Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Kulunvalvonta ja opastimien reagointi  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 231


« : Joulukuu 26, 2019, 22:26:10 »

Olen täällä kotopuolessa Tuomarilan asemalla kiinnittänyt huomiota siihen, että välittömästi kun junan ensimmäinen osa on ylittänyt balliisit vaihtuu opastin punaiselle.

Tänään matkustin IC26:ssa Seinäjoelta Helsinkiin ja Hämeenlinnaan saapuessa huomasin, että opastin näytti vihreää vielä ravintolavaunut (vaunu numero kolme) kohdalla. Oliko kyse vaan siitä, että junan nopeus oli niin kova, ettei opastin ollut vielä ehtinyt vaihtua vai mikä lienee homman nimi?
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #1 : Joulukuu 26, 2019, 22:43:19 »

Baliisien sijainnilla ei tässä ole merkitystä, vaan raideosuuden rajalla, joka on tyypillisesti muutaman metrin verran opastimen takana.

On ihan tyypillistä, että opastimessa on turvalaitoksen rakenteesta ja tyypistä riippuen lyhyt päästöhidastus, jolloin voi kulua muutama sekunti ennen kuin opastin vaihtuu seis-asentoon.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #2 : Joulukuu 26, 2019, 23:50:28 »

Baliisien sijainnilla ei tässä ole merkitystä, vaan raideosuuden rajalla, joka on tyypillisesti muutaman metrin verran opastimen takana.

On ihan tyypillistä, että opastimessa on turvalaitoksen rakenteesta ja tyypistä riippuen lyhyt päästöhidastus, jolloin voi kulua muutama sekunti ennen kuin opastin vaihtuu seis-asentoon.

Mikä on päästöhidastus suomeksi?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #3 : Joulukuu 26, 2019, 23:58:16 »

Mikä on päästöhidastus suomeksi?

Viive, jonka verran aja-opaste pysyy opastimessa, vaikka raideosuus varautuu. Ts. päästöhidastusta lyhyempi raideosuuden varautuminen ei saa opastinta seis-asentoon.

Etenkin raidevirtapiireillä toimivissa järjestelmissä tuollainen viive tarvitaan, jotta mahdollisen sähkökatkon aikana raidevirtapiirejä tuolloin syöttävä muuttajakone (tuottaa 125 Hz vaihtovirtaa osuuksille) ehtii käynnistyä, eivätkä kaikki opastimet asetu seis-asentoon jokaisen raideosuuden varauduttua lyhyeksi aikaa.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #4 : Joulukuu 27, 2019, 00:07:15 »

Lisäyksenä vielä, että Hämeenlinnassa käytetään akselinlaskentaa. Siellä viive ei siis ainakaan johdu tuosta aiemmasta raidevirtapiireihin liittyvästä selostuksesta, vaan jostain muusta viiveestä.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #5 : Joulukuu 27, 2019, 03:06:19 »

Tuossa releen päästöhidastuksessa voi olla viivettä useampi sekunti.

Sitten on myös toiminnaltaan toisenlaisia järjestelmiä, joissa opastin putoaa punaiselle vasta junan siirryttyä kokonaan seuraavalle raideosuudelle. Eli viimeisenkin vaunun täytyy tulla raideosuuksien rajan yli. Näihin olen törmännyt lähinnä Englannissa...
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Kulunvalvonta ja opastimien reagointi  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina