Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Operail yhtiön kalusto Suomessa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 9 | Siirry alas Tulostusversio
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #25 : Kesäkuu 08, 2020, 18:12:28 »


traficomin ilmoitus

https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/suomen-rautateilla-pian-uusi-rautatieyritys
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #26 : Kesäkuu 18, 2020, 05:01:20 »


Operailin eka juna ?

https://juliadata.fi/timetables?s=17300&d=9.8.2020


* Screenshot 2020-06-18 at 06.00.19 - Edited.png (73.55 kilotavua, 1166x576 - tarkasteltu 354 kertaa.)
tallennettu
Harri Helminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #27 : Kesäkuu 18, 2020, 15:36:18 »


Ei kellään tietoa vetokalustosta ja vaunuista?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #28 : Kesäkuu 18, 2020, 16:45:36 »

Ei kellään tietoa vetokalustosta ja vaunuista?

Vetokalustona lienee Dr20, ei kai Operaililla muita tule alkuun olemaan. Tyyppitunniste VET viittaa siihen, että vaunuja ei olisi lainkaan.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #29 : Kesäkuu 18, 2020, 21:11:20 »

Eli ennen tuota lienee Operailin veturi tai veturit on kuljetettu jollain tavalla Kouvolaan. Mielenkiintoista nähdä milloin ne sinne ilmaantuvat, rekalla+lavetilla, vaiko kenties jonkun kilpailijan hinaamana ja lienee Laajakankaalla käyntiäkin tiedossa sitten piakkoin.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #30 : Kesäkuu 19, 2020, 06:02:01 »

Vetokalustona on dr20, eli powerhaul veturi, joita piti tulla jo toukokuussa Suomeen. Hakee varmaankin Vainikkalasta Venäjältä tulleen junan.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #31 : Kesäkuu 19, 2020, 22:55:19 »

"Vahingossa" satuin kuulemaan, että Dr20 olisi piaikkoin tulossa - vaiko jo tullut? Ensimmäinen määränpää jäi epäselväksi - Kv, Tpe, Hy, jokin neljäs vaihto-ehto?
tallennettu
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #32 : Kesäkuu 20, 2020, 10:48:14 »

Vaunustona on ainalin näitä Operailin vuokraamia Vok-vaunuja: http://vaunut.org/kuva/140393?s=1
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #33 : Kesäkuu 20, 2020, 12:52:32 »


Varmuuden vuoksi tarkennan, että yllä lainatussa junassa VET 17300 tuskin voi olla tavaravaunuja, sillä junatyyppi VET määrittelee sen käyttämään matkustajajunia koskevia säännöstön kohtia, eikä sellaisiin periaatteessa ole ollut tapana laittaa tavaravaunuja.

(Sinänsä säännöstön koukerot taitavat mahdollistaa tavaravaunujen ajattamisen sääntöteknisissä matkustajajunissa, esimerkkinä yöjuniin liitetyt vaunut linja-autojen kuljetusta varten, mutta noin lähtökohtaisesti voitaneen luottaa, että junatyyppi VET on varattu vain veturijunille.)
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1226


« Vastaus #34 : Kesäkuu 20, 2020, 13:54:30 »


Varmuuden vuoksi tarkennan, että yllä lainatussa junassa VET 17300 tuskin voi olla tavaravaunuja, sillä junatyyppi VET määrittelee sen käyttämään matkustajajunia koskevia säännöstön kohtia, eikä sellaisiin periaatteessa ole ollut tapana laittaa tavaravaunuja.

(Sinänsä säännöstön koukerot taitavat mahdollistaa tavaravaunujen ajattamisen sääntöteknisissä matkustajajunissa, esimerkkinä yöjuniin liitetyt vaunut linja-autojen kuljetusta varten, mutta noin lähtökohtaisesti voitaneen luottaa, että junatyyppi VET on varattu vain veturijunille.)

Täytyy muodon vuoksi todeta, että vorgissa olevan kuvan perusteella ainakin kerran ollut vr:llä kulussa VET juna, jossa ollut mukana vaunuja http://vaunut.org/kuva/109865?tag0=2%7CSr3%7C&tag1=16%7CVET%7C eli kaikella järjellä myös tuossa Openrailin VET junassa voisi olla vaunuja. Ainakin luulisi että jos jostain syystä ko junassa tarvetta vaunuja viedä niin ihan sama onko kyseessä matkustaja vai tavaravaunut.
tallennettu

Miitre Timonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 122


« Vastaus #35 : Kesäkuu 20, 2020, 15:23:29 »


Varmuuden vuoksi tarkennan, että yllä lainatussa junassa VET 17300 tuskin voi olla tavaravaunuja, sillä junatyyppi VET määrittelee sen käyttämään matkustajajunia koskevia säännöstön kohtia, eikä sellaisiin periaatteessa ole ollut tapana laittaa tavaravaunuja.

(Sinänsä säännöstön koukerot taitavat mahdollistaa tavaravaunujen ajattamisen sääntöteknisissä matkustajajunissa, esimerkkinä yöjuniin liitetyt vaunut linja-autojen kuljetusta varten, mutta noin lähtökohtaisesti voitaneen luottaa, että junatyyppi VET on varattu vain veturijunille.)

Täytyy muodon vuoksi todeta, että vorgissa olevan kuvan perusteella ainakin kerran ollut vr:llä kulussa VET juna, jossa ollut mukana vaunuja http://vaunut.org/kuva/109865?tag0=2%7CSr3%7C&tag1=16%7CVET%7C eli kaikella järjellä myös tuossa Openrailin VET junassa voisi olla vaunuja. Ainakin luulisi että jos jostain syystä ko junassa tarvetta vaunuja viedä niin ihan sama onko kyseessä matkustaja vai tavaravaunut.
Roope ehti näköjään kirjoittaa tähän juuri samaan aikaan kun etsin kyseistä kuvaa Hymyilee
tallennettu

Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #36 : Kesäkuu 20, 2020, 15:32:54 »

Täytyy muodon vuoksi todeta, että vorgissa olevan kuvan perusteella ainakin kerran ollut vr:llä kulussa VET juna, jossa ollut mukana vaunuja http://vaunut.org/kuva/109865?tag0=2%7CSr3%7C&tag1=16%7CVET%7C eli kaikella järjellä myös tuossa Openrailin VET junassa voisi olla vaunuja. Ainakin luulisi että jos jostain syystä ko junassa tarvetta vaunuja viedä niin ihan sama onko kyseessä matkustaja vai tavaravaunut.

VR ajaa vuodessa 30 000 VET-junaa. Nyt monta vuotta sitten on haettu kapasiteetti väärällä junatyypillä koeajoa varten, niin heti spekulaatiot käynnissä, että Operailin VET-junassakin voisi olla vaunuja...  Hymyilee leveästi
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1226


« Vastaus #37 : Kesäkuu 20, 2020, 19:26:50 »

Täytyy muodon vuoksi todeta, että vorgissa olevan kuvan perusteella ainakin kerran ollut vr:llä kulussa VET juna, jossa ollut mukana vaunuja http://vaunut.org/kuva/109865?tag0=2%7CSr3%7C&tag1=16%7CVET%7C eli kaikella järjellä myös tuossa Openrailin VET junassa voisi olla vaunuja. Ainakin luulisi että jos jostain syystä ko junassa tarvetta vaunuja viedä niin ihan sama onko kyseessä matkustaja vai tavaravaunut.

VR ajaa vuodessa 30 000 VET-junaa. Nyt monta vuotta sitten on haettu kapasiteetti väärällä junatyypillä koeajoa varten, niin heti spekulaatiot käynnissä, että Operailin VET-junassakin voisi olla vaunuja...  Hymyilee leveästi

Enhän minä siihen ottanut kantaa, oliko kapasiteetti haettu vahingossa väärällä junatyypillä vai ei. Totesin vain, että niin on tehty (ajettu VET juna kera vaunujen).
tallennettu

Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #38 : Kesäkuu 21, 2020, 13:16:17 »

Täytyy muodon vuoksi todeta, että vorgissa olevan kuvan perusteella ainakin kerran ollut vr:llä kulussa VET juna, jossa ollut mukana vaunuja http://vaunut.org/kuva/109865?tag0=2%7CSr3%7C&tag1=16%7CVET%7C eli kaikella järjellä myös tuossa Openrailin VET junassa voisi olla vaunuja. Ainakin luulisi että jos jostain syystä ko junassa tarvetta vaunuja viedä niin ihan sama onko kyseessä matkustaja vai tavaravaunut.

VR ajaa vuodessa 30 000 VET-junaa. Nyt monta vuotta sitten on haettu kapasiteetti väärällä junatyypillä koeajoa varten, niin heti spekulaatiot käynnissä, että Operailin VET-junassakin voisi olla vaunuja...  Hymyilee leveästi

Enhän minä siihen ottanut kantaa, oliko kapasiteetti haettu vahingossa väärällä junatyypillä vai ei. Totesin vain, että niin on tehty (ajettu VET juna kera vaunujen).

Huomioitavaa tässä on, että tuolloin ajettiin VET kera matkustajavaunujen. Ja koska VET on käytännössä henkilöjunan yksi alatyyppi (jossa ei kuitenkaan saa olla matkustajia kyydissä), matkustajavaunut VET:ssä eivät ole lopulta niin kummallinen asia.
Tavaravaunut olisivat. Tosin ilmeisesti nekin ovat, jos ylempänä mainittu on totta, ihan sallitun rajoissa VET:issäkin.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #39 : Kesäkuu 21, 2020, 13:18:19 »

Koska Operail ilmeisesti tulee ajamaan ensisijaisesti itäisen yhdysliikenteen vaunuilla eli "venäläisvaunuilla", on ihan uskottavaa, että ajavat veturilla tai vetureilla Kouvolasta rajalle hakemaan vaunuja, ja paluu Vainikkalasta on sitten jollain muulla tyypillä kuin VET.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #40 : Kesäkuu 21, 2020, 13:29:53 »


ennen tuota Elokuun ajoa on myös kaluston hyväksyntä suoritettava

https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/hae-rautatiekaluston-markkinoillesaattamislupaa-tai-tyyppihyvaksyntaa

tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 294


« Vastaus #41 : Kesäkuu 21, 2020, 13:56:57 »

Pitääkö kalustonhyväksynnässä olla myös joku vaunu mukana kuten Fenniaraililla oli Teräspyörältä vuokrattuna Laajakankaalla?
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #42 : Kesäkuu 22, 2020, 09:57:21 »

Pitääkö kalustonhyväksynnässä olla myös joku vaunu mukana kuten Fenniaraililla oli Teräspyörältä vuokrattuna Laajakankaalla?

Tarkoitus on kai testata oikeita hommia, eli veturin yksinajoa sekä että junana. Joten tarvitaan Kbps vaunu, joka muuten sai juuri huhtikuussa tyyppihyväksynnän https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/View/51-358-0001-8-001.  Tai sitten jatkokehitelmä Kbps-v.

Suomen rautatiekalustomarkkinat ovat aika ohuet https://www.teraspyora.fi/kaluston-vuokraus-fi
tallennettu
Juho Heiskanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10


« Vastaus #43 : Kesäkuu 23, 2020, 09:00:45 »

Operailin kaksi uutta Dr20-veturia on saapunut Hankoon ja vetureita lasketaan parhaillaan kiskoille.
tallennettu
Juho Heiskanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10


« Vastaus #44 : Kesäkuu 23, 2020, 13:33:38 »

https://portofhanko.fi/satamat/webcam/?fbclid=IwAR2P66u3_2kP16xW_4PlEFtl7TJsNGKMWnYsGewu9ab1IUG01RaE9wplLyY
Tässä nettikameran kuvassa näkyy kaksi Dr20-veturia.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #45 : Kesäkuu 23, 2020, 14:00:30 »

https://www.instagram.com/p/CBxm-0kgmVa/
tallennettu
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 176


« Vastaus #46 : Kesäkuu 23, 2020, 14:55:11 »

https://juliadata.fi/train?s=58681&d=2020-06-23
Dr20:t ovat melko varmasti tässä junassa!

Ei näy olevan, koska juna lähti jo, mutta nettikameran mukaan veturit seisovat edelleen satamassa.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #47 : Kesäkuu 23, 2020, 16:20:44 »

Instagramin kuvassa lähemmän numero näyttäisi olevan 29008, joka sillä oli jo HHPI-väreissä. Se on sarjansa pieninumeroisin, joten arvaan, että toinen on 29009, ne kun ovat kulkeneet enemmän tai vähemmän yhdessä alusta asti. HHPI:n tilauksessa on vetureita 29016:een asti, yhdeksän kappaletta.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 294


« Vastaus #48 : Kesäkuu 23, 2020, 17:20:03 »

Menikö Dr18:lta Suomen vahvin ja painavin veturi status nyt?

Kuvatekstin mukaan siis painaisi 122 tonnia ja Wikipediassa kerrotaan vetovoimaksi "PH 37ACi : 450 kN (100,000 lbf) or 544 kN (122,000 lbf)"
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #49 : Kesäkuu 23, 2020, 17:30:52 »

Menikö Dr18:lta Suomen vahvin ja painavin veturi status nyt?

Kuvatekstin mukaan siis painaisi 122 tonnia ja Wikipediassa kerrotaan vetovoimaksi "PH 37ACi : 450 kN (100,000 lbf) or 544 kN (122,000 lbf)"

Dr20 on tarkemmalta malliltaan PH37ACai, jota Wikipedia-artikkeli ei mainitse lainkaan erikseen. Mainlinediesels.netin mukaan liikkeelle lähdössä 600 kN ja jatkuvana 427 kN. Tehoja 2750 kW.

https://www.mainlinediesels.net/index.php?nav=1000357&lang=en

Eli sanoisin, että on vahvin ja painavin, lisäksi dieselvetureista selvästi tehokkain.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 9 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Operail yhtiön kalusto Suomessa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina