Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Joutuuko legendaarinen höyryveturi Ukko-Pekka romuttamolle?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Ketolainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 92


« : Joulukuu 01, 2019, 13:46:02 »

Yrittäjä-Reijon, 73, ahdinko – VR päättää vuokrasopimuksen: joutuuko legendaarinen höyryveturi Ukko-Pekka romuttamolle?

Merkittävä osa suomalaista junaliikenneperinnettä on tuhoutumassa, koska Ukko-Pekka 1009 -höyryveturia uhkaa pakkomuutto Kouvolan varikolta ja pahimmillaan romuttamo.

Suomen rautateillä on vielä näihin päiviin puksuttanut todellinen legenda, kun höyrystä energiansa saava Ukko-Pekka 1009 -veturi on vienyt ihmisiä nostalgisille junamatkoille. Nyt ne ovat kuitenkin uhattuina, koska vuonna 1948 valmistuneelle raskaalle pikajunaveturi Hr1:lle ei enää löydy tilaa Kouvolan varikolta, kertoo Höyryveturimatkat 1009 Oy:n toimitusjohtaja Reijo Sarantila.

– Maaliskuun loppuun mennessä on lähdettävä tallista ja VR tarvitsee sen omiksi tiloikseen, hän sanoo ja ihmettelee VR:n halua päätä eroon viimeisestä liikenteessä olevasta höyryveturista. Sarantilan mukaan veturitallit eivät ole täynnä.

– Ne ovat tyhjinä suurimman osan aikaa. Vai onko tämä imagokysymys? hän pohtii syytä päätökseen.

Nostalgiaa talkoilla

Sarantila johtaa osakeyhtiötä, jolta voi tilata nostalgisia junamatkoja niin polttariporukoille kuin esimerkiksi syntymäpäiväsankareille. Matkoja tilaavat myös ulkomaalaiset junaharrastajat, jotka haluat kuvata Ukko-Pekkaa ja sen vetämiä vaunuja. Juna ajaa myös reittejä, joille myydään lippuja 10—35 euron hintaan. Edellisenä viikonloppuna juna saapui Helsinkiin mukanaan joulupukki.

– Joulun jälkeen menemme Turkuun taas, Sarantila kertoo.

Museoveturin omistaminen ja ylläpito ei ole jokamiehen puuhaa. Se vaatii aikaa, rahaa, ja Ukko-Pekka 1009 -veturin tapauksessa myös paljon talkootunteja. Kun Sarantila osti veturin vuonna 2012 englantilaiselta junaharrastajalta, hän onnistui tinkimään pyydetystä 600 000 eurosta jonkin verran. Lopullista kauppahintaa hän ei kuitenkaan paljasta.

Yrityksen tulot kertyvät toimitusjohtajan mukaan pienistä puroista, mutta yhtiö on silti onnistunut maksamaan velat pois.

– Alussa oli tappiota, mutta tämä on saatu pyörimään. Olen pannut omiakin rahoja tähän.

Ongelmana on kuitenkin se, että aikaa vaativiin huoltotöihin ei tahdo enää löytyä talkooväkeä kuten ennen.

– 95 prosenttia tästä on taustatyötä, huoltoa ja remonttia, ja vain viisi prosenttia varsinaista ajoa. Sarantila sanoo ja toteaa, että höyryveturit eivät kiinnosta nuoria kuten ennen.

– Perinnejunaliikennettä yritämme pitää yllä, mutta huonolta näyttää. Ei ole tarpeeksi talkoolaisia eikä tämä ole VR:lle tärkeää, hän puuskahtaa.



Kemikaaleja raiteille?

Sarantilalla on Ukko-Pekan uuden tallin löytämisen lisäksi toinenkin suuri huoli, ja se on yrityksen omistamien 18 junavaunun kohtalo.

– Se on yli 300 metriä junaa. Nyt on tullut ukaasi, että vaunujen pitää häipyä.

Sarantilan tietojen mukaan VR on tuomassa tyhjennettäviksi vaadituille seisontaraiteille kemikaalivaunuja. Yrittäjä ihmettelee, miten ne voitaisiin tuoda aivan kerrostalojen läheisyyteen.

– Väylävirasto määrää raiteiden käytöstä, mutta VR on tässä takana, hän sanoo ja pohtii, onko määräys tyhjentää kiskot ”tekosyy saada meidän pois alueelta”.

Perinnejunaliikenteen jatkumisesta huolestunut toimitusjohtaja ei halua kertoa, millaisia vaihtoehtoja yritykselle on tarjottu, jos se lähtee Kouvolan varikolta. Hän korostaa, että yrityksen jäsenet ovat pääasiassa Kouvolan ympäristöstä, eikä toimintaa voi siksi siirtää esimerkiksi Itä-Suomeen tai pohjoiseen.

– Jos talkoolaiset häviävät, silloin todellakin loppuu perinnejunaliikenne.

Veturiin 4-vuotiaana

Kaksi vuotta ennen Ukko-Pekka 1009 -veturin rakentamista syntynyt Reijo Sarantila, 73, on henkeen ja vereen veturi- ja junamies. Hän oli jo nelivuotiaana mukana veturissa, jota hänen isänsä ajoi. Isän jäljissä löytyi myös oma ammattiura.

– Vuonna 1964 menin VR:lle lämmittäjäksi ja sitten kuljettajaksi. Lähdin opiskelemaan ja valmistuin vuonna 1979 koneinsinööriksi.


Työura vei miehen lopulta rautatiehallitukseen ja varikon päälliköksi. Hän on nähnyt pitkän pätkän suomalaista rautatiehistoriaa ja alan kehityksen, josta on huolestunut.

– En pelkästään hyvällä katso VR:n nykytilannetta, hän sanoo valittuaan hetken sanoja.

Euroopassa on paljon junaharrastajia, mutta Suomessa ei vastaavaa intoa perinteiden ylläpitoon ole. Ukko-Pekan kohtalo voikin olla karu.

– Ehkä uusi pilttuu sille löytyy, mutta en voi luvata mitään. Suomessa on romukauppiaita, jotka ostavat kirkuen tuon, Sarantila toteaa.

Hän kertoo yrityksen tuoneen paljon iloa, mutta nyt ovat toimitusjohtajan voimat jo vähissä.

– Olen jo raihnainen ukko, ja jos koko ajan lyödään kapuloita rattaisiin, kuka tätä jaksaa.

Sarantila pohtii osakeyhtiön tulvaisuutta ja koko perinnejunakulttuurin jatkoa.

– Jos en minä jatka tätä, kuka sitten? Tietoa ja taitoa ei ole.

VR: Uusia tiloja on tarjottu

VR Groupin vuokrauspäällikkö Jarmo Korhonen vahvistaa Iltalehdelle, että Ukko-Pekan säilytystä koskevaa vuokrasopimusta ei jatketa.

– Tila tarvitaan oman liiketoiminnan käyttöön, ja vuokrasopimus on irtisanottu normaalissa järjestyksessä.

Korhonen kertoo, että Höyryveturimatkat 1009 Oy:lle vuokrattu tila tarvitaan jatkossa kunnossapidon käyttöön.

– Valtaosa tiloista on omassa käytössä ja ne mitä ei tarvita, ne vuokrataan ulos.



Presidentti Pehr Evind Svinhufvudin mukaan nimetty Ukko-Pekka saa olla vuokralla Kouvolassa maaliskuulle. Sitten on edessä pakkomuutto.

Höyryveturimatkat 1009 Oy:n toimitusjohtaja Reijo Sarantila sanoo, että varikolla on nyt tyhjiä tiloja. Korhonen on eri mieltä.

– Kaikki tilat ovat käytössä ja kyllä meillä on aito tarve ottaa tila omaan käyttöön, Korhonen painottaa.

VR Group ja Sarantila käyvät seuraavan neuvottelun vuokrasopimuksen päättymisestä maanantaina. Korhonen kertoo, että Ukko-Pekan säilyttämiseen on tarjottu uusia tiloja.

– Siitä on käyty keskusteluja ja maanantaina tavataan seuraavan kerran. Yritämme etsiä toista paikkaa.

Korhonen sanoo ymmärtävänsä yrittäjän huolen.

– Ymmärrän ettei yrittäjä ole mielissään. Vaihtoehtoja on ollut tarjolla Etelä-Suomen alueella, mutta on eri asia, miten ne sopivat yrittäjälle.

Sarantila arvelee, että se, että vanha höyryveturi ja yrityksen omistamat 18 junavaunua halutaan samaan aikaan pois Kouvolasta, ei olisi sattumaa vaan jostain syystä VR:n tavoite.

– Väylävirasto hallinnoi raiteita ja omistaa ne. Tiedossani ei ole, että nämä asiat mitenkään linkittyisivät toisiinsa, Korhonen sanoo.

Väylien käyttöpalvelut -osaston johtaja Maija Märkälä ei kommentoi Höyryveturimatkat 1009 Oy:n 18 junavaunun tilannetta tässä vaiheessa.

– En kommentoi, koska asia on ratkeamassa, hän sanoo.

Toimitusjohtaja Sarantilan huoleen siitä, voiko raiteille tuoda kemikaalivaunuja, Märkälä toteaa, että alue on varattu niille.

–Ratapiha on vaarallisten aineiden piha ja siihen käytettävissä, hän sanoo ja painottaa, että esimerkiksi ratapihan turvallisuusselvitykset on laadittu sen mukaan.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/329077ea-45d4-46a6-bd6b-b3d5e95a2f0b
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 700


« Vastaus #1 : Joulukuu 03, 2019, 10:54:22 »

Ja romuttamo tietysti mainittu ensimmäisenä vaihtoehton, Tuho-Suomessa kun ollaan. Kaikki hävitetään tai ainakin yritetään, LP-soittimen äänirasiasta höyryveturiin. Ensinmaintun olisin ottanut kaatikselta vaan eivät antaneet.
Kyllä VR:n pitäisi sen verran historiaansa vaalia että edes säilytystilan antaisi. 1009:han on vähintään Retroa, jos ei jo sentään Vintagea. Nehän ovat muotia nykyään...
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Joulukuu 03, 2019, 12:18:10 »

Kohta tulee pari VR OY palveluksessa olevaa tyyppiä haukkumaan 1009:ä..
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #3 : Joulukuu 03, 2019, 13:19:24 »

No niin, raflaavat otsikothan tuovat vaan sitä julkisuutta...

Tekstissä mainitaan että asia on järjestymässä...

Miksi VR:n pitäisi antaa 1009 säilytystilaa, eipä se anna muillekaan operaattoreille??? Olisihan se peri hienoa jos suurin ja hallitsevin operaattori olisi niin perinnehenkinen, että sponssaisi tiloja museokalustolle...

VR:n omatkin veturit ovat nippa nappa sisällä, vaan miten on vaikkapa 1021 veturin laita jatkossa. Kun kattila-aika on ummessa, mitä meinataan tehdä.  Lisäksi taisi olla ko. firman turvallisuustodistuksessa mainittu että höyryveturilla ei saa vetää henkilöjunaa.. Eli se siitä Vintagesta...

tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #4 : Joulukuu 03, 2019, 13:35:26 »

Miksi VR:n pitäisi antaa 1009 säilytystilaa, eipä se anna muillekaan operaattoreille??? Olisihan se peri hienoa jos suurin ja hallitsevin operaattori olisi niin perinnehenkinen, että sponssaisi tiloja museokalustolle...

VR ei tosiaan "anna" mitään, mutta vuokraa vapaita tilojaan käypää markkinahintaa vastaan. Ainakin niin kauan, kun VR ei itse tarvitse niitä. Voisi kuvitella, että Hyvinkään konepajan lakkautus on omiaan aiheuttamaan tilanpuutetta eri puolilla Suomea.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #5 : Joulukuu 03, 2019, 21:03:35 »

Tuntuu koko yritystä kohtaan olevan niin negatiivinen asenne rautatiepiireissä ja harrastajienkin piirissä, että romuksi vaan. Helpompi vaihtoehto useimmille, eikä vähiten omistajilleen. Samallahan sitten on yksi pelaaja vähemmän näissä museojuna-kuvioissa ja saadaan taas ajojen hinnat ja "palveluiden" laatu kohdilleen.
Aika paljon on asiantuntemusta ja ammattitaitoa käytetty 1009 Oy:n tekemisten kyttäämiseen ettei sitä näillä tiedoilla voi oikein käsittää. AY-liikkeen edustajakin alkaa ottamaan kantaa asioihin jotka eivät edes kuulu AY-liikkeelle.

Eikä muuten kannata lainkaan epäillä omistajien teknistä kykyä romuttaa veturi ja muu kalusto, se koneisto on jo valmiina.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #6 : Joulukuu 03, 2019, 21:09:34 »

Tuntuu koko yritystä kohtaan olevan niin negatiivinen asenne rautatiepiireissä ja harrastajienkin piirissä, että romuksi vaan. Helpompi vaihtoehto useimmille, eikä vähiten omistajilleen. Samallahan sitten on yksi pelaaja vähemmän näissä museojuna-kuvioissa ja saadaan taas ajojen hinnat ja "palveluiden" laatu kohdilleen.
Aika paljon on asiantuntemusta ja ammattitaitoa käytetty 1009 Oy:n tekemisten kyttäämiseen ettei sitä näillä tiedoilla voi oikein käsittää. AY-liikkeen edustajakin alkaa ottamaan kantaa asioihin jotka eivät edes kuulu AY-liikkeelle.

Eikä muuten kannata lainkaan epäillä omistajien teknistä kykyä romuttaa veturi ja muu kalusto, se koneisto on jo valmiina.

Sarantila itse omistajan elkein ehdottelee romutusta eikä muut harrastajat. Ihan kuin harrastajilla olisi joku velvollisuus pelastaa veturi omistajiltaan... Hymyilee leveästi
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #7 : Joulukuu 03, 2019, 21:40:44 »

Tuntuu koko yritystä kohtaan olevan niin negatiivinen asenne rautatiepiireissä ja harrastajienkin piirissä, että romuksi vaan. Helpompi vaihtoehto useimmille, eikä vähiten omistajilleen. Samallahan sitten on yksi pelaaja vähemmän näissä museojuna-kuvioissa ja saadaan taas ajojen hinnat ja "palveluiden" laatu kohdilleen.
Aika paljon on asiantuntemusta ja ammattitaitoa käytetty 1009 Oy:n tekemisten kyttäämiseen ettei sitä näillä tiedoilla voi oikein käsittää. AY-liikkeen edustajakin alkaa ottamaan kantaa asioihin jotka eivät edes kuulu AY-liikkeelle.

Eikä muuten kannata lainkaan epäillä omistajien teknistä kykyä romuttaa veturi ja muu kalusto, se koneisto on jo valmiina.

Sarantila itse omistajan elkein ehdottelee romutusta eikä muut harrastajat. Ihan kuin harrastajilla olisi joku velvollisuus pelastaa veturi omistajiltaan... Hymyilee leveästi

Eikä omistajilla velvollisuutta pelastaa veturia yhtään miltään. Mä en oikein ymmärrä tota sun vastausta mun kommenttiin, asiayhteys jää jotenkin puuttumaan.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #8 : Joulukuu 03, 2019, 22:05:51 »

Eikä omistajilla velvollisuutta pelastaa veturia yhtään miltään. Mä en oikein ymmärrä tota sun vastausta mun kommenttiin, asiayhteys jää jotenkin puuttumaan.

Jospa negatiivinen asenne ei olekaan totta vaan jonkun luomus?
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #9 : Joulukuu 03, 2019, 22:12:04 »

Eikä omistajilla velvollisuutta pelastaa veturia yhtään miltään. Mä en oikein ymmärrä tota sun vastausta mun kommenttiin, asiayhteys jää jotenkin puuttumaan.

Jospa negatiivinen asenne ei olekaan totta vaan jonkun luomus?

