Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Suomalaisia säiliövaunuja tuhoutui Narvikissa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« : Tammikuu 02, 2014, 21:36:08 »

Seuraavassa ketjussa on kuva Narvikissa 28.5.1940 tuhotuista vetureista. Kun seuraa ketjua eteenpäin, niin siellä on luettelo kaikesta pommitetusta ja listalta löytyy kaksi tuhottua suomalaista säiliövaunua, joiden jäänteet palautettiin kuormattuna toisiin vaunuihin.

Minulta on tainnut mennä ohi tämä episodi. Onko kenelläkään muulla tietoa vaunuista ja miksi ne olivat "väärällä" raideleveydellä?

Nimimerkki BD on Bengt Dahlberg, joka on julkaissut Nohabin kirjeenvaihdon ja joka on auttanut minua Hr2-3 sarjojen ruotsinaikaisten tietojen keruussa, jotta niistä voitaisiin julkaista oma kirjasensa. Mahdolliset tiedot menisivät siis vakavamieliselle tutkijalle.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=140562
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #1 : Tammikuu 03, 2014, 00:07:14 »

Tere, tiedän että saksalaisilla oli käytössä Virosta tuotuja venäläisiä säiliövaunuja, joihin merkittiin 50 cm korkeilla valkoisilla kirjaimilla WH = Wehrmacht ja WL = Luftwaffe. Olisiko olleet saksalaisten käytössä.
Sota-aikana Shelliltä ja Essolta hävisi muutamia vaunuja. Joitakin tuhoutuneita löytyi Torniosta ja Kemistä.
Tuon tiedon voi ajatella olevan kiinnostavaa muuten vain, sillä juuri tarkistin päiväyksen ja edelläoleva ei sovi.
Sitten arvaisin että olivat suomalaisia vaunuja (ehkä Saksassa 20-luvulla tehtyjä) ja suomalaisen öljy-yhtiön
vaunuja. Olihan Narvik tuohon asti vapaa satama kuljetuksia varten, sillä Saksa ja Norja eivät olleet talvisodan aikana sotatilassa keskenään. Jos englantilaiset miinoittivat Norjan rantavesiä se oli Saksan ja Norjan sotaa.
Yhteenveto: ei mitää järkevää selitystä.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #2 : Toukokuu 10, 2014, 10:43:58 »

Thor Bjerke, Norja, kaivoi meille esille vaunujen numerot. Ne olivat Gob 199'388 ja Gob 199'393. Oheisten dokumenttien mukaan vaunut suistuivat mereen Narvikin pommituksessa, nostettiin ylös ja lähetettiin ruotsalaisilla vaunuilla osoitteella VR, Haaparanta.

Olisi kenelläkään lisää tietoa vaunuista ja vaunutyypin kuvaa (piirrosta), jonka voisi toimittaa asiaa selvittäneille Bengtille ja Thorille?

Ohessa Thorin valokuvaamat kolme dokumenttia:
https://www.dropbox.com/s/i8jgu7a3xazlqzc/DSCN3764.JPG 
https://www.dropbox.com/s/efor4jy0auovzfk/DSCN3772.JPG 
https://www.dropbox.com/s/9hok3jocnay89x1/DSCN3773.JPG
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #3 : Toukokuu 21, 2014, 20:02:15 »

Hyvää duunia taas Eljakselta. Jos vaunut suistuivat mereen eivätkä vahingoittuneet paljon, voisi hyvinkin löytyä vaunuista valokuva.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #4 : Toukokuu 22, 2014, 20:44:34 »

Bengt lähetti seuraavan kommentin:

Bredspåriga vagnar kan alltid framföras på normalspår om man bibehåller axlarna men har hjulen monterade så att de passar på normalspår. Tvärtom kan vara besvärligt enär lagergafflarna i allmänhet måste bockas om eller flyttas ut.
Vänligen
Bengt D
tallennettu
Bengt Dahlberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #5 : Marraskuu 02, 2020, 10:37:27 »



Nyt kuva. Neljä säiliöalusta näkyviss

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=241863

https://digitaltmuseum.no/021016618557/krigsodeleggelser-fagerneskaia
tallennettu
Kari Haapakangas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #6 : Marraskuu 02, 2020, 12:11:53 »

Kuvassa näyttäisi laiturin (ja vaunujen) puiset osat joutuneet tulen saaliiksi. Siinä tapauksessa aikalailla romuna on vaunut palautettu VR:lle.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 680


« Vastaus #7 : Marraskuu 02, 2020, 15:57:10 »

Täsmällistä tietoa mainituista suomalaisiksi katsotuista säiliövaunuista Narvikissa 4. tai 5.1940 en ole löytänyt kirjoista. Laajimmin poltto- ja voiteluaineiden hankintaa Talvisodan edellä, aikana ja jälkeen tuntuu käsitelleen Juho Niukkanen kirjassaan Talvisodan puolustusministeri kertoo (WSOY, 1951).

Niukkanen mm. mainitsee, että Narvikista saatiin pelastettua joitakin tunteja ennen saksalaisten tuloa 1400 tonnia (10000 astiaa=tynnyriä) 87 oktaanista Suomeen tulevaa lentokonebensiiniä.
Toistuvia säiliövaunukuljetuksia toteutui mm. Göteborgin sataman ja Tornion välillä. Torniossa kuorma siirrettiin ruotsalaisista suomalaisiin säiliövaunuihin tai varastoitiin Tornioon maanalaisiin säiliöihin.
SJ myös lainasi säiliövaunujaan VR:lle, mutta nämä vaunut tuskin kulkivat Suomen leveillä raiteilla.

Aihepiiriä käsittelee myös Ilkka Seppisen tutkimus Suomen ulkomaankaupan ehdot 1939-1944 (SHS, Historiallisia tutkimuksia 124, 1983).
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Suomalaisia säiliövaunuja tuhoutui Narvikissa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina