieasemalta ja kiertävät väliasemien kautta. Linja-auton matka-aika on pidempi kuin junan.

Tampereella junaa korvaava linja-auto lähtee asema-aukiolta asemarakennuksen edestä.

18.10.2020 klo 10.53
Muutoksia junaliikenteessä Joensuun ja Nurmeksen välillä

Korvaamme taajamjunat H 761 Joensuu-Nurmes klo 11:54 ja H 762 Nurmes-Joensuu klo 15:40 linja-autoilla junan teknisen vian vuoksi. Linja-autot lähtevät rautatieasemilta.

Joensuu-Nurmes-suunnassa linja-auto kiertää kaikkien väliasemien kautta. Nurmes-Joensuu-suunnassa linja-auto pysähtyy Lieksassa, Uimaharjussa ja Enossa, muilla väliasemilla käy taksi.

Linja-autojen matka-aika on pidempi kuin junan.

18.10.2020 klo 11.36
Muutoksia junaliikenteessä Tampereen ja Jyväskylän välillä

Korvaamme taajamajunan H 429 Tampereelta klo 22:07 Seinäjoelle linja-autolla junan teknisen vian vuoksi. Linja-auto lähtee rautatieasemalta ja kiertää väliasemien kautta. Linja-auton matka-aika on pidempi kuin junan.

Tampereella junaa korvaava linja-auto lähtee asema-aukiolta asemarakennuksen edestä.



Kulkutiedoista päätellen ajokuntoisia Dm12:ia on tällä hetkellä kuusi (6): 2 × Pm–Jns, 1 × Ilm–Yv, 1 × Par–Sl, 1 × Kr–Hnk, 1 × Sk–Jy, 0 × Tpe–Keu, 0 × Jns–Nrm.
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 843


« Vastaus #11 : Lokakuu 18, 2020, 16:15:49 »

HDM 429 Mas on Jy eikä Sk miksi liikennetiedotteet antaa Mas suhteen väärän tiedon.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 284


« Vastaus #12 : Lokakuu 18, 2020, 17:02:19 »

HDM 429 Mas on Jy eikä Sk miksi liikennetiedotteet antaa Mas suhteen väärän tiedon.

Hyvä huomio Virnistää. VR:n liikennetiedotteissa on virheitä harmillisen usein (ja tuo sama on siellä vielä nytkin).
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1904


« Vastaus #13 : Lokakuu 19, 2020, 21:07:18 »

Sama meno näyttää jatkuvan... Olisiko tässä hyvä markkinarako laittaa kulkuun junaa korvaava museojuna?

----

19.10.2020 klo 21.54
Muutoksia junaliikenteessä Tampere-Haapamäki-Jyväskylä -välillä 19.-20.10.
Maanantaina 19.10. taajamajuna H 429 Tampereelta klo 22:07 Haapamäen kautta Jyväskylään korvataan linja-autolla junan teknisen vian vuoksi. Linja-auto lähtee Tampereelta rautatieaseman edestä ja kiertää kaikkien väliasemien kautta. Matka-aika on pidempi kuin junalla. Lisäksi tiistaiaamuna 20.10. korvaamme taajamajunan H 420 Jyväskylästä klo 05:05 Haapamäen kautta Tampereelle linja-autolla. Linja-auto lähtee Jyväskylässä matkakeskuksen linja-autopuolelta ja kiertää kaikkien väliasemien kautta. Matka-aika on pidempi kuin junalla.

Maanantaina 19.10. taajamajuna H 429 Tampereelta klo 22:07 Haapamäen kautta Jyväskylään korvataan linja-autolla junan teknisen vian vuoksi. Linja-auto lähtee Tampereelta rautatieaseman edestä ja kiertää kaikkien väliasemien kautta. Matka-aika on pidempi kuin junalla.

Lisäksi tiistaiaamuna 20.10. korvaamme taajamajunan H 420 Jyväskylästä klo 05:05 Haapamäen kautta Tampereelle linja-autolla. Linja-auto lähtee Jyväskylässä matkakeskuksen linja-autopuolelta ja kiertää kaikkien väliasemien kautta. Matka-aika on pidempi kuin junalla.
tallennettu

Siperia opettaa. Chuck Norris opetti Siperiaa.
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1021


« Vastaus #14 : Lokakuu 19, 2020, 23:18:20 »

Luotettavaa esim. Dm7-kalustoa liikenee useammaltakin museovarikolta poikkeustapauksiin.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2687


« Vastaus #15 : Lokakuu 20, 2020, 04:40:28 »

Luotettavaa esim. Dm7-kalustoa liikenee useammaltakin museovarikolta poikkeustapauksiin.

Henkilökohtaisesti olen kohdannut linjalle jättävän vian kaupallisen operaattorin kalustolla kerran, ja Dm7-kalustolla museoliikenteessä kaksi kertaa. Toki näillä molemmilla kerroilla kyydissä oli asiansa osaava mekaanikko, joka sai fiksattua vian siten, että matka saattoi jatkua.

Nämä tilastot siitäkin huolimatta, että kaupallisen operaattorin kalustolla olen liikkunut kertaluokkia enemmän.

Tältä pohjalta siis väitän, että Dm7-kalustoa ei voi väittää enää nykyään erityisen luotettavaksi. (Joskaan sitä ei varmasti ole Dm12:kaan.) Ymmärrettävää se kyllä on kaluston ikä huomioonottaen. Hienoa työtä tekevät vapaaehtoiset, jotta kalusto pysyy niinkin luotettavassa kunnossa.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 275


« Vastaus #16 : Lokakuu 20, 2020, 11:38:27 »

Ainahan voidaan fiilistellä luotettavuudella ja toimivuudella. Yksinkertaisessa tekniikassa ehkä vähemmän häiriöön menevää automatiikkaa. Ja Dm-7 vaunut ovat täysin omavaraisia, mikäli mukana vähintään kaksi, yleensä perille päästään. Toki aina pitää suhteuttaa sattuneet harmit vaikkapa vuoden aikana ajettuihin kilometreihin. Jos näin suhteutetaan, romahtaa museokaluston luotettavuus yhdelläkin keskeytykellä.

Jos alettaisiin ajamaan museokalustolla mitään päivittäistä vakioliikennettä taikka edes sitä muistuttavaa ajotoimintaa, vaatii kunnosssapito jo paljon isompia ponnistuksia. Satunnainen vaikka hyväkin viikonloppuhuolto ei tule enää riittämään. Lisäksi kuluvien osien kuten vaikka jarrulossien saanti pitäisi selvittää hyvin etukäteen.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #17 : Lokakuu 20, 2020, 12:08:27 »

Kyllä Dm7 virka-aikanaan oli varsin luotettava peli. Vuosina 1957-65 kuljin koulumatkat junalla Lempäälä-Tampere välillä ja niistä loppuaikoina paljon lätän kyydissä. Kertaakaan ei jääty matkalle. Yhden kerran  toiseen vetovaunuun tuli vika mutta matka jatkui vähän hitaammin kun yksi vetovaunu nyki toista ja liitevaunua.
Sen sijaan joskus illanvietoista palattaessa joutui turvautumaan bussiin ja meno hyytyi useamman kerran. Onneksi ainakin Paunulla oli tapana (vai oliko joku vaatimus) laittaa viimeiselle vuorolle ns. saattaja, joten kotiin ei sentään tarvinnut koskaan kävellä.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #18 : Lokakuu 20, 2020, 16:03:53 »

Vielä jatkoksi  yksi vanha vitsi. Kai kaikki tietävät että moottorit käyvät savulla? Jos savu tulee ulos, niin kone on rikki. Mainitsemassani tapauksessa moottoripään hytti täyttyi savulla tai siis
 kaiketi lähinnä pakokaasulla. Kun moottori sammutettiin ja hetken ihmeteltiin, päätti kuljettaja jatkaa matkaa.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1571


« Vastaus #19 : Lokakuu 21, 2020, 01:33:30 »

Oikeastaan alkaa näyttää siltä ettei enää mikään vetokalusto kestä vaan ongelmia tuntuu olevan hirveästi. Toisaalta ei ihme jos kalustoa huolletaan väärin.
(Lähiliikenteen kalustosta ei mulla ole tietoa)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Dm12  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2020 Resiina