Ehkä asia sitten on näin, tai näin se halutaan nyt esittää. Lue vaikka se mun ensimmäinen viesti tähän ketjuun, ihan ajatuksella. Vaikka kahteen kertaan.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #10 : Joulukuu 03, 2019, 22:28:59 »

Ehkä asia sitten on näin, tai näin se halutaan nyt esittää. Lue vaikka se mun ensimmäinen viesti tähän ketjuun, ihan ajatuksella. Vaikka kahteen kertaan.

Ei tuo ollut ensimmäinen kerta, kun olen kuullut, että joku operaattori halutaan poistaa markkinoilta ja kalusto myyntiin/lihoiksi. Eihän näihin huhuihin kohta usko hullukaan.  Iskee silmää
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #11 : Joulukuu 03, 2019, 22:51:01 »

Ehkä asia sitten on näin, tai näin se halutaan nyt esittää. Lue vaikka se mun ensimmäinen viesti tähän ketjuun, ihan ajatuksella. Vaikka kahteen kertaan.

Ei tuo ollut ensimmäinen kerta, kun olen kuullut, että joku operaattori halutaan poistaa markkinoilta ja kalusto myyntiin/lihoiksi. Eihän näihin huhuihin kohta usko hullukaan.  Iskee silmää

Mutta se ammattitaidon ja asiantutemuksen taso millä sitä nyt tehdään on hämmästyttävää. Mielenkiintoista on myös se, että jos toiminta pakotetaan alas, mitä vaihtoehtoja jää. No konkurssipesän hoitaja ottaa vastaan parhaan tarjouksen ja se siitä. Vai onko tarjoaja jo olemassa.
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 904


« Vastaus #12 : Joulukuu 09, 2019, 12:26:22 »

Vierastan jossakin määrin sitä, että keskusteltaessa jostakin, vaikka sitten tästä kyseisestä höyryveturista, asiaan liitetään toiminnan "arvostettavuus", "kunnioitettavuus", ym. hatunnostot.

Epäsuorasti tämä oikeastaan tarkoittaa, että jonkun yksityiskohdan arvostelija ei riittävästi arvostaisi, kunnioittaisi tai nostaisi hattua sille, että vaikkapa nyt tämä veturi 1009 on säilytetty ja jatkaa elämäänsä. Tai, että arvostelija vaarantaa arvostelullaan toiminnan jatkumista ja koetaan jotenkin uhkana.

Tällöin nousee kynnys tuoda esiin epäkohtia, ja huomaamatta aletaan hyväksyä joltakin arvostetulta taholta tekoja, joita muilta ei hyväksytä. Arvostelija on sitten toiminnan jatkumista vaarantava veneenkeikuttaja, ilmiantaja, häirikkö, ilonpilaaja jne.

Metahavaintona: jonkin asian nostaminen jollakin tavalla arvostelun yläpuolelle on vaarallista ja voi altistaa erilaisille väärinkäytöksille. Monet maailmalla tai kotimaassa paljastuneet vallan väärinkäytöt ja hyväksikäytöt ovat tapahtuneet olosuhteissa, joissa hatunnoston ansaitseva "tehtävä" on nostettu kaiken yläpuolelle, ja sen turvin puuhattu sopimattomia asioita.

Mitä tulee otsikon aiheeseen, näillä romutusuhkailuilla yritetään käyttää hyväksi juuri edellä tarkoittamaani mekanismia.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #13 : Joulukuu 09, 2019, 14:24:06 »

Eikös  Höyryveturimatkat 1009 Oy  saanut tänä vuonna Museovirastolta avustusta Po vaunun katon korjaukseen.  Kuitenkin heidän sivuillaan todetaan, etteivät saa mistään avustuksia. Mitenkä Museovirasto suhtautunee tuohon uhkaavaan rokotukseen ja toiminnan loppumiseen?
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #14 : Joulukuu 09, 2019, 16:32:59 »

Eikös  Höyryveturimatkat 1009 Oy  saanut tänä vuonna Museovirastolta avustusta Po vaunun katon korjaukseen. 

Kyllä: https://www.museovirasto.fi/uploads/Kulkuvalineiden_restaurointiavustukset_vuonna_2019.pdf (viimeinen sivu)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Joutuuko legendaarinen höyryveturi Ukko-Pekka romuttamolle?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina