Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ylivieska–Iisalmi-radan työt ovat alkaneet  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Esa Väätäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 165


« : Joulukuu 17, 2019, 17:13:49 »

Yle-uutiset 16.12.2019
Valmistelutyöt on jo aloitettu Iisalmen suunnasta. Siellä käynnissä ovat jo maanlunastukset ja puuston raivaukset uuden kolmioraiteen linjaukselta.
– Kuokat ovat menneet jo maahan ja työt aloitettu, projektipäällikkkö Harri Sakki Väylästä sanoo.
Ylivieska-Iisalmi-radan sähköistys palvelee erityisesti teollisuuden junaliikennettä ja tarkoituksena on vähentää dieselpolttoaineen päästöjä luontoon. Iisalmeen rakennettava kolmioraide rauhoittaa myös Oulun ratapihaa tavaraliikenteen osalta.
Varsinainen sähköistys on jaettu kolmeen kokonaisuuteen. Ensi vuonna tehdään sähköistystyöt pienellä viiden kilometrin rataosuudella, Siilinjärvi–Ruokosuo-välillä.
Vuonna 2020 tehdään myös Iisalmen kolmioraide, joka on erillinen raideyhteys Yliviekan suuntaan. Kolmioraiteen arvioidaan helpottavan tavarajunien vaihtoliikennettä niin Iisalmessa kuin Oulussakin.
Suurin kokonaisuus, eli koko Iisalmi-Ylivieska-välin sähköistys on tarkoitus tehdä vuodesta 2021 lähtien. Kyseessä on yli 150 kilometrin rataosuus. Valmista pitäisi olla vuonna 2023.
https://yle.fi/uutiset/3-11119098
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 127


« Vastaus #1 : Joulukuu 18, 2019, 17:54:10 »

Tuleekohan Iisalmen ja Ylivieskan välille dieselmoottorivaunun tilalle "vedellä" kulkeva sähkömoottorivaunu?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1854


« Vastaus #2 : Joulukuu 18, 2019, 18:02:35 »

Tuleekohan Iisalmen ja Ylivieskan välille dieselmoottorivaunun tilalle "vedellä" kulkeva sähkömoottorivaunu?

Tiettävästi ei tule vaan Dm12 jatkaa.
tallennettu

Chuck Norris voi sytyttää tulen hieromalla kahta jääpalaa vastakkain.
Kari Haapakangas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 73


« Vastaus #3 : Joulukuu 19, 2019, 13:18:57 »

Eiköhän Oulun ratapihaa rauhoittaisi vielä enemmän Oulun kolmioraiteen rakentaminen. Tai siis kolmioraiteiden. Kaksihan niitä on Ouluun suunnitteilla.
tallennettu
Lari Åhman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 37


« Vastaus #4 : Joulukuu 19, 2019, 14:54:07 »

Jahas, nyt se siis on alkanut. Onneksi varsinainen sähköistystyö ei ala heti. Onkohan Iisalmen ratapihalle suunnitteilla muutoksia? Sen käyttöaste jää huomattavasti pienemmäksi kolmioraiteen ja sähköistyksen valmistuttua.
tallennettu
Lari Åhman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 37


« Vastaus #5 : Joulukuu 26, 2019, 15:23:23 »

Kävin tarkistamassa tulevan kolmion tilanteen, enkä huomannut suuria muutoksia edelliskäynnin jälkeen. Varmaan vuoden alusta alkanee kunnolla työt.
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 127


« Vastaus #6 : Tammikuu 10, 2020, 15:00:04 »


Tiettävästi ei tule vaan Dm12 jatkaa.

Eikö sähköradalla tapahtuva liikennöinti dieselmoottoorivaunulla haittaisi Vr:n imagoa? Toisin kuin sähkömoottori, dieselmoottori tarvitsee pakoputken, josta aiheutuu päästöjä.
tallennettu
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 231


« Vastaus #7 : Tammikuu 10, 2020, 16:32:55 »

Eikö sähköradalla tapahtuva liikennöinti dieselmoottoorivaunulla haittaisi Vr:n imagoa? Toisin kuin sähkömoottori, dieselmoottori tarvitsee pakoputken, josta aiheutuu päästöjä.

Tapahtuuhan tuota nytkin - tavaraliikenteessä enemmän, mutta myös henkilöliikenteessä ainakin Oulu-Laurila ja Tampere-Orivesi -väleillä.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1067


« Vastaus #8 : Tammikuu 10, 2020, 18:00:24 »

Eikö sähköradalla tapahtuva liikennöinti dieselmoottoorivaunulla haittaisi Vr:n imagoa? Toisin kuin sähkömoottori, dieselmoottori tarvitsee pakoputken, josta aiheutuu päästöjä.

Tapahtuuhan tuota nytkin - tavaraliikenteessä enemmän, mutta myös henkilöliikenteessä ainakin Oulu-Laurila ja Tampere-Orivesi -väleillä.

Kun mennään Oulu - Kolari tai Tampere - Haapamäki junalla, niin ei ole muita vaihtoehtoja kuin vetää dieselillä langanalla osa matkasta  Virnistää
tallennettu

Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« Vastaus #9 : Tammikuu 10, 2020, 19:06:29 »

Kumma kun Haapamäen tietä ei sähköistetä Parkanon tien kaksoisraiteeksi...? Vai onko pituusero liian suuri?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1854


« Vastaus #10 : Tammikuu 10, 2020, 20:16:55 »

Kun mennään Oulu - Kolari tai Tampere - Haapamäki junalla, niin ei ole muita vaihtoehtoja kuin vetää dieselillä langanalla osa matkasta  Virnistää

Vaihtoehto on hankkia Bi-mode Multiple Unit eli BMU, jolla voi jo vähän valita mistä ottaa käyttösähkön.  Iskee silmää
tallennettu

Chuck Norris voi sytyttää tulen hieromalla kahta jääpalaa vastakkain.
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 341


« Vastaus #11 : Tammikuu 11, 2020, 10:49:09 »

Kumma kun Haapamäen tietä ei sähköistetä Parkanon tien kaksoisraiteeksi...? Vai onko pituusero liian suuri?

Pituus- ja myös nopeusero. Suora oikorata vs. mutkainen vanha Pohjanmaan rata.

Ehkä jokin satunnainen tavarajuna voisi kiertää sähköistetyn Hpk:n kautta silloin, kun Tpe-Pko-Sk -välillä on sattunut jokin laitevika tai haaveri, jonka vuoksi liikenne olisi tilapäisesti poikki.

Nykyinen Hpk:n kolmion vähäinen henkilö- ja tavaraliikenne ei hyötyisi sähköistyksestä. Dm12-kiskobussit kulkisivat kuin nytkin, Korkeakosken, Vilppulan ja Mäntän tavarajunat ajettaisiin edelleen Dv12-kalustolla.

Jos sähköistystä jatkettaisiin Jyväskylään, ainoa vakituinen lisäjuna voisi tulla Teuvan puukuljetuksista, jotka voitaisiin ajaa suoraan Hpk:n kautta Jyväskylään ja edelleen Äänekoskelle. Niin, voitaisiinhan ne ajaa jo nytkin, mutta rapujen matka käy jostain syystä kiertoteitse Tampereen kautta, vaikka alkumatka ajetaan dieselillä joka tapauksessa.

Hpk-Jy -sähköistyksestä hyötyisi myös kerran, pari viikossa ajettava Jyväskylä-Alavus-Jyväskylä (-Äänekoski) rapujuna. Muuten sähköistyksen tuoma lisäarvo jäisi todella vähäiseksi välillä Ov-Hpk-Sk/Jy.
tallennettu
Lari Åhman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 37


« Vastaus #12 : Tammikuu 11, 2020, 13:19:48 »

Samanlainen kiertely toistuu Itä-Suomessakin. Kiuruvedeltä on satunnaisesti ajettu Uimaharjuun puutavaraa. Sitähän ei suinkaan voi ajaa dieselillä Outokummun kautta suoraan vaan sähkäri vie puut ensin Pieksämäkeen ja sitten uudet dieselit taas Pm-Jns ja edelleen Uimaharjuun...  Virnistää
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ylivieska–Iisalmi-radan työt ovat alkaneet  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2020 Resiina