Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Operail yhtiön kalusto Suomessa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 ... 9 | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 909


« : Joulukuu 31, 2019, 10:08:55 »


Resiinalehden numeron 4/2019 tasoristeys palstalla oli maininta Operailin Suomen vetureista, eli GE Powerhaul-tyyppisiä

Mainlinediesel-sivuston mukaan näyttivät tältä

https://www.mainlinediesels.net/index.php?nav=1000356&lang=en
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #1 : Joulukuu 31, 2019, 11:59:29 »

Miten, onko kaunis.. varmaan on montaa mieltä siitä.. Mutta kaksiohjaamoinen linjadiisseli, makeeta!
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #2 : Joulukuu 31, 2019, 12:13:51 »


Resiinalehden numeron 4/2019 tasoristeys palstalla oli maininta Operailin Suomen vetureista, eli GE Powerhaul-tyyppisiä

Mainlinediesel-sivuston mukaan näyttivät tältä

https://www.mainlinediesels.net/index.php?nav=1000356&lang=en

Nimenomaan noista HHPI:lle tarkoitetuista vetureista kyse. Hyväksyntäprosessi kesti niin kauan, että HHPI perui varikollaan seisovien vetureiden kaupat, eli nuo Operailin veturit eivät ole olleet kaupallisessa liikenteessä missään.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #3 : Joulukuu 31, 2019, 18:58:54 »

Cottbus, Saksa: https://gingespotting.smugmug.com/Miscellaneous/GE-Powerhaul-EU/i-C4TNWLh

Siellä on muutama GE Powerhaul (EU) -veturi pohjamaalissa Ludmillojen keskellä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Joulukuu 31, 2019, 21:07:43 »

Ehdotan nimeksi "Unibrow"
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 909


« Vastaus #5 : Tammikuu 01, 2020, 11:40:43 »


Tehtaan mainosvideo Powerhaul-vetureista. Vai pitäisikö nykyään puhua jo Waptecin vetureista, kun GE Transportataion ja Waptec ovat fuusioituneet ? http://www.getransportation.com/locomotive-and-services/powerhaul-series-locomotive

https://youtu.be/3f-_TWudcso
tallennettu
Henrik Hietala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #6 : Tammikuu 02, 2020, 08:50:28 »

Mitenhän näiden veturien JKV-sovitus?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #7 : Tammikuu 02, 2020, 10:23:00 »

Mitenhän näiden veturien JKV-sovitus?

Näihin on varmaan yleiseurooppalainen kulunvalvonta eli ETCS jo ensiasennettu, joten sillä sitten ajetaan STM:n kanssa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #8 : Tammikuu 02, 2020, 14:59:30 »

Mitenhän näiden veturien JKV-sovitus?

Näihin on varmaan yleiseurooppalainen kulunvalvonta eli ETCS jo ensiasennettu, joten sillä sitten ajetaan STM:n kanssa.

Tästäpä tuleekin mielenkiintoinen tilanne... Miten se JKV:n-viralliset-speksit-eivät-vastaa-todellisuutta-ongelma on mahdettu Sr3:n kanssa ratkaista? Virittämällä STM:ää vai virittämällä speksiä?
Voihan toki olla, että ETCS ja sen STM on tilattu Siemensiltä tuohonkin veturisarjaan, jolloin mitään ongelmaa ei edes tule. Arvaisin, että GE:llä ei kai omaa ETCS-laitetta liene?
Vai voidaanko todeta ihan vaan, että ylimääräiset täysjarrutukset eivät ole tavaraliikenteessä niin iso ongelma?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 909


« Vastaus #9 : Tammikuu 03, 2020, 08:45:10 »


Näihin on varmaan yleiseurooppalainen kulunvalvonta eli ETCS jo ensiasennettu, joten sillä sitten ajetaan STM:n kanssa.

vetureissa on Tempo ETCS niminen tuote valmiina, joten sitten vielä tarvitaan EBICAB900 sovitin jotta saadaan Suomessa toimimaan.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 909


« Vastaus #10 : Tammikuu 03, 2020, 08:47:50 »


Tästäpä tuleekin mielenkiintoinen tilanne... Miten se JKV:n-viralliset-speksit-eivät-vastaa-todellisuutta-ongelma on mahdettu Sr3:n kanssa ratkaista? Virittämällä STM:ää vai virittämällä speksiä?
Voihan toki olla, että ETCS ja sen STM on tilattu Siemensiltä tuohonkin veturisarjaan, jolloin mitään ongelmaa ei edes tule. Arvaisin, että GE:llä ei kai omaa ETCS-laitetta liene?
Vai voidaanko todeta ihan vaan, että ylimääräiset täysjarrutukset eivät ole tavaraliikenteessä niin iso ongelma?
Tuotteella Hitachi STM

http://sts.hitachirail.com/en/about-us/hitachi-rail-sts-around-world/hitachi-rail-sts-sweden#
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #11 : Tammikuu 03, 2020, 14:10:13 »


Tästäpä tuleekin mielenkiintoinen tilanne... Miten se JKV:n-viralliset-speksit-eivät-vastaa-todellisuutta-ongelma on mahdettu Sr3:n kanssa ratkaista? Virittämällä STM:ää vai virittämällä speksiä?
Voihan toki olla, että ETCS ja sen STM on tilattu Siemensiltä tuohonkin veturisarjaan, jolloin mitään ongelmaa ei edes tule. Arvaisin, että GE:llä ei kai omaa ETCS-laitetta liene?
Vai voidaanko todeta ihan vaan, että ylimääräiset täysjarrutukset eivät ole tavaraliikenteessä niin iso ongelma?
Tuotteella Hitachi STM

http://sts.hitachirail.com/en/about-us/hitachi-rail-sts-around-world/hitachi-rail-sts-sweden#

Kiitos!
Entä oliko Sr3:ssa itse asiassa myös tuo sama laite? Ohuesti kilkattaa nimittäin kelloa tuo Hitachi valmistajana.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #12 : Tammikuu 03, 2020, 14:54:16 »

Ohuesti kilkattaa nimittäin kelloa tuo Hitachi valmistajana.

Meneekös se nyt niin, että Bombardier on valmistanut nämä perinteiset JKV-veturilaitteet. Ansaldo on sitten tehnyt sen ETCS-sovitinmoduulin ja Ansaldo on taas nykyään osa Hitachia.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 909


« Vastaus #13 : Tammikuu 04, 2020, 12:17:51 »


Meneekös se nyt niin, että Bombardier on valmistanut nämä perinteiset JKV-veturilaitteet. Ansaldo on sitten tehnyt sen ETCS-sovitinmoduulin ja Ansaldo on taas nykyään osa Hitachia.

Bombardier omistaa tavaramerkin EBICAB700 ja 900, joista jälkimmäinen tunnetaan Suomessa JKV:nä. Nämä sisältävät sekä veturi että ratainfralaitteet. https://en.wikipedia.org/wiki/EBICAB

Ansaldo teki STM moduulin (Specific Transmission Module (STM), "The STM is the module that enables transition from existing ATP systems to ERTMS, i.e. the link to the traffic system of the future." jolla suoritetaan veturin ETCS laitteen ja vanhan ATP-järjestelmän(=JKV)  välinen sovitinpalikka,jota siis tarvitaan siirtymävaiheessa kunnes Suomi rakentaa ETSC-järjestelmän korvaamaan JKV:n.

Tuo STM on liikenneviraston teettämä, joten lienee käytössä sekä sr3:ssa ja waptecin veturissa (dr20 ?)

https://julkaisut.vayla.fi/pdf8/lo_2018-30_junien_kulunvalvonnan_web.pdf


tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #14 : Tammikuu 04, 2020, 14:58:18 »

Meneekös se nyt niin, että Bombardier on valmistanut nämä perinteiset JKV-veturilaitteet. Ansaldo on sitten tehnyt sen ETCS-sovitinmoduulin ja Ansaldo on taas nykyään osa Hitachia.

Bombardier omistaa tavaramerkin EBICAB700 ja 900, joista jälkimmäinen tunnetaan Suomessa JKV:nä. Nämä sisältävät sekä veturi että ratainfralaitteet. https://en.wikipedia.org/wiki/EBICAB

Ansaldo teki STM moduulin

Erään löytämäni lähteen - History of Nordic Computing 2 - mukaan Ansaldoa edeltänyt Standard Radio (sittemmin ATSS) oli mukana JKV-veturilaitteen kehitystyössä jo 1970-luvulla. Samoin Bombardieria edeltänyt Ericsson Signal liittyi mukaan jo aikaisessa vaiheessa.

Tuosta lähteestä voi päätellä, että sekä Bombardierilla että Ansaldolla (nyt siis Hitachi STS) on pitkältä ajalta kokemusta veturi- ja ratalaitteiden valmistamisesta. Toki tämä on tullut yrityskauppojen kautta.

Ansaldon valmistamia baliiseja näkee Suomessakin. Ne ovat valkoisia ja kannessa lukee ATSS.

Liitteenä sivukaappaus


* atc_timeline.jpg (80.2 kilotavua, 575x632 - tarkasteltu 455 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2020, 15:16:58 kirjoittanut Juhani Pirttilahti » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 909


« Vastaus #15 : Tammikuu 04, 2020, 21:31:03 »


Väyläviraston suunnitelma JKV:stä luopumisesta, sisältää historiaa sekä uudistamisen hintoja

Nyt kannattaa kuvata JKV baliiseja, ne ovat katoavaa kansanperinnettä.

https://julkaisut.vayla.fi/pdf8/lts_2017-42_ertms_kayttoonotto_web.pdf
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #16 : Tammikuu 04, 2020, 22:25:12 »

Nyt kannattaa kuvata JKV baliiseja, ne ovat katoavaa kansanperinnettä.

Ne kaksi baliisityyppiä nyt on äkkiä kuvattu. Ja kyllähän siihen ETCS:n tavoitetilaan on vielä hyvinkin kaksi vuosikymmentä aikaa ja sinä aikana alan teknologia ehtii kehittyä edelleen huimasti.  Hymyilee
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #17 : Tammikuu 05, 2020, 01:39:33 »

Löytyykö tuohon Etcs speksejä ? Mietin että lähettääkö siinä veturilaite samalla taajuudella kuin jkv, kun mulla on autossa radio/viestilaite teknologiaa niin kuvatessa yleensä vastaanotan jkv taajuutta niin tietää milloin mennä kameran kanssa ulos. Erittäin hyödyllinen varsinkin salatuissa junissa. Hymyilee
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #18 : Tammikuu 06, 2020, 03:43:31 »

Löytyykö tuohon Etcs speksejä ? Mietin että lähettääkö siinä veturilaite samalla taajuudella kuin jkv, kun mulla on autossa radio/viestilaite teknologiaa niin kuvatessa yleensä vastaanotan jkv taajuutta niin tietää milloin mennä kameran kanssa ulos. Erittäin hyödyllinen varsinkin salatuissa junissa. Hymyilee

Tuossa kai hakemasi?
https://en.wikipedia.org/wiki/Eurobalise#Modulation
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #19 : Tammikuu 07, 2020, 12:57:36 »

Kiitoksia tiedosta. Näyttää olevan eri taajuudella. Olen tätä ruennut epäilemään sillä Sr3 vetoiset ovat päässeet yllättämään Hymyilee
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #20 : Tammikuu 07, 2020, 14:54:33 »

Kiitoksia tiedosta. Näyttää olevan eri taajuudella. Olen tätä ruennut epäilemään sillä Sr3 vetoiset ovat päässeet yllättämään Hymyilee

Jänskää, koska Sr3:n STM:n pitäisi tietysti lähettää samaa taajuutta kuin perinteisen JKV-antennin. Eihän ne JKV-baliisit muuten osaa sille veturille mitään kertoa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #21 : Helmikuu 03, 2020, 22:12:32 »

Kyseessähän on toki langaton tehonsiirto, ei tiedonsiirto. Tiettyjen fysiikan lainalaisuuksien voimassa ollessa saattaa olla mahdollista käyttää taajuuden kerrannaisia, vai mahtaako tuo edes olla nin kovin tarkkaa taajuuden suhteen kun tehoa on reilusti ja lähetin ja vastaanotin melko lähellä toisiansa. Virheellinen informaatio aiheuttaa sitten baliisivian tms.

Se varsinainen informaatio siirtyy sitten aivan eri taajuuksilla.

Eli tämä laa-puhelimen kanavalla 13 esiintyvä voimakas kantoaalto on sitä tehonsiirtoa, ei tiedonsiirtoa. Opastimiin kytketyt baliisit aiheuttavat radiohäiriöitä monellakin taajuudella. Käärii baliisit folioon ja maadoittaa kiskoon, niin ehkä hiljenee. En ehkä ole kokeillut Cool
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Harri Helminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #22 : Helmikuu 25, 2020, 14:59:54 »

Mennyt topicci aikalailla ohi aiheen..
Mutta tietääkö kukaan mitä ovat nämä 50 Operailin venäläisvaunua jotka on jo toimitettu Suomeen asiakkaille?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 25, 2020, 22:45:04 kirjoittanut Harri Helminen » tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #23 : Kesäkuu 02, 2020, 16:00:39 »

Operail saanut yhtenäisen turvallsuustodistuksen Suomen rataverkolle tavaraliikenteeseen  sekä toimiluvan uudelleen

* Single Safety Certificate.pdf (262.79 kilotavua - ladattu 199 kertaa.)
* ORF toimilupapäätös.pdf (230.37 kilotavua - ladattu 236 kertaa.)
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #24 : Kesäkuu 05, 2020, 07:27:35 »

Operailin veturin Dr20 tyyppihyväksyntä on vuodelta 2015, tämän lisäksi tarvitaan markkinoillesaattamislupa.

https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/View/11-025-0001-2-001
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 9 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Operail yhtiön kalusto Suomessa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina