Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: SK: Sunnuntai-liittessä asiaa sinisistä!  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Marraskuu 22, 2009, 17:43:51 »

Satakunnan Kansan Sunnutai-liittessä on monen sivun juttua sinisistä vaunuista. Esim. Niiden synnystä, romutuksesta, liikennöinnistä jne..

Esimerkiksi: EFit 23536 on romutettu.

Ja tosta löysin linkin: http://www2.satakunnankansa.fi/verkkolehti/sunnuntai/a/2009/11/22/5176559.htm
tallennettu
Jukka P. T. Ruuskanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 182


« Vastaus #1 : Marraskuu 22, 2009, 17:56:26 »

Hyvin asiallinen artikkeli. Tunnelma romutushetkellä oli piinaavan hyvin tallennettu ja pääasia, että vaunuista oli myös muistoja.
tallennettu
Joona Packalén
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #2 : Marraskuu 22, 2009, 18:17:50 »

Väittäisin että sinisten vaunujen realistinen käyttöikä on 40 vuotta eikä 30 vuotta kuten jutussa mainitaan. Sm1:kin ovat olleet käytössä noin 40 vuotta.

Eli 10-15 vuotta etuajassa osa vaunuista nyt menee romuksi. Itkee Turha puhua ekologisuudesta tässä yhteydessä.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 487


« Vastaus #3 : Marraskuu 22, 2009, 18:32:32 »

Kanattaa lukea - ja tallettaa - juttu sivuittain pdf:inä, tuo linkin avaama html ei sisällä koko artikkelia!

"Tuolloin olivat uutta pehmeät penkit ja säädettävät selkänojat. Henkilökunta käänsi penkit määräasemalla niin, että matkustaja saattoi aina matkustaa sinisessä vaunussa kasvot menosuuntaan päin."

Näin minäkin sen muistan, vaikkei kukaan ole sitä aikaisemmin vorgissakaan vahvistanut! Virnistää
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #4 : Marraskuu 22, 2009, 19:16:15 »

Näin minäkin sen muistan, vaikkei kukaan ole sitä aikaisemmin vorgissakaan vahvistanut! Virnistää

Noita penkkejä tosiaan mun lapsuudessa oli, mutta ei niitä pieneen mieleen jääneen muistikuvan mukaan henkilökunta käännellyt. Itse piti, jos halusi.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2431


« Vastaus #5 : Marraskuu 22, 2009, 19:35:08 »

Väittäisin että sinisten vaunujen realistinen käyttöikä on 40 vuotta eikä 30 vuotta kuten jutussa mainitaan. Sm1:kin ovat olleet käytössä noin 40 vuotta.

Eli 10-15 vuotta etuajassa osa vaunuista nyt menee romuksi. Itkee Turha puhua ekologisuudesta tässä yhteydessä.

Taas tilaisuus palata mun mieliaiheeseen: Kuinka köyhät ruotsalaiset löytävät toimivia ratkaisuja pienellä rahalla. Palasin eilen kotiin Veolian iltajunalla Malmö Sydistä. Lippu maksoi 25€/440km. Vaununa B1K, joka on minusta erittäin miellyttävä matkustaa. Se on jaettu kolmeen osastoon, joista yhdessä saa kuljettaa myös kotieläimiä. Vaunut on uusittu ja jokaisen penkkiparin luona on 2 pistorasiaa esim. tietokonetta varten ja Veolia tarjoaa avoimen AirPort-yhteyden nettiin. 9-vaunuinen IC-juna oli ruotsalaiseksi junaksi melko tyhjä, ehkä 50% paikoista kansoitettu, mutta ehkä lauantai-ilta ei ole suosittu matkustusaika. Minun vaunussani varmaan 90% matkalaisista pörräsi netissä matkan ajan ja taisin minäkin laittaa jonkin kommentin Vorgiin. Näiden vaunujen ikä on 40-50 vuotta, mutta pienellä fiksauksella ne on ylläpidetty nykyajan vaatimuksia vastaavina. Kaksi alinta kuvaa esittää sisältä vaunutyyppiä, jolla matkustin  http://www.jarnvag.net/vagnguide/B1.asp
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #6 : Marraskuu 22, 2009, 19:43:46 »

Nauran kovaan ääneen jos Pendojen tai 2-kerrosvaunujen käyttöikä ylittää 40 vuotta kuten artikkeli väittää...
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2009, 20:01:22 kirjoittanut Joona Kärkkäinen » tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 487


« Vastaus #7 : Marraskuu 22, 2009, 22:04:18 »

Näin minäkin sen muistan, vaikkei kukaan ole sitä aikaisemmin vorgissakaan vahvistanut! Virnistää

Noita penkkejä tosiaan mun lapsuudessa oli, mutta ei niitä pieneen mieleen jääneen muistikuvan mukaan henkilökunta käännellyt. Itse piti, jos halusi.

No tarkkaan ottaen, en itsekään ole nähnyt tai aikaisemmin edes kuullut, että henkilökunta olisi käännellyt, vaan ihmetellyt, kääntääkö henkilökunta ne vai käännetäänkö vaunut Virnistää. Mutta penkit olivat, jos ei aina, niin ainakin usein, menosuuntaan.

Kiinteiksi nuo kai muutettiin Jokelan onnettomuuden jälkeen, jos vorg'ia on uskominen  Iskee silmää
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #8 : Marraskuu 22, 2009, 22:42:57 »

No tarkkaan ottaen, en itsekään ole nähnyt tai aikaisemmin edes kuullut, että henkilökunta olisi käännellyt, vaan ihmetellyt, kääntääkö henkilökunta ne vai käännetäänkö vaunut Virnistää. Mutta penkit olivat, jos ei aina, niin ainakin usein, menosuuntaan.
Helsinki-> Tampere-> Haapamäki-> linjalla käänsin "istuimet/sitsen", ei siis mitään penkkejä, itse Tampereen  suunnanvaihdon aikana. Siis jos takana oli tyhjä istuinrivi eikä siis muodostunut mitään neljän hengen looshia outojen kanssa. Matkustettiin aina mahdollisuuksien mukaan kasvot ajosuuntaan!

Istuimien kääntö oli yksinkertaista: Napakka veto pari senttiä käytävää kohti, istuimet siirtyivät pois lukituksesta, vaivaton pyöräytys istuinten keskiakselin ympäri ja työntö seinää kohti ja lukittuminen.

Kyllä nuo istuimet käännettiin pääteasemalla ajosuuntaan rautatien toimesta. Muistanpa elävästi esim. että Uudenkaupungin suorittaja teki moisen operaation Stadi-Uki -junalle muun toimen ohessa.

Ja nuo tuollaiset istuimet eivät kyllä ole mitään "penkkejä". Hyi teitä jotka puhutte tuollaista! Vai kutsutteko omissa olohuoneissanne olevaa hienointa sohvaryhmää myös alatyylisesti "penkiksi"?
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #9 : Marraskuu 22, 2009, 22:49:25 »

Kiinteiksi nuo kai muutettiin Jokelan onnettomuuden jälkeen, jos vorg'ia on uskominen  Iskee silmää
Yksi poikkeus saattaa olla edelleen jäljellä: Eifet-vaunut. Tosin niissä on nykyään melko vaikea päästä matkustamaan. Lieneekö aggregaatti auki Seinäjoki-Vaasa-rataosalla?
tallennettu
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #10 : Marraskuu 23, 2009, 21:25:21 »

Nauran kovaan ääneen jos Pendojen tai 2-kerrosvaunujen käyttöikä ylittää 40 vuotta kuten artikkeli väittää...
Kyllä 2-kerrosvaunut sen voi kestääkin, mutta eiköhän nuo Pendot ala poksahdella jo paljonkin aikaisemmin. Vaunuissa on sentään aika paljon vähemmän monimutkaista tekniikkaa.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #11 : Marraskuu 24, 2009, 08:07:52 »

Kiinteiksi nuo kai muutettiin Jokelan onnettomuuden jälkeen, jos vorg'ia on uskominen  Iskee silmää
Yksi poikkeus saattaa olla edelleen jäljellä: Eifet-vaunut. Tosin niissä on nykyään melko vaikea päästä matkustamaan. Lieneekö aggregaatti auki Seinäjoki-Vaasa-rataosalla?

Lukossa oli ainakin toissakesänä, kun kävin ovea kokeilemassa.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #12 : Joulukuu 23, 2009, 17:35:18 »

En ole eläissäni (tiettävästi) matkustanut tälläisillä pyörivillä istuimilla varustetuissa vaunuissa, mutta se olisi varmasti mukava kokemus. Sellainen vaunu jos mahdollista niin kannattaisi säästää. Hymyilee
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #13 : Joulukuu 23, 2009, 17:59:24 »

Ne penkit hitsattiin kääntymättömiksi pääasiassa Jokelan ja Jyväskylän onnettomuuksien jälkeen.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 487


« Vastaus #14 : Joulukuu 23, 2009, 18:29:59 »

En ole eläissäni (tiettävästi) matkustanut tälläisillä pyörivillä istuimilla varustetuissa vaunuissa, mutta se olisi varmasti mukava kokemus. Sellainen vaunu jos mahdollista niin kannattaisi säästää. Hymyilee

Päällisinpuolin samanlaisilta ne penkit tietysti näytti ennen ja jälkeen kiinteiksi hitsaamisen. Vorg:issa olisi kai useampikin kuva penkin kääntämistä opastavasta ohjetarrasta, mutta en ihan pienellä hakemisella löytänyt yhtään Pyörittää silmiään
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: SK: Sunnuntai-liittessä asiaa sinisistä!  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina